Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGhb lichaamseigen stof

Ghb lichaamseigen stof

6 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
g
genk123Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Even een vraag puur uit interesse. Want ik gebruik het goedje niet en dat wil ik uiteraard zo houden. Maar ik lees dat ghb een lichaamseigen stof is? Klopt het dat je lichaam het dus zelf aan maakt, maar dan in kleinere hoeveelheden. En wanneer je dus ghb regelmatig inneemt, dat je lichaam dan het stofje niet meer aan maakt. Waardoor je dus afhankelijk bent om ghb te nemen?
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#2
GHB is een neurotransmitters die zijn 'bedoelde' effecten uitvoert via de (je zou het niet denken) GHB-receptoren, die schijnbaar behoorlijk aanwezig zijn in je hersenen. Het is niet heel goed bekend wat ze precies doen, maar ze schijnen de concentraties van een aantal andere neurotransmitters te beïnvloeden.

Er zijn een aantal reacties in je hersenen die ervoor proberen te zorgen dat het GHB-niveau altijd constant is. Als er te weinig is wordt er bijgemaakt, als er teveel is wordt het afgebroken.

Maar hier komt het interessante deel, in hoge concentraties spreekt GHB nog een andere receptor aan, GABA-b, deze is vooral versuffend van aard. (GABA-b is het broertje van GABA-a's, de receptoren waar alcohol en benzo's op inwerken)

Als je regelmatig hogere doseringen GHB in je lichaam hebt, dan zal je lichaam daarop reageren door de gaba-b receptoren in je zenuwcellen minder gevoelig te maken, vergelijkbaar met de tolerantie die je na een trip ervaart.

Het probleem is echter dat je natuurlijke niveau van GHB niet hoog genoeg is om gaba-b te stimuleren. Dus als je weer nuchter bent hebben de 'normale' neurotransmitters die gaba-b stimuleren ook last van de verminderde gevoeligheid. Dat betekend dat je een normaal proces in je hersenen (tijdelijk) verstoord hebt, en dat je last van de afkick gaat krijgen.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik weet wel dat DMT een lichaamseigen stof is.
K
KP88Lid
01-01-2024, 00:00
#4
[QUOTE="Myme, post: 1271635, member: 143632"Mits GHB word gebruikt voor narcolepsie patiënten en deze mensen missen die neuronen. Toch diegene met cataplexie[/QUOTE]

Als ik et woord patiënten hoor icm G wetende dat snel uitwerkt, lijkt me dat niet meteen een middel wat snel voorgeschreven zou worden.
Vandaag de dag al helemaal niet.
M
MymeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mss dat ze de concentraties van de Orexin/hypocretin neuronen verhogen dan? Mits GHB word gebruikt voor narcolepsie patiënten en deze mensen missen die neuronen. Toch diegene met cataplexie
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#6
Wellicht, maar dat gaat helaas mijn kennis te boven.
Volgens mij oefent het ook invloed uit op een aantal 'bekende' neurotransmitters.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#7
KP88 zei:
Als ik et woord patiënten hoor icm G wetende dat snel uitwerkt, lijkt me dat niet meteen een middel wat snel voorgeschreven zou worden.
Vandaag de dag al helemaal niet.
Klik om te vergroten...

Xyrem mag ook alleen worden voorgeschreven door gespecialiseerde artsen.

Patienten die Xyrem (GHB) gebruiken moeten ook 's nachts herdoseren. Maar door de diepe slaap die GHB veroorzaakt worden de slaapaanvallen die overdag plaats vinden vele malen minder.

Het wordt zeker voorgeschreven.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."