Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDe stigma omtrent GHB en Phenibut

De stigma omtrent GHB en Phenibut

45 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#1
cornelissemitchell@hotmai zei:
Lieve jumping Jack.

ben heel blij met jou bericht. Want dit geeft mij enorm rust. Ik lees veel forums af dat een dag te veel phenibut levens bedreigend is en de afkick daarvan niet is te overzien en je over wil gaan op zelf moord.

ik ben 2 keer eerder van de ghb afgekomen door middel phenibut.

maar ben gewoon heel gestrest persoon en kan slecht een goed schema voor me zelf maken.

Ik was ongeveer 17 dagen bezig 0,8 liter weg gewerkt.

gestopt op 4ml



30 juli

3:00 snachts 1 gram

17:00 1 gram

21:00. 1,5

Totaal 3,5 gram

31 juli

5:00 2 gram

21:30 2 gram


1 augustus

12:00 1,5 gram phenibut

18:00 nog nemen 1,5 gram deze wil ik nog nemen en dan stoppen.

Het zijn niet groten hoeveel heden maar ik voel me prima. Denk je dat ik over de grens ben gegaan? Heel graag jou mening zou me veel rust geven
Klik om te vergroten...
Jumping jack is geband hier dus hij zal niet antwoorden maar misschien dat @Raver hier ervaring mee heeft?
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik heb geen ervaring met phenibut afbouwen oid. @FredKroket
M
Mitch11227Lid
01-01-2024, 00:00
#3
kan iemand mij als je blieft helpen.

ik heb weer terug val in de ghb gehad.

ben op 28 december begonnen met ghb.

tot nu 11 jan. zit op 6m ander half uur/uur.
nu heb ik phenibut gebruikt erbij. maar tot mijn schrik achter gekomen niet genoeg in huis heb. eerste dag 2gram. vandaag 3,5 gram. maar het neemt me afkick niet weg.

ik weet dat het samen gebruiken gevaarlijk is. en ik mag het maar 3 dagen per 2 weken gebruiken. nu heb ik al tolerantie voor phenibut opgebouwd.

kan iemand mij advies geven wat ik nu het beste kan doen?
M
Mitch11227Lid
01-01-2024, 00:00
#4
kan iemand mij als je blieft helpen.

ik heb weer terug val in de ghb gehad.

ben op 28 december begonnen met ghb.

tot nu 11 jan. zit op 6m ander half uur/uur.
nu heb ik phenibut gebruikt erbij. maar tot mijn schrik achter gekomen niet genoeg in huis heb. 10-01-2024 2 gram. 11-01-2024 3,5 gram. maar blijf afkick houden. nu even door op de ghb en genoeg phenibut bestellen en dan met hogen dosis 2 dagen kan dat ?

ik weet dat het samen gebruiken gevaarlijk is. en ik mag het maar 3 dagen per 2 weken gebruiken. nu heb ik al tolerantie voor phenibut opgebouwd.

kan iemand mij advies geven wat ik nu het beste kan doen?
K
KlaasVaakLid
01-01-2024, 00:00
#5
Het is natuurlijk zo dat het mogelijk is GHB te gebruiken en geen problemen te ontwikkelen. Het staat er echter wel om bekend dat je er makkelijk verslaafd aan raakt. Hetzelfde geldt voor 3-MMC en speed, waar net zo goed voor gewaarschuwd wordt. Bij GHB komt daar nog bij dat het zware lichamelijke verslaving met zich mee kan brengen.

Verder is het ook nog eens gevaarlijk doordat je erg makkelijk teveel neemt.

We hoeven dus natuurlijk niet te doen alsof iedereen die weleens GHB gebruikt een hopeloze junk is. Maar ik vind het wel goed dat ervoor gewaarschuwd wordt.
K
KlaasVaakLid
01-01-2024, 00:00
#6
Phenibut wordt trouwens toch niet zo erg gedemoniseerd? Lees niet vaak hele negatieve verhalen.
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#7
KlaasVaak zei:
Phenibut wordt trouwens toch niet zo erg gedemoniseerd? Lees niet vaak hele negatieve verhalen.
Klik om te vergroten...

Check Reddit eens. Lijkt wel alsof iedereen hopeloos verslaafd is en de afkick zo erg is dat stoppen haast onmogelijk is.

Het is in NL denk ik ook lang niet zo bekend als GHB.
J
Jumping JackLid
01-01-2024, 00:00
#8
KlaasVaak zei:
Bij GHB komt daar nog bij dat het zware lichamelijke verslaving met zich mee kan brengen.
Klik om te vergroten...
Toevallig ben ik net in discussie met iemand anders onder een ander topic.
Dat je nu dus weer een negatief aspect uit deze verslaving gaat halen en het terecht vind daardoor dat er extra waarschuwingen zijn.

Maar dan ga ik het toch nog een keer uitleggen.
Dan kan je van de ene verslaving wat makkelijker afkomen dan de andere.
Maar een andere verslaving had bv een veel meer levens verwoestende werking.
Dan heb ik het over geen huis meer geen famillie contact of sociale contacten.

Dan kunnen we dus een discussie maken wat erger is of niet.
Maar zoals je hier op het forum leest zijn er verschillende hulp vragen van GHB verslaafde maar die hebben vaak nog een vriendin en werken gewoon.
Terwijl er bij andere verslavingen zulke dingen helemaal kapot zijn.
En om dat te herstellen is zelfs bijna onmogelijk in sommige gevallen.
Famillie gaat diegene niet zomaar weer vergeven, er is teveel gebeurd.
GHB verslaafde zijn meestal nooit dakloos maar dat kan je wel veel terug vinden bij andere verslaafde.

Dan is dus herstellen uit een verslaving van GHB makkelijker soms dan herstellen uit sommige andere verslaving (ondanks er een lichamelijke verslaving was) omdat iemand wel weer terug kan in zijn normale sociale omgeving.
En een ander helemaal vanaf nul moet beginnen en ergens in de stappelbedden van het Leger Des Heils terecht komt.
Met alle gevolgen van dien.

KlaasVaak zei:
Maar ik vind het wel goed dat ervoor gewaarschuwd wordt.
Klik om te vergroten...
Uiteraard geef ik dat dus ook aan, maar de mate waarin dat gebeurd en de angst die er omheen hangt, gebeurt soms helemaal niet bij andere drugs terwijl ik nu in zie dat sommige verslavingen veel meer verwoesten dan GHB.

Waardoor de angst voor GHB word overdreven en er in topics hier bv heel makkelijk word gedaan over andere drugs.

KlaasVaak zei:
Phenibut wordt trouwens toch niet zo erg gedemoniseerd? Lees niet vaak hele negatieve verhalen.
Klik om te vergroten...
Eerst wel man.
Gelukkig is er op dit forum nu een omkeer gekomen en lees ik meer positief dan negatief.
J
Jumping JackLid
01-01-2024, 00:00
#9
Wat ik wil toevoegen is dat ik zelf ook eerst aan het ondekken was wat nou de schadelijke kant is geestelijk van drugsgebruik.
MDMA is nu wel een algemene sociaal geaccepteerde drugs maar heb dus gelezen dat verschillende mensen daar toch veel schade aan kunnen over houden geestelijk.
Bij speed kan ik dat vaak wel herkennen zelfs bij mensen dat ze het jaren gebruiken.

Nu gebruik ik al vele jaren GHB en soms wel eens dagen lang. Ik slaap er ook op door om de 2 uur een grote dosis te nemen.
Bij het begin kon ik wel eens vergeetachtig worden na veel gebruik.
Maar dat was maar tijdelijk.

Nu heb ik dat nooit meer, mijn rekenkracht was altijd een van mijn sterkste punten en dat heb ik nog steeds.
Daarnaast vergeet ik niks als ik een feestje heb en ik heb gesprekken met mensen.
Ik weet nog waar het over ging, mensen hun reactie etc.

Mijn geheugen was slecht toen ik weed rookte, dat is gewoon een feit.
Maar nu na al die jaren kan ik niet zeggen dat ik geestelijke aftakelingen heb ondervonden van mijn gebruik. Terwijl ik wel het risco heb genomen door expres te hoge dosisen te nemen van GHB om te slapen. En dat op regulieren basis. Maar dat is persoonlijk nu alsnog.


Mijn GHB problemen zijn dat ik non stop kan eten dan en natuurlijk in combinatie van de zout mijn gewicht slechter onder controle heb.
Ook kan GHB slecht zijn voor mijn huid.
Dat zijn de problemen waar ik tegen aan loop nu na 8 jaar stevig GHB te hebben gebruikt zonder een verslaving te hebben.
En daarom kan ik dus zeggen dat ik behoorlijk tevreden ben met het gebruik van GHB en dat de bijwerkingen van andere drug eerder mij wel concentratie problemen en geheugen problemen opleverde etc.
T
Trippy langkousLid
01-01-2024, 00:00
#10
Jumping Jack zei:
Ja lichamelijk dat duurt wel even dan heb je het echt over weken lang gebruik.
Maar dagen lang gebruik is geestelijk verslavend en dat is wel een keus die je maakt.
Daarom vang ik het altijd op met iets anders zoals phenibut en heb dan een perfect weekje gehad zonder iets en voel je jezelf gewoon goed.
Klik om te vergroten...
Ik bedoel iets anders met lichamelijke risico's. Heb een tijd geleden namelijk 2 keer achter elkaar een blaasonsteking gehad, en dit was allebeide keren na een ghb binge. Dat vind ik zelf geen toeval...
J
Jumping JackLid
01-01-2024, 00:00
#11
whitesugar zei:
Ik bedoel iets anders met lichamelijke risico's. Heb een tijd geleden namelijk 2 keer achter elkaar een blaasonsteking gehad, en dit was allebeide keren na een ghb binge. Dat vind ik zelf geen toeval...
Klik om te vergroten...

Oke dat heb ik niet eerder gehoord.
Dat kan ja, er zit veel zout in ghb en heb je een zwakke blaas dan moet je oppassen.
Dan heb je zeker ook problemen met Keta?
Want daar krijgen veel mensen last hun blaas.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#12
WeAreThe99% zei:
Ik hoor wat je zegt. En het klopt dat elke verslaving erg is. Maar GHB is echt de ergste man. Ik zeg je eerlijk. Wanneer men hardcore verslaafd is aan ghb zou diegene om de 2 uur wakker worden in de nacht om een dopje bij te nemen. Wanneer diegene dat niet doet kan er een dilerium ontstaan of een hardstilstand. Dit soort dingen heb je niet bij een speed verslaving / heroine verslaving / coke verslaving en ga zo maar door.
van de 100% GHB verlaafde die in de kliniek terecht komt krijgt er 70% een terugval. Dit is het hoogste percentage van alle middelen. Ik zelf heb ook in klinieken gezeten voor polyverslaving + GHB. En uit eigen ervaring zeg ik je eerlijk dat GHB een sluipmoordenaar is.
GHB is na mijn ervaring een killer. Dan kan je beter aan de heroine zitten dan de ghb. Wanneer je verslaafd bent aan ghb vanaf je 18e dan ga je de 40 niet halen. GHB vreet je lichaam van binnen kapot. Met Heroine daarin tegen kan je wel 100 jaar worden bijwijze van spreke. ( als je jezelf goed voed met gezond voedsel natuurlijk ).
Klik om te vergroten...
Ik denk dat de acute toxicity van heroine inderdaad groter is dan die van ghb op het gebied van overdoseren etc, maar de chronische juist van ghb slechter voor je is. Ervaar zelf ook het post ontwennings syndroom van opiaten minder heftig als die van gaba middelen in mijn geval alcohol en benzo's. Vond de ontwenning van opiaten heftiger maar op de lange termijn heeft me alcohol en benzo gebruik meer schade gedaan dan derest. Dan heb ik het over cognitieve schade oftewel hersenschade en ik ben ook na 10 weken clean hervallen in benzo's. Geloof dat ghb net zulke schade aan kan richten op je lichaam misschien nog wel erger.
Dan hebben we het natuurlijk over misbruik en het normaal ermee omgaan moet kunnen vind ik.
Zou denk liever een gtje nemen voor het slapen gaan als een slaappilletje al word het van gootsteenontstopper gemaakt.
J
Jumping JackLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dopemonster zei:
Ik denk dat de acute toxicity van heroine inderdaad groter is dan die van ghb op het gebied van overdoseren etc, maar de chronische juist van ghb slechter voor je is. Ervaar zelf ook het post ontwennings syndroom van opiaten minder heftig als die van gaba middelen in mijn geval alcohol en benzo's. Vond de ontwenning van opiaten heftiger maar op de lange termijn heeft me alcohol en benzo gebruik meer schade gedaan dan derest. Dan heb ik het over cognitieve schade oftewel hersenschade en ik ben ook na 10 weken clean hervallen in benzo's. Geloof dat ghb net zulke schade aan kan richten op je lichaam misschien nog wel erger.
Dan hebben we het natuurlijk over misbruik en het normaal ermee omgaan moet kunnen vind ik.
Zou denk liever een gtje nemen voor het slapen gaan als een slaappilletje al word het van gootsteenontstopper gemaakt.
Klik om te vergroten...
Ik heb jou idd verkeerd begrepen.
Mijn excuses ervoor want ik lees dat jij een afkick hebt gehad van beide middelen.
Dus zeker wel weet waar je over praat.
Maar bevestigd ook weer een beetje wat ik dus ook zie. Een benzo moeten we zeker niet onderschatten die kan zwaarder zijn in de langere tijd dan andere dingen.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#14
whitesugar zei:
Ik bedoel iets anders met lichamelijke risico's. Heb een tijd geleden namelijk 2 keer achter elkaar een blaasonsteking gehad, en dit was allebeide keren na een ghb binge. Dat vind ik zelf geen toeval...
Klik om te vergroten...
Zeker alles is lekkerder......vrouwen hebben dat ook altijd bij mij maar dat komt niet door de GHB
Jumping Jack zei:
Ik heb jou idd verkeerd begrepen.
Mijn excuses ervoor want ik lees dat jij een afkick hebt gehad van beide middelen.
Dus zeker wel weet waar je over praat.
Maar bevestigd ook weer een beetje wat ik dus ook zie. Een benzo moeten we zeker niet onderschatten die kan zwaarder zijn in de langere tijd dan andere dingen.
Klik om te vergroten...
Het gaat niet alleen om de afkick, dat is een kwestie van verantwoordelijk omgaan met middelen. Als je teveel GHB neemt ga je out, verder gebeurt er niet zoveel. Als je teveel heroine neemt ga je dood punt. Daarnaast is de maatschappelijke schade die aangericht werd of word door heroine gebruikers velen en velen malen groter nogmaals punt
T
Trippy langkousLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mee eens. Ik geloof best dat de afkick van ghb heel erg is, maar hoe mensen erover praten is niet normaal. Als ik mensen vertel dat ik af en toe weleens ghb gebruik krijg ik 9 van de 10 keer te horen dat ik er ver uit de buurt moet blijven. En krijg te horen dat ik mijn lichaam volgooi met troep, omdat het van gootsteen onstopper word genaakt. Kreeg laatst zelfs te horen dat ik maar geen kinderen moet krijgen, als ik dit spul gebruik... mensen gaan er blijkbaar vanuit dat als je zegt dat je ghb gebruikt dat je verslaafd bent en als dat nog niet zo is dan zal dat in de toekomst wel gebeuren..

Waarom zou dat zo moeten zijn? Gewoon omdat er mensen zijn die er niet mee om kunnen gaan en verslaafd raken wil toch niet zo zijn dat dat bij mij gebeurt? En al raak ik wel verslaafd dan is dat zo, ik zal er dan wel van leren dat het toch heftiger spul is dan ik dacht. Maar mensen hoeven niet over mij te gaan oordelen en dit soort nare dingen tegen mij te zeggen alleen maar omdat ik af en toe een chemisch middel gebruik dat slecht voot mij is. Ik oordeel toch ook niet over mensen die hun elk weekend lam zuipen? Nee drank is wel goed zeker omdat het legaal is. Nou alleen maar omdat het legaal is wil niet zeggen dat het beter dan ghb is of welke andere drug dan ook. Mensen oordelen snel maar weten niet dat je je dagelijks leven gezond probeert te leven en te sporten. Maar nee als je af en toe iets slechts in je lichaam stopt ben je gelijk een slecht persoon.

Sorry voor dit hele verhaal maar het zit me echt tot HIER.""""
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mensen zijn kuddedieren. GHB heeft mijn hyperalertheid nav ptss weggenomen en heb mij, met ups en downs. op een positieve manier kunnen ontwikkelen waardoor ik zonder enige vorm van behandeling nieuwe gedragspatronen en coping heb kunnen aanleren waardoor ik nu een factor 10 minder last heb van ptss gerelateerde klachten. Veel mensen met trauma hebben problemen met gaba regulatie daarom werkt bijvoorbeeld alcohol ook zo goed op het 'tijdelijk' wegnemen van de klachten.

Voor mij is dit hetzelfde als 60% van NL die al corona heeft gehad en zichzelf alsnog laat vaccineren. Je hebt al anti-stoffen, je kan het nog steeds doorgeven en zoals dat wicht....volgens mij willeke alberti....op tv zegt...als je niet gevaccneerd bent moet je uit me buurt blijven. There is no difference wat dat er gaat maar het wordt wel breed uitgemeten in de reguliere media.

Net als dat de geaccepteerde farmaceuten mensen maar levenslang volstoppen met allemaal teringzooi wat nog geeneens een pleister is maar je dusdanig platgooit en je in een zombie state of mind gooit.
K
KlaasVaakLid
01-01-2024, 00:00
#17
whitesugar zei:
Mee eens. Ik geloof best dat de afkick van ghb heel erg is, maar hoe mensen erover praten is niet normaal. Als ik mensen vertel dat ik af en toe weleens ghb gebruik krijg ik 9 van de 10 keer te horen dat ik er ver uit de buurt moet blijven. En krijg te horen dat ik mijn lichaam volgooi met troep, omdat het van gootsteen onstopper word genaakt. Kreeg laatst zelfs te horen dat ik maar geen kinderen moet krijgen, als ik dit spul gebruik... mensen gaan er blijkbaar vanuit dat als je zegt dat je ghb gebruikt dat je verslaafd bent en als dat nog niet zo is dan zal dat in de toekomst wel gebeuren..

Waarom zou dat zo moeten zijn? Gewoon omdat er mensen zijn die er niet mee om kunnen gaan en verslaafd raken wil toch niet zo zijn dat dat bij mij gebeurt? En al raak ik wel verslaafd dan is dat zo, ik zal er dan wel van leren dat het toch heftiger spul is dan ik dacht. Maar mensen hoeven niet over mij te gaan oordelen en dit soort nare dingen tegen mij te zeggen alleen maar omdat ik af en toe een chemisch middel gebruik dat slecht voot mij is. Ik oordeel toch ook niet over mensen die hun elk weekend lam zuipen? Nee drank is wel goed zeker omdat het legaal is. Nou alleen maar omdat het legaal is wil niet zeggen dat het beter dan ghb is of welke andere drug dan ook. Mensen oordelen snel maar weten niet dat je je dagelijks leven gezond probeert te leven en te sporten. Maar nee als je af en toe iets slechts in je lichaam stopt ben je gelijk een slecht persoon.

Sorry voor dit hele verhaal maar het zit me echt tot HIER.""""
Klik om te vergroten...
Dit soort geluiden hoor ik eigenlijk nooit, maar als er zo over gesproken wordt gaat het inderdaad nergens over. Dan snap ik de frustratie wel.
K
KlaasVaakLid
01-01-2024, 00:00
#18
Jumping Jack zei:
Toevallig ben ik net in discussie met iemand anders onder een ander topic.
Dat je nu dus weer een negatief aspect uit deze verslaving gaat halen en het terecht vind daardoor dat er extra waarschuwingen zijn.

Maar dan ga ik het toch nog een keer uitleggen.
Dan kan je van de ene verslaving wat makkelijker afkomen dan de andere.
Maar een andere verslaving had bv een veel meer levens verwoestende werking.
Dan heb ik het over geen huis meer geen famillie contact of sociale contacten.

Dan kunnen we dus een discussie maken wat erger is of niet.
Maar zoals je hier op het forum leest zijn er verschillende hulp vragen van GHB verslaafde maar die hebben vaak nog een vriendin en werken gewoon.
Terwijl er bij andere verslavingen zulke dingen helemaal kapot zijn.
En om dat te herstellen is zelfs bijna onmogelijk in sommige gevallen.
Famillie gaat diegene niet zomaar weer vergeven, er is teveel gebeurd.
GHB verslaafde zijn meestal nooit dakloos maar dat kan je wel veel terug vinden bij andere verslaafde.

Dan is dus herstellen uit een verslaving van GHB makkelijker soms dan herstellen uit sommige andere verslaving (ondanks er een lichamelijke verslaving was) omdat iemand wel weer terug kan in zijn normale sociale omgeving.
En een ander helemaal vanaf nul moet beginnen en ergens in de stappelbedden van het Leger Des Heils terecht komt.
Met alle gevolgen van dien.


Uiteraard geef ik dat dus ook aan, maar de mate waarin dat gebeurd en de angst die er omheen hangt, gebeurt soms helemaal niet bij andere drugs terwijl ik nu in zie dat sommige verslavingen veel meer verwoesten dan GHB.

Waardoor de angst voor GHB word overdreven en er in topics hier bv heel makkelijk word gedaan over andere drugs.


Eerst wel man.
Gelukkig is er op dit forum nu een omkeer gekomen en lees ik meer positief dan negatief.
Klik om te vergroten...
Ik snap je punt, ik vind inderdaad niet dat we GHB veel erger moeten maken dan bijvoorbeeld speed. En aan de andere kant wordt er inderdaad soms erg makkelijk gedaan over sommige middelen, vooral stimulanten.

Aan de andere kant vind ik het wel gek om te lezen dat je 's nachts om de 2 uur GHB neemt, maar jezelf niet verslaafd noemt. Of lees ik dat niet goed?

Je punt over Phenibut op Reddit klopt wel, maar het is ook weer een tegenreactie. Eerst werd er daar gedaan alsof het een wonderdrug was die je sociale leven kan redden. Dat spreekt het Reddit publiek (veel mensen met sociale angsten) natuurlijk aan. Later hebben veel gebruikers problemen gekregen, en dan krijg je weer van die hele extreme waarschuwingen.

Zoals vaker op Reddit ontbreekt de middenweg. Het is of meermaals per week gebruiken, het is een wonderdrug en het heeft mijn leven gered, of nooit aankomen want het zal je helemaal slopen. Incidentele gebruikers moet je met een loep zoeken.
J
Jumping JackLid
01-01-2024, 00:00
#19
KlaasVaak zei:
Aan de andere kant vind ik het wel gek om te lezen dat je 's nachts om de 2 uur GHB neemt, maar jezelf niet verslaafd noemt. Of lees ik dat niet goed?
Klik om te vergroten...

Omdat ik zelf kies wanneer ik stop en zelf kies welke dag het is en het lekker vind om een tijdje door te gaan. Dag 2 is mijn hotspot.
Qls ik verslaafd was zou ik niet kunnen stoppen op een gekozen dag en tijd.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Jumping Jack zei:
Ja laat het hier maar bij.
Heb je iemand gezien die 3 jaar aan heroïne was en iemand die 3 jaar aan de GHB was..
Als je dat verschil al niet kan zien.
Dan houd het op.
Klik om te vergroten...
In principe kun je na 3 jaar heroine gebruik er nog net zo goed uit zien als 3 jaar ghb gebruik, net zoals je eve oud kan worden met heroine als met ghb. Het stigma junk heeft meer met de persoon dan het middel te maken meestal zijn het de dingen zoals ondervoeding en slecht voor jezelf zorgen dat iemand er als een junk uitziet.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."