Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPaddo's: Zoektocht naar geluk

Paddo's: Zoektocht naar geluk

9 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
W
WikihanLid
01-01-2024, 00:00
#1
RSW zei:
Maar, is het tijdens je trip misschien ook in je opgekomen dat je het hebben van een doel ook tot doel kan maken ? En de vervulling niet in het resultaat, maar in het proces zelf te laten zitten.
Anders is een doel hebben alleen maar negatief, je blijft gefocust op het eind van de weg, en als je er eindelijk bent, is het weg. Dat zal nooit voor lang, en nooit echt bevredigend zijn imo.
(...)
Het is in essentie iets neutraals, en wat dat betreft denk ik dat hoewel de zoektocht naar geluk voor veel mensen tegenwoordig (helaas) een hedonistische zoektocht naar 'pleasure' is geworden, geluk hem uiteindelijk zit in een onvoorwaardelijke acceptatie voor alles wat is.
Klik om te vergroten...
Wat jij zegt over dat doel ligt er ook weer aan welk doel. Want zoals Tolle bedoeld, de acceptatie van alles, dat is in principe ook een doel dat wordt na gestreefd. En Het genieten van de weg naar dat doel, dat moet wel, want dat is ook de enige manier om het doel dragelijk te maken en essentieel in het behalen ervan.

En wat dat plezier betreft, dat is denk ik ook wel naar voren gekomen in mijn gedachten spinsels:
Wikihan zei:
Als je geluk beschouwd als dat ene gevoel dat pure, dan gaat het ook niet vervelen. Dan ben je daar. Maar blijf je dan in dat geluk hangen. Ja, want dat is geluk.
(...)
Nee, door het vinden van geluk. Het leven leven naar zoveel mogelijk plezier is niet goed, het wordt nooit genoeg, je blijft je vervelen.
Klik om te vergroten...
L
Loei_koeiLid
01-01-2024, 00:00
#2
Acceptatie kan geen doel zijn, want een doel ligt in de toekomst en acceptatie gebeurt in het nu. Maar iig al mooi dat je ontdekt hebt waar het geluk niet ligt. :)

Toen ik je verhaal las moest ik trouwens gelijk denken aan een opmerking van Theo Maassen:
"Het doel van het leven zal in ieder geval niet zijn dat je daar de hele dag over na gaat zitten denken."
W
WikihanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Loei_koei zei:
Acceptatie kan geen doel zijn, want een doel ligt in de toekomst en acceptatie gebeurt in het nu. Maar iig al mooi dat je ontdekt hebt waar het geluk niet ligt. :)

Toen ik je verhaal las moest ik trouwens gelijk denken aan een opmerking van Theo Maassen:
"Het doel van het leven zal in ieder geval niet zijn dat je daar de hele dag over na gaat zitten denken."
Klik om te vergroten...
Waarom kan acceptatie geen doel zijn? Ik denk (haha, leuk als je verwijst naar Tolle) dat acceptatie namelijk iets is dat moet groeien en niet iets is dat van het ene op het andere moment (of in een moment) gebeurt.

Leuke quote :)
L
Loei_koeiLid
01-01-2024, 00:00
#4
Als je het huidige moment niet kunt accepteren, moet je dat accepteren. Het is allemaal erg verwarrend en ben inmiddels ook niet meer high on life en snap het ook wat minder goed dan voorheen. Je moet proberen volledig van het concept toekomst af te stappen en je realiseren dat iets in de toekomst toch echt in het nu gebeurt. Het leven is geen aaneenschakeling van momenten, het moment is oneindig. Het houdt nooit op met het nu te zijn. Als je ervan uitgaat dat het in de toekomst (die dus alleen in je gedachten bestaat) beter is dan nu, kun je nooit vrede vinden.

Acceptatie moet idd groeien, maar dat gebeurt in het nu. Het kost in feite tijd om het concept tijd uit je leven te halen.
p
psych-outLid
01-01-2024, 00:00
#5
mooie reportje en goed beschreven :stoned:
W
WikihanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Vanochtend heb ik voor het eerst in ruim een jaar weer eens paddo's gebruikt. Mijn vorige trip was een beetje een fiasco, doordat mijn trippartner goed bad ging en ik zelf dus ook niet zo lekker ging. Ook ging ik voor het eerst in mijn eentje trippen.
Ik begon om 10.15 met een kleine dosis.
Om 11.00 voelde ik nog weinig, dus heb ongeveer dezelfde dosis erbij genomen
En om half 12 nog een beetje extra genomen
(Het was eigen kweek en vooral kleine paddo's, dus vond het lastig te doseren)
Het bleef uiteindelijk een redelijk lichte trip.

Ik was The Lion King aan het kijken toen het begon te werken. Hij was bijna afgelopen, dus ik heb 'm wel even af gekeken. Als ik naar mijn handen keek zag ik een mooi duidelijk contrast en de schaduwen die met me aan het spelen waren, zoals mijn trips altijd beginnen. Ondertussen zag ik als ik mijn ogen sloot een rood en groene ruis en in die ruis vrouwenlichamen die door elkaar heen aan het draaien waren. Toen ben ik met wat St. Germain op bed gaan liggen. Er was wat mooi licht dat op de muur speelde en ben daar naar gaan kijken. In het licht zag ik een danseres met een wijduitloopse jurk die veel rond aan het draaien was. Op een gegeven moment zag ik van achter een clown een plastic zak over haar hoofd trekken en ging toen maar ergens anders naar kijken.
Langzaam begonnen de gedachtes ook meer een rol te spelen. Ze begonnen door mijn hoofd te racen en kon ze nauwelijks bij houden. Ik werd uit elkaar getrokken door de vragen die rondspookten, maar waar ik geen antwoord op kon geven. Of in ieder geval niet in dat tempo.
Ik had besloten dat ik dit keer mijn gedachten op papier wou hebben, zodat ik het later na kon lezen. Ik heb dat al eerder geprobeerd, maar toen zat ik te diep om ook maar enige volledige zin op te schrijven. Dit keer ging ik het weer proberen en ik besloot dat dit een goed moment was hopend mijn gedachten een beetje tot rust te brengen. Ik ging achter m'n computer zitten en begon te typen. Na enkele regels werd ik echter al zeer moe en kon mijn hoofd eigenlijk niet meer recht houden. Ik ging weer op bed liggen. Weer werden de gedachten me te veel en ging weer typen. Maar werd toen weer te moe en ging liggen. Dit gebeurde zo nog twee keer en ik werd licht angstig. (Dit schrijven/liggen gebeurde in een kwartier, maar duurde voor 't gevoel echt 'n uur) Maar ik wist me te focussen en ging schrijven. Ondertussen stond de muesli van mijn ontbijt er nog en ik ging eten (had nog niks gegeten). Ik voelde een raar vlies in m'n mond, dat niet op iets leek dat in de muesli zat en vroeg me para af wie dat er in had gedaan. Maar wist mezelf te kalmeren door rationeel te beargumenteren dat niemand er wat in gedaan kon hebben en ik realiseerde me dat het een kapot gebeten rozijn was. De hele rozijnen voelden ook raar aan. De rimpelige structuur voelde aan als berg landschappen in mijn mond. Ik heb uiteindelijk de rest van de trip een beetje zitten typen en ik voelde op het einde van de tekst de normale wereld weer terug komen.

Hier de gedachten die ik heb weten op te schrijven. Ik weet dat het best lang is en neem niemand het kwalijk als ze niet de tijd willen nemen om het door te lezen.
Wat willen mensen bereiken met hun leven. Met de tijd op aarde die ze gegeven is? De meeste mensen stellen geen doelen. Ze rommelen wat aan. Maar als je een doel hebt, dan moet je al je tijd besteden om daar, aan het eind van dat doel te komen. Om het te behalen. Maar dan, wat stel je als doel, wat ter wereld is nou de moeite waard om te bereiken? Wil je rijk worden? Maar wat levert dat op? Word je daar gelukkig van? Maar geluk dan, als doel, dat lijkt een nobel streven. Puur geluk vinden. Alles opzij zetten. Maar wat dan is geluk? Als je geluk beschouwd als dat ene gevoel dat pure, dan gaat het ook niet vervelen. Dan ben je daar. Maar blijf je dan in dat geluk hangen. Ja, want dat is geluk. Het is zo’n ontzettend paradoxaal gevoel. Is geluk ’n gevoel? Ja, maar dan is het ook een emotie. Maar het kan geen emotie zijn, het gaat verder dan een gevoel van emotie. Ik wil deze gedachten echt recht krijgen, want wat wil ik doen. Waarom wil ik deze studie doen, waarom wil ik überhaupt studeren? Kennis vergaren. Maar waarom wil je kennis. Als je begrijpt hoe iets werkt, wat dan ermee te doen. Als je begrijpt wie je bent, wie wij zijn. De mens. Het bestaan. Wat dan? Kan je het begrijpen? Elk doel dat je stelt lijkt, wanneer er goed naar gekeken wordt zinloos. Waarom gebruik ik nu paddo’s, elke seconde van je tijd moet je gebruiken om je doel te bereiken. Maar wat wil ik nu eigenlijk bereiken? Verlichting? Mezelf begrijpen? Het klopt gewoon allemaal niet. Een worden met het universum. Is dat het wat ik wil bereiken? Maar is er wel iets anders dan dit hier, dit fysieke? Maar stel ik wil verlichting, bereik ik dat dan door hier mijn leven op deze manier te leven? Je leert wel over de verlichting, het boeddhisme en misschien ga je ooit wel naar dat klooster in de Himalaya. Maar waarom zou je dat niet nu al doen? Al je tijd gebruiken voor dat ene doel. Maar al vind je die verlichting, toch blijf je gebonden aan het aardse hier. Je zal nooit echte verlichting vinden zonder te breken met het lichaam. Maar de dood is dus de enige manier hoe je die banden kan breken, hoe je de verlichting kan bereiken. Maar om dood te gaan hoef je niets te doen. Die komt vanzelf, dat is een lot dat ons allen zal bestijgen. Maar wat doe je in de tijd tussen dat dood gaan en het nu. Is er een manier om die tijd zinnig te besteden? Want waarom zou je de dood willen versnellen. Ja, je bent dan eerder vereenzelvigd met het eeuwige, maar daar ligt nou ook gelijk de reden, het is eeuwig. Maar gebruik je deze tijd dan om je voor te bereiden op dit eeuwige? Maar hoe kan je je voorbereiden op dit eeuwige, als je niet weet wat het is. Maar wat als de dood ook gewoon echt het einde is. Dat je geest een product is van je hersenen, je geest kan immers ook veranderen door beschadiging aan je hersenen. En dat, wanneer je dood gaat, je lichaam dus je geest ook op zal houden te bestaan. Dat de geest gewoon een bijverschijning is van het complexe leven dat de mens is. Het is namelijk ook maar geleidelijk ontstaan in de evolutie, en door de tijd heen zijn de mensen verder ontwikkeld samen met de geest die erbij hoort.
En eigenlijk komt zo die tweede mogelijkheid logischer voor. Maar dan nog blijft de vraag hoe je die tijd het beste kunt besteden. Is dat door het hebben van zoveel mogelijk plezier, of door jezelf te beheersen zoals boeddhisten?
Nee, door het vinden van geluk. Het leven leven naar zoveel mogelijk plezier is niet goed, het wordt nooit genoeg, je blijft je vervelen. Er blijft pijn, en lijden, verdriet. Men moet dus met deze gevoelens leren omgaan, niet vergeten. Verdriet mag nooit vergeten worden. Maar er moet een manier gevonden worden opdat het niet het geluk schaadt. De boeddhisten hebben die wellicht gevonden, Matthieu Ricard is immers ook de gelukkigste persoon op aarde. Maar de weg die begaan moet worden richting deze onbeweegbaarheid(?) is onduidelijk. Maar ik zal mijn leven gepassioneerd leven en proberen rust te vinden in mijzelf. Ook een belangrijk punt, is er in je eigen geluk ook plaats voor het geluk in een ander? Wat is de manier om dit geluk te delen? Want het is egoïstisch om puur alleen op zoek te gaan in het geluk in jezelf. En het is de kunst daar je eigen geluk in te vind!


Het was wel bijzonder om zo eens in mijn eentje te trippen en wat gedachten op papier te krijgen. Maar ik denk dat ik de volgende keer wel weer in gezelschap doe. Ik merkte ook dat ik een stuk instabieler was dan anders. Ik denk doordat mijn vorige trip mis ging, want ik heb ook getript op 2-3 x normale dosis met passibloem, en dat kon ik toen allemaal rustig ervaren.

Bedankt als je het gelezen hebt :)
L
LavalampLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mooi geschreven report en fijn ook die gedachten op papier. :)
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#8
Graag gedaan! Zeer goed report en voor mij bijzonder herkenbaar, mijn solo trips draaien ook altijd uit op het proberen zoeken naar het antwoord op de vraag van het nut van het leven.

Wel goed dat je alles hebt kunnen opschrijven, daar kom ik meestal niet aan toe door de veel te hevige hallucinaties die soms wat storend zijn als je zo aant het mind trippen bent!
Ik vraag mij af waarom die vragen over het leven altijd opduiken tijdens het trippen... In gezelschap kan je dat nog onderdrukken maar als je alleen tript kan je daar (automatisch) heel diep op ingaan soms wat te diep. Maar al bij al is dat een wonderbaarlijk gegeven, maar je zal
altijd met meer vragen dan antwoorden eindigen...
W
WikihanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Fijn dat het geapprecieerd wordt:) Het is m'n eerste tripreport.

Maar zoals ik al zei was het een redelijk lichte trip, met milde visuals (hoewel ik wel dansende mensen zag) Maar die gedachten zijn vooral geschreven toen ik van de piek naar beneden kwam, normaal was ik dan begonnen met praten met mijn medetrippers, maar nu had ik deze tijd lekker voor mezelf.
R
RSWLid
01-01-2024, 00:00
#10
Goed report man, zo zijn er veel te weinig. Als je niet overweldigd word door zintuigelijke input dan kunnen lage doses psychedelica, zeker de natuurlijke varianten je flink aan het denken zetten.
Maar je maakt het jezelf niet makkelijk he ? :P Het is ook allemaal niet leuk als het makkelijk is hehe..

Maar, is het tijdens je trip misschien ook in je opgekomen dat je het hebben van een doel ook tot doel kan maken ? En de vervulling niet in het resultaat, maar in het proces zelf te laten zitten.
Anders is een doel hebben alleen maar negatief, je blijft gefocust op het eind van de weg, en als je er eindelijk bent, is het weg. Dat zal nooit voor lang, en nooit echt bevredigend zijn imo.

En mijn mening wat betreft geluk heb ik geleend van meneer Tolle, waar je (zoals ik zag) in een ander topic al over hebt gelezen. Het gaat erom dat je 'wat jij bent' niet verwart met 'jouw identiteit', je emoties, je gedachten etc. Wat jij bent is dat gene wat toeziet op die emoties, die de gedachten hoort, de emoties voelt. Het is in essentie iets neutraals, en wat dat betreft denk ik dat hoewel de zoektocht naar geluk voor veel mensen tegenwoordig (helaas) een hedonistische zoektocht naar 'pleasure' is geworden, geluk hem uiteindelijk zit in een onvoorwaardelijke acceptatie voor alles wat is. Hij die zonder doel te hebben blij kan zijn (en blijven) dat hij leeft, heeft wat mij betreft de essentie gevonden, en ik denk dat iemand als meneer Ricard dat aardig benaderd. Maar dat is eigenlijk allemaal te complex om hier uit te typen, ik zou het toch verkeerd uitleggen.

Het is in ieder geval makkelijker gezegd dan gedaan, dat verlichtingsgedoe.

Wat ik nog wel graag erbij wil zeggen, is dat ik met de kennis en de ervaring die ik nu heb, wetenschap wel als iets heel moois zie (en een prima manier om mezelf bezig te houden, te blijven verwonderen, en de kwaliteit van leven beter te maken, enz.) maar absoluut niet als een absolute autoriteit. Wetenschap is beperkt tot het kunnen meten van dingen, en zelfs een meting is altijd inclusief meetfout. Iedere wetenschapper die beweert dat hij zeker weet dat de geest enkel een bijproduct is van de bedrading in de bovenkamer is wat mij betreft kortzichtig en moet nodig eens DMT roken, en kijken of hij/zij er daarna nog steeds hetzelfde over denkt :)

Bedankt voor het posten!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."