#1
Stof: XTC/MDMA
Dosis: Niet getest, maar het was 1 pil
Wie: Alleen ikzelf
Set: Ik ben een jongen van 17, 65 kilo en had voor de rest nog geen ervaring ermee
Setting: Thuis in m’n bed
Voorwoord
Ok, hoewel ik weet dat het zeer onverstandig is om een hele XTC-pil te nuttigen zonder dat je deze getest hebt (ik ben me zeer bewust van de gevaren: oververhitting, je weet nooit zeker wat erin zit, etc.) heb ik het toch gedaan. Ik zal als ik het nog eens zou doen, het zeker laten testen en ik weet dat dat belangrijk is, maar laten we me nu maar even geen moreel lesje leren want ik weet dat ik fout zat. Laten we maar skippen naar het verhaal, want dat is pas waar het interessant wordt, toch?![:grin:]()
(Als dit achtergrondverhaal je niet zoveel uitmaakt kun je ook gelijk naar het tripreport zelf scrollen)
Achtergrondverhaaltje
Laat me eerst even wat over mezelf vertellen. Mijn ouders zijn gescheiden, dit zijn ze al zolang ik ze ken. Hier heb ik dan ook voor de rest ook geen problemen mee. Ik heb altijd bij mijn moeder gewoond en ben daar (in haar huis) dan ook opgegroeid. Maar zo’n 2,5 jaar geleden ben ik van mijn moeder naar mijn vader verhuisd. Dit was best een heel grote stap in mijn leven. Dit deed ik dan ook niet zomaar.
De reden waarom ik daarvoor gekozen heb is dat, toen ik ongeveer 14 jaar was ik steeds meer ruzies met mijn moeder heb gehad. En dan bedoel ik niet de normale "ouder-puber"-ruzies mee. Nee, we konden niet eens meer normaal met elkaar overweg en de enige communicatie die we nog hadden was via schreeuwen, zij onder aan de trap, ik boven aan de trap. Het liep uiteindelijk zo uit de hand dat we bij bureau Jeugdzorg terechtkwamen, en hier gesprekken samen hadden met een kinderpsycholoog.
Dit heeft wel geholpen, maar nog steeds bleven we elkaar ontlopen, ik deed alles wat ik kon zodat ik zo min mogelijk thuis hoefde te zijn. Dit ging ongeveer een jaar zo door, totdat ik besloot dat het niet meer kon en ik de knoop doorhakte. Ik wou verhuizen. Mijn vader had altijd al vanaf de zijlijn meegekeken en mijn verhalen aangehoord in het weekend (om het weekend was ik bij hem, dan weer bij mijn moeder) en zijn advies was altijd: “de deur staat altijd voor je open hier’’. Gelukkig wonen mijn beide ouders niet ver van elkaar vandaan, dus kan ik altijd naar mijn zusje toe als ik dat wil (bijna dagelijks is dat dus). Zij accepteert het zoals het gegaan is, en ze is blij dat ze nu niet telkens meer in de ruzies zit. Dat was ook een van mijn bedoelingen, dat het rustiger zou worden voor haar. Waarschijnlijk denk je nu: “wat een verhaal, waar is dat goed voor?’’, maar dit later in het report ga ik het nog eens over de verhouding met mijn moeder hebben, dan komt het in ieder geval niet zomaar uit de lucht vallen.
Het tripreport
Ik heb weinig tot geen ervaring met drugs, degene die ik geprobeerd heb zijn alcohol, wiet/hasj en paddo’s. Toen een collega (ik werk in een supermarkt waarvan ik de naam niet zal noemen) me vertelde dat hij wel eens een pilletje deed, wist ik dus niet wat dat was maar raakte ik wel geïnteresseerd. Bij wat verder doorvragen, vertelde X (de collega) me dus dat hij vaak naar hardcore feestjes gaat en hier wel eens een XTC-pil neemt. Hij was er zeer enthousiast over en toen hij merkte dat ik dat ook was, zij hij dat hij me er wel eentje wou verkopen. Ik kocht dus een pil van meneer X. Hij vertelde me erbij dat als ik hem ging gebruiken ik wel water moest drinken en ik kauwgom moest nemen tegen het klapperen van je tanden. Dit vond ik wel netjes van hem. Ik weet dat het eigenlijk niet hoorde, maar ik vertrouwde meneer X erop dat het een goede pil was dus heb ik hem niet getest.
Tot dusver heb ik de pil in mijn bezit, maar had ik er nog niks mee gedaan. De juiste situatie diende zich aan toen een paar vrienden van me vroegen of ik meeging naar een festival. Daar had ik wel zin in. Ik besloot om daar het pilletje te gaan gebruiken. Toen ik op het festival was, begon ik toch te twijfelen. Het was al gezellig genoeg met m’n vrienden, we hadden al een paar bier op, waarom zou ik toch nog meer in m’n mik gaan gooien? Toen bedacht ik me dat ik het beter eerst thuis kon doen, dan kon ik het in een vertrouwde omgeving ervaren.
Zo gezegd, zo gedaan. Na afloop van het festival was het voor mijn doen nog vroeg toen ik thuiskwam, en kon ik toch nog niet slapen. Ik nam eerst een halfje, en ging toen in mijn bed liggen. Na ongeveer een uurtje voelde ik me al best vrolijk, ik kreeg een beetje een soort van tintelingen. Voor mijn gevoel kon ik ‘’nog best wat meer hebben’’. Dus ik gooide het andere halfje erin. Zo’n 30-45 minuten daarna klapte hij in.
“Wow!”, was mijn eerste reactie. Wat voelde dat goed zeg! Ik had me nog nooit zo lekker gevoeld. Alles wat ik ook maar deed of aanraakte voelde heerlijk, een intens gevoel van vergeving en gelukzaligheid kwam over me heen. Ik herinner me nog dat ik met m’n kussens lag te knuffelen (ik lag nog steeds in m’n bed) en alleen maar kon kreunen dat het zo ontzettend lekker voelde. Dit hield zo ongeveer een uurtje aan, daarna kwam het oppeppende effect. Ik kreeg ontzettende zin om te dansen of gewoon keihard te bewegen, en omdat ik mijn vader niet wakker wou maken zette ik maar m’n iPod met koptelefoon op. De muziekstijlen waar ik erg van hou zijn hardstyle/hardcore/trance, en ik lag dus (zo stilletjes mogelijk) keihard te headbangen. Ik zweette ondertussen als een malle, dus ging om de zoveel tijd heen en weer om wat te drinken. Ik wil jullie deze twee nummers die ik op dat moment erg waardeerde toch niet onthouden:
Armin van Buren – Imagine
Masters of Hardcore 2011 - Statement of Disorder – Anthem
Ik kan me niet eens voorstellen hoe vet het moet zijn om een pilletje op te hebben op een feestje, en achteraf gezien baalde ik dus wel dat ik het niet op dat festival waar ik was genomen heb. Ik ging nu al helemaal op in de muziek, ik voelde de tonen nu al door me heen stromen. Maar na het oppeppende effect wat een paar uur aanhield
nam het langzaam af en na een paar uur viel ik dan ook in slaap. Ik heb er ontzettend van genoten.
Tot zover nog een redelijk normale XTC-trip toch? Maar wat mij juist intrigeerde, was dat ik tijdens het ‘’love’’-gevoel van het eerste uur ook ging nadenken over mijn relatie met mijn moeder. Zoals in het achtergrondverhaaltje beschreven staat, is die niet zo best. In de 2,5 jaar dat ik nu bij mijn vader woon en vaak mijn zusje dus opzoek is die relatie met mijn moeder dus wel verbeterd. Toen ik tijdens dat uurtje erover nadacht zag ik het opeens heel helder. Tijdens de vele ruzies die we hadden, nam ik het altijd heel serieus op, en dacht ik altijd dat het mijn fout/schuld was. Toen ik in de ‘’love’’-feeling zat, kon ik dat opeens laten gaan. Het stroomde helemaal van me af.
Ik besefte me opeens dat mijn moeder ook nooit normaal is opgevoed (mijn oma is niet helemaal geestelijk honderd procent) en dat misschien doorwerkt naar hoe ze mij opvoedt. Dit werd opeens kraakhelder voor me, ik wist dit al veel langer, maar zelf had ik nog steeds veel opgekropte boosheid richting mijn moeder. Dit liet ik allemaal opeens los, ik liet het zogezegd gaan en accepteerde gewoon hoe ze was. Dit was zo bevrijdend! In de tijd die ik nu bij mijn vader woon had ik er nooit echt over nagedacht (maar misschien wel onbewust mee bezig geweest) en nu was het gewoon zo helder.
Dit had net zoveel voor me gedaan als die ontzettend saaie eindeloze gesprekken bij die idiote psycholoog :P Nu heb ik na mijn trip wel wat gelezen over de therapeutische effecten van MDMA, en ik kan me echt voorstellen als je onbewust nog ruzies hebt of iets traumatisch/verkeerds hebt ervaren een XTC-trip je erin kan helpen om dat los te laten! Natuurlijk lijkt me het ook heel tof op een feestje, maar dat het voor therapeutische doeleinden kan worden gebruikt wist ik daarvoor nog niet.
Vragen
1. Ik nam het pilletje op zaterdagnacht, en zondag overdag voelde ik me nog best ok en redelijk vrolijk, maar maandag werd ik al wat depressiever en dinsdag was helemaal erg, woensdag knapte ik op en vanaf toen ging alles ok. Ik heb hier al wat over gelezen (de dinsdag-dip, heet het geloof ik? Correct me if i’m wrong) maar valt hier nog wat tegen te doen? En heeft dit ook met je leeftijd te maken, dat als je ouder wordt dat dit minder wordt?
Het is echt een reden voor me om dit bij een eenmalig avontuurtje te houden, al zou ik het graag nog eens doen.
2. Richt XTC nou echt zoveel schade aan als in de onderzoeksresultaten wordt beweerd? Hoe lang moet je er dan tussen twee ervaringen zitten als je je hersenen zo min mogelijk (liefst helemaal niet) wilt beschadigen?
3. Wordt MDMA nog therapeutisch gebruikt? Uit wat ik op internet las kon ik dat niet helemaal opmaken. In mijn ogen zou het wel veel mensen kunnen helpen.
Conclusie
1. XTC is heerlijk, en kan ook best therapeutisch worden gebruikt.
2. De relatie met mijn moeder is in de maanden na mijn trip erg verbeterd. Jahoe!
3. De dip is kut. :P
Sorry voor dit nog best lange verhaal. Ik weet dat dit mijn eerste post en gelijk al een heel verhaal, maar ik lees hier al best een tijdje mee en wou dit toch graag met iemand delen (zelfs al ken ik jullie persoonlijk niet eens!). Het is best nog een intiem ding geworden maar ik wou toch laten zien dan XTC niet alleen maar een drug is om op een feestje "lekker hard te gaan", maar ook kan worden gebruikt om jezelf open te stellen en hier lering uit te trekken.
Ik hoop dat als jullie je door dat enorme verhaal hebben weten heen te worstelen er een beetje leesplezier aan gehad hebben!
Als dit wordt gewaardeerd maak ik misschien nog wel een tripreport, maar als het niks is heb ik liever dat jullie dat dan zeggen.
Dosis: Niet getest, maar het was 1 pil
Wie: Alleen ikzelf
Set: Ik ben een jongen van 17, 65 kilo en had voor de rest nog geen ervaring ermee
Setting: Thuis in m’n bed
Voorwoord
Ok, hoewel ik weet dat het zeer onverstandig is om een hele XTC-pil te nuttigen zonder dat je deze getest hebt (ik ben me zeer bewust van de gevaren: oververhitting, je weet nooit zeker wat erin zit, etc.) heb ik het toch gedaan. Ik zal als ik het nog eens zou doen, het zeker laten testen en ik weet dat dat belangrijk is, maar laten we me nu maar even geen moreel lesje leren want ik weet dat ik fout zat. Laten we maar skippen naar het verhaal, want dat is pas waar het interessant wordt, toch?
(Als dit achtergrondverhaal je niet zoveel uitmaakt kun je ook gelijk naar het tripreport zelf scrollen)
Achtergrondverhaaltje
Laat me eerst even wat over mezelf vertellen. Mijn ouders zijn gescheiden, dit zijn ze al zolang ik ze ken. Hier heb ik dan ook voor de rest ook geen problemen mee. Ik heb altijd bij mijn moeder gewoond en ben daar (in haar huis) dan ook opgegroeid. Maar zo’n 2,5 jaar geleden ben ik van mijn moeder naar mijn vader verhuisd. Dit was best een heel grote stap in mijn leven. Dit deed ik dan ook niet zomaar.
De reden waarom ik daarvoor gekozen heb is dat, toen ik ongeveer 14 jaar was ik steeds meer ruzies met mijn moeder heb gehad. En dan bedoel ik niet de normale "ouder-puber"-ruzies mee. Nee, we konden niet eens meer normaal met elkaar overweg en de enige communicatie die we nog hadden was via schreeuwen, zij onder aan de trap, ik boven aan de trap. Het liep uiteindelijk zo uit de hand dat we bij bureau Jeugdzorg terechtkwamen, en hier gesprekken samen hadden met een kinderpsycholoog.
Dit heeft wel geholpen, maar nog steeds bleven we elkaar ontlopen, ik deed alles wat ik kon zodat ik zo min mogelijk thuis hoefde te zijn. Dit ging ongeveer een jaar zo door, totdat ik besloot dat het niet meer kon en ik de knoop doorhakte. Ik wou verhuizen. Mijn vader had altijd al vanaf de zijlijn meegekeken en mijn verhalen aangehoord in het weekend (om het weekend was ik bij hem, dan weer bij mijn moeder) en zijn advies was altijd: “de deur staat altijd voor je open hier’’. Gelukkig wonen mijn beide ouders niet ver van elkaar vandaan, dus kan ik altijd naar mijn zusje toe als ik dat wil (bijna dagelijks is dat dus). Zij accepteert het zoals het gegaan is, en ze is blij dat ze nu niet telkens meer in de ruzies zit. Dat was ook een van mijn bedoelingen, dat het rustiger zou worden voor haar. Waarschijnlijk denk je nu: “wat een verhaal, waar is dat goed voor?’’, maar dit later in het report ga ik het nog eens over de verhouding met mijn moeder hebben, dan komt het in ieder geval niet zomaar uit de lucht vallen.
Het tripreport
Ik heb weinig tot geen ervaring met drugs, degene die ik geprobeerd heb zijn alcohol, wiet/hasj en paddo’s. Toen een collega (ik werk in een supermarkt waarvan ik de naam niet zal noemen) me vertelde dat hij wel eens een pilletje deed, wist ik dus niet wat dat was maar raakte ik wel geïnteresseerd. Bij wat verder doorvragen, vertelde X (de collega) me dus dat hij vaak naar hardcore feestjes gaat en hier wel eens een XTC-pil neemt. Hij was er zeer enthousiast over en toen hij merkte dat ik dat ook was, zij hij dat hij me er wel eentje wou verkopen. Ik kocht dus een pil van meneer X. Hij vertelde me erbij dat als ik hem ging gebruiken ik wel water moest drinken en ik kauwgom moest nemen tegen het klapperen van je tanden. Dit vond ik wel netjes van hem. Ik weet dat het eigenlijk niet hoorde, maar ik vertrouwde meneer X erop dat het een goede pil was dus heb ik hem niet getest.
Tot dusver heb ik de pil in mijn bezit, maar had ik er nog niks mee gedaan. De juiste situatie diende zich aan toen een paar vrienden van me vroegen of ik meeging naar een festival. Daar had ik wel zin in. Ik besloot om daar het pilletje te gaan gebruiken. Toen ik op het festival was, begon ik toch te twijfelen. Het was al gezellig genoeg met m’n vrienden, we hadden al een paar bier op, waarom zou ik toch nog meer in m’n mik gaan gooien? Toen bedacht ik me dat ik het beter eerst thuis kon doen, dan kon ik het in een vertrouwde omgeving ervaren.
Zo gezegd, zo gedaan. Na afloop van het festival was het voor mijn doen nog vroeg toen ik thuiskwam, en kon ik toch nog niet slapen. Ik nam eerst een halfje, en ging toen in mijn bed liggen. Na ongeveer een uurtje voelde ik me al best vrolijk, ik kreeg een beetje een soort van tintelingen. Voor mijn gevoel kon ik ‘’nog best wat meer hebben’’. Dus ik gooide het andere halfje erin. Zo’n 30-45 minuten daarna klapte hij in.
“Wow!”, was mijn eerste reactie. Wat voelde dat goed zeg! Ik had me nog nooit zo lekker gevoeld. Alles wat ik ook maar deed of aanraakte voelde heerlijk, een intens gevoel van vergeving en gelukzaligheid kwam over me heen. Ik herinner me nog dat ik met m’n kussens lag te knuffelen (ik lag nog steeds in m’n bed) en alleen maar kon kreunen dat het zo ontzettend lekker voelde. Dit hield zo ongeveer een uurtje aan, daarna kwam het oppeppende effect. Ik kreeg ontzettende zin om te dansen of gewoon keihard te bewegen, en omdat ik mijn vader niet wakker wou maken zette ik maar m’n iPod met koptelefoon op. De muziekstijlen waar ik erg van hou zijn hardstyle/hardcore/trance, en ik lag dus (zo stilletjes mogelijk) keihard te headbangen. Ik zweette ondertussen als een malle, dus ging om de zoveel tijd heen en weer om wat te drinken. Ik wil jullie deze twee nummers die ik op dat moment erg waardeerde toch niet onthouden:
Armin van Buren – Imagine
Masters of Hardcore 2011 - Statement of Disorder – Anthem
Ik kan me niet eens voorstellen hoe vet het moet zijn om een pilletje op te hebben op een feestje, en achteraf gezien baalde ik dus wel dat ik het niet op dat festival waar ik was genomen heb. Ik ging nu al helemaal op in de muziek, ik voelde de tonen nu al door me heen stromen. Maar na het oppeppende effect wat een paar uur aanhield
nam het langzaam af en na een paar uur viel ik dan ook in slaap. Ik heb er ontzettend van genoten.Tot zover nog een redelijk normale XTC-trip toch? Maar wat mij juist intrigeerde, was dat ik tijdens het ‘’love’’-gevoel van het eerste uur ook ging nadenken over mijn relatie met mijn moeder. Zoals in het achtergrondverhaaltje beschreven staat, is die niet zo best. In de 2,5 jaar dat ik nu bij mijn vader woon en vaak mijn zusje dus opzoek is die relatie met mijn moeder dus wel verbeterd. Toen ik tijdens dat uurtje erover nadacht zag ik het opeens heel helder. Tijdens de vele ruzies die we hadden, nam ik het altijd heel serieus op, en dacht ik altijd dat het mijn fout/schuld was. Toen ik in de ‘’love’’-feeling zat, kon ik dat opeens laten gaan. Het stroomde helemaal van me af.
Ik besefte me opeens dat mijn moeder ook nooit normaal is opgevoed (mijn oma is niet helemaal geestelijk honderd procent) en dat misschien doorwerkt naar hoe ze mij opvoedt. Dit werd opeens kraakhelder voor me, ik wist dit al veel langer, maar zelf had ik nog steeds veel opgekropte boosheid richting mijn moeder. Dit liet ik allemaal opeens los, ik liet het zogezegd gaan en accepteerde gewoon hoe ze was. Dit was zo bevrijdend! In de tijd die ik nu bij mijn vader woon had ik er nooit echt over nagedacht (maar misschien wel onbewust mee bezig geweest) en nu was het gewoon zo helder.
Dit had net zoveel voor me gedaan als die ontzettend saaie eindeloze gesprekken bij die idiote psycholoog :P Nu heb ik na mijn trip wel wat gelezen over de therapeutische effecten van MDMA, en ik kan me echt voorstellen als je onbewust nog ruzies hebt of iets traumatisch/verkeerds hebt ervaren een XTC-trip je erin kan helpen om dat los te laten! Natuurlijk lijkt me het ook heel tof op een feestje, maar dat het voor therapeutische doeleinden kan worden gebruikt wist ik daarvoor nog niet.
Vragen
1. Ik nam het pilletje op zaterdagnacht, en zondag overdag voelde ik me nog best ok en redelijk vrolijk, maar maandag werd ik al wat depressiever en dinsdag was helemaal erg, woensdag knapte ik op en vanaf toen ging alles ok. Ik heb hier al wat over gelezen (de dinsdag-dip, heet het geloof ik? Correct me if i’m wrong) maar valt hier nog wat tegen te doen? En heeft dit ook met je leeftijd te maken, dat als je ouder wordt dat dit minder wordt?
Het is echt een reden voor me om dit bij een eenmalig avontuurtje te houden, al zou ik het graag nog eens doen.
2. Richt XTC nou echt zoveel schade aan als in de onderzoeksresultaten wordt beweerd? Hoe lang moet je er dan tussen twee ervaringen zitten als je je hersenen zo min mogelijk (liefst helemaal niet) wilt beschadigen?
3. Wordt MDMA nog therapeutisch gebruikt? Uit wat ik op internet las kon ik dat niet helemaal opmaken. In mijn ogen zou het wel veel mensen kunnen helpen.
Conclusie
1. XTC is heerlijk, en kan ook best therapeutisch worden gebruikt.
2. De relatie met mijn moeder is in de maanden na mijn trip erg verbeterd. Jahoe!
3. De dip is kut. :P
Sorry voor dit nog best lange verhaal. Ik weet dat dit mijn eerste post en gelijk al een heel verhaal, maar ik lees hier al best een tijdje mee en wou dit toch graag met iemand delen (zelfs al ken ik jullie persoonlijk niet eens!). Het is best nog een intiem ding geworden maar ik wou toch laten zien dan XTC niet alleen maar een drug is om op een feestje "lekker hard te gaan", maar ook kan worden gebruikt om jezelf open te stellen en hier lering uit te trekken.
Ik hoop dat als jullie je door dat enorme verhaal hebben weten heen te worstelen er een beetje leesplezier aan gehad hebben!