#1
Ik zie dat toch net iets anders. Ik ben het met je eens dat het goed is om af en toe gewoon te 'zijn'. Onze maatschappij is veel te gehaast en gestresst en het is volgens mij absoluut geen verspilling om af en toe even te 'zijn'. Zelf mediteer ik ook graag en zie ik de voordelen van af en toe ontsnappen aan de maatschappelijke rat-race.Verklaart ook wel waarom de meeste mensen zo'n moeite hebben met meditatie. Gewoon zijn is niet genoeg, er moet iets gedaan worden, beleefd worden, niet verspild worden, etc. Het is onderhand wel duidelijk, maar ik vind het dus geen verspilling om die paar uurtjes te besteden aan gewoon 'zijn'. We zijn immers de hele tijd al in de weer, of nuttig bezig, of sociaal, of ervaringen aan het opdoen, etc. Maar gewoon 'zijn' dat doen we nooit, want dat is een verspilling van onze kostbare tijd. Terwijl ik dus precies het tegenovergestelde ervaar: gewoon zijn kan de allerbeste besteding zijn van je tijd, omdat je dan eindelijk even het moment ervaart zonder er iets van te willen, er iets uit te halen.![]()
Desondanks lijkt het gebruiken van MDMA of een andere serotonine slurper me een beetje "zonde" in mijn eentje. Stel dat ik normaal gesproken "100 gelukkig" ben. Als ik dan in mijn eentje M ga gebruiken wordt ik misschien "150 gelukkig". Terwijl als ik M zou gebruiken in een sociale setting ga ik misschien wel van "120 gelukkig" naar "200 gelukkig". Met dezelfde dosis M bereik ik dan meer...
Sorry voor deze nogal abstracte weergave... wat ik wil zeggen is dat het me nog steeds logischer lijkt om M in een sociale setting te doen. Zelfs al ben ik het met je eens dat soms gewoon even "zijn" heerlijk kan wezen!