Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsJe wiet afbakken?

Je wiet afbakken?

27 antwoorden
25 weergaven
18-5-2026
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#1
ik heb zo mijn bedenkingen over dat watercuren..

Als je wietplanten droogt is het het beste om slechts de grote bladeren te verwijderen (de bladeren aan de stam), en de plant in zn geheel op de kop te hangen. Door de zwaartekracht eindigen de werkbare stoffen uit de blaadjes en takjes ook in de toppen.

Als ik het goed begrijp gooi je bij een watercure de planten vers, en geknipt in water, en verliest daarbij dit droogvoordeel.

-----

Chlorofyl is wateroplosbaar en is het gene wat volgens mij voornamelijk word weggehaald met deze methode.

Als de plant normaal zou zijn gedroogd, dan zou dit chlorofyl omgezet zijn in suiker,..waardoor de wiet lekker zoet smaakt.

-----

Bij extracties zorg je altijd dat het plantmateriaal zo goed mogelijk vernietigd is, dan laten de werkbare stoffen makkelijker los. Feitelijk doe je hetzelfde met zo'n watercure..je vernietigd de plantstructuur.

Hasj krijg je door de hars van de plant te schudden. Ik denk dat het onvermijdbaar is dat een groot deel van je werkbare stoffen als emulsie worden weggespoeld.

al met al denk ik dat ik deze oversla.
de techniek lijkt puur gericht op chlorofyl, en is geschikt voor hen die de wiet geen 3 weken willen laten drogen.



...weet iemand trouwens waarom ze een mix van alcohol en chloroform gebruiken om de olie te extracten?..wat is de toegevoegde waarde van chloroform
Trimbos zei:
In het laboratorium werden de wietmonsters met behulp van een scalpel in kleinere stukken verdeeld
en vervolgens met een mortier en vijzel zo fijn mogelijk gemaakt. Zaden en houtige delen
werden verwijderd7. De volledig fijngemaakte monsters werden overgebracht in een 20 ml plastic
container met schroefdeksel en voorzien van een monsteretiket.
Omdat de hasjmonsters hiervoor te plakkerig waren werden deze niet met mortier en vijzel gehomogeniseerd.
In plaats daarvan werd met een scalpel de ingedroogde rand verwijderd en een stukje
'vers' materiaal uitgesneden. Van de voorbewerkte wietmonsters en van de hasjmonsters werd
100 milligram afgewogen, in extractievloeistof (methanol / chloroform = 4 / 1) opgelost en in twee
stappen ultrasoon geëxtraheerd en gecentrifugeerd. Omdat het verkregen extract slechts enkele
dagen stabiel is werd dit direct na het aanmaken geanalyseerd.
De gebruikte referentiestandaarden zijn voor ∆9-THC, Lipomed THC135, voor CBD, Lipomed THC-
303-10 en voor CBN, Lipomed THC-377-10.
Klik om te vergroten...

overigens heb ik het vermoeden dat een butaan extractie onwijs makkelijk zuiverder kan worden gemaakt.
mix de verpoederde wiet met actief koolstof (Norit) (2:1) en voer de extractie uit.
als het goed is zijn dan alle kleurstoffen weg.
j
jcpLid
01-01-2024, 00:00
#2
pipoxyz zei:
Chlorofyl is wateroplosbaar en is het gene wat volgens mij voornamelijk word weggehaald met deze methode.

Als de plant normaal zou zijn gedroogd, dan zou dit chlorofyl omgezet zijn in suiker,..waardoor de wiet lekker zoet smaakt.
Klik om te vergroten...

Kheb nog eens wat verder gezocht en dat zal wel kloppen ja, na het watercuren zou je smaak nagenoeg verdwenen zijn. Als voordeel noemen ze dan dat het minder scherp zou zijn om te roken.

Verder lijkt het meer een methode die men gebruikt als er beginnende toprot is, omdat dit onder water niet meer uitbreid...

Het filterd wel meer dan alleen Chlorofyl weg:


wietforum.nl zei:
Watercuren komt eigenlijk op hetzelfde neer, het verwijderen van ongewenste stoffen en de potentie verhogen. Een verschil is alleen dat de smaak, geur en het uiterlijk niet worden behouden. Het water verwijdert veel ongewenste stoffen zoals bladgroen en zetmeel, maar verwijdert ook veel flavonoiden en terpenoiden. Het gewicht zal een stuk minder zijn omdat er simpelweg een stuk meer stoffen worden verwijderd dan bij een gewone cure, hou rekening met zo'n 15-20% minder gewicht. Dit doet automatisch de potentie verhogen, meer THC per gewicht en levert ook een stuk "gezondere" wiet omdat je gedurende de cure veel stoffen kwijt raakt die je eigenlijk niet wilt roken. Het proces duurt hier geen maanden, maar dagen. 7 om precies te zijn. In Amerika wordt het veel door medicinale rokers gebruikt, met de vaporizer heb je tenslotte niet zo'n last van ontbrekende geur en is het bij "stealth" roken zelfs een voordeel dat je niets ruikt.

Een ander belangrijk voordeel van watercuren is dat het kort duurt en niet ruikt!
Klik om te vergroten...

Ik denk dat ik het nog wel eens ga proberen met een klein gedeelte van de oogst... :smoke:
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#3
terpenoids zijn olieen en niet wateroplosbaar...
nu hoeft dat niet alles te betekenen want in koffie zit dat ook als kleine 'bubbeltjes' in het water...toch heb ik er mijn twijfels bij dat die ook worden gefiltert.
Als je versterkte wiet wilt, en alles snelsnelsnel moet, dan zou ik het zeker zo doen..het lijkt wat veel..maar in principe kun je je oogst tot eindproduct binnen een dag realiseren..

1. Pluk wiet
2. Voorverwarm oven op 120 graden, zet uit, plaats wiet in oven voor 15 minuten en herhaal tot de blaadjes makkelijk verpoederen. (zet thc zuren om in thc)
3. Meng de verpoederde wiet met actief koolstof (2:1) en voer butaanextractie uit. (filtert o.a. kleurstoffen, teer en chlorofyl)
4. Isomeer de olie (zet alle cannabinolen en thc2-8 om in thc-9) Bij dit punt verliest de olie al haar geur en smaak.
5.Pluk nieuwe wiet en maak er schone toppen van. (of ga naar punt 12)
6.Herhaal punt 2, maar ditmaal tot het 'rookbaar droog is'.
7.Gooi de wiet in een gesloten pot alcohol en laat het een paar dagen met regelmatig schudden staan.
8. Haal de toppen weer uit de alcohol en laat ze drogen. (De olie in de alcohol is niet gefilterd van chlorofyl en teer en daarom minder geschikt om toe te voegen aan de reeds gemaakte olie.)
9. Los de geisomeerde olie op in net genoeg alcohol, zodat als je de toppen er in legt, deze alle alcohol en thc opzuigen.
É voila.. wiet met een ongelovelijk hoog thc gehalte zonder smaak, geur of onwenselijke stoffen.

As for de overige alcohol..
9. Voeg actief koolstof toe aan de alcohol in een verhouding gebruikte toppen:actief koolstof (1:0.05) (dus 20 x minder koolstof dan topgewicht)
10. Filter de koolstof uit de alcohol en damp de alcohol in.
11. Isomeer


Inplaats van wiet:
12. Koop een bus sigarettentabak en dompel de tabak in een pan water.
13. Ververs het water totdat de meeste kleur uit het water is verdwenen
14. Droog de tabak
15. Zie punt 9 maar dan met tabak.
É voila de sterkste tabak die je ooit hebt gerookt :)

Je kunt er ook Hasj van maken:
16. Stop het poeder van de gebruikte butaan extractie in een schaal.
17. Kook het poeder in water en ververs het water tot de kleur verdwijnt. (filtert eventuele gifstoffen van de teelt, en nog wat smaak en geur stoffen)
18. Droog het poeder tot het kurkdfoog is en stop het in een glazen schaal.
19. Doe hier minimaal 15 en maximaal 50-60% olie bij.
20. Verwarm het geheel en kneed of pers het gruis en de olie tot hasj.
15% heeft een dichtheid zoals marok..50-60% heeft een dichtheid zoals bv charas van Nepal of India...je hebt een pers nodig om er blokken van te maken, maar templeballs zijn makkelijk gekneed.

Zie voor meer tips het boek "Hope, David - Cannabis Alchemie"
j
jcpLid
01-01-2024, 00:00
#4
:hearteyes: Looks goood!!
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#5
Smaakt ook wel goed :)

toch vind ik het raar..volgens dat Trimbos onderzoek zijn er stukjes nederhasj van over de 50% thc gevonden in Nederlandse coffeeshops.
Het stukje hasj van hierboven is gemaakt van olie dat tigmaal is gezuiverd, is geisomeerd en heeft een Maximale potentie van 60% thc.
Je komt pas hoger als je er o.a. fractionele distillatie op toepast..
De olie is gemixt in een verhouding van 40% olie, 60% gezuiverd topgruis.
Maximaal heeft de hasj dus een potentie van ongeveer 24% thc.

Volgens Trimbos is het gemiddelde van nederhasj 29.1% thc.


...erg vreemd hoor..de verhouding 60% olie, 40% topgruis is wel Maximaal, wil je niet gewoon olie op je bord hebben...
dat zou dan dus een maximale potentie hebben van 36% thc.

Alles daarboven moet het product zijn van 100% pure thc..anders is het Onmogelijk....en zelfs dan is het waarschijnlijk niet mogelijk om boven de 50% uit te komen. Zulke pure thc is vloeibaarder..dus kan niet met 60/40 worden gemixt maar waarschijnlijk max 50/50.

volgens mij lult Trimbos behoorlijk uit haar nek.
http://www.trimbos.nl/Downloads/Product ... %20RNI.pdf
L
LapzwansLid
01-01-2024, 00:00
#6
Waarom moeilijk doen, koop gewoon veel wiet (of kweek) en grind het allemaal met een grinder met thc-zeefje, dan heb je na veel wiet grinden een beetje pure THC (de gegrinde wiet wordt er niet merkbaar minder sterk van), een geelkleurig poeder, en daar wordt je pas stoned van geloof me :wink: ook al blow je elke dag 2,5gram weg. Rook het zelf af en toe :grin: Of je strooit die pure THC over andere wiet, dan is die wiet sterker. En je kan de gegrinde wiet nog gewoon oproken, is niet egt merkbaar minder sterker vind ik. Of je maakt hasj-olie.
j
jcpLid
01-01-2024, 00:00
#7
De skuff die je krijgt uit zo'n grinder met zeef is de slechtste skuff (groene skuff) die je kan hebben, met veel vermalen plantmateriaal erdoor en komt nog niet in de buurt van pure thc...

Wat je wel kan doen is ice-hasj maken met een bubbleator ofzo, dan kom je wel aardig in de buurt.
Of idd hasj olie...
M
MokerLid
01-01-2024, 00:00
#8
Re:

pieter-b zei:
....en Zo ziet zo'n blokje hasj er dan uit :wink:
Klik om te vergroten...

aah shit was dat hasj ik heb hem van ochtend gewoon doorgespoelt :confused:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."