#1
De stof GHB is vloeibaar. Je hebt echter ook Na en K zouten van GHB en dat zijn vaste stoffen.
Weet je dat zeker? GBL is een vloeistof ja, maar komt GHB niet altijd in Na of K zout, in oplossing dan weliswaar, maar wat daarom dus ook gewoon is in te dampen? Je voegt immers NaOH (of KOH, als je zou willen) toe aan de GBL om het om te zetten naar GHB. In de geneeskunde heet het ook natriumoxybaat. Anyway, je zegt dus dat wanneer ik 'vloeibare GHB' in een pannetje zou doen met een zacht vuurtje eronder, dan ik dan geen poeder overhoud? Nja, ik spreek je niet tegen, ik weet het zelf niet zeker, maar het verbaast me wel. Toch eens even researchen. Ik kom hier nog op terug...De stof GHB is vloeibaar. Je hebt echter ook Na en K zouten van GHB en dat zijn vaste stoffen.
Source pls ?Misschien oud topic ma wilde toch even reageren je kan het indampen en er poeder van maken hou er alleen rekenkng mee dat het nooit zo droog word als pep bijv want ghb in poedervorm trek vocht uit de lucht aan
En als de oplossing te zuur is kan je ghb (deels) terugkeren naar gbl.@ATGC Oké, Wiki (ja, niet altijd het meest betrouwbaar misschien, sorry) zegt: ''GHB can be manufactured with little knowledge of chemistry, as it involves (...*), to form the GHB salt.''
Nu ga ik even zelf nadenken...
Ga na wat er gebeurt als je een zuur en een sterke base mengt. Dan wordt de base geneutraliseerd en hou je een negatief geladen zuurrest over tezamen met het positief geladen ion afkomstig van de toegevoegde base. In geval van GHB met NaOH krijg je dan 'NaGHB' en water: GammaHydroxyButaanzuur + Na(+) + OH(-) --> Na(+) + GammaHydroxyButyraat(-) + H2O. Bij indampen zou dat poeder moeten opleveren. Om GHB als zuivere vloeistof te krijgen, zou je na omzetting van GBL het mengsel eerst moeten aanzuren met bijvoorbeeld HCl en vervolgens het resterende water laten verdampen, waarbij dan volgens mij de vloeistof GHB ontstaat waarin NaCl ('keukenzout') neerslaat wat je vervolgens middels filtreren van de vloeistof kunt scheiden.
Aanzuren wordt trouwens sowieso al wel'ns gedaan indien er bij de omzetting van GBL naar GHB een overmaat aan NaOH is toegevoegd die anders je strot weg zou branden. Als dan weer iets teveel zuur wordt toegevoegd, dan heb je volgens mij een deel van de GHB als zuur en een deel als zout in oplossing. Hmm... in dat geval denk ik dat het er maar net vanaf hangt. Als er een kleine (ongevaarlijke) overmaat aan base is gebruikt (of precies genoeg, in feite), dan zou je met indampen GHB-poeder (in Na- of K- zoutvorm dus) over moeten houden. Indien de oplossing te basisch was en met nét iets te veel (kleine overmaat) zuur is geneutraliseerd, dan hou je vloeistof over, of je zit met een mengsel van vloeistof en zoutvorm (en NaCl).
TL;DR: volgens mij geeft indampen bij pH > 7 (basisch) GHB-poeder en indampen bij pH < 7 (zuur) GHB-vloeistof tezamen met een neerslag van NaCl en bij pH = 7 (neutraal) een nogal vervelend resultaat van vloeistof, poeder én NaCl.
*Even een knipje omdat ik hier niet mag vermelden hoe je een illegale drug kan synthetiseren...
Je zou ghb inderdaad kunnen laten inkoken wat tot ghb in poedervorm lijd.Source pls ?
Kunt interessant als je dit zou kunnen onderbouwen.
En als de oplossing te zuur is kan je ghb (deels) terugkeren naar gbl.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."