Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerhoogde kans op afhankelijkheid door gebruik van alcohol?

Verhoogde kans op afhankelijkheid door gebruik van alcohol?

10 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
B
BacingsPenLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik zat laatst eens te denken, zou het misschien kunnen dat regelmatig alcohol gebruik (Ik dronk vroeger minstens 2-3 keer per week) gezorgd heeft dat ik nu regelmatig Cannabis gebruik en blijf gebruiken? Als ik bij mezelf naga, heb ik zo'n 2 keer per week echt behoefte om te blowen. (Vrijdag en Zaterdag) Precies de dagen dat ik grote hoeveelheden alcohol dronk.

Ik weet niet of dit al eens onderzocht is maar wie weet vind ik nog is wat, dan zal ik de bron hier posten :)


.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
B
Bal0nLid
01-01-2024, 00:00
#2
Of het een direct verband heeft met afhankelijkheid weet ik niet. Wat ik wel weet, is dat als je "problemen" hebt, of zorgen waar je even niet aan wilt denken, en je drinkt vervolgens om dergelijke dingen te vergeten. Dan leerj e dus niet goed omgaan met problemen en zorgen.

Met als gevolg dat je misschien wat makkelijker grijpt naar andere middelen :).
M
Mac...Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Nou ik denk dat wanneer je afhankelijk raakt, je niet alleen afhankelijk raakt aan een bepaald iets, maar ook aan het niet-nuchter zijn. Ik merkte bv toen ik 5 weken niet gesnoven had dat ik wel een flinke substituut had: alcohol.
Ik wilde mezelf dan ook best wel een stuk in de kloet zuipen en dan had ik al geen pep meer nodig.
B
Bal0nLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dat ken ik ook wel ja. Ongeveer anderhalf jaar terug was ik niet heel erg verstandig bezig met hasj en drank. Ik zoop en blowde erop los, en elke middag weer zat ik me te vervelen, puur omdat ik niet in een roes verkeerde.

Dus werd er maar 1 gedraaid.. En zoals je begreep was dat niet echt positief voor mijn school resultaten :wink:.
B
BacingsPenLid
01-01-2024, 00:00
#5
mmm ja, ik denk dat je dat inderdaad wel in het algemeen kunt stellen! Het verlangen naar een roes zorgt ervoor dat je iets vervangends gaat zoeken als je een middel dat je regelmatig gebruikte ineens niet meer gebruikt of maar heel weinig.

Ik kan wel stellen dat ik in het verleden weleens avonden 'verzoop' door dingen die me dwars zaten. Omdat ik tegenwoordig nog maar zelden drink gebruik ik misschien af en toe wiet om over een probleem na te denken. Ik heb alleen bij wiet niet het gevoel dat ik mijn problemen wegblow maar juist als andere manier van problemen benaderen. Ik gebruik dan om over een probleem na te denken en vooral het probleem tot in de details te benaderen zodat ik er een beter beeld van heb en wellicht een goede oplossing.
Dus als ik er nu over nadenk, toen ik nog niet wist wat het effect van cannabis was, zoop ik regelmatig om 'niet nuchter' te zijn en om even niet meer aan mijn problemen te denken. Omdat ik nu wel weet wat het effect van cannabis is en ik heb ervaren wat de schadelijke gevolgen van alcohol (mis)bruik kunnen zijn heb ik Alcohol zo goed als vervangen voor Cannabis.
B
BacingsPenLid
01-01-2024, 00:00
#6
het is wel opvallen trouwens dat van de jongeren die ooit hebben geblowd zo'n 20% dagelijks gaat blowen!
c
cuntLid
01-01-2024, 00:00
#7
SpacingBen zei:
het is wel opvallen trouwens dat van de jongeren die ooit hebben geblowd zo'n 20% dagelijks gaat blowen!
Klik om te vergroten...
pff das echt veel!
als ik een week elke dag aan het blowen ben dan ben ik het wel weer ff zat ..!
B
BacingsPenLid
01-01-2024, 00:00
#8
mmm, heb ik helemaal niet! Ik voel me er altijd heel goed bij...
J
JellerLid
01-01-2024, 00:00
#9
niet echt je bent gewoon ene beetje roesverslaafd ik had juist het omgekeerde
W
WaterpijpLid
01-01-2024, 00:00
#10
SpacingBen zei:
mmm, heb ik helemaal niet! Ik voel me er altijd heel goed bij...
Klik om te vergroten...

Maar als je dan een weekje stopt.. heb je dan ook dat je weer emotie te voor schijn komt? Ik merk dat heel erg, als ik elke dag blow heb ik totaal geen zorgen of moet ik janken ofzo, zodra ik kap en er zit iets tegen komen die emoties veel maar dan ook veel eerder.
B
BacingsPenLid
01-01-2024, 00:00
#11
Waterpijp zei:
SpacingBen zei:
mmm, heb ik helemaal niet! Ik voel me er altijd heel goed bij...
Klik om te vergroten...

Maar als je dan een weekje stopt.. heb je dan ook dat je weer emotie te voor schijn komt? Ik merk dat heel erg, als ik elke dag blow heb ik totaal geen zorgen of moet ik janken ofzo, zodra ik kap en er zit iets tegen komen die emoties veel maar dan ook veel eerder.
Klik om te vergroten...

mmm, nee dat ervaar ik juist niet zo! Ik heb juist dat ik in nuchtere toestand niet zo snel iets voel. Sluit me ook vaak af voor gevoel. Onder invloed doe ik veel meer met mijn gevoel. En ben dus ook emotioneler.

Maar, het kan natuurlijk heel goed dat het bij jou net andersom is :) Krijg je op dat moment de behoefte om weer te gaan blowen?
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."