Alvast bedankt om zo'n lange tekst te willen lezen, heb m'n best gedaan om het de opmaak een beetje draaglijk te maken.
Wat vooraf ging
Dit weekend had ik me voorgenomen eens een weekend zonder coke door te brengen. Ik had een aantal maanden geleden eens een gram of drie speed gescoord die nog steeds op me lag te wachten.
Ik was ergens wel van plan het te wassen, maar zag er echt superwit uit en ik had al ergens gelezen dat het wassen niet van essentieel belang is tenzij het er echt vuil spul uitziet. Nu goed, of dat nu bullshit is of niet, heb het niet gewassen.
Zaterdag moest ik vroeg op om een hele voormiddag werken (fysieke arbeid, vermoeiend maar niet erg intensief). De nacht voordien had een vriend me tijdens het uitgaan overtuigd om hem te komen helpen. Ik bleef bij hem slapen en uiteindelijk lagen we twee uur voor de wekker zou afgaan in bed. Ideaal dus om de dag morgen met een duwtje in de rug te spenderen dacht ik.
Zo gezegd, zo gedaan
We staan op en ontbijten, het is dan ongeveer 7u 's morgens. Vond het ook belangrijk goed te eten en te drinken alvorens eraan te beginnen. Dan even naar de toilet, een bescheiden lijntje gelegd en eraan begonnen. Ik moet zeggen een echte "rush" of euforie zoals bij coke heb ik niet gemerkt, maar ik denk dat dat vrij normaal is. Ik werd eigenlijk net kalm, dat kan vreemd klinken maar het was wel zo. Ik voelde me uiteraard in de veste verte niet meer moe. Ik was erg actief, scherp en gefocust. Net door die focus was ik zo kalm. Ik snap nu volledig waarom ze dit ook wel eens een "werkdrug" noemen. Ik nam bij het werk dat we moesten doen veel initiatief (niet dat ik anders een lamzak ben maar het viel me toch op) en ging de hele tijd voluit terwijl ik me op en top voelde.
Gezien het effect en de "smaak" denk ik wel dat het spul goed meeviel qua kwaliteit. Het prikte wel een beetje in de neus, maar ik had ergens gelezen dat vuile speed vaak erger in de neus prikt dan schone speed. Dat viel veel beter mee dan hetgeen waar ik op geanticipeerd had.
Een uur na het nemen van de eerste lijn begon het werk en tegen dan was ik al helemaal in topvorm. Tegen een uur of 10-11 namen we een pauze en heb ik op toilet gauw nog een bescheiden lijntje gesnoven. Een uur later was het werk voorbij. Dan gingen we met de hele groep lunchen, maar toen heb ik amper iets gegeten. Uit beleefdheid aanvaardde ik een tas soep maar zelfs die heb ik voor 3/4 terug in de pot gegoten. Ik had goed gegeten 's ochtends maar de dag voordien had ik 's avonds niets gegeten. Het hongerdrukkende gevoel was er zeker. Eigenlijk zou ik amper iets gegeten hebben tot zondagavond mocht niemand me iets aangeboden hebben.
De namiddag: korte pitstop dan weer plankgas
Na de lunch een hele tijd geen speed meer bijgenomen. In de loop van de hele namiddag twee joints gerookt en een stuk (niet zo straffe) spacecake gegeten. Kortom, het speedeffect ebde weg en het high/actieve gevoel van wiet kwam op. Later zou ik beseffen dat ik zeker nog onder invloed van speed was, want ik werd niet echt stoned/loom. Maar echt barstensvol energie voelde ik me niet meer. Dit is de periode 13u tot 18u.
Mens sana in corpere sano
Tegen 18u gaan we richting een quiz. Na de fysieke inspanning, de intellectuele inspanning. Vlak voor we vertrekken neem ik nog een lijntje van de doping van de dag. We hebben het goed gedaan, mijn inbreng was nu ook weer niet veel meer of beter dan anders maar ik denk dat ik een beetje boven mijn gemiddelde gespeeld heb, wat normaliter onder deze omstandigheden (een nacht niet geslapen, hard gewerkt en wiet gerookt) helemaal niet het geval zou zijn geweest.
Daarna gaan we op café, wat dansen en terug op café. In de loop van de avond doe ik nog twee lijnen. Uiteindelijk ga ik rond een uur of 5 's ochtends slapen bij een vriend in een kamer met prachtig uitzicht. Wat fijn zo'n prachtig uitzicht, zeker als je geen sikkepit kunt slapen omdat de speed nog altijd de controle over je innerlijke moter heeft overgenomen.
De crash, en dan vooral: het uitblijven ervann
Ik was ergens wel moe en dacht ook dat ik goed ging slapen. Dat kon toch ook niet anders? Vorige nacht weinig gegeten, uit geweest en niets geslapen, dan een hele dag onder de speed werken, quizen, uitgaan en niets eten. Slapen zal wel geen probleem zijn, al had ik wel op voorhand gelezen dat velen dit denken om dan vervolgens uren naar het plafond te staren.
Wat volgde waren enkele vreemde uren van in bed liggen maar niet slapen. Ik ergerde me er niet speciaal aan want ik lag graag in het bed. Het feit dat ik niet kon slapen veranderde dat niet. Ik besefte ook pas na enige tijd dat ik er al een hele tijd lag maar nog niets geslapen had.
Uiteindelijk ben ik opgestaan rond een uur of 10 en gaan eten met de groep vrienden van de avond voordien. Toen heb ik wel iets gegeten maar niet veel, vervolgens niets meer gegeten tot de avond. Wel de hele zondag van de speed afgebleven.
Eindoordeel:
Het was leuk, zeker omdat ik niet constant moest bijnemen zoals bij coke. Het effect was minder uitgesproken dan bij coke en het is zeker ook niet zo fijn om te snuiven. Maar langs de andere kant voel ik nu al dat speed bijlange niet zo verslavend is als coke, wat ik toch als een voordeel beschouw. Ik zou liegen als ik zeg dat er geen tweede keer komt.