Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums[TvdM] Truffels: een sprookjesachtige ervaring

[TvdM] Truffels: een sprookjesachtige ervaring

19 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
u
universal*flowLid
01-01-2024, 00:00
#1
Re: Truffels: een sprookjesachtige ervaring

Herbalisme zei:
universal*flow zei:
dazo zei:
Ga ik akkoord?
Klik om te vergroten...

En nu heb jij mij aan het denken gezet.
Eigenlijk is LSD voor iedereen. Maar...
Veel mensen kunnen het niet aan, zijn psychisch er niet aan toe. Als wij in een perfecte wereld zouden leven zou iedereen het aan kunnen.

Ik heb 2 x een psychose bij 2 verschillende personen mee gemaakt die LSD hebben genomen. Dit heeft met meerdere dingen te maken. Bij beide personen heb ik gezien dat hun eigen karakter niet sterk genoeg is. Of 1 simpelweg nog geen eigen karakter ontwikkeld had.
Zij konden hun onzekerheid niet meer aan, waarvan er 1 helemaal paranoia werd en de hele wereld in een complot theorie zag.

Hierop baseer ik het dus, LSD is niet voor iedereen. Maar in een perfecte wereld, zou iedereen zijn psyche zo zijn ontwikkeld dat het wel zou kunnen :wink:

Ik kijk uit naar je volgende report. Fijn weekend :wave:
Klik om te vergroten...

Je hebt me erg aan het denken gezet. Normaal gezien heeft een psychose niet echt iets te maken met hoe sterk je karakter is, een psychose is eigenlijk in de meeste gevallen al heel je leven aanwezig in het lichaam, sommigen onder die personen sterven zonder er ooit iets van gemerkt te hebben. Een psychose die aanwezig is door het lichaam wordt dikwijls uitgelokt door drugs, erg sterke stressituaties, depressies, ...
Ook reageert elk lichaam anders op drugs, er zijn mensen die een hogere dosis nodig hebben om een gelijkaardig effect te behalen als iemand anders die misschien een wat kleinere dosis nodig heeft, heeft die persoon dan een sterker karakter?
Volgens mij is een psychose afhankelijk van een combinatie tussen persoonlijkheid, karakter, de persoon zelf en het mentaal welzijn van die persoon.
Wel geef ik je de dikke 100% gelijk dat LSD ( & vele andere drugs ) niet voor iedereen is, niet alleen zijn er veel mensen niet verstandig genoeg voor ( & met verstandig bedoel ik bijvoorbeeld verstandig qua gebruik, dit heeft niets te maken met je IQ ) + weten vele mensen niet te genieten van het gebruik, de meeste drugs kunnen erg inspirerend, geestveruimend, ... zijn, sommige drugs ( voor hallucugene drugs ) kunnen je zelfs heel wat helpen bij je waarde als persoon.

Mijn excuses als dit wat off- topic was, maar ik kon me niet beheersen (;
Nog een fijne dag!
Greets Herbalisme
Klik om te vergroten...

Ik waardeer je antwoord enorm. Ik heb waarschijnlijk te snel geroepen over de psychose. Moet eerlijk toegeven dat ik weet wat het is, maar me er (nog) nooit in heb verdiept.
Maar deze ervaringen kwamen op mij over als een psychose.
Maar nu begin ik er over na te denken, of het dan ook daadwerkelijk een psychose is geweest, of dat het een vorm van paranoide gedrag is in combinatie met een "bad trip". Of nog weer iets anders.. wie weet het?

Over "bad trips" kan ik ook niet veel zeggen, daar ik er zelf gelukkig nog nooit 1 heb gehad.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#2
Re: Truffels: een sprookjesachtige ervaring

Prachtig geschreven sluit me helemaal aan bij bovenstaand reactie, krijg hierdoor weer zin eens een poging te wagen een keer :wink: Erg mooi en te zien hoe het je dichterbij de natuurbrengt en alles in één groot geheel kan laten vloeien, Hoop op meer reports als deze!

Peace
H
HerbalismeLid
01-01-2024, 00:00
#3
dazo zei:
Ik ga niet akkoord met Herbalisme zijn visie op psychoses. Die vind ik ietwat achterhaald. Het idee dat een psychose in iemand vervat zit is een erg Freudiaans en hydraulisch idee: alsof er vanalles in een persoon zit, dat een stortende uitweg zoekt (net als water), en dat dat gevonden wordt in drugs.

Als psychoses altijd al in een persoon vervat zitten, en er blijven aanwezig zijn na de trip, ga je uit van een erg statische persoonlijkheid. Kan jij jezelf vergelijken met wie je 5 jaar geleden was? Nee toch ... je veranderd voortdurend, bent een construct en een samengaan van zoveel verschillende factoren. Een psychose is volgens mij gewoon een neurobiologische toestand waarbij controlefactoren wegvallen, en je vatbaarder bent voor verschillende invloeden: dat kunnen 1) de omgevingsfactoren zijn (zowel de tastbare wereld, als bepaalde vrienden, ...) en 2) wat er vanbinnen in je hoofd vooral speelt. Datgene wat er vanbinnen vooral speelt kan inderdaad iets zijn waar een persoon weeral langer mee opgezadeld zit. Dat kan. Maar even goed is het mogelijk dat het gaat om een redelijk recent gegeven, dat op dat moment het meest dominant is, of het meest geprikkeld wordt door je omgeving. Drugs is niet in simpele categorieën te vatten, evenals het leven.

Als je ervan uitgaat dat een psychose blijft, en steeds weer kan opduiken, ga je voor mij tegen de noodzaak van drugs in. Het werd al eerder vermeld: drugs zijn een soort escapisme, maar nog meer is het (voor mij althans) een leerschool. Je ziet de dingen anders, beleeft ze helemaal anders, en zelfs uit een bad trip kan je erg veel leren. Misschien zelf het meest. Dus omarm deze ervaringen. Als je in een psychose terecht bent gekomen, en je weet er nog iets van, dan behoor je daaruit te leren. En met het juiste perspectief, en de nodige inzet, kan je de specifieke reden van je psychose, of het onderwerp indien er geen reden is, juist op een positieven manier aanpakken wanneer je nuchter bent. Die psychose hoeft dus helemaal niet weer op te duiken.

Ik zou juist -zonder iemand te schaden- heel erg graag eens een bad trip of psychose willen geraken, maar kom er niet toe. Ik kan het niet als doel op zich stellen, omdat ik op die manier onverantwoord zou omgaan met drugs. Toch hoop ik stiekem eens ooit te beleven hoe dat voelt. Al merk ik dat de wil om een bad trip ooit eens mee te maken, de kans op een bad trip nagenoeg tot nul herleidt. Zo is het toch meestal in het leven: geen rekening houden met angst, alleen met de moraliteit die eruit voort vloeit.

De laatste passage deed er echt niet meer toe, dat weet ik. Ik liet me ook even gaan. Hopelijk hebben jullie iets aan deze veel te late reactie.
Klik om te vergroten...
In bepaalde zaken heb je gelijk, maar ik legde het begrip psychose dan ook erg basis uit.
Wat je zegt dat je graag in een psychose zou terechtkomen is niet begrijpen, een psychose is een mentale ziekte die KAN voorkomen bij het individu. Verschillende factoren kunnen hier een rol bij spelen, ik zeg gewoon dat drugs hier een uitlokking van KAN zijn. Als je een psychose ervaart zal die NIET meer weggaan, hoe zwak/sterk hij kan zijn, je zult op bepaalde momenten wel zonder zitten maar hij zal wel af en toe opduiken, en dit gaat niet verdwijnen dit kan alleen onderdrukt worden met Anti-psychotica, een psychose is geen bad trip! Het is een geestesziekte waarbij je totaal de controle kan kwijt zijn over de realiteit, waarbij je gedachtenpatroon helemaal verstoord is ...

Greets,
Herbalisme
d
dazoLid
01-01-2024, 00:00
#4
Trip report van de maand


Dit was mijn tweede ervaring met truffels, maar de eerste keer dat ik het buitenshuis deed. Ik zag er enorm naar uit, maar het stak me wel tegen dat er geen muziek zou zijn in het bos. Dit had de vorige keer al mijn hevigste beelden opgewekt en een fantastische ervaring opgeleverd.

We kozen ons een mooi plekje uit op het zachte mos, weg van de paden en omgeven door prachtige Vlaamse natuur. Bijzonder snel kwamen de effecten. Ik kijk nooit naar de tijd, maar het leek geen half uur te duren. Eerst werden alle kleuren intenser: bruine bladeren werden diep rood, en mos werd bijna giftig van kleur. Maar op een of andere manier trok dat mijn aandacht niet. Alle kleine vruchtjes rond me zag ik plots bijzonder scherp. Liggend op de grond verbaasde ik me erover. Normaal draag ik lenzen, en ik had er nu geen aan. Het hoorde niet zo scherp te zijn, maar dat was het wel: de wereld werd plots duidelijker. Die kleine vruchtjes verwerden plots tot een prachtige ervaring voor me: ze waren esthetische gezien zo perfect van vorm, ze zagen er allemaal symmetrisch uit volgens eenzelfde patroon. Ze waren fragiel, en tegelijkertijd zo mooi. Een gevoel van de vergankelijkheid van schoonheid rolde over me heen. Zo jong, zo mooi, maar niet voor lang...
Dan begonnen de vreemde beelden zich te vormen. Deze patronen konden zich op twee verschillende wijzen manifesteren:

1. Beelden die altijd een basisch zochten in de natuurlijke omgeving rond me, daar elementen uit losrukte, en als het ware opslorpte in mijn patronen. Zo zag ik bijvoorbeeld een centraal punt in de lucht hangen op 1 vaste plaats, dat als een soort axenroos fungeerde. Concentrische patronen bewogen zich naar dit ene punt toe, en verdwenen alsof er in het middelpunt een zwart gat zat; iets dat zoog, en de wereld maar al te graag zag verdwijnen. Alle natuurlijke beelden daarrond bonsden dan in datzelfde concentrische patroon mee naar binnen. Een ander voorbeeld is dat alle heuvels met mos begonnen te golven, zodanig dat het leek op een groene zee, of mijn favouriet: alle takken en bomen die rond elkaar beginnen te kronkelen, sierlijk als een danseresje, en zo samen naar de hemel toe groeien. Elke keer weer zag ik de dingen die er zijn, maar verweven in een patroon, en vooral: voortdurend in beweging. Stilstand bestaat niet meer, de wereld kende geen stoppen.

2. Beelden die geen basisch hebben in de ruimte rond me. Uiteraard gebeurt dat wanneer ik mijn ogen sluit, maar ook wanneer ik rond me kijk. Net als mijn vorige trip zag ik drie-dimsionele structuren zich bewegen doorheen de ruimte, tussen de bomen kronkelend. Ze hadden niet de kleuren van de natuur, en namen er geen enkel element in op. Ze stonden wezenlijk los van wat er echt concreet zichtbaar was. Ze zagen eruit als een soort puntenwolken, bestaande uit een soort grijze rook. Ze kronkelden overal tussen en gingen van dicht bij me tot heel ver.
Al deze patronen, hetzij van natuurlijke of niet-natuurlijke aard, manifesteerden zich steeds op heel andere manieren. Soms waren het vlekachtige structuren die voortdurend verdwenen, versprongen, en van kleur verwisselden, soms waren het strak omlijnde meetkundige structuren, en nog op andere momenten zag ik gladde, slangtachtige patronen.
Ik zonk op de plaats die ik had uitgekozen in het mos, steeds dieper weg in een mooie droom gevuld met prachtige beelden. Ik zocht rondom me naar mooie taferelen, plaatsen waar natuur en patroon mooi op elkaar inspeelden. Ik besefte dat het belachelijk was een soort 'show' te zoeken. De show zat in mijn hoofd, ik maakte hem zelf, dus het maakte niet uit naar waar ik keek. Ik leefde IN mijn eigen spektakel, en keek er dus niet naar.

Ik begon na te denken over vanalles en nog wat, en kwam vaak tot mooie conclusies. Telkens dacht ik: dat moet ik onthouden, wanneer ik terug nuchter ben. Maar het enige wat ik me nu herinner daarvan is dat ik het onthouden wou... ideeën zijn nu tot niets vervaagd . Mijn gedachten gingen razend snel, maar tegelijkertijd rustig. Mijn perspectief op de wereld veranderde voortdurend: Ik voelde me steeds weer opnieuw een wezen met een ander bewustzijn. Elke bewustzijnsvorm ging gepaard met nieuwe perspectieven. Ach, wat kan het leven allemaal zijn.

Mijn lichaam voelde zich zwaar, bijna bevreemdend gelijkend met stoned zijn, maar dan heel aangenaam. Ik was in rust: in vrede met mezelf (al was 'mezelf' beperkt tot een heel ruwe basis, daar mijn perspectieven voortdurend veranderden), en vooral in vrede met de natuur. Alles rondom me was prachtig, en logisch. Alles klopte en ik had mijn juiste plaats gevonden in de kosmos. NIet enkel hier, in dit bos, maar gewoon: in de natuur. Hier liggen mijn roots, hier ben ik thuis. De steden zijn slechts een uitbreiding, maar meer niet. Ik kan er rondlopen, rondkijken, leren, maar mijn hart blijft hier. Die rust en kalmte (die ik trouwens tijdens alle soorten drugs ervaar) was een basis, die me steeds ondersteunde, en zijn gelijke niet kent in een gewoon realistische leven. Ze was van een andere aard, een ander kaliber, wat haar onbeschrijfbaar maakt in deze bekrompen taal. Er bestaan slechts woorden die voldoende zijn voor de eeuwig nuchtere mens.

Uiteindelijk besloten we dat het iets te lamledig was te blijven zitten op deze ene plek, wanneer het bos zo vele mooie plaatsen te bieden had. We begonnen te wandelen, en alle visuals gingen weg. Ik zag prachtige stukjes natuur (die in deze nuchtere realiteit ook prachtig zijn) en genoot ervan als nooit te voren. Schoonheid kende plots zijn meest pure vorm, en tegelijkertijd in verschillende uitingen. Hoe kon iets dat zo puur is, zoveel vormen aannemen? Ik stond perplex, het was ideaal en compleet. Maar het bos werd doorkruist door talloze brede, ondiepe beken die hier en daar over stroomden om zo kleine moerasjes te vormen. Mijn vriend had zijn mooie schoenen aan, en wou er nooit door. We probeerden zowat over rotte stammen te lopen, maar liepen volledig verkeerd. Ik was mijn weg kwijt, maar dat maakte me niets uit. Waarom zou ik verkeerd kunnen zijn? Elke plek in dit bos is juist. Alle wegen zijn goed, zolang je de juiste attitude aanneemt.

Na een voor mijn vriend moeizame klim over een beek, merkte ik hoezeer zijn trip verder gevorderd was dan mij. Hij had gedroogde zelfgekweekte paddo's op, en dat sloeg duidelijk harder aan. We gingen op de grond zitten, en hij begon te schaterlachen. Ik moest er zelf uiteindelijk ook om lachen, maar vond het op dat moment toch wat jammer. Tot hiertoe zaten we op dezelfde golflengte. We begrepen elkaar (of dachten toch beiden dat te doen), en we konden beelden in de trip beïnvloeden door te vertellen aan elkaar wat we zelf zagen en meemaakten. Wanneer ik terug tot rust kwam van dit plotse onderbreken door voortdurend schatergelach, zag ik plots overal weer figuren, patronen. Heel mijn wereld bonsde weer op een ritme dat ik zelf creëerde. Weer besefte ik dat die visuals aandacht vereisen. In het begin van de trip heb je die automatisch, omdat je uitkijkt naar wat er gebeuren gaat. Alles is weer wat nieuw, maar dat geldt niet meer voor het midden van de trip. Je gewoon even concentreren: echt kijken rond je, en het hele tafereel begint weer.
Een omgevallen dennenboom hielp ons over een beek. Ik sprong op deze boom met zijn nog talrijke kruin, en liet me zakken in zijn takken. Een perfect comfortabele zetel, hangend boven de beek. Ik concentreerde me op het geluid van de vogels, dat prachtig was en vestigde terug aandacht aan mijn omgeving. Dit moet ik vaker doen, dacht ik, wanneer ik nuchter ben: hier (of op een andere leuke plek in het bos) gaan liggen en gewoon genieten van het 'zijn'. Gewoon een levend, simpel wezen zijn. Kijk rond je! Hoor! Voel! Ik streelde voortdurend over de twijgjes links van me, en over blaadjes. Al die verschillende materialen rond me in het bos: ze voelden allemaal zo uniek en zo prettig aan. Soms rook ik aan de twijgjes. Ik voelde me even een slappeling: hoe kan een mens nu godverdomme zo dom zijn dit nooit te doen? Waarom ben ik zo zwak dat ik niet even sterk kan genieten als nu in nuchtere fase, en waarom maakte ik er nooit tijd voor? Altijd dat druk, druk, druk. Ik moet er eens van af raken. Ik voelde me een vogel -een moederlijke vogel- die uitkeek over haar bos. Dit was mijn domein, en ik zorgde voor alle levende wezens hier. Ook voor mijn vriend, die in mijn armen lag. Hij voelde plots aan als een kind, zoals alles rond me. Maar het maakte me allesbehalve superieur, het was bijna een gevoel van onderdanigheid: ik zou zorg dragen voor alles, en alles begeren op een niet-lichamelijke, maar juist geestelijke wijze. Ik zat in mijn hoge, hoge nest.

Wanneer we besloten door te gaan, wilde ik echt graag eens uit deze wildernis raken, ik wilde de wind in mijn gezicht voelen en kunnen doorstappen op paden, niet hoevend te denken bij elke stap over de door het bos gelegde obstakels. Ik wilde rennen, heel hard, en sprong overal over. Ik voelde me een jager: ik leefde hier in de bossen, en de zwaartekracht trok me telkens weer richting Aarde. Hier hoor ik thuis, de Aarde: mijn Aarde.

Wanneer ik uiteindelijk halsoverkop en buiten adem het pad bereikte, liep het wat mis. Mijn vriend had duidelijk wat te veel paddo's genomen, maar het was ook zo moeilijk in te schatten wat een juiste dosis was. Dat is een gevaar van zelfkweek uiteraard. Hij belandde in een soort psychotische toestand. Zijn lichamelijke functies werkten nog en hij was nog bij bewustzijn (heel erg zelfs); hij kon nog stappen, en dan ook nog doelmatig, wetende waar we naartoe gingen. Hij kon op zich nog spreken maar het was de chaos/snelheid van zijn denken en de onbeschrijflijkheid van zijn ervaring/bewustzijn die ervoor zorgden dat hij de taal niet meer vlot kon produceren. Hij wist nog wie hij was en kon nog mensen herkennen. Maar wat hij verloor was morele controle, waardoor woorden vlogen die nooit hadden mogen plaatsvinden, en daden werden gesteld die achteraf spijt opwekten. Desondanks dit tijdelijk verlies van veel controle kwam alles uiteindelijk terug goed.
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#5
Re: Truffels: een sprookjesachtige ervaring

Wow, dit heb ik met zoveel plezier gelezen.
Prachtig omschreven, heel herkennend.

Super mooi hoe jij de natuur omschrijft, ontroerend.

Je leert nog wel zo te genieten van de natuur buiten trips om.
Doe ik ook, tripmiddelen hebben me de pracht van de natuur laten zien en dit gevoel heb ik nou nog altijd met of zonder tripmiddelen.

iedereen wil naar een of ander paradijs 'als ze dood zijn', wel kijk eens rond we zitten er middenin.
Maar weinigen zien het en doen het liever naar de vaantjes..., iedereen zou zo wel een tripje moeten maken in de natuur dan gaan ze milieubewuster denken en leven lijkt me zo.

Grts natuurbuddy :wink:
d
dazoLid
01-01-2024, 00:00
#6
Re: Truffels: een sprookjesachtige ervaring

hey, je hebt helemaal gelijk :wink: Drugs kan mensen echt dichter naar de natuur brengen. IK moet wel zeggen dat ik op zich altijd al erg intens van de natuur heb genoten, en er ook middenin leef. Als ik ga reizen, trek ik ook altijd meteen zonder gids de weide natuur in. Maar de appreciatie van de natuur is bij mij zo anders als ik paddo's heb genomen: op een bepaalde manier intenser. Als ik nuchter ben kan ik die ervaring niet meer beleven, en dat vind ik erg jammer. Maar dat is zo bij alle drugs zeker? Je probeert er uit te leren, en sommige dingen nuchter te herbeleven. Maar nooit kunnen we datgene evenaren onder invloed van drugs. Waarom zouden we anders ook drugs blijven nemen, en het niet laten bij één ervaring met elke drugs. Als jij dat wel kan, wel chapeau! Maar dan mag je me toch eens leren hoe, ik ben nieuwsgierig!

Bedankt voor de reactie, natuurbuddy ^^
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#7
Re: Truffels: een sprookjesachtige ervaring

dazo zei:
Als jij dat wel kan, wel chapeau! Maar dan mag je me toch eens leren hoe, ik ben nieuwsgierig!
Klik om te vergroten...

Daar rol je vanzelf in, als je op pad gaat (zonder tripmiddelen) moet je eens verder kijken dan je neus lang is, bekijk bloemen/bladen/stammen/.... van dichtbij. Sommige bloemkernen zijn echt spectaculair...superpsychedelisch...vol patronen..spiralen....soms lijkt het net een 'gateway' naar een andere dimensie. Bekijk de nerven en voel/zie het leven dat daar door stroomt. Bekijk de machtige kleuren met je ogen een beetje toegepitst zodat je niet echt gedetailleerd de vormen waarneemt maar eerder de kleuren. Volg een insect en probeer je in te leven in het leven van dat insect...kijk door de ogen van het insect. Geef je neus ook de kost...reuk aan mooie bloemen/kruiden/planten/...echt verassend soms! Voel aan stammen/mos/bloemblaadjes/...., kortom leer elk zintuig optimaal te benutten als je op pad gaat. Elke keer krijg je er nog meer waardering voor en leer je er nog sterker van te genieten.

Have fun on your next trip! :wink:

Plur!
u
universal*flowLid
01-01-2024, 00:00
#8
Re: Truffels: een sprookjesachtige ervaring

super mooi report!!!

Voor mij is er ook niets perfecters dan de natuur! Gelukkig kan ik dit ook in nuchtere toestand zo zien, maar LSD/paddos helpt hierbij.

Soms denk ik er over na om stiekem in elk flesje drinken in een supermarkt een paar druppeltjes LSD te gooien. Zien wat het effect is :wink:
Eeerst zie ik een droomwereld, die vervolgens bruut word verstoord door loslopende mensen met psychoses enzo.
neee... laten we dit maar niet doen.

LSD is niet voor iedereen.
H
HerbalismeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Re: Truffels: een sprookjesachtige ervaring

Prachtig omschreven, hoop meer van je te lezen!

Greets Herbalisme
d
dazoLid
01-01-2024, 00:00
#10
Re: Truffels: een sprookjesachtige ervaring

Hehe, universal flow. Jouw zin 'LSD is niet voor iedereen' heeft me echt aan het denken gezet. Ga ik akkoord? Waarom zou het wel voor de ene, en niet voor de andere zijn? Wat is dan het mankement bij mensen waar het niet voor bestemd is? Erg interessant om daar goed over na te denken. Hmmm.... mijn hoofd tolt momenteel.

Bedankt voor de goede reacties, dat spoort iemand die graag schrijft aan tot meer. Er hangt een erg aangename sfeer rond op dit forum. Verwacht van mij binnenkort alleszins een reportje over San Pedro, Spacecake en GBL. Niet allemaal tegelijk natuurlijk :tongueout: En binnen enkele maanden ook XTC.

Het ga jullie allemaal goed, mooie mensen!
u
universal*flowLid
01-01-2024, 00:00
#11
Re: Truffels: een sprookjesachtige ervaring

dazo zei:
Ga ik akkoord?
Klik om te vergroten...

En nu heb jij mij aan het denken gezet.
Eigenlijk is LSD voor iedereen. Maar...
Veel mensen kunnen het niet aan, zijn psychisch er niet aan toe. Als wij in een perfecte wereld zouden leven zou iedereen het aan kunnen.

Ik heb 2 x een psychose bij 2 verschillende personen mee gemaakt die LSD hebben genomen. Dit heeft met meerdere dingen te maken. Bij beide personen heb ik gezien dat hun eigen karakter niet sterk genoeg is. Of 1 simpelweg nog geen eigen karakter ontwikkeld had.
Zij konden hun onzekerheid niet meer aan, waarvan er 1 helemaal paranoia werd en de hele wereld in een complot theorie zag.

Hierop baseer ik het dus, LSD is niet voor iedereen. Maar in een perfecte wereld, zou iedereen zijn psyche zo zijn ontwikkeld dat het wel zou kunnen :wink:

Ik kijk uit naar je volgende report. Fijn weekend :wave:
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#12
Re: Truffels: een sprookjesachtige ervaring

dazo zei:
Verwacht van mij binnenkort alleszins een reportje over San Pedro, Spacecake
Klik om te vergroten...

Jeuuuuuuuuuuuuj!! :hearteyes:

Ik kijk er alvast naar uit!

Grts natuurbuddy!!
d
dazoLid
01-01-2024, 00:00
#13
Re: Truffels: een sprookjesachtige ervaring

Hehe. Ik ben er niet uit, maar ik denk dat LSD inderdaad niet voor iedereen is. Ten eerste heb je om er van te genieten in de meeste gevallen een interesse voor nodig, een zin. Ten tweede zouden erg veel mensen er te bang van zijn, en zo in een foute fase kunnen geraken. Maar wat jij zegt over psychoses is denk ik fout: ik denk niet dat zij als bewijs kunnen dienen dat sommige mensen er gewoon niet voor gemaakt zijn. Het is uiteraard maar een nederige bedenking. Zoals ik schreef in mijn report is de persoon die bij me was in een psychose geraakt, en deze persoon ken ik als zijnde iemand met erg veel drugservaringen, en een zeer sterke persoonlijkheid en wil. Zijn grote beheersing verloor hij door een overdosis; zo gaat het altijd bij een overdosis, dat zit in de term vervat. Ik ga ervan uit dat iedereen die fysiek de mogelijkheid heeft (geen te grote toleranties, ...) ongeacht de kracht van zijn geest en persoonlijkheid in een psychose kan geraken, al ben ik natuurlijk niet zeker. Stof om te denken :wink:

Leuk dat jullie uitkijken naar het volgende report, het komt er hopelijk spoedig aan.
H
HerbalismeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Re: Truffels: een sprookjesachtige ervaring

universal*flow zei:
dazo zei:
Ga ik akkoord?
Klik om te vergroten...

En nu heb jij mij aan het denken gezet.
Eigenlijk is LSD voor iedereen. Maar...
Veel mensen kunnen het niet aan, zijn psychisch er niet aan toe. Als wij in een perfecte wereld zouden leven zou iedereen het aan kunnen.

Ik heb 2 x een psychose bij 2 verschillende personen mee gemaakt die LSD hebben genomen. Dit heeft met meerdere dingen te maken. Bij beide personen heb ik gezien dat hun eigen karakter niet sterk genoeg is. Of 1 simpelweg nog geen eigen karakter ontwikkeld had.
Zij konden hun onzekerheid niet meer aan, waarvan er 1 helemaal paranoia werd en de hele wereld in een complot theorie zag.

Hierop baseer ik het dus, LSD is niet voor iedereen. Maar in een perfecte wereld, zou iedereen zijn psyche zo zijn ontwikkeld dat het wel zou kunnen :wink:

Ik kijk uit naar je volgende report. Fijn weekend :wave:
Klik om te vergroten...

Je hebt me erg aan het denken gezet. Normaal gezien heeft een psychose niet echt iets te maken met hoe sterk je karakter is, een psychose is eigenlijk in de meeste gevallen al heel je leven aanwezig in het lichaam, sommigen onder die personen sterven zonder er ooit iets van gemerkt te hebben. Een psychose die aanwezig is door het lichaam wordt dikwijls uitgelokt door drugs, erg sterke stressituaties, depressies, ...
Ook reageert elk lichaam anders op drugs, er zijn mensen die een hogere dosis nodig hebben om een gelijkaardig effect te behalen als iemand anders die misschien een wat kleinere dosis nodig heeft, heeft die persoon dan een sterker karakter?
Volgens mij is een psychose afhankelijk van een combinatie tussen persoonlijkheid, karakter, de persoon zelf en het mentaal welzijn van die persoon.
Wel geef ik je de dikke 100% gelijk dat LSD ( & vele andere drugs ) niet voor iedereen is, niet alleen zijn er veel mensen niet verstandig genoeg voor ( & met verstandig bedoel ik bijvoorbeeld verstandig qua gebruik, dit heeft niets te maken met je IQ ) + weten vele mensen niet te genieten van het gebruik, de meeste drugs kunnen erg inspirerend, geestveruimend, ... zijn, sommige drugs ( voor hallucugene drugs ) kunnen je zelfs heel wat helpen bij je waarde als persoon.

Mijn excuses als dit wat off- topic was, maar ik kon me niet beheersen (;
Nog een fijne dag!
Greets Herbalisme
H
HerbalismeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Re: Truffels: een sprookjesachtige ervaring

mandragora zei:
dazo zei:
Als jij dat wel kan, wel chapeau! Maar dan mag je me toch eens leren hoe, ik ben nieuwsgierig!
Klik om te vergroten...

Daar rol je vanzelf in, als je op pad gaat (zonder tripmiddelen) moet je eens verder kijken dan je neus lang is, bekijk bloemen/bladen/stammen/.... van dichtbij. Sommige bloemkernen zijn echt spectaculair...superpsychedelisch...vol patronen..spiralen....soms lijkt het net een 'gateway' naar een andere dimensie. Bekijk de nerven en voel/zie het leven dat daar door stroomt. Bekijk de machtige kleuren met je ogen een beetje toegepitst zodat je niet echt gedetailleerd de vormen waarneemt maar eerder de kleuren. Volg een insect en probeer je in te leven in het leven van dat insect...kijk door de ogen van het insect. Geef je neus ook de kost...reuk aan mooie bloemen/kruiden/planten/...echt verassend soms! Voel aan stammen/mos/bloemblaadjes/...., kortom leer elk zintuig optimaal te benutten als je op pad gaat. Elke keer krijg je er nog meer waardering voor en leer je er nog sterker van te genieten.

Have fun on your next trip! :wink:

Plur!
Klik om te vergroten...
Omg! Wees mijn goeroe! Dit bericht van jou heeft me meer creatieve ideeën opgebracht om te doen tijdens een trip dan dat ik ooit heb gehad, ik ben zeker dat dit erg interessant zal zijn. Verwacht van mij volgende week een truffel report en binnenkort mijn 1ste maal Peyote ervaring!
Erg veel greets!
Herbalisme
r
reverbLid
01-01-2024, 00:00
#16
Re: Truffels: een sprookjesachtige ervaring

Pracht verslag, mooi verwoord en herkenbaar op vele fronten.

Het maakt ook wat in mij los. Je zegt:
Als ik nuchter ben kan ik die ervaring niet meer beleven, en dat vind ik erg jammer. Maar dat is zo bij alle drugs zeker? Je probeert er uit te leren, en sommige dingen nuchter te herbeleven. Maar nooit kunnen we datgene evenaren onder invloed van drugs.
Klik om te vergroten...

Die observatie onderschrijf ik, een bepaald gevoel van rust en harmonie, de zintuiglijke ervaring is anders in een trip en het is zo jammer dat je die niet kunt vast houden (of delen). Alhoewel, misschien maar goed ook. Want stel dat dit wel het geval is dan wordt deze trip ervaring de norm. Hoe lang blijft dat leuk, wij mensen zijn nooit tevreden en ik vermoed dat wij dan een drug zouden gaan uitvinden om geen 'trip ervaring'te beleven en te zien en ruiken, zoals wij dat nu doen en daarvan roepen: wauw ik zie alles grijs en de muziek is vlak, zo dof, prachtig :) Ik probeer de ervaring bijzonder te houden en zo te beleven dat het een positief effect op mijn welbevinden heeft (meer open zoals mandragora voorstelt). Ik maak tijd in de drukke agenda en leef er naar toe en plan de muziek, film of setting en probeer er ook iets van te leren. Dat laatste moet ik nog wat meer loslaten. En een trip is ook gewoon escapisme, een stap zijwaarts uit de realiteit (maar wel een hele leuke!) :) .
(Heel soms heb ik een natuurlijke high, die ik nooit zonder psychedelica zou hebben gehad, dat is dan de bonus, niet het doel.)

Ik zou de psychedelische ervaring graag met iedereen willen delen, maar het is niet voor iedereen. Het maakt bepaalde persoonlijkheden angstig (stuurloos). Ik hoor om mij heen, dat men de 'controle niet wil verliezen'. Ja, dan moet je zeker geen truffels nemen. Ik zou het graag anders zien, maar veel mensen kiezen anders. Zoals sommigen kiezen om een project x party op te zetten en waarmee wordt bedoelt, nu kan ik dronken worden en aan het vernielen slaan ... begrijp jij het?

Ik kijk uit naar je volgende verslag, fijn dat je je ervaringen deelt.
H
HerbalismeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Re: Truffels: een sprookjesachtige ervaring

Ik waardeer je antwoord enorm. Ik heb waarschijnlijk te snel geroepen over de psychose. Moet eerlijk toegeven dat ik weet wat het is, maar me er (nog) nooit in heb verdiept.
Maar deze ervaringen kwamen op mij over als een psychose.
Maar nu begin ik er over na te denken, of het dan ook daadwerkelijk een psychose is geweest, of dat het een vorm van paranoide gedrag is in combinatie met een "bad trip". Of nog weer iets anders.. wie weet het?

Over "bad trips" kan ik ook niet veel zeggen, daar ik er zelf gelukkig nog nooit 1 heb gehad.[/quote]
Als het een psychose zal geweest zijn zal die persoon er voor de rest van zijn leven last van hebben, want eens een psychose is uitgelokt zal hij voor de rest van die persoons leven actief blijven en zal die persoon af en toe een aanval krijgen, maar dit kan erg worden teruggedrukt met anti-psychotica.
Dus uit eigen ervaring denk ik eerder dat het zoals jij zegt een bad trip zal zijn, bij mijn eerste keer truffels heb ik een bad trip gehad, ik was compleet paranoia, had een vijandig gevoel van de personen om me heen, ik kon niet verstaan wat ze zeiden, dacht dat ik m'n gedachten luidop zei, ik had het verlangen om dood te gaan zodat ik uit m'n lijden verlost kon worden want ik had overal een soort van pijn en een ongemakkelijk gevoel.
Volgens mijn redenering kan een bad trip 100% volledig worden vermeden als:
1) Je het 100% zelf wil nemen --> Want als die persoon angst of onzekerheid is bij het gebruik kan dit gevoel versterkt worden en uitlopen in paranoia, hevige doodsangst, ...
2) Je lekker in je vel zit --> Want als die persoon depressief is, een erg laag zelfbeeld heeft, kan deze hiermee geconfronteerd worden in zijn/haar trip en kunnen deze gevoelens versterkt worden.
3) Je nergens hevige pijn hebt --> Veel gevoelens worden versterkt bij psychedelica, het pijngevoel ook, dit kan als zeer irritant worden beleefd bij de trip.
4) Begin nooit met een grote portie als je totaal onervaren bent met trippen, deze fout heb ik gemaakt.
5) Hou je trip onder controle! Als je je trip goed kan sturen zul je echt de meest fantastische dingen beleven!

Greets Herbalisme
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#18
Re: Truffels: een sprookjesachtige ervaring

Herbalisme zei:
Omg! Wees mijn goeroe! Dit bericht van jou heeft me meer creatieve ideeën opgebracht om te doen tijdens een trip dan dat ik ooit heb gehad, ik ben zeker dat dit erg interessant zal zijn.
Herbalisme
Klik om te vergroten...

Ben enorm blij dat ik je creatieve ideeën heb bijgebracht door me reply. Interessant zal het zeker en vast worden...geloof me:) Een nieuwe wereld zal voor je opengaan en je zal verstelt staan van de pracht en kracht van de natuur, je gaat je geen seconde vervelen!

Herbalisme zei:
Verwacht van mij volgende week een truffel report en binnenkort mijn 1ste maal Peyote ervaring!
Erg veel greets!
Klik om te vergroten...

Hier kijk ik vol verwachting naar uit en ga het met plezier doornemen!
Hoop snel van je te lezen op het forum!

Grtsss!...Be inspired :wink:
d
dazoLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik ga niet akkoord met Herbalisme zijn visie op psychoses. Die vind ik ietwat achterhaald. Het idee dat een psychose in iemand vervat zit is een erg Freudiaans en hydraulisch idee: alsof er vanalles in een persoon zit, dat een stortende uitweg zoekt (net als water), en dat dat gevonden wordt in drugs.

Als psychoses altijd al in een persoon vervat zitten, en er blijven aanwezig zijn na de trip, ga je uit van een erg statische persoonlijkheid. Kan jij jezelf vergelijken met wie je 5 jaar geleden was? Nee toch ... je veranderd voortdurend, bent een construct en een samengaan van zoveel verschillende factoren. Een psychose is volgens mij gewoon een neurobiologische toestand waarbij controlefactoren wegvallen, en je vatbaarder bent voor verschillende invloeden: dat kunnen 1) de omgevingsfactoren zijn (zowel de tastbare wereld, als bepaalde vrienden, ...) en 2) wat er vanbinnen in je hoofd vooral speelt. Datgene wat er vanbinnen vooral speelt kan inderdaad iets zijn waar een persoon weeral langer mee opgezadeld zit. Dat kan. Maar even goed is het mogelijk dat het gaat om een redelijk recent gegeven, dat op dat moment het meest dominant is, of het meest geprikkeld wordt door je omgeving. Drugs is niet in simpele categorieën te vatten, evenals het leven.

Als je ervan uitgaat dat een psychose blijft, en steeds weer kan opduiken, ga je voor mij tegen de noodzaak van drugs in. Het werd al eerder vermeld: drugs zijn een soort escapisme, maar nog meer is het (voor mij althans) een leerschool. Je ziet de dingen anders, beleeft ze helemaal anders, en zelfs uit een bad trip kan je erg veel leren. Misschien zelf het meest. Dus omarm deze ervaringen. Als je in een psychose terecht bent gekomen, en je weet er nog iets van, dan behoor je daaruit te leren. En met het juiste perspectief, en de nodige inzet, kan je de specifieke reden van je psychose, of het onderwerp indien er geen reden is, juist op een positieven manier aanpakken wanneer je nuchter bent. Die psychose hoeft dus helemaal niet weer op te duiken.

Ik zou juist -zonder iemand te schaden- heel erg graag eens een bad trip of psychose willen geraken, maar kom er niet toe. Ik kan het niet als doel op zich stellen, omdat ik op die manier onverantwoord zou omgaan met drugs. Toch hoop ik stiekem eens ooit te beleven hoe dat voelt. Al merk ik dat de wil om een bad trip ooit eens mee te maken, de kans op een bad trip nagenoeg tot nul herleidt. Zo is het toch meestal in het leven: geen rekening houden met angst, alleen met de moraliteit die eruit voort vloeit.

De laatste passage deed er echt niet meer toe, dat weet ik. Ik liet me ook even gaan. Hopelijk hebben jullie iets aan deze veel te late reactie.
u
universal*flowLid
01-01-2024, 00:00
#20
Bedankt voor het delen van je kennis!

Zoals al eerder aangegeven, ik weet niet meer van psychoses dan Wikipedia mij vanavond uitgelegd heeft. Echter het kan zijn dat de persoon in kwestie een aanval van paranoia had, of toch daadwerkelijk een psychose door de LSD. Ik kan het niet zeggen, heb nu ook geen contact met deze persoon. Ook lijkt het mij dat psychoses in verschillende vormen en maten optreden.

Ik vind het interessant over wat jij zegt dat je zelf wel een keer in een bad-trip wilt geraken. Mij lijkt het inderdaad ook erg moeilijk om dat met voorbedachte rade op te zetten! Ik zelf ook nog nooit een bad trip gehad. Omdat ik wel redelijk goed weet hoe mijn gedachten te sturen en te beïnvloeden. Nu heeft een vriendin van mij altijd geroepen: Bad trip! dat is toch niet mogelijk! Ik ken mezelf zo goed!! Ik heb nergens problemen mee!!
Ik moet ook zeggen, ze is een erg sterke persoon, totdat ze per ongeluk een grote slok van een drankje nam met een "onbekende hoeveelheid LSD". Zo is zij alsnog in een bad-trip geraakt. (ik probeer hier geen hint te geven) Echter, ze heeft mij verteld ook veel uit deze trip geleerd te hebben. Daar kan ik mij ook veel bij voorstellen.

Hmm je hebt me nu aan het denken gezet :wave:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."