Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEerste keer 2c-b, Moi en contrôle.

Eerste keer 2c-b, Moi en contrôle.

15 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#1


Wat: 15mg 2c-b in pilvorm

Geslacht: Man
Gewicht: 77kg
Lengte: 1.81m

Voorgeschiedenis
Afgelopen donderdag zoals de titel al suggereerde voor het eerst 2c-b geprobeerd.
Had een 15mg pilletje van een vriend gekregen die er al meerdere keren een goede ervaring mee had gehad als bedankje omdat ik hem had geholpen in het verleden. Over deze stof had ik al veel gelezen, onder andere in het befaamde boek PIKHAL, één van de magical half dozen en een favoriet van meneer Shulgin himself, dat beloofd wat. Het plan was al lange tijd om deze een keer uit te proberen maar het was nooit echt op mijn pad terecht gekomen.
Ik had mij aardig geïnformeerd en besloot dat 15mg voor een testrun een goede startdosering zou wezen om wel iets te merken maar niet overweldigd te wezen, dit bleek achteraf bevestigd door de ervaring.

Setting: In mijn appartement en (ruime) aanliggende tuin (door 2meter hoge muren omringd), overdag/'s middags met zonnig weer.
Gezelschap: Mijn vriendin hield een oogje toe terwijl ze aan het huiswerk aan het maken was binnen.

Verwachting: paddestoeltjes/psilocibine met minder mindfuck, van wat ik had gelezen onder de psychedelica een zeer vriendelijk stofje.


Tripreport
Donderdag middag 13:52 (T+0:00) - Inname van een blauwe pil met daarin 15mg 2c-b, afbeelding gerelateerd. Op dit moment was ik erg nerveus, niet verbazingwekkend bij een eerste keer een nieuwe psychedelica maar wel het vermelden waard. Een uur hieraan vooraf had ik vrij vettig gegeten (tosties met ham en spek) en heeft waarschijnlijk mee gespeeld in het feit dat het erg lang duurde voordat de 2c-b zijn werk begon te doen.

16:00 (T+2:0:sunglasses: - Op dit moment zei ik tegen mijn vriendin dat ik niet verwachte dat er nog veel zou gebeuren, ik voelde me nog compleet nuchter en we waren ondertussen al ruim 2 uur verder. Op dit moment besloten we een bord brinta pap te maken en die in de tuin op te eten in het zonnetje.

16:10 (T+2:1:sunglasses: - Het bord brinta pap was leeg, zaten op een bank in de tuin en zei tegen mijn vriendin dat ik toch iets merkte in mijn hoofd plots, dat er iets gaande was maar dat ik mijn vinger niet kon plaatsen op wat er nou precies verandert was. Het voelde alsof er een knop omgedraaid was en ik had het gevoel dat de wereld er net een tintje roder uit zag dan normaal al was dit nauwelijks waarneembaar.

16:15 (T+2:23) - Ik liep naar binnen en voelde dat ik even achterover moest zitten op de meer comfortabele bank binnen. Ik had het op dat moment nog niet door maar de 2c-b sloeg achteraf gezien duidelijk in op dat moment. Op dat moment echter dacht ik dat ik gewoon even moe was, ik kon me namelijk niet voorstellen dat er iets insloeg zonder dat er een op zijn minst een licht gevoel van 'mind fuck' aan vooraf ging. De 'inslag' was achteraf gezien naar mijn beleving erg subtiel.

16:17 (T+2:25) - Even twee minuten binnen op de bank te hebben gezeten leek alles nog steeds normaal en niets verandert, voor mijn gevoel was ik nog steeds nuchter.
Mijn blik viel op een schilderijtje tegenover mij, een schilderijtje dat mijn zusje ooit eens voor mij had geschilderd toen ze 2-3jaar was voor mijn verjaardag, ik had hem ingelijst en in de woonkamer opgehangen.



Op dit moment merkte ik ineens dat haartjes en streepjes op dit schilderij heen en weer aan het springen waren en van grootte veranderde.
Ik kan me duidelijk herinneren hoe verbaast ik was op dat moment, helemaal verrast door het feit dat de 2c-b alsnog zijn werk deed. Maar vooral verbaast dat ik mij zo helder en scherp voelde en toch duidelijke visuals had. Bij truffels had ik in ieder geval altijd wel dat ik tenminste tot in bepaalde mate vooraf een beetje misselijk/duizelig werd voordat er überhaupt dingen gingen bewegen. Helemaal enthousiast, half roepend als een vrolijke downie mijn vriendin even op de hoogte gebracht dat er 'contact was gemaakt'. :tongueout:

16:25 (T+2:33) -
Ik had ondertussen een paar minuten vol verbazing naar het schilderijtje lopen staren dat door mijn kleuter zusje geschilderd was destijds, nooit gedacht dat ik er nog zoveel plezier aan zou beleven, haha.
Mijn visuals bleven echter tot op dit moment alleen zichtbaar in het schilderijtje, de rest van het huis was nog altijd doodnormaal en onveranderd, alleen het schilderijtje leek op dit punt visuals uit te lokken.
Ik ging op zoek naar nieuwe objecten die ook visuals uit zouden lokken, in huis vond ik niets en het leek me een goed plan om even de tuin in te lopen, de natuur staat immers bekend om zijn positieve invloed op psychedelica. Eenmaal in de tuin had ik een nieuw object ontdekt dat visuals gaf (ik heb jammer genoeg geen foto).
Het was de muur die in de tuin stond, de onderste helft van deze muur was wit en er zat veel zand en stof op waardoor het lijkt (ook zonder 2c-b op) dat er inconsistente schaduwen zich op die muur bevinden, dit resulteerde in dat ik bewegende schaduwgolven op het witte gedeelte van de muur zag.
Dit spektakel bekeek ik een poosje geconcentreerd en het duurde niet lang en op ditzelfde vlak van de witte muur begonnen ineens patronen te ontstaan. Deze patronen waren fel gekleurde neonstreepjes die een mix van alle kleuren bevatte die de vorm aannamen van 'maya symbolen', op een later moment op de dag veranderde deze nog in 'hieroglief symbolen'. Op dit moment zag ik deze nog enkel op het witte gedeelte van de muur. Ik kon mijn pret niet op en stond te giechelen als een klein meisje.

16:45 (T+2:53) - De visuals werden langzamerhand duidelijker en begonnen meer naar de voorgrond te komen, echter nog steeds alleen in het schilderijtje en op het witte gedeelte van de muur. Ik was en ben nog steeds verbaast over hoe scherp ik op dit moment was, zodra ik weg keek van de muur leek de wereld vrijwel normaal en ik was in staat om een fatsoenlijk gesprek te hebben met mijn vriendin en haar duidelijk en vrij objectief te vertellen wat er in mij omging, dit is achteraf vrijwel de hele trip zo gebleven, een perfecte psychedelica voor de 'controlfreak' naar mijn ervaring.
Eerder in dit rapportje had ik al omschreven dat ik een hele blije spanning ervaarde, dit voelde eveneens aardig euforisch, vergelijkbaar met het MDMA euforie gevoel maar toch uniek op zijn eigen manier. Het euforie gevoel dat ik kreeg bij 2c-b was wat ik noem 'spannings euforie', het gevoel dat je een beetje krijgt wanneer Nederland in de WK finale speelt en op het punt staat om een doelpunt te maken maar dit gevoel iets sterker en blijvend.

17:00 (T+3:0:sunglasses: - Dit euforische gevoel bouwde zich nog langzaam aan op,dit zorgde er onder meer voor dat ik vrijwel de gehele trip een giga grijns op mijn mond had van hier tot Tokyo. Halverwege de trip besloot ik maar met mijn hand voor mijn mond rond te lopen om niet te griezelig op mijn vriendin over te komen. :tongueout:
Eveneens kreeg ik door dit sterke spannings-euforie gevoel rond het begin van de trip een lachkick die zo'n 10-15minuten aanhield, onder andere ook door de verbazing ook over de effecten van 2c-b.

Mijn vriendin moest er op dit moment vandoor i.v.m. een examen, ik had van tevoren verwacht dat ik het mooiste van de trip wel gehad zou hebben rond 17:00 maar doordat het zo lang duurde voordat deze 'insloeg' was de trip onverwacht iets verlopen. Geen probleem echter dat mijn vriendin hem peerde, ik had het namelijk prima naar mijn zin en alles was volledig onder controle.
Ik kan me nog herinneren dat de trip op het moment dat mijn vriendin vertrok aan het pieken was, het waren nog altijd enkel het schilderij en de muur die duidelijk visuals uit lokte maar er waren nu ook wat groene, blauwe en rode puntjes in mijn gezichtsveld zichtbaar.
Eigenlijk vond ik het wel fijn dat mijn vriendin vertrokken was, ik durfde me namelijk niet volledig in mijn trip te storten terwijl zij in de buurt was.

Wat ik al snel had ontdekt bij de 2c-b was dat ik zelf de intensiteit van de trip kon bepalen, wanneer ik mij concentreerde op de witte muur, het object dat mijn visuals het sterkst ontlokte nam de intensiteit van de visuals toe. Naarmate de intensiteit van de visuals toe nam nam ook duidelijk het 'spannings'-euforie gevoel toe, ik was dan ook erg gemotiveerd om mijzelf zo diep mogelijk in de trip te werpen en om eerlijk te zijn, als dit effect consistent is over meerdere sessie kan ik niet wachten om 2c-b in iets hogere dosering uit te proberen.

Ik ben normaal gesproken helemaal niet van de tripmiddelen en heb nog nooit de behoefte gehad om 'hogere' doseringen uit te proberen, 2c-b lijkt hierop tot nu toe de eerste uitzondering.
Als ik eerst naar de muur keek zag ik dus de 'maya symbolen', wanneer ik mijn hier een poosje op concentreerde waren deze symbolen niet meer alleen op de muur zichtbaar maar spreidde zich uit over mijn gehele gezichtsveld, als ik mij hier nog langer op concentreerde veranderde alles in de kleuren pikzwart en intens fel roze, wanneer ik mij vervolgens nog meer op concentreerde begonnen deze flink te bewegen en hierna duurde het niet lang voordat zich hele voorstellingen voordeden. Ik kan mij herinneren dat ik beelden zag van dat ik in een theater zat naar een voorstelling te kijken vanaf de 2de verdieping, dat er zeegolven over het podium heen donderde etc, echt prachtig gewoon, 100x vermakelijker dan een 3d filmpje kijken in de bioscoop als je het mij vraagt. De intense euforie gevoelens die ik tegelijkertijd voelde terzijde. :tearsofjoy:

Wanneer ik mijn zicht/focus echter niet meer op de muur richtte werd ik vrijwel direct terug getrokken naar 'de echte wereld' en was ik weer zo goed als helder en scherp, als ik er aan terug denk ben ik nog steeds helemaal flabbergashted hoeveel controle je kunt uitoefenen op je trip met 2c-b.

Na een poosje van het zelfgecreëerde theaterschouwspel te genieten besloot ik om te te proberen of het trippen op de 2c-b met gesloten ogen ook een beetje werkte. Dit werkte prima kwam ik al snel achter, niet hetzelfde als mijn prachtige witte muur maar desalniettemin zeer vermakelijk. Ik zag al snel abstracte plaatjes met zwarte lijnen en gekleurde achtervlakken, deze bewogen heen en weer alsof deze op onrustig water lagen en veranderde constant van kleur op dezelfde wijze op van die 'mood lampen' dat doen.

Het was een erg zonnige dag met veel willekeurige schapenwolkjes in de lucht, ik had mijn ogen dicht maar ik merkte dat elke keer dat de zon achter een wolk verdween en/of weer tevoorschijn kwam dat mijn 'closed eye visuals' enorm oplichtte of verduisterde wat er erg vermakelijk uit zag met hier en daar een vleugje euforie.
Ik kan me nog herinneren dat op het meest intense punt van mijn 'closed eye visuals', de zon achter een wolk vandaan kwam en dat in een vleug van euforie mijn lichaam langzaam van links naar rechts verbrande en voelde alsof deze in zonlicht op ging met als gevolg dat ik over mijn hele lichaam kippenvel kreeg.

17:45 (T+3:53) -
Vanaf dit moment merkte ik dat de intensiteit langzaam weg ebde, licht teleurgesteld, maar het was nog steeds zeker nog zo'n 20min zeer vermakelijk totdat ik besloot dat het te weinig zin nog had om me te blijven concentreren en verder ging met leven. Eveneens ben ik vanaf dit moment ergens naar binnen gegaan omdat zonder dat ik het door had door de prachtige muur visuals in mijn tuin ik het aardig koud had gekregen.

18:30 (T+4:3:sunglasses: - op dit moment voelde ik mij weer aardig baseline, ik checkte nog af en toe het schilderijtje om te kijken of de streepjes nog heen en weer bewogen, dat deden ze, echter zeer minimaal.

19:30 (T+5:3:sunglasses: -
Op dit moment kwam mijn meest aantrekkelijke vriend langs die op de hoogte was van mijn testrun en bleef voor avondeten. Ik voelde me nog aardig gestimuleerd, grote doppen ook, liep flink te ratelen, dit hield ongeveer nog een uur lang aan. Hierna heb ik geen dip ervaren. Wel had ik 24uur lang achteraf een lichte hoofdpijn in mijn achterhoofd, vermoedelijk door de grote hoeveelheid 'input' die binnen was gekomen die dag.

Nawoord
Het valt waarschijnlijk al een beetje uit het rapportje af te leiden maar ik ben helemaal enthousiast over de 2c-b en ben van plan binnenkort een voorraadje in huis te halen om mij optimaal te kunnen blijven inzetten voor de wetenschap. :tongueout:
Normaal gesproken ben ik niet zo van de psychedelica omdat deze mijn al chaotische persoonlijkheid flink versterkt wat mij meestal in een staat van verwarring en hoofdpijn brengt. Bij 2c-b door de vriendelijke en heldere aard was dit echter voor mij totaal niet het geval.
Waar ik verder nog nieuwsgierig naar ben m.b.t. 2c-b is hoe deze stof bevalt in een meer sociale setting waarin de nadruk niet op trippen wordt gelegd aangezien ondanks dat 2c-b aardig afleidend kan wezen conversatie nog prima leek te lukken in dit geval.
Eveneens zag ik veel enthousiaste reacties (o.a. op Erowid) over het opvolgen van mdma met 2c-b vlak voordat deze uitwerkt, dit zou veel effecten van de mdma overdragen en de 'comedown' en stuk plezieriger maken. Ook veel enthousiaste reacties vernomen over 2c-b in combinatie met amfetamine al ben ik hier wat sceptischer over. Maar voordat ik me in dit konijnenhol werp eerst maar even de 2c-b ans sich verder verkennen met fatsoenlijke tussenpauzen voordat ik mij daar in stort.
Ik kan de 15mg dosering afgaand op mijn eigen ervaring voor een eerste keer voor mensen met een soortgelijk gewicht zeker aanraden, duidelijk effecten en tegelijkertijd veel controle en helderheid. De trip die ik beschrijf klinkt erg intens maar ik ben er vrijwel van overtuigd dat deze dit alleen was omdat ik zelf die sturing aanbracht in mijn 2c-b trip.

Bij deze mijn eerste keer 2c-b rapportje, snoep verstandig. :wave:
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Leuk geschreven!

JMThomas zei:
Normaal gesproken ben ik niet zo van de psychedelica omdat deze mijn al chaotische persoonlijkheid flink versterkt wat mij meestal in een staat van verwarring en hoofdpijn brengt. Bij 2c-b door de vriendelijke en heldere aard was dit echter voor mij totaal niet het geval.
Klik om te vergroten...
Grappig dat je dit zo benoemd, want ik ben als psychedelica fan persoonlijk juist niet heel erg enthousiast over 2C-B. Ik vind 2C-B niet echt een volwaardige trip geven, maar snap ook goed dat dit voor veel mensen juist aantrekkelijk is. Persoonlijk zie ik voor 2C-B wel potentie als feestmiddel.
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik ben echt gek op 2CB maar dan wel als feest middel. Ik zal het niet gebruiken om thuis te trippen.

Psychedelibee zei:
Leuk geschreven!

JMThomas zei:
Normaal gesproken ben ik niet zo van de psychedelica omdat deze mijn al chaotische persoonlijkheid flink versterkt wat mij meestal in een staat van verwarring en hoofdpijn brengt. Bij 2c-b door de vriendelijke en heldere aard was dit echter voor mij totaal niet het geval.
Klik om te vergroten...
Grappig dat je dit zo benoemd, want ik ben als psychedelica fan persoonlijk juist niet heel erg enthousiast over 2C-B. Ik vind 2C-B niet echt een volwaardige trip geven, maar snap ook goed dat dit voor veel mensen juist aantrekkelijk is. Persoonlijk zie ik voor 2C-B wel potentie als feestmiddel.
Klik om te vergroten...
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#4
Grappig dat je dit zo benoemd, want ik ben als psychedelica fan persoonlijk juist niet heel erg enthousiast over 2C-B. Ik vind 2C-B niet echt een volwaardige trip geven, maar snap ook goed dat dit voor veel mensen juist aantrekkelijk is. Persoonlijk zie ik voor 2C-B wel potentie als feestmiddel.
Klik om te vergroten...

Laatste keer dat ik tripte hiervoor had ik bijvoorbeeld 7,5gram hollandia truffels tot mij genomen. Ik had geen visuals en zat volledig in mn eigen hoofd gekeerd, dacht dat de wereld waarin ik mij bevond niet echt was en dat de huidige wereld waarin ik mij bevond uit een computerfile getrokken was, ik was kort gezegd flink de weg kwijt. Ik was niet bang, kan me nog duidelijk herinneren dat ik me er wel bewust van was dat het tijdelijk was en dat ik het maar uit zou zitten en met de flow ging maar ik werd helemaal gestoord van de constante onhoudbare gedachtegangen, een beetje zoals wanneer je op bed ligt en niet kunt slapen omdat je steeds weer in een bepaald gedachtepatroon vervalt maar dan een stuk heftiger.
Uiteindelijk geen visuals of wat dan ook om de trip te rechtvaardigen, wel flinke hoofdpijn 2 dagen lang en de keer daarvoor dat ik tripte was soortgelijk, dan houdt de pret toch snel op voor mij. :P

Bij 2c-b had ik hier totaal geen last van en ik kon op een relatief lage dosis al intense visuals opwekken ('2de etage theater, golven die over het decor heen slaan'), naar mijn ervaring is dat met een lage dosis psilocybine niet zo snel mogelijk. Als ik de dosis 2c-b omhoog bijstel (20mg, zeg maar wat) dan ben ik er vrij zeker van dat ik wel een mooi wonderland voor mezelf kan maken zonder de giga mindfuck die ik al snel ervaar en de ultieme partypooper is. Ieder mens reageert een beetje anders I guess.

Komende vakantie ben ik van plan de psychedelica wat verder te verkennen, misschien zit er een stofje bij die eveneens net als 2c-b wat beter aansluit op mij persoonlijk. Ik heb al wat mogelijke kandidaten (MXE, 25i-nbome, DOC, LSD, 2C-E).

Ik ben echt gek op 2CB maar dan wel als feest middel. Ik zal het niet gebruiken om thuis te trippen.
Klik om te vergroten...
Zal binnenkort eens een poging wagen dan. :)
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik heb hetzelfde als psychedelibee, al moet ik wel zeggen dat ik nog maar een paar keer 2C-B heb gedaan. En op 24mg 2C-B had ik toch nog wel echt een trip, al was het nergens zo psychedelisch als psilo of lsd.

Ik kan overigens heel goed begrijpen dat mensen geen zin hebben in die mindfuck van paddo's/truffels, maar je moet ook weten dat de reden van die mindfuck niet zozeer de substantie zelf is, maar je eigen dieperliggende weggestopte gedachten/emoties. Dan nog is het vaak logisch om geen zin te hebben om hier de confrontatie mee aan te gaan, uiteraard. Daarom zijn paddo's dan ook niet zozeer entertainment. Maar ze kunnen het zeker wel zijn hoor! Als je je wat minder gaat verzetten tegen zo'n trip, dan kun je ongelofelijk veel lol hebben (op een lichte dosis). Doe je dit een paar keer, dan ben je de confrontatie met de meest oppervlakkig gelegen weggestopte gevoelens wel aangegaan en is dat niet zo'n probleem meer. Die confrontatie opzoeken geeft je niet alleen plezier voor dat avondje trippen, maar werkt ook door in je dagelijkse leven. :) Iets als 2C-B laat je dan misschien heel makkelijk goed voelen, maar je kunt je vast voorstellen dat als je kwesties waar je al jaren mee rondloopt echt confronteert en oplost, je je vele malen beter zult voelen en nog veel meer kunt genieten van alles. Alsof je bijna letterlijk een last van je schouders haalt. Maar goed, zo zwart/wit is het allemaal natuurlijk ook niet. Iets als 2C-B is ook in staat om je een betekenisvolle trip te geven.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Ik heb hetzelfde als psychedelibee, al moet ik wel zeggen dat ik nog maar een paar keer 2C-B heb gedaan. En op 24mg 2C-B had ik toch nog wel echt een trip, al was het nergens zo psychedelisch als psilo of lsd.
Klik om te vergroten...
Ik heb pas 1 keer 2C-B gedaan, 25mg, maar vond het geen volwaardige trip persoonlijk. Ik had amper visuals in verhouding tot een vergelijkbare dosis psilo of lsd en nul mentale effecten. Het enige wat duidelijk aanwezig was was de bodyload. Verder waren kleuren wat intenser en dingen bewogen heel licht. Ik vond het zeker gezien de dosis nogal tegenvallen. Binnenkort ga ik denk ik 35 mg proberen, wellicht dat dat wat meer psychedelische effecten geeft.
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#7
Het hoogste wat ik heb gehad is 35mg, De effecten waren erg aanwezig in visuals maar mindfuck was er amper. Ik was wel heel vrolijk maar meer niet.

Psychedelibee zei:
Mindless zei:
Ik heb hetzelfde als psychedelibee, al moet ik wel zeggen dat ik nog maar een paar keer 2C-B heb gedaan. En op 24mg 2C-B had ik toch nog wel echt een trip, al was het nergens zo psychedelisch als psilo of lsd.
Klik om te vergroten...
Ik heb pas 1 keer 2C-B gedaan, 25mg, maar vond het geen volwaardige trip persoonlijk. Ik had amper visuals in verhouding tot een vergelijkbare dosis psilo of lsd en nul mentale effecten. Het enige wat duidelijk aanwezig was was de bodyload. Verder waren kleuren wat intenser en dingen bewogen heel licht. Ik vond het zeker gezien de dosis nogal tegenvallen. Binnenkort ga ik denk ik 35 mg proberen, wellicht dat dat wat meer psychedelische effecten geeft.
Klik om te vergroten...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zeker even proberen Psychedelibee. :)

Ik weet niet of jij ook mediteert tijdens trips? Met mediteren bedoel ik niet zozeer in die houding zitten, maar je simpelweg distantiëren van je gedachten. Gewoon niet meegaan met je gedachten, maar ze er gewoon laat zijn. Sinds ik dit doe, zijn ineens allerlei drugs veel interessanter geworden. Bijvoorbeeld xtc, die van zichzelf niet heel psychedelisch is, kun je zo ook enorm diep mee gaan (mits je het thuis en bij voorkeur alleen doet). 2C-B stuurt je van zichzelf niet echt de diepte in, maar het kan dus wel op die manier.

Ik ben er werkelijk van overtuigd dat meditatie bij voornamelijk psychedelica cruciaal is om er alles uit te halen. Dingen als bad trips zijn dan ook niet of bijna niet meer aan de orde. Het is jammer dat er een beetje een stigma zit op 'meditatie', dat veel mensen het iets zweverigs vinden en er dus niets van moeten hebben. Het heeft echter 0,0 met zweverigheid te maken. Het is eigenlijk compleet het tegenovergestelde.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik kan overigens heel goed begrijpen dat mensen geen zin hebben in die mindfuck van paddo's/truffels, maar je moet ook weten dat de reden van die mindfuck niet zozeer de substantie zelf is, maar je eigen dieperliggende weggestopte gedachten/emoties. Dan nog is het vaak logisch om geen zin te hebben om hier de confrontatie mee aan te gaan, uiteraard.
Klik om te vergroten...

Ik ga het de volgende keer overdag proberen met wat natuur om me heen, dat werkt meestal wel rustgevend. Misschien dat het ook wat beter te 'handelen' valt zodra ik er wat bekender mee ben. Qua weggestopte gedachten en emoties zit het in grote lijnen wel snor, kan aardig zelf reflecteren al zeg ik het zelf. Heb een prima leventje. Woon op een leuk plekje, leuk vriendinnetje er bij waarmee ik vrijwel met alles op 1 lijn zit, ben dagelijks meestal ontspannen en nuttig bezig, heb ook wel iets leuks waar ik 'naartoe bouw', ben wel happy met mezelf.
Van de 4x dat ik een beetje fatsoenlijk truffels/psylocibine had gedaan was het voornamelijk gewoon intense verwarring waar ik me in verkeerde ondanks dat ik de situatie wel kon accepteren en de vrije loop laten.

Het is jammer dat er een beetje een stigma zit op 'meditatie', dat veel mensen het iets zweverigs vinden en er dus niets van moeten hebben.
Klik om te vergroten...

Meditatie is denk ik gewoon een beetje een ruim begrip dat nooit concreet wordt gemaakt waardoor het snel een stigma oploopt.
Voor mij is meditatie de situatie accepteren en er vrede mee hebben dat je jezelf wel eens minder kunt voelen. Een moment stil zitten, niets doen en je concentreren op je ademhaling of wat ook waar je gedachten afleiden van gedachten kronkels, een momentje 'echt' rust nemen om zo maar te zeggen.
Een moment creëren waarin impulsgedachten even stop gezet worden en je beter het grote plaatje kunt zien, 'jezelf distantiëren van je gedachten'.
Mediteren zelf is niet zweverig maar wordt zweverig gebracht omdat mensen het nooit concreet verduidelijken naar mijn gevoel.

Meditatie is nog wel meer dan dat maar dat zijn voor mij waarschijnlijk wel de belangrijkste.
Vaak als ik bijvoorbeeld MDMA heb gehad en je merkt dat de effecten af beginnen te nemen raak ik erg teleurgesteld en komt de behoefte om bij te doseren sterk naar boven ondanks dat het op dat moment weinig zin meer heeft. Op dat moment neem ik even een momentje stil voor mezelf, vertel mezelf dat ik de situatie moet accepteren en dat het gezond is om een beetje de 'balans' van je lichaam te volgen om het maar even cliché te stellen. Vanaf dat moment kan ik ook weer volop genieten van mijn tripje op dat moment gek genoeg.
Voor mij is dat al een stukje meditatie.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik wilde niet suggereren dat je normaal niet lekker in je vel zit hoor. :wink: Maar weggestopte emoties kunnen diep zitten en dan bedoel ik DIEP. Maar omdat het normaal in je onderbewuste zit, kun je prima een normaal leventje hebben en hier aan de oppervlakte helemaal niets van merken. Maar als je dus bepaalde middelen gebruikt en/of mediteert, dan kom je dit tegen. En als je ze tegenkomt, dan is dit voor jezelf het directe bewijs dat het er zit. Die pijn/angst zit niet in die paddestoel zelf. :wink: Verwarring hoort hier trouwens ook gewoon bij. Verwarring is er alleen als je probeert de boel onder controle te houden en dat is bij psilocybine een recipy for disaster. De meeste mensen willen hier niets van weten en dat is hun goed recht. Maar voor diegenen die er interesse in hebben is dit allemaal te verkennen en daadwerkelijk op te lossen, met als resultaat een leven van onvoorstelbare schoonheid en diep geluk. :) Ik zou het dus zeker weer gewoon eens proberen ja. :) Het is het zó waard.

Mja... Er is nog een hele grote reden waarom mensen in de regel niets van meditatie moeten hebben en dat is het ego. Eigenlijk is dit uiteindelijk de enige reden. Het ego zal je op alle mogelijke manieren proberen dwars te liggen in je meditatie en dat begint al bij het eventueel overwegen om te mediteren/in het moment te leven. Het klinkt simpel: 'in het moment leven'. Maar vraag een willekeurig persoon of deze een minuut lang gewoon stil kan zijn en niet in verleiding worden gebracht door zijn/haar gedachten. 99,99% van de mensen kan dat niet, zeker niet in deze tijd waar we constant vermaakt moeten worden. Gevoelens van angst en verveling op zo'n moment dat we niets doen zijn manieren die het ego gebruikt om de macht over je te houden. Iedereen die serieus met meditatie aan de slag is/gaat, weet precies wat ik bedoel.

Wat je omschrijft met de comedown van mdma gebruik ik ook. :) Nooit last van een depressief gevoel wanneer de euforie afneemt, omdat er die diepe vreugde is om dat op te vangen. Ik vertel het aan zoveel mensen, maar niemand lijkt er (absurd genoeg) echt interesse in te hebben. Iedereen wil blijkbaar liever een paar maanden naar een paar uurtjes euforie uitkijken, in plaats van altijd vredig/gelukkig/euforisch te zijn. Zou het kunnen dat dit het werk van het ego is? :wink:
J
JackHerrerLid
01-01-2024, 00:00
#11
Heb zelf ook een tijdje gehad dat ik wou mediteren. Dit was na mijn laatste keer truffels. Alleen het valt nog niet mee en het is me nooit echt goed gelukt.
Wat betreft het ego, ik heb gewoon overal schijt aan. Vind je het "gay, zweverig, raar dat ik dit doe of wil gaan doen dan is dat niet mijn probleem maar het jouwe. Als je dingen die ik doe of hoe ik ben niet kan waarderen dan is er eerder iets mis met jou dan met mij. Kan hier afentoe ook flink geïrriteerd van worden. Laat me lekker mijn ding doen en doe jij wat jij prettig vindt. Helaas denken er maar weinig mensen zo over en wil iedereen zo normaal mogelijk zijn om in het sociaal aanvaardbare rijtje te passen.

Ps. Mindless ik heb je een pb gestuurd.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
JackHerrer zei:
Heb zelf ook een tijdje gehad dat ik wou mediteren. Dit was na mijn laatste keer truffels. Alleen het valt nog niet mee en het is me nooit echt goed gelukt.
Klik om te vergroten...
Het is zeker lastig in het begin. Maar dat komt o.a. door de misvatting dat je meditatie doet om iets te bereiken. Meditatie is het doel zelf, al lijkt dit in het begin vreemd en onbegrijpelijk. Daar moet je gewoon even doorheen met vallen en opstaan.

Wat betreft het ego, ik heb gewoon overal schijt aan. Vind je het "gay, zweverig, raar dat ik dit doe of wil gaan doen dan is dat niet mijn probleem maar het jouwe. Als je dingen die ik doe of hoe ik ben niet kan waarderen dan is er eerder iets mis met jou dan met mij. Kan hier afentoe ook flink geïrriteerd van worden. Laat me lekker mijn ding doen en doe jij wat jij prettig vindt. Helaas denken er maar weinig mensen zo over en wil iedereen zo normaal mogelijk zijn om in het sociaal aanvaardbare rijtje te passen.
Klik om te vergroten...
Dat is zeker een betere instelling dan je heel veel aantrekken van wat anderen van je denken (wat ik altijd veel heb gedaan en nu in mindere mate), maar realiseer je wel dat dat het ego zelf is die defensief is en geïrriteerd raakt. Niet dat je dan wat fout doet hoor. :wink: Het is zoals het is. Het punt is om hier bewust van te worden, wat voor soort ego je ook hebt.

Ps. Mindless ik heb je een pb gestuurd.
Klik om te vergroten...
Heb je een reply gestuurd.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Super bedankt voor je heldere uitleg Mindless! Ik ga mij er op korte termijn maar eens wat verder in verdiepen en het proberen toe te passen in mijn dagelijks leven. Sinds ik psychedelica gebruik heb ik al de wens om te mediteren, maar op de een of andere manier is er altijd een soort van barriere geweest om hier mee aan de slag te gaan. Zal mijn ego wel zijn die zich verzet hiertegen, plus het feit dat ik zelf ook niet van de zwevigere banadering ben.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
Ik weet niet of jij ook mediteert tijdens trips? Met mediteren bedoel ik niet zozeer in die houding zitten, maar je simpelweg distantiëren van je gedachten. Gewoon niet meegaan met je gedachten, maar ze er gewoon laat zijn. Sinds ik dit doe, zijn ineens allerlei drugs veel interessanter geworden. Bijvoorbeeld xtc, die van zichzelf niet heel psychedelisch is, kun je zo ook enorm diep mee gaan (mits je het thuis en bij voorkeur alleen doet). 2C-B stuurt je van zichzelf niet echt de diepte in, maar het kan dus wel op die manier.
Klik om te vergroten...
Mediteren is iets wat ik heel lang wil, maar er nooit echt mee aan de slag ben gegaan ivm tijdgebrek. Op korte termijn wil ik dit overigens wel gaan doen. Wat verder wel grappig is, is dat ik door gebruik van psychedelica al een beetje vanzelf ben gaan mediteren alleen dan zonder me er bewust van te zijn eigenlijk. Een van de dingen die ik geleerd heb is me inderdaad te distantiëren van mijn gedachten. Dit lukt uiteraard soms beter dan andere keren, maar sinds ik dit doe ben ik echt een heel rustig en relaxt persoon geworden en sindsdien heb ik nog maar enkele keren stress ervaren.

Heb jij verder tips hoe ik bewust kan gaan starten met mediteren? Ben jij dat gewoon zelf gaan doen of heb je op internet informatie erover gezocht of een cursus gevolgd of iets? Ik weet niet zo goed waar ik starten moet eigenlijk.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Super dat je er "serieus" mee wilt beginnen Psychedelibee! En mooi om te horen hoe het je al heeft geholpen.

Tijdgebrek is trouwens geen excuus voor meditatie. :wink: Wat ik bedoel met meditatie, is simpelweg bewust zijn van bewustzijn, wat niets anders is dan bewust zijn van jezelf. En dat kan áltijd. Het dagelijkse leven kan gewoon doorgaan, terwijl jij in die "staat" bent. Dit is denk ik ook de grootste misvatting omtrent meditatie. Veel mensen hebben een "spiritueel leven" naast hun dagelijkse leven. Op die manier deel je iets op, wat in werkelijkheid niet los van elkaar staat. 'Spiritualiteit' en 'meditatie' zijn woorden die erg beladen zijn geworden door van die mensen die heel erg zweverig zijn (hippies :wink: ). Het is misschien beter om die termen niet te gebruiken, al lijkt me dat ook weer lastig. De termen heel los/luchtig opvatten is misschien het beste. Het is allemaal niets anders dan bewust zijn van jezelf (en dan bedoel ik niet de persoon/het ego :wink: ). Dit kan in je vrije tijd, tijdens werk, op een sollicitatiegesprek, tijdens een date, enzovoorts...

Bij mij is het allemaal begonnen met psychedelica. Daarvoor was ik iemand die veel teveel in zijn hoofd zat, alles als een probleem zag en de wereld dus maar als iets ellendigs en los van mij zag. Maar waar het allemaal écht begon, is toen ik uit het niets een ego oplossing had zonder wat dan ook te gebruiken en zonder opzettelijke meditatie. Toen kon ik er niet meer omheen dat ik (en wij allemaal) iets compleet anders zijn dan we denken. Die ervaring duurde zo'n halfuur en sindsdien ben ik bewust bezig om daar naar "terug" te komen, aangezien het letterlijk hemel op aarde was. Sindsdien is mijn leven zoveel mooier geworden. Ik heb duidelijk nog wel een ego, maar grote delen van de dag is dat er niet. Er is een immens verschil tussen leven als een ego en als bewustzijn. Je hoeft trouwens helemaal niet eerst zo'n spontane ego oplossing te hebben hoor. Wat je doet met (echte) meditatie, is jezelf ontvankelijk maken voor dat soort ervaringen. Dergelijke inzichten komen allemaal vanzelf als je jezelf meer en meer kent als bewustzijn, in plaats van de persoon.

Tips zijn dus om vooral niet een spiritueel leven naast je gewone leven te creëren, maar vooral steeds bewust te worden van jezelf tijdens je dagelijkse leven. Anders maak je echt een identiteit van spiritualiteit, wat gewoon weer hetzelfde is als wat het ego altijd al doet. Bewust worden kun je doen door jezelf een vraag als 'ben ik bewust?' of 'wie ben ik?' te stellen. Wanneer het verstand ophoudt (doordat het geen conceptueel antwoord kan vinden op deze vraag), raak je in de gedachteloze "staat". Daarna komt het verstand (gedachten) weer op. Denk er niet teveel van. Bewustzijn is iets wat je heel makkelijk over het hoofd ziet, omdat je er al intiem bekend mee bent. Het is het meest duidelijke wat er bestaat en daarom voor zoveel mensen zo moeilijk, omdat we door het verstand gewend zijn aan complexe conceptuele antwoorden zoeken. Vraag jezelf deze vragen steeds weer opnieuw door de dag heen en de periode van bewustzijn zal langer en langer worden. Op een gegeven moment hoef je de vragen niet letterlijk meer te stellen, maar word je "gewoon" bewust van bewustzijn. De vraag 'ben ik bewust?' heb ik gejat van Rupert Spira, imo een geweldige leraar in non-dualiteit. Je kan eigenlijk veel beter naar hem en andere meesters luisteren dan naar mij. Hier een paar filmpjes die ideaal zijn als je hier net mee begint:

The Highest Meditation
Identification is for Thought not for Awareness
Real Peace is right at the Heart of Experience
Consciousness is our True Body
Feel Now in the Absence of Time

Er zijn nog veel meer goede leraren, maar ik hou zelf persoonlijk erg van de nuchtere, no nonsense manier van Rupert Spira. Ik ben niet zo weg van de meer "zweverige" manier hoe andere meesters het vaak brengen, al zal een echte meester naar exact hetzelfde verwijzen. Enkel de methode van overbrengen is anders. Andere bekende meesters zijn bijvoorbeeld Eckhart Tolle, Shunyamurti, Ramana Maharshi, Papaji, Mooji, Adyashanti, enzovoorts.

Hopelijk is dit bruikbaar voor je en voor anderen die er eventueel interesse in hebben. Het allerbelangrijkste is dat je helemaal niets aanneemt als waarheid (wat niets anders is dan geloof), maar álles zelf verifieert in je eigen directe ervaring. En zoals eerder gezegd, pas het toe tijdens het gebruik van psychedelica. Psychedelica maakt meditatie 10 keer makkelijker en het leert je wat het is om in een hoge staat van bewustzijn te zijn, al heb jij dat dus ook al meegemaakt. :) Bij mij is het ook altijd zo dat na te hebben getript, ik wekenlang veel makkelijker in een hoge staat van bewustzijn kan leven. Vaak heb ik dat het niet echt makkelijk lijkt te lukken en dan is psychedelica ideaal om zo'n plateau te doorbreken.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Graag gedaan hoor! Het liefste zou ik dit aan iedereen vertellen, maar niet iedereen staat er altijd open voor. Op een forum als dit, waar mensen toch al bezig zijn met bewustzijnsverruiming, ligt dat bij velen vast anders. :)

Ja, het ego is gewoonweg een overlevingsmechanisme. Het kan daar verder ook weinig aan doen, het doet gewoon wat het doet. Het mooie is dat we het ego niet zijn, ook nu niet. Er is geen sprake van dat de ene minder ego is dan de andere. De paradox is dat 99,9% van de mensheid wel gelooft het te zijn en dat zorgt voor immense problemen. Los van dat het "einddoel" van verlichting bij iedereen al behaald is, moet dit dus nog wel in onze eigen beleving van onze realiteit worden gebracht. Veel plezier trouwens met meditatie. :) Dat is het belangrijkste: plezier hebben in meditatie en het niet als een doel zien om iets te behalen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."