Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGedachten en vragen bij wietgebruik

Gedachten en vragen bij wietgebruik

9 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
m
mwoebLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dag iedereen

Ik wil graag enkele gedachten over wiet en gebruik hier neerzetten, vooral omdat ik denk dat iedereen hier wel open kan praten over drugs. Ik zit wat in de knoop met mezelf, en eerlijk gezegd zoek ik vooral mensen die erover willen meepraten. Commentaar, advies, bevestiging, nog meer vragen, alles is welkom.

Over mezelf
Misschien om te beginnen even een kleine situatieschets. Ik ben een jongedame van 23 jaar oud en woon in België. Ik studeer nog en zit in mijn laatste jaar van mijn bachelor. Sinds enkele maanden woon ik samen met mijn vriend. Van origine ben ik Chinees, maar ik woon al zowat heel mijn leven in België.

Dat 'Chinees zijn' zeg ik erbij omdat dat de reden is waarom ik als 18-jarige besloot om geen alcohol meer te drinken. Als puber had ik wel gedronken, maar daar ondervond ik vaak nare effecten van. Niet alleen werd ik soms knalrood, ik had ook het gevoel dat mijn hoofd en armen opzwollen. En als ik niet veranderde in een bosbes, dan kreeg ik wel eens koud zweet of viel ik flauw. (Hier zou ik perfect een anekdote kunnen aanbreien over die ene keer dat ik flauwviel in een winkel nadat ik één glas wijn had gedronken.) Maar soms ging het ook goed en was ik in de wind. Alleen was het onvoorspelbaar wanneer een van de neveneffecten zouden optreden, en elke drankgelegenheid was een soort van Russische roulette waar ik niet wist of ik nu zou zweten, flauwvallen, opzwellen of zat worden. Na wat gegoogel ging ik ervan uit dat de de oorzaak waarschijnlijk lag in mijn Aziatische genen (waardoor ik alcohol anders afbrak). Enfin, ik besloot om niet meer te drinken en met andere drugs was ik niet bekend.

Nuchter naar feestjes
Ik ging dus zo nuchter als een glas water naar feestjes, en dat was niet altijd even makkelijk. Voordrinks werden behoorlijk saai, en het aantal keer dat ik heb moeten uitleggen waarom ik geen alcohol dronk heb ik zo vaak moeten herhalen dat het een soort standaardtekstje werd. Hetgeen me het meest stoorde waren andere zatte mensen. Het is onnoemelijk vervelend om als nuchter persoon tussen een bende zatte mensen te zitten. Maar ik ervaarde dat als de muziek helemaal goed zat (bij voorkeur techno) ik nuchter feesten niet eens zo erg vond. Ik ben nooit echt vaak naar feestjes gegaan, en ik kreeg minder en minder de behoefte zelfs naar een feestje te gaan. Na een jaar of twee was ik wel nieuwsgierig naar alternatieven om eens de werkelijkheid anders te ervaren. Ik heb altijd wel een interesse gehad in drugs, onder andere omdat ik het ronduit fascinerend vind. Mijn mening was dat drugs oké zijn, als ze maar verantwoord gebruikt worden.

Mijn omgeving bestond voornamelijk uit mensen die geen drugs gebruikten. Dat was de voornaamste reden waarom ik tot dan nog niet had geëxperimenteerd met drugs. (In mijn puberjaren rookte ik heel sporadisch een joint, maar dat ging eerder over enkele keren per jaar. Ik vond het toen niet fijn.) Ik kende geen dealertjes en wist helemaal niet hoe ik eraan moest komen.

Eerste pil
Dat veranderde met een vriendin die ik er ook nieuwsgierig naar was. We namen onze eerste pil toen we geloof ik 19 of 20 jaar waren. Sindsdien deed ik enkele keer per jaar MDMA of xtc. Ik informeerde me, en respecteerde de ‘6 weken om de serotoninevoorraad opnieuw wat in orde te krijgen’. Ik dronk nog steeds geen alcohol, en ik vond het oké zo. Ik had snel door dat ik gevoelig was voor dipjes, wat me nog meer stimuleerde om enkel bij speciale gelegenheden MDMA te nemen en uiteindelijk niets van MDMA of xtc te nemen.

Dit alles gebeurde ook tijdens een periode waarin ik nogal hard in de knoop lag met mezelf, en de dipjes werden zwaarder. Ik ging al enige tijd naar de psycholoog, maar er kwam een bepaald moment dat dat niet genoeg meer was. Ik was stilaan in een depressie gesukkeld en nu was de steen te zwaar geworden. In samenspraak met haar ben ik uiteindelijk antidepressiva gaan nemen. Het beterde, en we begonnen naar het einde toe te werken. Ze polste of groepstherapie niet iets voor mij zou zijn, zodat ik het niet plots abrupt helemaal alleen moest doen. En hoewel ik er niet aan twijfel dat die jaren therapie wel degelijk dingen hadden veranderd, ik begon in vraag te stellen wat therapie me nog kon bieden en of het inderdaad tijd was om het alleen te proberen. Ik nam een jaar mijn medicatie, en het ging opmerkelijk beter. Nog niet zoals het moest, maar beter. En dat was het voornaamste.

De nieuwsgierigheid naar drugs was er nog steeds. MDMA nemen, durfde en wou ik nog niet. Het zou exact hetzelfde zijn als al mijn medicatie van het voorbije jaar in de vuilnisbak smijten. Ongeveer 1,5 jaar geleden herontdekte ik wiet. En in tegenstelling tot wat ik toen als puber ervaarde, had wiet een fijn effect op mij. Ik nam nog steeds medicatie, en vond dus maar beter dat ik voorzichtig zou doen. Toen ik mijn huisdokter vroeg of het kwaad kon dat ik wiet smoorde, zag hij er geen gevaar in. Maar, zo waarschuwde hij me, ik moest wel uitkijken dat ik mezelf niet ging isoleren en dat ik het eerder voor gelegenheden moest houden. Het voorbije jaar ben ik stilaan meer en meer beginnen roken. Lange tijd rookte ik enkele keer per maand en dat ging naar enkele keer per week.

Door wiet kon ik me vaak beter concentreren op mijn schoolopdrachten. Ik kwam in een bepaalde drive terecht, en vaak ook in een leuk gedachtepatroon. Sinds een maand of twee is mijn verbruik gegaan naar dagelijks wiet roken. Dat hangt onlosmakelijk vast aan het feit dat mijn lief ook rookt. Ik hou van hem en hij is zowat het beste wat me sinds lange tijd is overkomen. Ik kan mezelf zijn bij hem, alles is bespreekbaar, en iets heeft nog nooit zo juist gevoeld. Meteen ook de verklaring waarom we na enkele dagen besloten om samen te wonen.

Gestopt met medicatie
Ook ben ik sinds een dikke week gestopt met mijn medicatie te nemen, nadat ik al enkele maanden aan een stuk halfjes nam. Met mijn huisdokter had ik afgesproken dat ik nog een tijd halfjes zou nemen, als ik merkte dat het beter ging één halfje per 2 dagen en als ik zelf wilde en voelde dat ik er klaar voor was, te stoppen. Het gebeurde eerder toevallig, ik vond mijn medicatie niet meer, en ik wilde het een kans geven om zonder medicatie door het leven te gaan. Ik vond dat ik best stabiel was, en ik had er vertrouwen in dat mijn lief en ik de dipjes zouden trotseren.

Ondertussen heb ik een keer MDMA gedaan, enkele keren coke en truffels. Ik was bang voor het dipje na MDMA, maar eigenlijk nauwelijks last van gehad. Ik kon alleen nog maar verliefder zijn op mijn lief, en blij zijn dat ik bij hem was. Ik wil in de toekomst nog wat experimenteren met drugs. (truffels, LSD,..)

Nu, terug naar het smoren, ik smoor niet altijd evenveel, en vooral als ik voor school moet werken. Ik ervaar niet meer de effecten van toen ik sporadisch rookte, maar nog steeds kan ik in een drive terechtkomen. Ik kan door wiet heel erg op iets focussen, iets waar ik normaal nogal moeite mee heb. Wiet brengt bij mij vaak focus en rust.
Laat er geen twijfel over bestaan dat ik minder moet smoren, dat in elk geval. Maar toch, lig ik erg in de knoop met mezelf.

Ik heb enerzijds het gevoel dat ik iets ongelooflijk marginaal doe, iets dat niet mag. Ik rook wiet, en dat brengt toch een bepaald stigma met zich mee.

Anderzijds wil ik me vasthouden aan de positieve effecten die wiet voor mij heeft.
Ik wil niet denken dat cannabis enkel negatieve effecten heeft, maar ik wil er ook niet blind voor zijn. Ik ben precies wat op zoek naar een mate en een evenwicht in die strijd.

Ik probeer rekening te houden met mijn eigen goedpraterij, maar ook met de demonisatie (als dat zelfs een woord is) van cannabis (en drugs). In mijn achterhoofd weet ik dat er ook heel veel misverstanden over bestaan, dat je er echt wel passief van kan worden, maar dat het echt wel oké is om een joint te roken. Ik bedenk soms dat ik in Nederland geen crimineel of marginaal ben. Dat het doodnormaal is om vlug even langs de coffeeshop te gaan om wiet te kopen. En dan vraag ik me af: is het dan werkelijk zo erg? Als het mij helpt, waarom dan niet? Zal ik nu werkelijk helemaal veranderen in een zak aardappelen? En waarom voel ik me zo slecht bij het feit dat ik cannabis rook, terwijl ik amper alcohol drink (na 4 jaar als het niet langer is, geen alcohol te drinken).

Ik vind het zo gek dat een drug zoals alcohol zo ingebakken is, dat er zelfs een hele markt op draait. Ik vind het bijna absurd dat op evenementen alcoholconsumptie de grootste bron van inkomsten is, mensen die zich lam willen zuipen. Hoe meer, hoe beter. Waarom merk ik enige schaamte op als mensen weten dat ik wiet rook?
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#2
ik moet beroepshalve wel eens naar feestjes waar ik nuchter niet graag ben, maar helaas moet ik dan wel vrij nuchter blijven. in mn vrije tijd zou ik nooit ergens heengaan waar je drugs nodig hebt om het naar je zin te hebben, dan kun je beter nog een film kijken ofzo.

Als je op jou leeftijd niet kan drinken snap ik dat je denkt iets te missen, of sociaal niet mee kan doen.

op feestjes af en toe een pilletje gebruiken is los van het bovenstaande nog altijd niet vreemd. als je last van depressieve klachten kan minderen of stoppen met je medicatie wel leiden tot een nieuwe depressie, dat is bekend.

volgens jouw beschrijving van je wietgebruik brengt het je alleen positieve dingen. in dat geval zou ik lak aan de maatschappij hebben en het gewoon blijven doen. als je vriend het ook doet zal het thuis ook weinig problemen opleveren.

dat je jou stoort dat je cannabisgebruiker bent, terwijl je er alleen goede ervaringen mee hebt is geen constuctieve gedachte. en geeft aan dat je wel erg veel om anderen(onbekenden?) hun mening geeft. misschien een beetje teveel.

er zijn gezondere manieren om je cannabis te gebruiken, maar blowen is lichamelijk niet echt erger dan roken, een pakje per dag is volgens mij nog altijd slechter dan een paar joints. je zal niet in een zak aardappelen veranderen.

van de andere kant lijk je je blowen te rechtvaardigen door het feit dat je niet drinkt, dat heeft niks met elkaar te maken, en is geen reden om wel of niet te blowen.

blijkbaar spelen deze gedachten je wel parten, waar geen duidelijke reden voor is. praat een met een psycholoog, geen huisarts of psychiater.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik moet zeggen dat ik best wel eens nuchter naar een Techno-feestje ben geweest en ik me daar goed vermaakt heb. Maar eerlijk is eerlijk, als er geen goede reden voor is neem ik wel dope mee, want dat is net wat leuker. Met andere uitgaansgelegenheden heb ik inderdaad meer moeite gehad en daar zou ik nuchter ook niet voor mijn plezier heen gaan. :P

Ik kan me trouwens wel goed voorstellen dat het voor jezelf nog best een stap geweest zal zijn, ik heb in +/- 6 weken dat ik van de doc niet mocht drinken vaker moeten uitleggen waarom ik niet dronk, dan dat ik geslapen heb, volgens mij. (En nee, ik ging er maar vanuit dat ik ook geen pep mocht)

Wat je punt aan cannabis betreft, je gebruikt het zowel functioneel als recreatief en dat elke dag, als ik het goed begrijp? Wat ik van veel vrienden hoor is dat ze na een lange tijd (bijna) elke dag roken(richting een jaar dacht ik) soms niet eens meer weten of ze nou net wel of geen joint gerookt hebben, ze beweren dat het effect alleen nog maar blijft hangen op het moment dat ze aan het roken zijn. Ik weet niet in hoeverre dit voor iedereen geld, maar als je functioneel zoveel baat hebt bij je wiet is het misschien raadzaam om een manier te bedenken/garanderen waarop je het niet voor jezelf kapot maakt. :)

En je zegt dat je het gevoel hebt dat je iets marginaals doet. Bedoel je daarmee dat je daarmee niet voldoet aan je eigen moraal, of die van personen die je dierbaar zijn? Of richt je je daarmee meer op het feit dat het niet helemaal gewenst is in het plaatje van de samenleving?
In dat laatste geval kan ik je vast gerust stellen, we hebben met zijn allen zóveel verschillende ideaalbeelden dat wiet roken ongetwijfeld in een aantal heel goed past, heb jij blijkbaar nog geluk dat jij ook in het ideaalbeeld van je vriend past. :wink:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Fool zei:
Wat je punt aan cannabis betreft, je gebruikt het zowel functioneel als recreatief en dat elke dag, als ik het goed begrijp? Wat ik van veel vrienden hoor is dat ze na een lange tijd (bijna) elke dag roken(richting een jaar dacht ik) soms niet eens meer weten of ze nou net wel of geen joint gerookt hebben, ze beweren dat het effect alleen nog maar blijft hangen op het moment dat ze aan het roken zijn. Ik weet niet in hoeverre dit voor iedereen geld, maar als je functioneel zoveel baat hebt bij je wiet is het misschien raadzaam om een manier te bedenken/garanderen waarop je het niet voor jezelf kapot maakt. :)
Klik om te vergroten...
Ik hoor en zie dat overal. Vrienden, collega's, kennissen die al jaren elke dag roken en er vrijwel niets meer van zeggen te merken. Maar dan zie ik die hangende oogjes, vermoeide uitstraling/lichaamshouding en algehele stonede indruk en dan weet ik wel hoe laat het is. Zelf had ik na een tijdje elke dag wiet roken ook niet door dat ik helemaal gewend was geraakt aan dat slome gevoel. Toch blijven velen het gebruiken, ondanks dat ze zeggen dat ze er vrijwel niets meer van merken. Ik denk dat de meeste mensen gewoon nog liever verdoofd door het leven gaan dan nare gedachten of verveling te voelen.

Voor mij was het een verademing om weer helder door het leven te gaan toen ik stopte met dagelijks roken. Het kost even een paar weekjes om het uit mijn systeem te krijgen, maar dan ga je echt die helderheid appreciëren.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Ik hoor en zie dat overal. Vrienden, collega's, kennissen die al jaren elke dag roken en er vrijwel niets meer van zeggen te merken. Maar dan zie ik die hangende oogjes, vermoeide uitstraling/lichaamshouding en algehele stonede indruk en dan weet ik wel hoe laat het is. Zelf had ik na een tijdje elke dag wiet roken ook niet door dat ik helemaal gewend was geraakt aan dat slome gevoel. Toch blijven velen het gebruiken, ondanks dat ze zeggen dat ze er vrijwel niets meer van merken. Ik denk dat de meeste mensen gewoon nog liever verdoofd door het leven gaan dan nare gedachten of verveling te voelen.

Voor mij was het een verademing om weer helder door het leven te gaan toen ik stopte met dagelijks roken. Het kost even een paar weekjes om het uit mijn systeem te krijgen, maar dan ga je echt die helderheid appreciëren.
Klik om te vergroten...
Ze zullen zeker niet nuchter zijn, maar mogelijk komt wel de functionele werking in gevaar waar mwoeb op doelt? Ik kan dat als bijna-niet-blower slecht beoordelen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dat kan zijn ja. Sommige mensen functioneren beter op bepaalde vlakken door wiet te roken. Ik geloof alleen niet dat dat een lange termijn oplossing is. Maar zolang je er meer voordelen dan nadelen van ondervindt, snap ik best dat je het blijft gebruiken (even in het algemeen gesproken).
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#7
wiet heeft waarschijnlijk nog vele verbindingen die nog onderzocht worden die waarschijnlijk allerhande positieve invloeden hebben op het lichaam(niet psychisch). ze zijn op het moment bezig het hele genoom in kaart te brengen, en er word, dankzij de omslag in de VS tegenwoordig erg veel onderzoek naar gedaan.

alleen jammer dat je er stoned van word. mijn interpretatie van de tot nu gepubliceerde onderzoeken en lopende onderzoeken is dat cannabis best eens een schatkist aan medicijnen kan opleveren als het uit de taboesfeer komt, en er onderzoeken serieus genomen worden.

aan de andere kant ken ik genoeg mensen die negatieve invloed hebben veroorzaakt in hun dagelijks leven, werk/school en algemeen functioneren, tot spoedopnames aan toe.

apathisch of psychotisch worden komt gewoon voor, maar ik ken ook genoeg mensen die daar volgens mij totaal geen problemen mee hebben, en toch elke dag meerdere joints roken.
m
mwoebLid
01-01-2024, 00:00
#8
Bedankt voor je antwoord.
MeejheM zei:
ik moet beroepshalve wel eens naar feestjes waar ik nuchter niet graag ben, maar helaas moet ik dan wel vrij nuchter blijven. in mn vrije tijd zou ik nooit ergens heengaan waar je drugs nodig hebt om het naar je zin te hebben, dan kun je beter nog een film kijken ofzo.
Als je op jou leeftijd niet kan drinken snap ik dat je denkt iets te missen, of sociaal niet mee kan doen.
Klik om te vergroten...
Hangen die twee niet samen? Ik ben het met je eens dat je je op een feestje ook nuchter moet kunnen amuseren, maar het steekt me tegen dat je bijna als het ware als enige daar dan nuchter staat, terwijl ie-de-reen rondom je helemaal leip is, en onder invloed is van minstens één drug. Er is

MeejheM zei:
dat je jou stoort dat je cannabisgebruiker bent, terwijl je er alleen goede ervaringen mee hebt is geen constuctieve gedachte. en geeft aan dat je wel erg veel om anderen(onbekenden?) hun mening geeft. misschien een beetje teveel.
Klik om te vergroten...
Ik heb er natuurlijk niet enkel en alleen positieve effecten van. Uiteraard gebeurt het wel eens dat ik helemaal geen zin meer heb om naar buiten te gaan bijvoorbeeld. En soms vind ik dat lome gevoel vervelend. Maar ik ervaar ook een enorme plus. (Van nature ben ik niet echt een kalm persoon, maar door wiet word ik dan weer kalm of kan ik enorm focussen.)
Dat is ook zo. Ik geef te veel om anderen hun mening, slecht kantje van me. Ook daar wil ik aan werken, dat ik gewoon kijk naar hoe IK mij erbij voel, en hoe IK ermee omga.

MeejheM zei:
er zijn gezondere manieren om je cannabis te gebruiken, maar blowen is lichamelijk niet echt erger dan roken, een pakje per dag is volgens mij nog altijd slechter dan een paar joints. je zal niet in een zak aardappelen veranderen.
van de andere kant lijk je je blowen te rechtvaardigen door het feit dat je niet drinkt, dat heeft niks met elkaar te maken, en is geen reden om wel of niet te blowen.
blijkbaar spelen deze gedachten je wel parten, waar geen duidelijke reden voor is. praat een met een psycholoog, geen huisarts of psychiater.
Klik om te vergroten...
Ja helemaal waar. Ik merk dat ik meer rook als ik geen wiet rook, en da’s natuurlijk al helemaal stom. Tabak is niet eens lekker enzo, en echt nergens goed voor. Maar da’s ook al zodanig een gewoonte.
Ook hier moet ik je gelijk geven, dat ik niet drink zou geen excuus mogen zijn.
Ik ben enkele jaren naar een psycholoog gegaan, en er kwam een punt dat ik me afvroeg wat therapie me nog kon bieden. Ik wil het ook alleen kunnen.
m
mwoebLid
01-01-2024, 00:00
#9
Bedankt voor je antwoord, fool!
Fool zei:
Ik kan me trouwens wel goed voorstellen dat het voor jezelf nog best een stap geweest zal zijn, ik heb in +/- 6 weken dat ik van de doc niet mocht drinken vaker moeten uitleggen waarom ik niet dronk, dan dat ik geslapen heb, volgens mij. (En nee, ik ging er maar vanuit dat ik ook geen pep mocht)
Klik om te vergroten...
Ik vind het ook echt gek. Mensen vragen zich oprecht af waarom je geen alcohol drinkt. Een beetje hypocriet ook dat er dan zijn die alle andere drugs afkeuren, maar wel liters alcohol drinken.
Fool zei:
En je zegt dat je het gevoel hebt dat je iets marginaals doet. Bedoel je daarmee dat je daarmee niet voldoet aan je eigen moraal, of die van personen die je dierbaar zijn? Of richt je je daarmee meer op het feit dat het niet helemaal gewenst is in het plaatje van de samenleving?

In dat laatste geval kan ik je vast gerust stellen, we hebben met zijn allen zóveel verschillende ideaalbeelden dat wiet roken ongetwijfeld in een aantal heel goed past, heb jij blijkbaar nog geluk dat jij ook in het ideaalbeeld van je vriend past. :wink:
Klik om te vergroten...

Hm, zoals MeejheM hierboven aankaart, ik trek me te hard aan wat andere mensen denken. Daar probeer ik aan te werken.
Andere personen en de samenleving. Ik vind het moeilijk om te kunnen zeggen: ‘fuck jullie, ik doe gewoon mijn zin’. Maar ik probeer nu wel meer te denken aan mezelf, hoe ga IK ermee om, want het helpt MIJ. Ik probeer rekening te houden met het feit dat de maatschappij wiet demoniseert, maar het is niet zo leuk als je ouders het ook niet begrijpen en meteen ‘bezorgd’ zijn omdat je wiet rookt. Dan krijg je het gevoel dat je echt iets fout doet.

Dat laatste heeft me inderdaad wat gerust gesteld. Soms moet ik het gewoon ook eens horen van andere mensen
Mindless zei:
Dat kan zijn ja. Sommige mensen functioneren beter op bepaalde vlakken door wiet te roken. Ik geloof alleen niet dat dat een lange termijn oplossing is. Maar zolang je er meer voordelen dan nadelen van ondervindt, snap ik best dat je het blijft gebruiken (even in het algemeen gesproken).
Klik om te vergroten...

Ik geloof ook niet dat het een oplossing is. Anderzijds denk ik dat, als je ervoor zorgt dat je niet alles in functie van die wiet doet, dat het prima is.

MeejheM zei:
wiet heeft waarschijnlijk nog vele verbindingen die nog onderzocht worden die waarschijnlijk allerhande positieve invloeden hebben op het lichaam(niet psychisch). ze zijn op het moment bezig het hele genoom in kaart te brengen, en er word, dankzij de omslag in de VS tegenwoordig erg veel onderzoek naar gedaan.
alleen jammer dat je er stoned van word. mijn interpretatie van de tot nu gepubliceerde onderzoeken en lopende onderzoeken is dat cannabis best eens een schatkist aan medicijnen kan opleveren als het uit de taboesfeer komt, en er onderzoeken serieus genomen worden.
aan de andere kant ken ik genoeg mensen die negatieve invloed hebben veroorzaakt in hun dagelijks leven, werk/school en algemeen functioneren, tot spoedopnames aan toe.
apathisch of psychotisch worden komt gewoon voor, maar ik ken ook genoeg mensen die daar volgens mij totaal geen problemen mee hebben, en toch elke dag meerdere joints roken.
Klik om te vergroten...
Precies 
Ik heb voor mezelf uitgemaakt dat ik niet wil stoppen, maar zeker wel minderen. Ik wil me minder afhankelijk voelen van wiet.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik vind het echt super hoe je op mij en fool zn reactie gereageerd hebt. vaak zien we mensen na een eerste post als de jouwe niet meer terug, of reageren ze slecht op kritische punten.

jou reactie daarintegen is best nuchter, en volgens mij komt die van diep van binnen. dat stel ik zeer op prijs.

Ik heb al je reacties gelezen, en denk te begrijpen waarom je doet wat je doet.

ik zou graag een punten maken, maar die kunnen zichzelf tegenstrijdig zijn:

1. je moet echt nuchter een feestje kunnen waarderen, anders is gaan onzinnig.
2. Je relatie lijkt geen risico te lopen vanwege je geblow. en ik krijg niet echt de indruk dat andere vlakken in je leven eronder lijden. (graag je reactie).
3. Probeer eens een hele week zonder blowen, vanaf dat je dit leest. (graag je reactie).
4. De rest van je sociale leven lijkt uitje eerste post geen schade te lijden, maar nu heb je het over niet naar buiten gaan onder invloed bijvoorbeeld. dat lijkt me beperkend in je sociale kringen.
5. Blowen en thera[ie hebben alleen gemeen dat ze allebei (tijdelijke) oplossing bieden op een dieper liggend probleem. (graag reactie)

deze krijgt geen nummertje, Volgens mij weet je zelf heel goed wat er speelt, wat betreft je blowen en je andere problemen. ik ben echt niet opgeleid om daarop in te gaan, maar is het nodig, je weet zelf hoe het ervoor staat heb ik het idee.

ik wacht op je reactie, maar hoop dat je zelf ook eens diep nadenkt. jij weet beter wat er aan de gang is dan wij, en ik denk dat als je erover nadenkt de oplossing(als er al een probleem is), zichzelf zal openbaren.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."