Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsIs het speed?

Is het speed?

28 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#1
- Psychoses gaan hand in hand met uitputting van Dopamine. En zoals je zelf al zei, psychoses krijg je sneller op pep.

- De kater op pep is heviger (Je bent nou eenmaal drained)

- Je gaat ook eerder trillen van pep dan van coke na gebruik (ook dopamine gerelateerd)
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Ja, maar psychoses liggen aan een verstoorde neurotransmitterbalans (abnormale dopamineniveaus). Dus niet per se uitputting van je dopamine want dan zou coke erger zijn ja, want coke maakt veel meer dopamine vrij dan speed.

Dat de kater heftiger is op pep heeft te maken met de schade die het aanricht in je hersenen. Die schade is niet direct een gevolg van de hoeveelheid dopamine die vrijkomt want die is bij coke veel groter. Hersenschade is veel groter bij speed dan coke, en met de hersenschade komt de kater. Die oxidative stress worden volgens mij de vrije radicalen mee bedoeld, ongebonden zuurstofatomen (oxidanten) die weefsel/DNA vernietigen. Als ik me niet vergis komen die vrije radicalen gewoon vrij bij de afbraak van de stof. Anti-oxidanten geven een bindingsplaats en worden daarom aangeraden tegen katers (Vitamine C bijvoorbeeld).

Recently, Cubellis et al. (36) presented evidence that amphetamine, in contrast to cocaine, induces redistribution of DA from the vesicles into the cytosol; thus, the loss of the protection of the vesicles' relatively reducing environment results in cytosolic oxidative stress that may initiate amphetamine neurotoxicity.

Cocaïne, ook al is het veel potenter, doet dit in mindere mate. Het is gewoon veel gezonder voor je hersenen.
Blijkbaar is voortdurende uitputting van dopamine ook een oorzaak van hersenschade bij speed/meth maar niet bij coke:

Sustained high-dose administration of amphetamines (especially methamphetamine) to experimental animals produces a persistent depletion of DA which is associated with terminal degeneration (62, 182, 195), as well as neuronal chromatolysis in the brain stem, cortex and striatum (42, 182). In contrast, continuous dosing with extremely high doses of cocaine (100–250 mg/kg/day i.v.) did not induce terminal degeneration in frontal cortex and striatum (62, 183).


Jammer dat coke zo'n verslavende kankerzooi is en speed zo'n aanslag op je hersenen. Maar goed, geen illusies, coke brengt zowiezo ook schade toe aan je CZS. Maar minder dan speed wel, ook al maakt coke meer dopamine vrij. Ik wou nog zeggen dat het allebei troep is maar das niet echt nodig :grin:
C
Casplantje.Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Heb zelf nooit coke gebruikt, maar ik denk dat iedereen wel weet dat je in principe van coke veel grotere hoeveelheden gebruikt dan van speed. Dus als je een halve gram speed je neus in gejaagd zou hebben zou je denk ik echt geen leuke avond hebben gehad, terwijl dat bij coke geeneens zo'n bizarre hoeveelheid is, voor zover ik weet. Daarom zou ik denken dat het geen speed is.
h
heroesssLid
01-01-2024, 00:00
#4
Casplantje. zei:
Heb zelf nooit coke gebruikt, maar ik denk dat iedereen wel weet dat je in principe van coke veel grotere hoeveelheden gebruikt dan van speed. Dus als je een halve gram speed je neus in gejaagd zou hebben zou je denk ik echt geen leuke avond hebben gehad, terwijl dat bij coke geeneens zo'n bizarre hoeveelheid is, voor zover ik weet. Daarom zou ik denken dat het geen speed is.
Klik om te vergroten...

Ik twijfel nu ook weer, want las net een aantal topics dat je van speed een ontzettende kater krijgt.. Ik heb nergens last van!! Of moet dat nog komen?
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Casplantje. zei:
Heb zelf nooit coke gebruikt, maar ik denk dat iedereen wel weet dat je in principe van coke veel grotere hoeveelheden gebruikt dan van speed. Dus als je een halve gram speed je neus in gejaagd zou hebben zou je denk ik echt geen leuke avond hebben gehad, terwijl dat bij coke geeneens zo'n bizarre hoeveelheid is, voor zover ik weet. Daarom zou ik denken dat het geen speed is.
Klik om te vergroten...

Hangt af van de kwaliteit van je coke. Ik gebruik meestal een hogere dosering speed dan coke, maar met coke moet je blijven en vaker doseren natuurlijk. Maar als het om een enkele dosis gaat ligt dat bij mij wel min of meer gelijk, volgens mij neem ik aanvankelijk van beiden rond de 50mg, bij speed misschien wat meer.
c
clockcableLid
01-01-2024, 00:00
#6
heroesss zei:
Ik heb ook weleens gelezen dat speed brand of prikkelt bij het snuiven, maar dat deed het nu niet.
Klik om te vergroten...
Als je goede kwaliteit speed hebt dan brand het nauwelijks. Bagger pep vol met cafeine brand en stinkt keihard.
L
LiesetteLid
01-01-2024, 00:00
#7
ik heb nooit katers
coke is rommel
pep is the thing to stay alert and get really horny

praten over sex ?

je mag met mij over alles praten vooral over sex ..... alleen is het zo vervelend op de pep dat die praatjes die vullen geen gaatjes.

Als ik heroooooeeessss zou zijn zou ik de afstand tussen jezelf en je nieuwe pep dealer zo groot mogelijk houden.
Want de amfetamine sloopt je en laat je alleen achter, onderschat het goedje maar niet.
Had je al een waardige pep dealer ? Bestaan die dan ?

:hearteyes:
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Het is allebei rommel Liesje.. :grin:
c
clockcableLid
01-01-2024, 00:00
#9
Toch gebruik ik het graag :grin:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."