Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVrij 7e -Kabinets overleg "Wiet als Hard-Drug"

Vrij 7e -Kabinets overleg "Wiet als Hard-Drug"

8 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
m
monkeymanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Nou, nee eigenlijk. Als je 2 glazen bier drinkt met 5% alcohol, heb je toch ook geen 10% binnen? Het percentage van de stof blijft gelijk, dus 2x 9% staat nooit gelijk aan 18%. Komt omdat de overige 91% ook mee blijft tellen hè

Ik vind het overigens ook een beetje onzin, bepaalde wiet illegaal maken. Je kiest er toch zelf voor om een goeie, sterke joint te roken ipv een wat lichtere?
Klik om te vergroten...

5% van wat je hebt gedronken is alcohol geweest
maar stel je voor: 1 bier is 1gram alcohol 2 bier is dan 2gram alcohol
stel je maakt wijn illegaal want daar zit teveel alcohol in: 1 wijn 2gram alcohol slaat dat nergens op: want als je 2 biertjes drinkt heb je evenveel alcohol binnen en dus zelfde effect
s
sinslordLid
01-01-2024, 00:00
#2
Had deze post gezien op geenstijl.nl,

Sterke wiet en hasj worden voortaan niet meer beschouwd als softdrugs, maar als harddrugs. Het kabinet zal dat vrijdag besluiten, melden bronnen aan de Haagse redactie van RTL Nieuws.

Cannabis waarin meer dan 15 procent THC zit wordt verboden. De hasj en wiet die nu in Nederland verkocht worden, bevatten gemiddeld 18% THC. Volgens de nieuwe regelgeving wordt de zware wiet gelijkgesteld aan bijvoorbeeld heroïne en cocaïne.

* Ik ben benieuwd wat er vrijdag gaat gebeuren, vind het overigens heel erg dom.

Bv wat voor impact gaat dit hebben?
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dit is in de provincie zeeland al een half jaartje van kracht.

Tot nu toe niets van gemerkt, kunnen ze ook lastig controleren.

Wat het zou betekenen is dat de shops het zelf niet kunnen meten, bij een evt. controle de lul zijn waardoor ze moeten sluiten..
m
monkeymanLid
01-01-2024, 00:00
#4
als je toch 2 x zoveel pakt van iets van 9% is het toch even erg? beetje onlogisch lijkt mij,
en 3kwart van de wiet verkocht in coffeeshops zou 15% + zijn,
vraagt de regering er niet om om naar dealers over te stappen?
s
sinslordLid
01-01-2024, 00:00
#5
Zelfde geld precies voor de dealers die wij (bars) noemen,

Ik had gelezen dat alcohol boven de 15% alcohol volume ook onder harddrugs valt.

Owja bij de RIVM-DrugsRanking gelezen (ook overheids instelling)

en ja daar hoor je dan niets over he... typisch.
M
MaddogLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ja die regels zijn ook vaag, ben je 16 dan mag je bier drinken, en ben je 18 mag je sterke drank drinken. maar het valt me op dat als ik op stap ben, dat er heel veel 16 jarigen zijn, die op een avondje met bier veel meer alcohol binnen krijgen dan ik met sterke drank.

En dan ook nog eens betere wiet hebben van de straat dan ik in een koffieshop kan kopen.

Hoe je "hard" drugs ook noemt, ook al staat de doodstraf alleen al op het denken aan high zijn. De mensen krijgen hun dope toch wel.

Beter dat we het beter regulieren, en dan echt legaal maken, zodat er een regelgeving gemaakt kan worden, over de kwaliteit. minimale hoeveelheid THC. en middellen die bij het groeien zijn gebruikt.

Kunnen we geen onderscheid maken tussen lichte en zware cannabis? zoals we met de drank ook doen?
s
sinslordLid
01-01-2024, 00:00
#7
Lekker,
Kabinets plannen gaan door. :cry:
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#8
Jup.

En percies zoals ik dacht.. De politie doet steekproefsgewijs testen bij de shops, en het is de eigen verantwoordelijkheid van de shops om de inkoop de testen. Wanneer ze toch te sterke wiet verkopen moeten ze sluiten.

Bullshit.
T
TamaraRLid
01-01-2024, 00:00
#9
monkeyman zei:
als je toch 2 x zoveel pakt van iets van 9% is het toch even erg? beetje onlogisch lijkt mij,
Klik om te vergroten...


Nou, nee eigenlijk. Als je 2 glazen bier drinkt met 5% alcohol, heb je toch ook geen 10% binnen? Het percentage van de stof blijft gelijk, dus 2x 9% staat nooit gelijk aan 18%. Komt omdat de overige 91% ook mee blijft tellen hè :wink:

Ik vind het overigens ook een beetje onzin, bepaalde wiet illegaal maken. Je kiest er toch zelf voor om een goeie, sterke joint te roken ipv een wat lichtere?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."