Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBen ik verslaafd of niet?

Ben ik verslaafd of niet?

9 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
a
anoniem93Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Verslaafd wel/niet?

Goedemorgen, ik ben nieuw op dit forum. Ik heb een erg lang verhaal getypt, omdat ik niet goed weet hoe ik moet beginnen, maar vraag om advies.

Mijn amfetamine gebruik is begonnen door het af en toe te gebruiken voor seks. Ik ben homo en heb een (over het algemeen leuke) vaste vriend.
Samen hebben wij wel eens incidenteel speed gebruikt om (letterlijk) nachten lang door te kunnen neuken. Hiervan merkte ik toen alleen het energieke aspect van de drug.
Mijn vriend heeft een ontzettend ranzige seksfetisj (persoonlijke mening en ik ga niet vertellen wat hij precies leuk vind) en meerdere homo's vinden dit blijkbaar leuk. Hierdoor ontwikkel ik langzaam een beetje haat naar homo's in het algemeen en zelfs ook een beetje zelfhaat, maar dat terzake.
Ben meerdere malen (bijna zo goed als) in slaap gevallen tijdens deze daad en heb zelfs een keer gewoon mijn telefoon gepakt en ging ik Candy Crushen (mijn vriend is dit opgevallen, maar zei er niks over en vond het ook niet erg dat ik dit deed).

Op weer zo'n seksavond, vroeg hij mij of we weer zijn gewenste fetisj konden uitvoeren. Zodra dit aan mij gevraagd word, is meteen m'n zin in seks weg en ga ik het liefst direct slapen.
Maar ik kan en wil geen nee zeggen (geen commentaar verder). Ook al wil ik hem op zo'n moment dolgraag vermoorden op de gruwelijkste wijzen.
Het was al laat (4u 's nachts), hadden geen speed gebruikt (wel LSD, waar we helaas niet meer aan kunnen komen) toen we met zijn ''hobby'' aan de slag gingen. Ik was erg moe en werd bloed chagrijnig door zijn verzoek.
Uiteindelijk begon ik (gelukkig) in slaap te sukkelen en had gedacht/gehoopt dat meneer zou voorstellen om te gaan slapen.
Je raad het al, even niet dus. Ik had heel veel pech. ''Neem anders even wat speed in, dan blijf je wel wakker''. Kon wel janken. Fijn, diepe zucht en ik nam de speed in.

Dit was de eerste keer dat ik de euforische gedeelten bewust mee maakte van deze drug (hiervoor had ik speed 3-4x incidenteel gebruikt, maar merkte euforische effecten niet). Hoe erg ik zijn fetisj ook haat, met speed vind ik het veel minder erg om te doen, omdat het dan geweldig is om te zien hoe hij geniet en neem dan een actievere houding aan.

Sindsdien als we dit gingen doen, nam ik speed in. Anders neem ik hem, met bijbehorende fetisj, nog steeds niet serieus en wil ik mijn lief alsnog graag wat aandoen.

In de tussentijd heb ik mij ingeschreven bij de sportschool. In 2 jaar tijd ben ik 50kg afgevallen (130kg > 80kg). Dit is lichamelijk zichtbaar, maar kon gedeeltelijk worden weg getraind. Aanzienlijke resultaten zijn behaald, maar nog niet genoeg.
Sinds ik nogal lui ben aangelegd ben, ga ik niet graag uit mezelf naar de sportschool (ik ken ook niemand in omgeving die dat wel doet), dus nam ik daarbij lekker een verse dosis pep.
Sporten ging zo lekker de hele zomervakantie door, 4-6x per week. Dus ook om de 1/2 dagen speed gebruik. Op 'n gegeven moment had ik wel een iets hogere dosis nodig, maar was geen probleem.
Ik had me voorgenomen speed alleen te gebruiken voor tijdens de seks en voor het sporten.

Alleen vond ik dat het ook wel kon voor schooldagen, als de lessen vroeg begonnen en ik niet uit bed kon/wilde komen, omdat ik altijd (ook voor mijn speedgebruik ooit begon, met en zonder genoeg slaap) moe ben in de ochtend. Ook merkte ik dat mijn concentratie heel erg verbeterde.

Daarnaast kreeg ik nog een baan waarvoor ik dagelijks met ondraaglijke mensen te maken krijg, dus euforische effecten wel gewenst waren op deze momenten. Het is namelijk zo dat de tijd nog sneller voorbij lijkt te gaan, als je high bent (vooral met xtc; de high lijkt 5 min te duren, hoewel uren werkelijk voorbij gaan).

Fijn en wel allemaal en gebruik ik sinds ruime tijd dagelijks (juli ongeveer?), wat ongeveer vanaf april incidenteel (om de 1/2 dagen) begon. Op zich vind ik het niet erg om hieraan verslaafd te zijn, ondanks het slecht voor me is. Ik gebruik natuurlijk voor de gewenste effecten, maar waarom ik dus wel graag tijdelijk wil minderen is, omdat mijn huid heel erg slecht is geworden.

Het schijnt dat je wel wat ''puistjes'' kan krijgen.... was dat maar zo. Ik vind het zelf ontzettend ranzig, ik walg van mezelf en vind het nogal gênant om te typen, maar bij mij zijn deze redelijk groot formaat en op een zichtbare plek (mijn achterhoofd en ik heb een erg kort kapsel). Het begon als een kleine bult, waarvan ik niet wist wat het was. Ik ben erin gaan porren en drukken, totdat er op een gegeven moment transparant vocht (vermoedelijk pus) uit kwam. Er zijn ook meer bulten bij gekomen op dezelfde plek. In mijn oor is een wondje gekomen (hoe weet ik niet precies) waar ook vocht uit komt en in mijn neus zit een klein wondje/korstje.

Dus ik wil onmiddellijk stoppen met mijn speed gebruik, in ieder geval totdat deze bulten helemaal weg zijn. Daarna gebruik ik speed alleen nog voor de seks (bij de fetisj, voor euforische effecten). Voor sporten moet ik op zoek gaan naar andere, energieke middelen.

Eerlijk gezegd verlang ik soms wel naar speed, maar alleen als ik aan de euforische effecten denk. Ik kan er wel makkelijk van afblijven, als ik dan juist weer aan mijn huid denk. Wanneer speed uitwerkt (hoeveel ik ook neem) ervaar ik bijna nooit een ''coming down'' en heb ik nog steeds evenveel plezier in diverse activiteiten zonder speed.


Mijn vragen nu zijn:

1. Ben ik verslaafd als je dit zo leest? Denk zelf van wel, maar wil graag bevestiging.
2. Hoe kom ik van mijn verslechterde huid af? Sowieso speedgebruik stoppen en dat speed pas na 5 dagen (bij langdurig gebruik) uit mijn bloed is. Verder kan het helpen om 2,5L water per dag te drinken en is het goed om dagelijks, extra vitaminen innemen. Verder nog iets om zo snel mogelijk van de slechte huid af te komen?
a
anoniem93Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Heyhey,

Had al eerder een topic aangemaakt, paar uur geleden, maar kan die nergens meer vinden.
Maargoed, lang verhaal kort: speed gebruikte ik steeds meer (ivm sporten&seks.. later ook voor school&werk), totdat het gebruik dagelijks werd.

Ik wist dat je er ''puistJES'' (verkleinwoord) van kon krijgen, maar die had ik toch al, dus boeiend.. Alleen zijn deze puistjes zeg-maar, gigantisch. Ik heb een kort kapsel en het ze zitten op mn achterhoofd. Heb ook wondjes in oor en neus gekregen (geen idee of dit door speed kan komen; ooit 1x nasaal ingenomen, paar x anaal ingenomen, maar normaliter speed eerst gecapsuleerd en daarna oraal ingenomen). Er komt vocht uit de wondjes in mn oor en de bulten op mn hoofd zijn groter geworden dan eerst en ik heb eraan lopen krabben en porren ed. en daar kan dus ook pus uit komen. Omdat ik zsm van deze bulten af wil komen ben ik vanaf vandaag gestopt met speed nemen voor onbepaalde tijd. Heb lichte (geen zware) cravings naar speed, maar kan er tot nu toe goed van af blijven.

1. Heb ik nou een verslaving of niet?
2. Hoe kom ik van deze bulten af?
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ten eerste, hoe is je gebruik nu? Hoeveel gram per week, hoeveel per dag? Elke dag onder invloed of niet? Je zult iets meer over je gebruik moeten vertellen voordat iemand er een objectieve mening over kan geven, al is ''dagelijks gebruik'' wel een goede hint.'' Als je echt elke dag van de kaart bent is problematisch geworden en kunnen we denk ik wel van een verslaving spreken. Je geeft zelf aan aan dat sprake is van craving, dus je bent er tot op zekere hoogte wel afhankelijk van.

Ten tweede, het is algemeen bekend dat bij veel veelvuldig speedgebruik acne toeneemt. Ik heb zelf na een avondje goed aan de pep te hebben gezeten de week erna ook meer last van puistjes. Het is dus alom een bekend verschijnsel. Of dit samenhangt met jouw bulten durf ik niet te stellen, omdat ik hier de benodigde medische achtergrond/kennis voor ontbeer. Ik kan je niet anders aanraden dan zo snel mogelijk een arts raadplegen, die kan je ongetwijfeld verder helpen met dit verhaal. Vergeet daarbij absoluut niet je pep gebruik te vermelden, artsen hebben gelukkig zwijgplicht. Veel succes!
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Re: Verslaafd wel/niet?

Welkom op het forum.

Ik lees wel vaker de vraag "ben ik verslaafd of niet", maar ik denk dat je die als je er objectief naar probeert te kijken ook zelf wel kunt beantwoorden. Elke dag iets gebruiken, om wakker te worden en blij te worden, is wel zeker een verslaving te noemen.

Ik denk dat als je van je slechte huid af wilt komen, en natuurlijk je verslaving, dat je wel een poosje niet meer moet gebruiken. Dus ook niet tijdens de seks en voor het sporten. Speedgebruik voor sporten is sowieso vrij slecht voor je omdat je je hart enorm belast. Het nadeel van een verslaving is dat het erin sluipt. Als je nu besluit om te stoppen, behalve tijdens sport en seks, denk ik dat het een kwestie van tijd is voor je weer dagelijks gebruikt.

Er zijn niet veel mensen die verslaafd zijn geweest, en het daarna nog recreatief kunnen gebruiken. Het is meestal alles of niets.

Ik vraag me wel af, je zegt ook dat je het neemt om de fetisj van je vriend leuk te maken. Wil je het wel? Misschien moet je je afvragen of dat wel helemaal goed zit dan..

Succes!
a
anoniem93Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Speed capsules zijn tegenwoordig standaard max 214mg p/s. Gebruik was 1 tot max 3 capsules over gehele dag, met 184mg batches. Afgelopen zaterdag persoonlijk speedgebruik record verbroken (niet trots bedoeld). 7 capsules x 214mg gebruikt over gehele dag.

Vanwege verslechterde huid wil (voorlopig) aanzienlijk minderen. Cravings alleen lichtelijk aanwezig wanneer ik denk aan speed's euforische effecten. Als ik hier niet aan denk, maal ik er ook niet om.
Heb zondag (gisteren) geen speed ingenomen, veel water gedronken+extra vitaminen ingenomen en creme (speciaal voor slechtere huid) gesmeerd op benodigde plekken. Werd 's middags (door dopamine tekort) verdrietig en heb gehuild zonder reden, maar kon relativeren dat dit tijdelijk is en over zou gaan. Depressie duurde maximaal 15 min en had geen cravings.

Getroffen maatregelen lijken uitstekend helpen voor de huid (ondanks de dag veel saaier werd ervaart); bulten voelen enigszins uitgedroogd en veel kleiner aan (wel 2 kleine puistjes op mijn rug erbij, is niet erg). Denk dat extra ingenomen vitaminen en hele dag huid creme laten trekken om vervolgens, voor het slapen, huidige creme eraf te halen en nieuwe laag aan te brengen.

Vandaag 3 caps x 214 mg (tolerantie te hoog voor 2 caps) gebruikt. Had mezelf voorgenomen vandaag (zoals gisteren) niet te gebruiken. Heb gefaald, mezelf teleurgesteld, maar heb gebruikt i.v.m. schoolpresentatie om 11u en verslapen tot half 11. Ondanks 1e x sinds lange tijd goed geslapen, werd ik doodmoe wakker. Craving was aanwezig, niet dat ik verlangde naar speed, meer dacht nodig te hebben). Sliep rond 12en, verslapen tot half 11. Misschien een slap excuus, maar weet 100% zeker dat ik vandaag niet zou gebruiken, als ik me niet verslapen had. Goede nachtrust is nog een reden om te minderen.

Neem hierbij mezelf opnieuw voor speed alleen tijdens sporten te gebruiken, zoals in het begin van mijn speedgebruik. Ik sport niet 7 dagen per week, ook niet om dan mijn speedgebruik te verantwoorden. Woensdag t/m zaterdag niet sporten, dus deze dagen gebruik niet toegestaan. Dit kan (en gaat) lukken. Zal zondag het resultaat posten (& zal hevigheid cravings per dag vermelden). Als mij dit wel lukt (geen speedgebruik tot zondag), dat ik dan alsnog eventueel verslaafd ben?
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Je had twee topics geplaatst, ik heb ze dus even samengevoegd. je ziet je topics en reacties niet direct omdat ze moeten worden goedgekeurd. Pas na (volgens mij) drie goedgekeurde berichten kun je vrijuit posten.

Capsules van 214mg vind ik persoonlijk vrij fors. Ik gebruik het wel eens op een feestje maar zelfs met een beetje tolerantie ga ik flink hard op 100/150mg. Jouw tolerantie is dus al behoorlijk gestegen of de kwaliteit ligt laag.

Ik had al op je andere topic gereageerd, mijn bericht staat hierboven.
S
SusanneLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik denk dat het labeltje 'verslaving' niet per se relevant is, eerder dingen zoals, in hoeverre heb je controle over je gebruik? In hoeverre voel je je goed (=niet schuldig) bij je gebruik? In hoeverre kan je nog verder uit de hand lopen voorblijven? Meer gebruiken dan je je voorneemt klinkt alsof je niet heel veel grip erop heb. Wat zou je er bijvoorbeeld van vinden als een broertje of zusje, of vriend of vriendin zoveel (en vaak) gebruikt als jij nu doet?

Als je wil minderen (of stoppen) zijn hier tips te vinden: http://www.drugsinfoteam.nl/tips-hulp/t ... s-stoppen/. Het gaat inderdaad over blowen, maar de tips zijn van toepassing op al het, nog niet uit de hand gelopen, drugsgebruik. Ik denk dat dat het geval is bij jou. Er zijn hier op Drugsforum ook genoeg tips om te minderen en de controle terug te krijgen.

anoniem93 zei:
Hierdoor ontwikkel ik (...) een beetje zelfhaat, maar dat terzake.
Klik om te vergroten...
anoniem93 zei:
Maar ik kan en wil geen nee zeggen (geen commentaar verder). Ook al wil ik hem op zo'n moment dolgraag vermoorden op de gruwelijkste wijzen.
Klik om te vergroten...
Je wil waarschijnlijk geen commentaar horen op je relatie/seksleven omdat je al kan raden wat we ervan denken? Je moet echt bij jezelf nagaan waarom je meegaat in de spelletjes van je vriend. Dit is eigenlijk een losstaand probleem, hoewel je waarschijnlijk denkt dat dit en je drugsgebruik één probleem zijn.

En tja je huid. Vervelend, maar (naar mijn mening) minder erg dan de rest (ligt natuurlijk eraan hoe ijdel je bent). Ik kan je ook niet echt veel verder helpen dan die dingen waar je zelf al mee kwam, van de vitamines en cremes.
a
anoniem93Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Vandaag gebruik ik niet, zie er geen reden toe. Ervaar nog geen cravings, depressieve gedachten en/of gevoelens.

Neem mezelf nooit voor dat als ik ga gebruiken, hoeveel ik dan maximaal mag nemen van mezelf. Neem mezelf alleen voor of ik op een bepaalde dag gewoon wel of niet gebruik.


Wel een paar keer spontaan bijgenomen, maar tijdje later dacht ''hmm, misschien beter niet kunnen doen'', maar echt schuldig heb ik me nog nooit gevoeld over mijn gebruik.
Misschien wel een minimaal schuldgevoel aanwezig (is te verwaarlozen) tegenover mijn vriend, omdat hij niets van mijn gebruik afweet. Heb hem verteld dat ik maar 3 speedcapsules in mijn nachtkastje bewaar, voor het geval hij weer zijn fetisj wil gaan uitvoeren.

De extra energie helpt goed bij het sporten (ondanks extra druk op hart ed).
Ik weet dat zijn fetisj een ander probleem is, maar dat probleem is tijdens mijn amfetamine gebruik in ieder geval even verholpen.
Liefst doe ik dat gewoon nooit meer, maar omdat ik weet dat hij er op kickt, vind ik het dus erg lullig om het hem te weigeren.
Hij weet hoe ik over zijn fetisj denk (in veel minder extreme mate, het is 'niet echt mijn ding') en voelt zich gelukkig al bezwaard om het mij voor te stellen.
S
SusanneLid
01-01-2024, 00:00
#9
Misschien zal hij heel anders kijken naar zijn eigen fetisj als hij weet dat het drugsgebruik bij jou vereist voordat je het leuk vindt, aangezien hij al redelijk bezwaard is om het te vragen omdat hij denkt dat het slechts 'niet je ding is'.

Met hoeveel je gebruikt bedoelde ik eigenlijk hoe vaak je gebruikt. Neem je jezelf voor hoe vaak je in een week/maand mag gebruiken van jezelf? En hou je je daar dan aan? Het gaat er namelijk om dat het betekent dat je nog controle heb als je je houdt aan je 'planning'. Ik zou ook voor jezelf vaststellen hoeveel je per keer mag gebruiken, aangezien de ene dosis de andere niet is. Overigens vereist het een totaal andere vorm van discipline om je hieraan te houden: ik laat op een feest anderen op mijn pep passen als ik eenmaal heb gebruikt, omdat ik anders echt van geen stoppen weet, terwijl ik nu ook pep in huis heb en ik totaal niet in de verleiding word gebracht om wat te nemen.

Ik vind het overigens wel een beetje een teken dat je moet liegen over je gebruik; blijkbaar is het niet te verantwoorden. Vooral aangezien je vriend waarschijnlijk redelijk tolerant is qua drugsgebruik, aangezien jullie capsules speed in jullie nachtkastje hebben liggen.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#10
stop gewooon, na een week, hooguit 2 denk je er niet meer aan. de lichamelijke verschijnselen zullen vooral positief zijn.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."