Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWiet roken door een rietje, any good?

Wiet roken door een rietje, any good?

14 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#1
Tufnut zei:
In het geval van alcohol werkt drinken in een rietje in zoverre dat het effect sneller optreed doordat de zuigende werking maakt dat de alcohol langs je gehemelte stroomt en daardoor sneller wordt opgenomen. Je wordt niet meer dronken ervan, alleen sneller, omdat je uiteindelijk dezelfde hoeveelheid inneemt.


Het advies om een waterpijp te pakken is geen goed advies! Een waterpijp filtert meer THC dan andere stoffen zoals teer. Je moet dus meer roken voor hetzelfde effect en je krijgt naar verhouding mer schadelijke stoffen binnen.
Klik om te vergroten...

Zou de alcohol worden opgenomen via je mondslijmvlies (niet je gehemelte, daar zitten vrij 0 bloedvaatjes) dan zou je er ook meer van moeten voelen. Effectieve opname door je mondslijmvlies is namelijk tientallen procenten hogen dan je maag.
Je verhaal gaat dus niet op.
Feit blijft wel dat er geen verschil zit tussen het drinken van alcohol met of zonder rietje.

Ook blijf je komen met je verhaal over waterpijpen.
Er zijn inderdaad een aantal onderzoekjes waarin naar voren komt dat het water meer werkzame stoffen filtert dan ''slechte stoffen''.
Een hoop andere onderzoeken, en mijn eigen ervaring, spreken dit heel erg tegen.

Ik rook erg regelmatig via een bong, meestal zonder water soms met.
Ik merk 0,0% verschil in effect tussen een gelijke hoeveelheid wiet/hasj maar dan met of zonder water gerookt. De werkzame stoffen die achterblijven zijn dus te verwaarlozen, en wat jij zegt over meer roken voor hetzelfde effect is dus geen waar. (in mijn ervaring dan).

Bij een sisha zou het nog een ander verhaal kunnen zijn, aangezien daar aanzienlijk meer water inzit. Maar aangezien dat werkt met een kooltje in plaats van een directere ontstekingsbron kun je dat bijna niet vergelijken. Bij een shisha zou er ook een hoop de lucht in vliegen i.t.t. een bong.

Om op de vraag van TS te reageren: Verpest je tijd, longen, rietjes en creativiteit nou niet aan zulk soort dingen. Fabriceer een fatsoenlijke pijp of rook gewoon een joint.
Door logische redenering kun je toch begrijpen dat je een zelfde hoeveelheid rook binnen krijgt via dezelfde hittebron, maar deze alleen een omweg maakt door een kunststof niet hittebestendig rietje..? Je kunt desnoods ook van die rookpijpjes halen bij de tabakswinkel waar normaal dames van stand hun sigaretten in roken.
Zoiets.

Stinkende handen zijn makkelijk te verhelpen door ze eens te wassen.
Mocht dat onderweg niet kunnen, en je neemt toch al lysterine mee? Voeg dan ook wat watervrije zeep toe aan je assortiment :stoned:
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Wat is je theorie erachter dan?

Lijkt me dat je precies dezelfde hoeveelheid rook binnen krijgt. Enige wat ik kan bedenken wat je kan merken is dat het meer moeite kost om te inhaleren waardoor je iets minder zuurstof in je hoofd krijgt, wat resulteert in wat licht in je hoofd of duizeligheid.
F
F.ck.The.SystMLid
01-01-2024, 00:00
#3
Waarom wilt iedereen altijd zo snel mogelijk van de kaart zijn? :rolleyes:

Geniet van wiet, snap je. :stoned:
D
DaleyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Een kleine vraag: Als je wiet door een drinkrietje rookt, klapt ie er dan ook harder in? Ik heb het nog niet geprobeerd, maar volgens mijn theorie is dit logisch? Of ben ik nu gek? Kan er eigenlijk niks over vinden op het internet, maar ben nieuwsgierig. Iemand die het weet of er ervaring mee weet?

Ta,
JD
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#5
Zonde van de wiet! Rook of bak het dan op. Dit heeft geen zin en is erg onhandig en wietverspillend :wink:
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hoezo zonde van de wiet? volgens mij maakt het geen verschil.

Of bedoel je dat je de wiet echt in het rietje doet en samen met het rietje verbrand? Dat zal namelijk wel harder inslaan maar je verziekt je hele keel met brandend plastic :wink:
D
DaleyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Sorry jongens, Even een kleine update over wat ik vergeten ben:

Ik bedoelde dat je een rietje in de breedte doormiddenknipt, een joint draait met smalle tip en die in een van de uiteinden van het rietje drukt. Dat je een beetje het pijpidee krijgt zeg maar. Kleine opening waar alle rookt inschiet, langzame diepe halen. Het plastic van het verhitte rietje is vast niet zo goed voor je groene longetjes, maar lijkt mij dat het sterker en harder inslaat dan een hashpijp oid. Toch?
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#8
Haal dan beter een waterpijp toch? Dat plastic wat verbrand is echt niet goed voor je :wink:
D
DaleyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Das me teveel gedoe om klaar te zetten, een petfles zou nog kunnen denk ik. Net paar hijsjes, stuk of 8 ofzo, op deze manier geprobeerd. Van een leftover jointje. Was flink de weg kwijt en bal al jarenlang een trouwe veelvuldig gebruiker. Voordeel is dat je handen en vingers er niet van gaan stinken. Erg handig voor mij zodat de vrouw niks ruikt. Ik werk in een stinkend horeca bedrijf dus er hangen genoeg andere luchtjes om me heen. Ideaal voor als ik naar huis even een rookpauze ergens inlassen, even roken, slokje Listerine Coolmint en we zijn klaar haha. Wat een taboe ook eigenlijk he, drugs. Waar doet men moeilijk om.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Daley zei:
Wat een taboe ook eigenlijk he, drugs. Waar doet men moeilijk om.
Klik om te vergroten...

Spreek voor jezelf :grin:

Zie niet direct het voordeel van door een rietje roken, het verschil in hoe hard het inslaat zit tussen je oren hoor. Net als een hijs nemen en die zo lang mogelijk inhouden. Mensen denken ook dat dat helpt.

Na 2 seconden de rook ingehouden te hebben zijn je longen verzadigt en zullen ze niet meer thc opnemen. Alleen de schadelijke meuk zoals teer enzo zal dan langer aanslaan op je longen, dus dat heeft weinig zin. De reden dat het voelt alsof het beter werkt is omdat je gewoon minder zuurstof binnenkrijgt. Houd maar eens een minuut je adem in, dat voelt hetzelfde :smoke:
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#11
Daley zei:
Ik bedoelde dat je een rietje in de breedte doormiddenknipt, een joint draait met smalle tip en die in een van de uiteinden van het rietje drukt.
Klik om te vergroten...

Dat deed ik vroeger ook maar in een stuk bamboe (uitgeholde stengel), vond het wel lekkerder roken.

grts
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik draai altijd met een "Alkmaarsche tip" zoals ze het hier noemen :stoned:

Gewoon een lange tip (+- 4cm), houdt beter vast en het rookt relaxter.
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#13
In het geval van alcohol werkt drinken in een rietje in zoverre dat het effect sneller optreed doordat de zuigende werking maakt dat de alcohol langs je gehemelte stroomt en daardoor sneller wordt opgenomen. Je wordt niet meer dronken ervan, alleen sneller, omdat je uiteindelijk dezelfde hoeveelheid inneemt.
Bij blowen zuig je altijd al en dus gaat dat effect niet op. Ook blijft de hoeveelheid die je inneemt hetzelfde. Zinloos dus voor extra effect. Hooguit is het prettiger roken, maar dat is dan een kwestie van smaak. Het verschil met en pijp zie ik ook niet aangezien je daar ook door een buisje rook zuigt. Hooguit rook je in een puurpijp makkelijker puur en dat is wel degelijk een ander effect dan met tabak roken.
Het roken met een rietje is wel ongezonder omdat er door de warmte meer weekmakers vrij zullen komen en die zijn niet goed voor je.

Het advies om een waterpijp te pakken is geen goed advies! Een waterpijp filtert meer THC dan andere stoffen zoals teer. Je moet dus meer roken voor hetzelfde effect en je krijgt naar verhouding mer schadelijke stoffen binnen.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Stinkende handen zijn makkelijk te verhelpen door ze eens te wassen.
Klik om te vergroten...

Dat ik daar niet eerder op gekomen ben! :tearsofjoy:
E
EurotofobieLid
01-01-2024, 00:00
#15
Héhallo!

Volgensmij he, geeft dit gewoon hetzelfde effect als een normaal jointje, maar het is toch gewoon veel fijner & lekkerder om hem gewoon te roken zoals bijna ieder ander?

Roll it, light it, smoke it. :stoned:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."