Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMening van softdrugs gebruikers! STEM belangrijk onderzoek!

Mening van softdrugs gebruikers! STEM belangrijk onderzoek!

21 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
i
iris50Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Maar denk je bij legalisering dat de coffeeshops een voordeel of een nadeel hebben ?
i
iris50

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik doe een schoolonderzoek voor maatschapijleer over softdrugs.

Welke opvattingen hebben jullie over het gebruik van softdrugs?
En wat vinden jullie van het beleid van de overheid ?
Wat zijn de oorzaken van het gebruik van softrugs en hoe denk jij hoe het opgelost zou kunnen worden ? Heeft het gebruik van softdrugs ook een voordeel op jullie financiele gebied?

Waarom ben je met softdrugs begonnen ?Wat waren daar de oorzaken van ?

Ik heb meningen nodig, dus zeg wat je zeggen wil .
Stem aub.


alvast bedankt.
M
MetaalKonijnLid
01-01-2024, 00:00
#3
Re: Mening van softdrugs gebruikers!!!!

iris50 zei:
Heeft het gebruik van softdrugs ook een voordeel op jullie financiele gebied?
Klik om te vergroten...

Elk weekend gaat er 10 euro in rook op, verre van voordelig.
I
ImkeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Re: Mening van softdrugs gebruikers!!!!

MetaalKonijn zei:
iris50 zei:
Heeft het gebruik van softdrugs ook een voordeel op jullie financiele gebied?
Klik om te vergroten...

Elk weekend gaat er 10 euro in rook op, verre van voordelig.
Klik om te vergroten...

Ja hoe kan dat nu voordelen bieden op financieel vlak? Da's toch wel logisch dat als je softdrugs gebruikt, je er ook wel wat geld moet aan uitgeven..
i
iris50Lid
01-01-2024, 00:00
#5
en wat vind je hoe de overheid over het gebruik van softdrugs gaat, vind jij bijvoorbeeld dat de leeftijd 18 hoger moet worden, of juist misschien lager ?
i
iris50Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Het kan misschien voor jou in verhouding financieel goed zijn, het is maar hoe je het bekijkt
I
ImkeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Waar? In België of in Nederland?

Leg eens uit, financieel goed zijn, als je zelf dealt bedoel je?
M
MetaalKonijnLid
01-01-2024, 00:00
#8
iris50 zei:
Het kan misschien voor jou in verhouding financieel goed zijn, het is maar hoe je het bekijkt
Klik om te vergroten...

Hoe zou je het dan willen bekijken? Beter presteren op de werkvloer? Dat lijkt me niet. Ik vind de zaken zoals ze nu zijn in Nederland wel goed. Legaliseren is ook nergens voor nodig, komt er alleen maar controle van de overheid.

En de 'oorzaken' van m'n gebruik zijn dat het een ontspannende en lekkere bezigheid is, en daarnaast kan iedereen het altijd nog zelf 'oplossen'.
i
iris50Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Legaliseren is ook nergens voor nodig, komt er alleen maar controle van de overheid.

En de 'oorzaken' van m'n gebruik zijn dat het een ontspannende en lekkere bezigheid is, en daarnaast kan iedereen het altijd nog zelf 'oplossen'.
dat is een goed antwoord. dat soort antwoorden zoek ik ;P
Klik om te vergroten...
Klik om te vergroten...
i
iris50Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Heeft bijvoorbeeld een levensbeschouwende visie door bijvoorrbeel katholiek of moslim een grote rol bij het gebruik van drugsgebruik?
Of denken jullie van niet ?
s
sjaartrolLid
01-01-2024, 00:00
#11
Re: Mening van softdrugs gebruikers!!!!

MetaalKonijn zei:
iris50 zei:
Heeft het gebruik van softdrugs ook een voordeel op jullie financiele gebied?
Klik om te vergroten...

Elk weekend gaat er 10 euro in rook op, verre van voordelig.
Klik om te vergroten...

maar als ge elke week op cafe zit, ga er ook zeker 10 euro (wrs meer) op die ge floeps doorslikt en soms nog trug uitkotst :tongueout:

en ALS softdrugs legaal worde, zal de prijs serieus dalen en dus zijn de financiële gevolgen wrs evenveel als je iedere week 2 pakskes sigarette riookt
s
sjaartrolLid
01-01-2024, 00:00
#12
iris50 zei:
Heeft bijvoorbeeld een levensbeschouwende visie door bijvoorrbeel katholiek of moslim een grote rol bij het gebruik van drugsgebruik?
Of denken jullie van niet ?
Klik om te vergroten...

ja tuurlijk, in vele moslimlanden is alcohol illegaal en hashies legaal, eigenlijk wel begrijpbaar, want van alcohol worden mensen sneller agressief dan van bvb cannabis...
i
iris50Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Maar als men softdrugs helemaal zou gaan legaliseren zou je dan niet denken dat jongeren van de leeftijd 12-18 er ook aan beginnen, het is niet voor niets legaal voor mensen boven de 18.
Ik denk als je het zou legaliseren dat er meer problemen zouden komen.
Meer mensen beginnen er namelijk aan, en je krijgt dan ook meer protest. van mischien ouders etc ?
s
sjaartrolLid
01-01-2024, 00:00
#14
[quote="MetaalKonijn Ik vind de zaken zoals ze nu zijn in Nederland wel goed. Legaliseren is ook nergens voor nodig, komt er alleen maar controle van de overheid.
[/quote]

maar in nederland moet de shop op een illegale manier nog steeds aan zn stuff kunnen geraken, het zgn "achterpoortje"...

waarom is legalisere nie goed? dan kan je het tenminste onbestraft doen, of ben je bang dat je dan het statuut van de stoere, rebelse druggebruiker gaat verliezen?


legalisering heeft imo meer voor-dan nadelen:

er worden dan megaplantages beplant, warop mense moete werken (voordelig voor de werkloosheid), dan kan de staat nog ewa belastingen heffen op softrdugs, waardoor de staatskas gevuld wordt en over het algemeen wil dat dan zeggen dat de mensen minder belastingen moeten betalen met dank aan de druggebruikers... en natuurlijk is het makkelijker om aan je wiet te raken (in belgië dan) zodat je de criminaleit (drugsdealers) niet hoeft te steunen en op een gepaste, legale manier je pafkes kan aankope

dat de staat controles uitoefend vindt ik nogal vergezocht, wa bedoel je daar trouwes mee? is het dat ze dan toezien op de sterkte van de wiet ofzo?
s
sjaartrolLid
01-01-2024, 00:00
#15
iris50 zei:
Maar als men softdrugs helemaal zou gaan legaliseren zou je dan niet denken dat jongeren van de leeftijd 12-18 er ook aan beginnen, het is niet voor niets legaal voor mensen boven de 18.
Ik denk als je het zou legaliseren dat er meer problemen zouden komen.
Meer mensen beginnen er namelijk aan, en je krijgt dan ook meer protest. van mischien ouders etc ?
Klik om te vergroten...

hehe, ik heb hier nu al 10 posts geplaats in deze thread, dus er kan nog eene bij :tongueout:

het is bewezen dat in nederland minder jongeren beginnen met wiet dan in belgië, legalisering heeft daarom nog net altijd een vermeerdering van gebruik tot gevolg, wa je wel ziet is dat vooral ook oudere mensen (30-40 jaar) in nederland nog steeds wiet roken, terwijl dat in belgië niet het geval is...
natuurlijk heeft cannabisgebruik op jonge leeftijd nadelige gevolgen (maar alcoholgebruik nog veel nadeliger), maar vooral jongeren zoeken iets illegaals, dus als cannabis legaal wordt, slaat dit waarschijnlijk veel minder aan bij jongeren...
M
MetaalKonijnLid
01-01-2024, 00:00
#16
sjaartrol zei:
dat de staat controles uitoefend vindt ik nogal vergezocht, wa bedoel je daar trouwes mee? is het dat ze dan toezien op de sterkte van de wiet ofzo?
Klik om te vergroten...

Ik bedoelde ermee te zeggen dat de overheid dan kan bepalen wat jij voor je wiet betaald, en over de sterkte e.d. Ik vermoed dat je er meer nadeel van kan krijgen dan voordeel, maar je weet het niet, het is moeilijk speculeren.

Overigens, wat je over dat achterpoortje zegt geef ik je wel helemaal gelijk in. Dat is een zeer scheef principe. Doch is het volgens mij onrealistisch om het volledig te legaliseren, ook al zou het misschien beter zijn. Men gaat dat nooit accepteren, hoe hypocriet het ook moge zijn. Maar op het moment ben ik enkel ontevreden over de hoge prijzen.
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#17
sjaartrol zei:
het is bewezen dat in nederland minder jongeren beginnen met wiet dan in belgië, legalisering heeft daarom nog net altijd een vermeerdering van gebruik tot gevolg
Klik om te vergroten...

Dit klopt niet helemaal. Zijn 2 tegenstellingen in 1 zin. :)
Cannabis gebruik is in beiden landen niet legaal. Het is alleen in Nederland gedoogd.

iris50 zei:
Maar als men softdrugs helemaal zou gaan legaliseren zou je dan niet denken dat jongeren van de leeftijd 12-18 er ook aan beginnen, het is niet voor niets legaal voor mensen boven de 18.
Klik om te vergroten...

Het is niet legaal het gebruik van softdrugs, het is gedoogd, en dat is iets heel anders. Het is nog steeds strafbaar.
Als jongeren onder de 18 het willen gebruiken komen ze er toch wel aan, maakt ze niet uit of het legaal is of niet. Kijk maar naar het gebruik van alcohol. Dat is ook gelegaliseerd vanaf 16 jaar. Er zijn zat kinderen van 12-13 jaar die al af en toe een biertje drinken. Het is bewezen dat alcohol onder je 16de heel erg schadelijk is voor je hersenen. Datzelfde zal het geval zijn met softdrugs. Dat is ook schadelijk, hoe jonger hoe schadelijker.

Het legaliseren van softdrugs boven de 18 jaar is op zich geen slecht idee. Er is controle op kwaliteit, en dat soort dingen. Dat kan nooit slecht zijn.
Het enige wat je dan wel gaat krijgen, wat ook eerder gezegd is, is dat er accijnzen op worden geheven. Ja, die zitten ook op alcohol en sigaretten. Dat zal niemand tegenhouden om geen softdrugs (meer) te gebruiken. Dat doet het tenslotte ook niet met alcohol en sigaretten. Dat is geen reden om het niet te legaliseren.
B
BacingsPenLid
01-01-2024, 00:00
#18
iris50 zei:
Maar als men softdrugs helemaal zou gaan legaliseren zou je dan niet denken dat jongeren van de leeftijd 12-18 er ook aan beginnen, het is niet voor niets legaal voor mensen boven de 18.
Ik denk als je het zou legaliseren dat er meer problemen zouden komen.
Meer mensen beginnen er namelijk aan, en je krijgt dan ook meer protest. van mischien ouders etc ?
Klik om te vergroten...

Heb hier gisteren nog een hele discussie over gehad met de moeder van een goede vriend van mij..

En wat is op dit moment het probleem? Mensen/ouderen reageren nogal angstig op het gebruik van Cannabis.. Bijvoorbeeld omdat ze het niet kennen, of omdat het zelf ooit gebruikt hebben zonder zich te laten voorlichten, en er verkeerd op reageerde..

Wat ik ook schandalig vind, in NL kan je min of meer legaal aan je Cannabis komen.. Maar de winst hiervan gaat grotendeels naar Criminelen die tevens Heroine en dergelijke verkopen..
Ook zijn er veel te veel coffeeshops, waarvan de medwerkers 9/10 keer je nauwelijks iets kunnen vertellen over de mogelijke gevolgen, en knaapjes onder de 18 ook gerust meegeven.. (zelfs mij is dat gelukt, en ik ben nu 18, maar heb nog steeds het uiterlijk van een minderjarige..)

Hoe kan de overheid nou Softdrugs gaan gedogen, waarvan tegenwoordig uit onderzoeken blijkt dat dagelijks gebruik nog zo onschuldig nog niet is.. En wat te denken van de mogelijkheid die criminelen nu hebben om allerlei rotzooi door hun wiet te doen die ze aan shops verkopen? (om nog maar te zwijgen over de mensen die onderdrukt worden om wiet te kweken.. (zoals te lezen was in een artikel over een bulgaarse vrouw in de Trouw van gisteren) Als je wiet illegaal houdt, blijft het interessant voor Criminelen, zij hebben nu gewoon veel meer macht en geld in handen dan nodig, enkel en alleen omdat (de meeste) Nederlands politici te zwak zijn echt eens iets te doen aan de problemen die zijn ontstaan door hun ondoordachte idee Cannabis te gedogen.. (wel gedogen, maar gewoon nauwelijks controleren of het gedoogdbeleid goed wordt uitgevoerd, en alleen maar boetes uitdelen aan shops wanneer ze aan jongeren onder de 18 verkopen)



Als Cannabis legaal gemaakt wordt, ontstaan er veel meer mogelijkheden de hoeveelheid die er verkocht wordt te verminderen, plus je kan in coffeeshops hulpverleners plaatsen die geen winst willen maken, maar gezondheid van de bezoekers belangrijker vinden.. (Ik heb de 4 jaar dat ik in coffeeshops kom nog maar 1 keer meegemaakt dat een verkoper(een vrouw :wink: me vroeg waarom ik blowde, en of ik het niet te veel wilde doen, omdat het wel degelijk schadelijk kon zijn op mijn leeftijd..)



Verder zijn de problemen rondom Cannabis nog niet bespreekbaar genoeg, men durft er niet over te praten, omdat er bijvooreeld nog steeds mensen zijn die door onwetentheid Cannabis in hetzelfde rijtje als veel schadelijke Harddrugs plaatsen..

Ik heb nog veel meer te vertellen, maar weet ff niet waar ik verder moet gaan, als je nog meer wilt weten, moet maar een paar goede en gerichte vragen stellen :) En corrigeer me als ik iets verteld heb dat niet waar is, heb dit bericht nogal in de versnelling getypt :wink:

Ps, waar doe jij die opleiding? Heb een jaartje Propedeuse psychologie gedaan in Deventer, maar vond dat maar niks.. In welk jaar zit je, en hoe bevalt het? Vond jij het eerste jaar het minst interessante?[/b]
i
iris50Lid
01-01-2024, 00:00
#19
eigeblijk precies hetzelfde, maar ik he natuurlijk jullie meningen nodig. :wink:
B
BacingsPenLid
01-01-2024, 00:00
#20
iris50 zei:
5 vwo, maar dit ma onderzoek telt 3 keer mee, erg belangrijk dus, en ik moest meningen hebben van softdrugs gebruikers. nou waar kan je die anders vinden dan op een forum.
Maar denk je bij legalisering dat de coffeeshops een voordeel of een nadeel hebben ?
Klik om te vergroten...

Ow, ik dacht Maatschappelijk werk te lezen haha :)

Ik denk dat de coffeeshopHOUDERS er nadeel aan ondervinden, omdat er waarschijnlijk een beperking komt op de hoeveelheid wiet die er wordt verkocht.. (geloof me, bep. coffeeshops verkopen KILO's wiet per dag, veel meer dan is toegestaan in ieder geval..)

En bij legalisering zijn er (lijkt mij) ook veel meer mogelijkheden om verslaafden in coffeeshop er al uit te pikken.. (en niet als het al te laat is, en de echte probleemgebruikers al zijn overgestapt op zwaardere drugs, omdat Cannabis op den duur nauwelijks nog effect heeft..)

Wat denk/dacht jij zelf? :)
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."