Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAmfetamine zelfde als methylfenidaat?

Amfetamine zelfde als methylfenidaat?

34 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hey @Rella88 je zit op een vrij lage dosering methylfenidaat, dus waarschijnlijk zul je daar niet zoveel van merken. Je kunt er l-tyrosine bijnemen, dan krijg je een iets sterker effect, maar het verschil is niet groot. Andere supplementen hebben weinig zin — supplementen voor serotonine sowieso niet, want methylfenidaat en amfetamine werken nauwelijks op serotonine.

Verder heeft methylfenidaat een iets andere werking dan amfetamine. Het zijn allebei stimulantia, maar ze werken niet precies op dezelfde manier. Instant release methylfenidaat (Ritalin) werkt bijvoorbeeld veel korter dan amfetamine, maar ik vermoed dat je een extended release formule krijgt? Hoe dan ook, methylfenidaat zal altijd iets anders aanvoelen. Wat was een normale dosis amfetamine voor jou?
R
Rella88Lid
01-01-2024, 00:00
#2
OtherShore zei:
Hey @Rella88 je zit op een vrij lage dosering methylfenidaat, dus waarschijnlijk zul je daar niet zoveel van merken. Je kunt er l-tyrosine bijnemen, dan krijg je een iets sterker effect, maar het verschil is niet groot. Andere supplementen hebben weinig zin — supplementen voor serotonine sowieso niet, want methylfenidaat en amfetamine werken nauwelijks op serotonine.

Verder heeft methylfenidaat een iets andere werking dan amfetamine. Het zijn allebei stimulantia, maar ze werken niet precies op dezelfde manier. Instant release methylfenidaat (Ritalin) werkt bijvoorbeeld veel korter dan amfetamine, maar ik vermoed dat je een extended release formule krijgt? Hoe dan ook, methylfenidaat zal altijd iets anders aanvoelen. Wat was een normale dosis amfetamine voor jou?
Klik om te vergroten...
Ah kijk hier kan ik wat mee.
Het is idd een verlengde afgifte.
toen ik de amfetamine nam, zat ik denk ik op ongeveer15/20mg? Zo’n beetje om de dag nam ik dat in.
Ik hoop dat je mij een beetje wegwijs wil maken, vind het bij de huisarts toch wat lastig omdat ik me er een beetje voor schaam
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#3
Rella88 zei:
toen ik de amfetamine nam, zat ik denk ik op ongeveer15/20mg?
Klik om te vergroten...
40 mg methylfenidaat zou ongeveer equivalent zijn aan 20 mg amfetamine. Dus de dosis is op dit moment waarschijnlijk iets te laag. 36 mg methylfenidaat zou meer lijken op wat je gewend was.

Weet wel, ADHD medicatie is niet bedoeld om ‘high’ van te worden. Je kunt er wel high van worden, maar dan neem je eigenlijk te veel, dus dat is iets dat je huisarts waarschijnlijk zou willen voorkomen.

Hierboven zei je ergens dat je de methylfenidaat mocht nemen ‘als nodig’. Dat klinkt een beetje raar, want normaal gesproken moet je het elke dag innemen op een vast moment. Wat heeft je huisarts hierover precies gezegd?
R
Rella88Lid
01-01-2024, 00:00
#4
OtherShore zei:
40 mg methylfenidaat zou ongeveer equivalent zijn aan 20 mg amfetamine. Dus de dosis is op dit moment waarschijnlijk iets te laag. 36 mg methylfenidaat zou meer lijken op wat je gewend was.

Weet wel, ADHD medicatie is niet bedoeld om ‘high’ van te worden. Je kunt er wel high van worden, maar dan neem je eigenlijk te veel, dus dat is iets dat je huisarts waarschijnlijk zou willen voorkomen.

Hierboven zei je ergens dat je de methylfenidaat mocht nemen ‘als nodig’. Dat klinkt een beetje raar, want normaal gesproken moet je het elke dag nemen op een vast moment. Wat heeft je huisarts hierover precies gezegd?
Klik om te vergroten...
Ja ze zei als je het een dag niet neemt is het niet erg.
Ik wil er niet high van worden, maar ik loop al jaren dat ik erg negatief ben, somber, moe etc. Met de amfetamine voelde ik me echt lekker, maar dat komt van de straat… ik wil me geen junk voelen 😅
De huisarts weet dit ook.
Ik vroeg naar lisdexamfetamine (na intensief zoeken op het internet) maar ze kwam met de methylfenidaat.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#5
Rella88 zei:
Ja ze zei als je het een dag niet neemt is het niet erg.
Klik om te vergroten...
Dat klopt. Je mag af en toe een dagje overslaan, maar je mag het dus niet nemen ‘als nodig’. Je moet het houden bij één dosis per dag.

Rella88 zei:
Ik vroeg naar lisdexamfetamine (na intensief zoeken op het internet) maar ze kwam met de methylfenidaat.
Klik om te vergroten...
Methylfenidaat is iets veiliger.

Mijn indruk: De dosis is gewoon nog iets te laag en dat kun je gewoon aangeven bij de huisarts (na twee weken of zoiets, want je moet het eerst een kans geven). Je moet niet zeggen “Ik wil meer” (dan klink je als een junk), maar gewoon rustig uitleggen dat het nog niet het beoogde effect heeft met een paar concrete voorbeelden. Dan verwacht ik dat je huisarts je meer gaat geven, want je zit nu op de allerlaagste dosering. De volgende stap is 36 mg en hopelijk heb je daar genoeg aan.
R
Rella88Lid
01-01-2024, 00:00
#6
OtherShore zei:
Dat klopt. Je mag af en toe een dagje overslaan, maar je mag het dus niet nemen ‘als nodig’. Je moet het houden bij één dosis per dag.


Methylfenidaat is iets veiliger.

Mijn indruk: De dosis is gewoon nog iets te laag en dat kun je gewoon aangeven bij de huisarts (na twee weken of zoiets, want je moet het eerst een kans geven). Je moet niet zeggen “Ik wil meer” (dan klink je als een junk), maar gewoon rustig uitleggen dat het nog niet het beoogde effect heeft met een paar concrete voorbeelden. Dan verwacht ik dat je huisarts je meer gaat geven, want je zit nu op de allerlaagste dosering. De volgende stap is 36 mg en hopelijk heb je daar genoeg aan.
Klik om te vergroten...
Jaa ik vroeg haar of ik het elke dag moest nemen, toen zei ze ja maar een dagje overslaan is niet erg, je krijgt dan geen afkick verschijnselen zoals wel bij amfetamine zelf.

nu zit ik zelf even over het feit in dat ik de laatste dagen de laatste capsules van de amfetamine heb genomen. Is het misschien daarom dat ik er niks van merk?
het is nu op dus heb nu alleen de methylfenidaat nog en dat wil ik zo houden haha
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#7
Kijk, elke keer als dat je methylfenidaat slikt bouw je ook tolerantie op 😅 Tolerantie krijg je sowieso als je elke dag of om de dag een medicijn slikt. Dus daar is niks aan te doen. Dus een paar dagen wachten levert waarschijnlijk weinig op.

Ik zou zeggen: slik de methylfenidaat elke dag en kijk dan na 1,5 of 2 weken samen met je huisarts of het werkt en genoeg is.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#8
Rella88 zei:
nu zit ik zelf even over het feit in dat ik de laatste dagen de laatste capsules van de amfetamine heb genomen. Is het misschien daarom dat ik er niks van merk?
Klik om te vergroten...
Ja dat speelt waarschijnlijk ook een rol. Je dosis methylfenidaat is laag en je tolerantie voor stimulantia is hoog door je amfetamine gebruik. Het is het allebei.

Maar 18 mg methylfenidaat verlengde afgifte is erg weinig hoor. Daar merken de meesten mensen weinig van.
R
Rella88Lid
01-01-2024, 00:00
#9
OtherShore zei:
Ja dat speelt waarschijnlijk ook een rol. Je dosis methylfenidaat is laag en je tolerantie voor stimulantia is hoog door je amfetamine gebruik. Het is het allebei.

Maar 18 mg methylfenidaat verlengde afgifte is erg weinig hoor. Daar merken de meesten mensen weinig van.
Klik om te vergroten...
R
Rella88Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Ah oke oké en is het dan verstandig om wel gewoon door de slikken nu nog met de 18mg dan. Of even paar dagen niks en dan starten met de methylfenidaat
R
Rella88Lid
01-01-2024, 00:00
#11
OtherShore zei:
Kijk, elke keer als dat je methylfenidaat slikt bouw je ook tolerantie op 😅 Tolerantie krijg je sowieso als je elke dag of om de dag een medicijn slikt. Dus daar is niks aan te doen. Dus een paar dagen wachten levert waarschijnlijk weinig op.

Ik zou zeggen: slik de methylfenidaat elke dag en kijk dan na 1,5 of 2 weken samen met je huisarts of het werkt en genoeg is.
Klik om te vergroten...
Oké ga ik doen dankjewel voor je uitleg!
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#12
Htp en l-tryptofaan zijn voorlopers van serotonine wat weer melatonine als afbraakproduct heeft. Als die balans niet goed is resulteert dat vaak in slaap problematiek en neerslachtigheid depressiviteit.

Supplementen bij slikken kan helpen om die balans te herstellen. Sommige mensen hebben van nature een verstoorde balans maar dit kan ook voortkomen aan een verkeerde levenstijl maar ook voeding is erg belangrijk . Eieren, bananen, brocolli, noten zijn voorbeelden van producten die bijvoorbeeld l-tryptofaan inzitten die weer omgezet worden naar serotonine. Amfetamine is voornamelijk dopamine wat je actiever maakt.

Medicatie en supplementen kunnen helpen bij het herstellen van deze balans maar ik hoop voor je dat je met hulp dan ooit weer zonder medicatie happy in het leven kan staan. Ik heb zelf ook jaren last gehad van depressie , slecht slapen en oververmoeidheid met als resultaat dat ik op een gegeven moment echt levensmoe was. Gelukkig is het bij mij goedgekomen en dat gun ik jou ook 🙏
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#13
Rella88 zei:
Hoi hoi ik heb methylfenidaat 18mg voorgeschreven gekregen voor neerslachtigheid/geen energie etc (loop al een tijdje bij de huisarts)

kan ik hier de tyrosine en serotonine supps bij nemen voor net dat beetje extra?
Ik nam wel eens amfetamine, maar wilde daar vanaf en na een eerlijk en uitgebreid gesprek bij de huisarts heeft ze me dus de methylfenidaat voorgeschreven.
nu zoek ik dus eigenlijk een combi voor redelijk hetzelfde effect. Maar ben verder niet thuis in de drugswereld of combinaties etc 🙏🙏
Klik om te vergroten...
Wat goed dat je hier werk van gemaakt hebt! En wat fijn dat je huisarts heeft willen meedenken.
Methylfenidaat =/= amfetamine inderdaad. Maar lijkt me ook niet verstandig om zomaar supplementen aan toe te voegen… Ik ken ook geen supplementen die je serotonine beïnvloeden, alleen drugs of medicatie. Welke bedoelde je precies? Want het lijkt me indd niet ongevaarlijk.

Brakka Mang zei:
Niet via de huisarts, daar gaan eerst officiële onderzoeken aan vooraf.
Klik om te vergroten...
Ik heb ook gewoon methyl via mijn HA gekregen voordat ik mijn diagnose kreeg hoor, dus dat is niet per se heul gek!
Maar wat wel belangrijk is (@Rella88) is dat je echt een tijd lang de medicatie uitprobeert zonder toevoegingen… Het kan best even duren voor je lichaam aan de medicatie is gewend en dus voor je de volledige voordelen merkt. Als je dan zelf weer combinaties gaat doen, weet je niet of en welke medicatie voor je werkt of niet.

Rella88 zei:
Ik vroeg naar lisdexamfetamine (na intensief zoeken op het internet) maar ze kwam met de methylfenidaat.
Klik om te vergroten...
Lisdex is al lastig om voorgeschreven te krijgen als je wel een diagnose via de GGZ hebt… dus dat zullen ze niet makkelijk voorschrijven inderdaad. Maar ik zou eerst kijken wat deze medicatie na een maand voor je doet! Daarna kun je altijd vragen om een verhoging bij je huisarts…? (Ah ik lees nu verder, exact wat @OtherShore zegt indd!) Geef je lichaam even de kans hieraan te wennen!
R
Rella88Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Brakka Mang zei:
Htp en l-tryptofaan zijn voorlopers van serotonine wat weer melatonine als afbraakproduct heeft. Als die balans niet goed is resulteert dat vaak in slaap problematiek en neerslachtigheid depressiviteit.

Supplementen bij slikken kan helpen om die balans te herstellen. Sommige mensen hebben van nature een verstoorde balans maar dit kan ook voortkomen aan een verkeerde levenstijl maar ook voeding is erg belangrijk . Eieren, bananen, brocolli, noten zijn voorbeelden van producten die bijvoorbeeld l-tryptofaan inzitten die weer omgezet worden naar serotonine. Amfetamine is voornamelijk dopamine wat je actiever maakt.

Medicatie en supplementen kunnen helpen bij het herstellen van deze balans maar ik hoop voor je dat je met hulp dan ooit weer zonder medicatie happy in het leven kan staan. Ik heb zelf ook jaren last gehad van depressie , slecht slapen en oververmoeidheid met als resultaat dat ik op een gegeven moment echt levensmoe was. Gelukkig is het bij mij goedgekomen en dat gun ik jou ook 🙏
Klik om te vergroten...
Brakka Mang zei:
Htp en l-tryptofaan zijn voorlopers van serotonine wat weer melatonine als afbraakproduct heeft. Als die balans niet goed is resulteert dat vaak in slaap problematiek en neerslachtigheid depressiviteit.

Supplementen bij slikken kan helpen om die balans te herstellen. Sommige mensen hebben van nature een verstoorde balans maar dit kan ook voortkomen aan een verkeerde levenstijl maar ook voeding is erg belangrijk . Eieren, bananen, brocolli, noten zijn voorbeelden van producten die bijvoorbeeld l-tryptofaan inzitten die weer omgezet worden naar serotonine. Amfetamine is voornamelijk dopamine wat je actiever maakt.

Medicatie en supplementen kunnen helpen bij het herstellen van deze balans maar ik hoop voor je dat je met hulp dan ooit weer zonder medicatie happy in het leven kan staan. Ik heb zelf ook jaren last gehad van depressie , slecht slapen en oververmoeidheid met als resultaat dat ik op een gegeven moment echt levensmoe was. Gelukkig is het bij mij goedgekomen en dat gun ik jou ook 🙏
Klik om te vergroten...
Jaa ik kan soms zo jaloeers zijn op de mensen die altijd positief zijn, altijd van alles willen ondernemen etc. Ik ben er ook te veel mee bezig… het is niet leuk
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#15
Rella88 zei:
Jaa ik kan soms zo jaloeers zijn op de mensen die altijd positief zijn, altijd van alles willen ondernemen etc. Ik ben er ook te veel mee bezig… het is niet leuk
Klik om te vergroten...
Haha ja precies dat herken ik maar geloof me, als je de juiste stappen neemt en aan een oplossing blijft werken/ervoor zoeken dan wordt het beter. Ik werd er ook moedeloos van en zoals ik al zei levensmoe. Instanties bleven vooral pleisters plakken maar ik wou zo graag iets van normaal zijn en op een normale manier dingen kunnen doen net zoals ieder ander mens dat ik mijn leven er ook naar ingericht heb. Is op een bepaalde manier wel meer beperkt dan de gemiddelde mens maar ik kan de dingen doen, zonder medicatie, waar ik gelukkig van wordt en 'een normaal huishouden' draaien. Soms is het nog steeds zoeken en mijn grenzen ontdekken , waar ik soms ook gruwelijk overheen ga en dan weer een flinke klap krijg, maar het is al 10 x beter dan het was💪🏾🙏

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."