Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPsychedelische dissociatie - Of hoe je interne monoloog de buzzkill is

Psychedelische dissociatie - Of hoe je interne monoloog de buzzkill is

11 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
M
Metalcored00dLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hey forum, geen idee of hier al over gepraat is, waarschijnlijk wel. Maar ik vind hier alvast geen draadje over, sorry als ik het gemist heb!

Anyway, ik wilde het vandaag hebben over een beetje een raar onderwerp. Het is iets wat ik al meermaals heb meegemaakt, maar vandaag had ik het nog eens op een middel dat ik nog nooit had genomen, en ineens overkwam het me en was ik helder genoeg om er woorden op te gaan kleven!

Intussen zijn we een paar uur later en heb ik de tijd gehad om hier wat langer over na te denken en om er hopelijk coherent gebrabbel op te gaan plakken.

Here goes; Ik heb sowieso een vrij aanwezige interne monoloog. Vaak is dat ook de reden dat ik zo van trippen hou, dat ie verdorie es ff zijn mond houdt. Nu heb ik dus ondervonden tijdens sommige trips, dat het wel eens kan gebeuren dat ik wel degelijk de volle effecten kan gewaar worden, maar die stem toch zijn mond niet houdt. Het is alsof mijn persoonlijkheid in 2 splitst. Een deel krijgt de psychedelische ervaring. Het ander deel blijft nuchter en observeert (oordeelt) wat er gebeurt. Psychedelische dissociatie dus. Het is de spreekwoordelijke psychedelische buzzkill. Zo de seconde voordat je mentaal klaarkomt, komt die stem erdoor, en gaat je psychedelische worst ineens liggen. En dan krijg je hem niet meer omhoog omdat je je er te druk in gaat maken.

En dan is het vaak niet alleen de frustratie van de buzzkill, maar ook de dysforie van alles wat erna gebeurt labels krijgt en invullling van "meh niet goed genoeg" of "oh is het dit maar".

In dit geval had ik het dus gelukkig wel door en heb ik andere muziek opgezet en er actief aan gewerkt om de trip bij te sturen en dat lukte. En low and behold, de naweeën waren het mooiste van de trip, ik had misschien geen vuurwerk, maar in de nasleep haalde ik er alsnog een bodily euforie uit en ik vermoed dat ik alsnog met een mooie nagloed wakker zal worden.

Zoals ik dus al zei, in deze specifieke trip was ik helder genoeg dat ik het heb kunnen bijsturen en uit de brand slepen wat er te redden viel bij wijze van spreken.

Maar ik heb al een paar keer gehad op LSD dat ik mezelf niet goed genoeg in de hand had en dat ik dus urenlang in die dysforie vast zat, en met dat slepende gevoel wakker werd en mijn dag of week inzette.

Ik ga hier geen doekjes om winden, ik weet dat ik opnieuw teveel getript heb op een te korte periode, dus tolerantie speelt zeker een rol. Maar ik heb dit zeker ook al gehad wanneer ik zelfs een paar maanden lang niks had genomen.

Herkent iemand dit fenomeen van schijnbaar te dissociëren tussen het lichaam onder drugs en dan de interne monoloog die er niet door geraakt wordt? Is dit voor iemand anders ook wat je zou categoriseren als een bad trip of is dit nog iets anders?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hey ik ben geen tripper , bij verre van. Maar ben je niet gewoon veel te veel bezig met die monoloog? Hecht je er niet gewoon teveel waarde aan? Ben je niet ondertussen gewoon zo'n ervaren tripper dat het je lukt om ergens mentaal nog 'helder' te blijven? Je bent er iig erg veel mee bezig, want he je wilt blijkbaar geen last hebben van de stem. Maar doordat je dat niet wilt, of het liever anders ziet zal dat alleen maar groeien. Omdat jij er last van hebt is het een 'probleem' voor je geworden. Misschien zou omarmen en meevaren om de monoloog beter zijn. Het lijkt me persoonlijk nogal onrealistisch als je volledig over bent genomen door LSD er ergens nog een stukje nuchter brein in je hoofd zit. Psychologische dissociatie. Je bent of gedissocieerd, of niet toch?

Aangezien je nuchter ook een aanwezige monoloog hebt, is het waarschijnlijk ook onderdeel van wie jij bent.

Nogmaals ben geen tripper, maar misschien zit ik in de goede richting. Misschien ook niet. Hoe dan ook , een badtrip is het denk ik niet? Tenzij je dat zelf vind.
X
XMRLid
01-01-2024, 00:00
#3
Persoonlijk denk ik dat je de situatie erger maakt door gefrustreerd te raken door je interne monoloog en het te labelen als iets slechts dat je trip verpest. Wanneer je het gewoon laat gebeuren zonder er over te oordelen zou het zo weer weg moeten gaan en zijn kracht over je verliezen.

Het is een keuze om in het monoloog mee te gaan of niet.
M
Metalcored00dLid
01-01-2024, 00:00
#4
Raver zei:
Je bent er iig erg veel mee bezig, want he je wilt blijkbaar geen last hebben van de stem. Maar doordat je dat niet wilt, of het liever anders ziet zal dat alleen maar groeien. Omdat jij er last van hebt is het een 'probleem' voor je geworden. Misschien zou omarmen en meevaren om de monoloog beter zijn. Het lijkt me persoonlijk nogal onrealistisch als je volledig over bent genomen door LSD er ergens nog een stukje nuchter brein in je hoofd zit. Psychologische dissociatie. Je bent of gedissocieerd, of niet toch?

Aangezien je nuchter ook een aanwezige monoloog hebt, is het waarschijnlijk ook onderdeel van wie jij bent.
Klik om te vergroten...
Dankjewel hiervoor, ik heb dit topic gestart in de nasleep van een trip en op dat moment leek me dat erg relevant en belangrijk om te noteren. Intussen na een een goede nachtrust en een beetje meer hindsight zie ik inderdaad in dat dit allemaal gewoon deel is van wie ik ben en dat het nogal gek is om dat te gaan verwensen. Maar dankjewel voor de reality check :wink:.
XMR zei:
Persoonlijk denk ik dat je de situatie erger maakt door gefrustreerd te raken door je interne monoloog en het te labelen als iets slechts dat je trip verpest. Wanneer je het gewoon laat gebeuren zonder er over te oordelen zou het zo weer weg moeten gaan en zijn kracht over je verliezen.
Klik om te vergroten...
Klopt helemaal hoor, zoals ik al zei, is het eerder zo dat ik gisteren in mijn ervaring mentaal goed genoeg was om dat in te zien en daar iets mee te gaan doen ipv de neerwaartse spiraal in te duiken. Maar idd, toont me maar weer dat ik dus idd ergens onvrede heb met wat ik voorgeschoteld krijg ipv het allemaal te aanvaarden voor wat het is. Dankjewel!
ljuv zei:
Oh ik zou dit omschrijven als… een normale trip haha? Misschien dat ik daarom ook altijd het gevoel heb niet zo diep te gaan als anderen hoor maar mijn interne monoloog is nooit echt stil nee… en vaak als ik alleen trip 10 x zo aanwezig.
Klik om te vergroten...
Bedankt voor de reacties en de reality check :). Ik beschouw dit zeker niet als een bad trip hoor, maar ik zie wel in hoe ik mezelf hiermee dus al meermaals gesaboteerd heb.

Wat ik er wel nog aan wil toevoegen is dat dit in mijn eigen beleving minder voorkomt op een hogere dosis, net omdat er geen controle meer mogelijk is. De rollercoaster gaat aan de snelheid van het licht. Misschien is het dat wel, misschien is het een soort van teleurstelling dat de ervaring de boel niet genoeg ontregelde.

In ieder geval, ik mag hiermee aan de slag. Het lijkt me duidelijk dat ondanks het zeggen dat ik de dingen wel aanvaard zoals ze zijn, ik het eigenlijk in de praktijk nog niet altijd kan. En daar moet ik nu ook weer niet te streng op mezelf voor zijn, maar het is een mooie leerschool.

EDIT: Een beetje derp van me en een beetje context; ik had gisteren een dosis genomen waarvan ik dacht dat die heavy was volgens psychonautwiki, maar nu blijkt dat ik me vergist heb. Het was een heavy dose had ik het gerookt, maar ik had voor het eerst een tryptamine gesnoven, dus dan lijkt het me niet zo gek dat ik de controle niet verloor. My bad!
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#5
Metalcored00d zei:
Hey forum, geen idee of hier al over gepraat is, waarschijnlijk wel. Maar ik vind hier alvast geen draadje over, sorry als ik het gemist heb!

Anyway, ik wilde het vandaag hebben over een beetje een raar onderwerp. Het is iets wat ik al meermaals heb meegemaakt, maar vandaag had ik het nog eens op een middel dat ik nog nooit had genomen, en ineens overkwam het me en was ik helder genoeg om er woorden op te gaan kleven!

Intussen zijn we een paar uur later en heb ik de tijd gehad om hier wat langer over na te denken en om er hopelijk coherent gebrabbel op te gaan plakken.

Here goes; Ik heb sowieso een vrij aanwezige interne monoloog. Vaak is dat ook de reden dat ik zo van trippen hou, dat ie verdorie es ff zijn mond houdt. Nu heb ik dus ondervonden tijdens sommige trips, dat het wel eens kan gebeuren dat ik wel degelijk de volle effecten kan gewaar worden, maar die stem toch zijn mond niet houdt. Het is alsof mijn persoonlijkheid in 2 splitst. Een deel krijgt de psychedelische ervaring. Het ander deel blijft nuchter en observeert (oordeelt) wat er gebeurt. Psychedelische dissociatie dus. Het is de spreekwoordelijke psychedelische buzzkill. Zo de seconde voordat je mentaal klaarkomt, komt die stem erdoor, en gaat je psychedelische worst ineens liggen. En dan krijg je hem niet meer omhoog omdat je je er te druk in gaat maken.

En dan is het vaak niet alleen de frustratie van de buzzkill, maar ook de dysforie van alles wat erna gebeurt labels krijgt en invullling van "meh niet goed genoeg" of "oh is het dit maar".

In dit geval had ik het dus gelukkig wel door en heb ik andere muziek opgezet en er actief aan gewerkt om de trip bij te sturen en dat lukte. En low and behold, de naweeën waren het mooiste van de trip, ik had misschien geen vuurwerk, maar in de nasleep haalde ik er alsnog een bodily euforie uit en ik vermoed dat ik alsnog met een mooie nagloed wakker zal worden.

Zoals ik dus al zei, in deze specifieke trip was ik helder genoeg dat ik het heb kunnen bijsturen en uit de brand slepen wat er te redden viel bij wijze van spreken.

Maar ik heb al een paar keer gehad op LSD dat ik mezelf niet goed genoeg in de hand had en dat ik dus urenlang in die dysforie vast zat, en met dat slepende gevoel wakker werd en mijn dag of week inzette.

Ik ga hier geen doekjes om winden, ik weet dat ik opnieuw teveel getript heb op een te korte periode, dus tolerantie speelt zeker een rol. Maar ik heb dit zeker ook al gehad wanneer ik zelfs een paar maanden lang niks had genomen.

Herkent iemand dit fenomeen van schijnbaar te dissociëren tussen het lichaam onder drugs en dan de interne monoloog die er niet door geraakt wordt? Is dit voor iemand anders ook wat je zou categoriseren als een bad trip of is dit nog iets anders?
Klik om te vergroten...
Oh ik zou dit omschrijven als… een normale trip haha? Misschien dat ik daarom ook altijd het gevoel heb niet zo diep te gaan als anderen hoor maar mijn interne monoloog is nooit echt stil nee… en vaak als ik alleen trip 10 x zo aanwezig. Maar ben er, zoals hierboven omschreven, ook nooit zo mee beziggeweest tijdens het trippen haha.
P
PeteSapaiLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hey, ik herken dit wel een beetje! Mijn slechtere truffeltrips zijn juist de mildere omdat dan de muziek me niet genoeg meeneemt om mijn inner voice eens z'n kop te laten houden. En het verschil tussen toch in je hoofd nog bezig zijn en wel op de muziekale rollercoaster meegenomen worden is enorm, dus ik snap je teleurstelling absoluut!

Btw, welke metalcore raad je aan voor tijdens de trip? :wink:
M
Metalcored00dLid
01-01-2024, 00:00
#7
PeteSapai zei:
Hey, ik herken dit wel een beetje! Mijn slechtere truffeltrips zijn juist de mildere omdat dan de muziek me niet genoeg meeneemt om mijn inner voice eens z'n kop te laten houden. En het verschil tussen toch in je hoofd nog bezig zijn en wel op de muziekale rollercoaster meegenomen worden is enorm, dus ik snap je teleurstelling absoluut!
Klik om te vergroten...
Jaaa dat dus! Less is more gaat hier niet op, ik snap het! Het geeft me zo een vaag gevoel van this is it, I am everything en het zint me niet of laat me zo apathisch en teleurgesteld achter.

PeteSapai zei:
Btw, welke metalcore raad je aan voor tijdens de trip? :wink:
Klik om te vergroten...
Wel, ik kan Trivium, Bullet for my Valentine en As I Lay Dying best goed smaken tijdens een wandeling, geeft toch wel een deel catharsis om gewoon random wat mee te brullen en stoom af te laten :grin:. Maar imo het allerleukste om op te trippen qua metal is de obscure power metal band Sinergy met als lead gitarist Alexi Laiho van Children of Bodom. De riffs en de solo's zijn de ene masterclass na de andere en het gaat ook over andere dimensies en the fourth world enzo dus past wel leuk in het plaatje :)
P
PeteSapaiLid
01-01-2024, 00:00
#8
Maar dat is al precies wat ik bereik op +-20g truffels: het avontuur is dan intens genoeg dat m'n gedachten er niet doorheen praten, en inderdaad de muziek, gedachten, fysieke werkelijkheid worden min of meer één. Maar los van dat dat een prettige hoeveelheid is om m'n gedachten te dempen is dat ook een hoeveelheid waarop de muziek voor mij uberhaupt het fijnst is: nog net een stapje verder, avontuurlijker, mooier, meeslepender...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik herken dit wel van trippen, zeker van LSD. LSD is (in mijn beleving) een nogal mentaal tripmiddel: gedachten worden versterkt. Dit kán positief uitvallen: dat je erg diep, gelaagd en vanaf alle kanten gezien analyserend aan het denken bent.

Maar eenmaal jezelf overtuigd: dit is/gaat verkeerd, kun je jezelf ook makkelijk in zo'n negatief denkpatroon houden.

Wat mij enorm heeft geholpen hiermee, is om ook nuchter te oefenen om gedachten te observeren en ze juist niet proberen stil te krijgen.

In mijn beleving: de echte diepe stilte ligt niet in de afwezigheid van gedachten, maar is er ook tíj́dens gedachten, zelfs drukke gedachten. Dus is het niet voorwaardelijk.

Wherever you are, enter Zen from there.


Dit is echt. En wanneer je dit ziet, weet je dat de echte uitweg uit dat compulsieve dwangmatige denken niet ligt in het stil maken van je gedachten, maar in het accepteren van de gedachte/gevoel die je nú hebt, no matter what die gedachte zegt of hoe dat gevoel voelt.

Eenmaal dat nuchter wat onder de knie, heb je die "tool" ook tijdens trippen tot je beschikking.
P
PeteSapaiLid
01-01-2024, 00:00
#10
Metalcored00d zei:
el, ik kan Trivium, Bullet for my Valentine en As I Lay Dying best goed smaken tijdens een wandeling, geeft toch wel een deel catharsis om gewoon random wat mee te brullen en stoom af te laten :grin:. Maar imo het allerleukste om op te trippen qua metal is de obscure power metal band Sinergy
Klik om te vergroten...

Haha, het was een beetje een grap, omdat ik niet verwachtte dat mensen metalcore tijdens het trippen luisteren 😁 Wel 3x goeie bands! Sinergy kende ik niet, inderdaad lekker gitaarwerk! (Maar ik trek dat soort vocals nooit echt goed.)
Wel heb ik 1x een nummer van Tool (ik weet niet meer welke - ik gok AEnima) en Ih-Ah van Devin Townsend Project geprobeerd. Indrukwekkend, maar ik luister toch 10x liever mooie/avontuurlijke psybient.
En na een vrij recente heerlijke trip was ik benieuwd wat ik kort na de piek van mijn favoriete nr van het afgelopen jaar zou vinden... ik heb met een enorme glimlach gruwelijk genoten!

Mindless zei:
Maar eenmaal jezelf overtuigd: dit is/gaat verkeerd, kun je jezelf ook makkelijk in zo'n negatief denkpatroon houden.
Klik om te vergroten...
Ik kan niet voor Metalcored00d spreken, maar bij mij zijn het niet per se negatieve gedachten, maar uberhaupt gedachten. Eventuele negatieve kan ik (tegenwoordig) wel mee omgaan en sturen. Ik wil meegesleept worden door de muziek en dat lukt niet op bijv. 10g truffels. Als ik in een achtbaan stap wil ik niet in een draaimolen belanden. :wink:

Ik snap denk ik verder wel wat je zegt (en heb geregeld mindfulness geprobeerd, met matige successen), maar dat is niet echt mijn doel tijdens het trippen. Misschien ooit...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
PeteSapai zei:
Ik kan niet voor Metalcored00d spreken, maar bij mij zijn het niet per se negatieve gedachten, maar uberhaupt gedachten. Eventuele negatieve kan ik (tegenwoordig) wel mee omgaan en sturen. Ik wil meegesleept worden door de muziek en dat lukt niet op bijv. 10g truffels. Als ik in een achtbaan stap wil ik niet in een draaimolen belanden. :wink:

Ik snap denk ik verder wel wat je zegt (en heb geregeld mindfulness geprobeerd, met matige successen), maar dat is niet echt mijn doel tijdens het trippen. Misschien ooit...
Klik om te vergroten...
Meegesleept worden door muziek komt wanneer je mindful bent. Dan is er geen jij die iets óver de muziek denkt, maar is je aandacht enkel de muziek zelf. Ik zou zo ver willen te gaan om te zeggen dat de muziek en jezelf dan niet meer twee verschillende dingen zijn.

Misschien is je doel niet direct om mindfulness toe te passen, maar met mindfulness ben je volop aanwezig om de zintuigen te ervaren, waardoor je ervaring van dit:

1000031027.gif

Naar dit gaat:

1000031029.gif
M
Metalcored00dLid
01-01-2024, 00:00
#12
PeteSapai zei:
Indrukwekkend, maar ik luister toch 10x liever mooie/avontuurlijke psybient.
Klik om te vergroten...
Hehe, ik ook hoor :wink:. Tegenwoordig is folktronica ook een go-to geworden! Hier een voorbeeld:


Thank me later :wink:
PeteSapai zei:
maar bij mij zijn het niet per se negatieve gedachten, maar uberhaupt gedachten. Eventuele negatieve kan ik (tegenwoordig) wel mee omgaan en sturen. Ik wil meegesleept worden door de muziek en dat lukt niet op bijv. 10g truffels. Als ik in een achtbaan stap wil ik niet in een draaimolen belanden. :wink:

Ik snap denk ik verder wel wat je zegt (en heb geregeld mindfulness geprobeerd, met matige successen), maar dat is niet echt mijn doel tijdens het trippen. Misschien ooit...
Klik om te vergroten...
Dit... Exact. Je plakt er zo mooi de woorden op! Het zijn inderdaad niet per se negatieve gedachten.

Ik las laatst op Psychonautwiki iets over derealization en het idee van die observeerder kwam ook al wel binnen;

psychonautwiki.org

Derealization

Derealization or derealisation (sometimes abbreviated as DR) is medically recognized as the experience of feeling detached from, and as if one is an outside observer of, one's surroundings.[1][2] This effect is characterized by the individual feeling as if they are in a fog, dream, bubble, or...
psychonautwiki.org psychonautwiki.org

Maar ja, zoals al gezegd in dit topic, zal wel "gewoon" bij trippen horen :).
PeteSapai zei:
Maar dat is al precies wat ik bereik op +-20g truffels: het avontuur is dan intens genoeg dat m'n gedachten er niet doorheen praten, en inderdaad de muziek, gedachten, fysieke werkelijkheid worden min of meer één. Maar los van dat dat een prettige hoeveelheid is om m'n gedachten te dempen is dat ook een hoeveelheid waarop de muziek voor mij uberhaupt het fijnst is: nog net een stapje verder, avontuurlijker, mooier, meeslepender...
Klik om te vergroten...
Ik ben blij dat ik dit topic ben gestart want jouw input is erg waardevol voor me, aangezien het zo gelijkaardig aanvoelt. Dankjewel!

Mindless zei:
In mijn beleving: de echte diepe stilte ligt niet in de afwezigheid van gedachten, maar is er ook tíj́dens gedachten, zelfs drukke gedachten. Dus is het niet voorwaardelijk.

Wherever you are, enter Zen from there.


Dit is echt. En wanneer je dit ziet, weet je dat de echte uitweg uit dat compulsieve dwangmatige denken niet ligt in het stil maken van je gedachten, maar in het accepteren van de gedachte/gevoel die je nú hebt, no matter what die gedachte zegt of hoe dat gevoel voelt.

Eenmaal dat nuchter wat onder de knie, heb je die "tool" ook tijdens trippen tot je beschikking.
Klik om te vergroten...
Zo mooi en zo waar, daarmee ga ik aan de slag!
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."