"Dag iedereen
Ik wil graag enkele gedachten over wiet en gebruik hier neerzetten, vooral omdat ik denk dat iedereen hier wel open kan praten over drugs. Ik zit wat in de knoop met mezelf, en eerlijk gezegd zoek ik vooral mensen die erover willen meepraten. Commentaar, advies, bevestiging, nog meer vragen, alles is welkom.
Over mezelf
Misschien om te beginnen even een kleine situatieschets. Ik ben een jongedame van 23 jaar oud en woon in België. Ik studeer nog en zit in mijn laatste jaar van mijn bachelor. Sinds enkele maanden woon ik samen met mijn vriend. Van origine ben ik Chinees, maar ik woon al zowat heel mijn leven in België.
Dat 'Chinees zijn' zeg ik erbij omdat dat de reden is waarom ik als 18-jarige besloot om geen alcohol meer te drinken. Als puber had ik wel gedronken, maar daar ondervond ik vaak nare effecten van. Niet alleen werd ik soms knalrood, ik had ook het gevoel dat mijn hoofd en armen opzwollen. En als ik niet veranderde in een bosbes, dan kreeg ik wel eens koud zweet of viel ik flauw. (Hier zou ik perfect een anekdote kunnen aanbreien over die ene keer dat ik flauwviel in een winkel nadat ik één glas wijn had gedronken.) Maar soms ging het ook goed en was ik in de wind. Alleen was het onvoorspelbaar wanneer een van de neveneffecten zouden optreden, en elke drankgelegenheid was een soort van Russische roulette waar ik niet wist of ik nu zou zweten, flauwvallen, opzwellen of zat worden. Na wat gegoogel ging ik ervan uit dat de de oorzaak waarschijnlijk lag in mijn Aziatische genen (waardoor ik alcohol anders afbrak). Enfin, ik besloot om niet meer te drinken en met andere drugs was ik niet bekend.
Nuchter naar feestjes
Ik ging dus zo nuchter als een glas water naar feestjes, en dat was niet altijd even makkelijk. Voordrinks werden behoorlijk saai, en het aantal keer dat ik heb moeten uitleggen waarom ik geen alcohol dronk heb ik zo vaak moeten herhalen dat het een soort standaardtekstje werd. Hetgeen me het meest stoorde waren andere zatte mensen. Het is onnoemelijk vervelend om als nuchter persoon tussen een bende zatte mensen te zitten. Maar ik ervaarde dat als de muziek helemaal goed zat (bij voorkeur techno) ik nuchter feesten niet eens zo erg vond. Ik ben nooit echt vaak naar feestjes gegaan, en ik kreeg minder en minder de behoefte zelfs naar een feestje te gaan. Na een jaar of twee was ik wel nieuwsgierig naar alternatieven om eens de werkelijkheid anders te ervaren. Ik heb altijd wel een interesse gehad in drugs, onder andere omdat ik het ronduit fascinerend vind. Mijn mening was dat drugs oké zijn, als ze maar verantwoord gebruikt worden.
Mijn omgeving bestond voornamelijk uit mensen die geen drugs gebruikten. Dat was de voornaamste reden waarom ik tot dan nog niet had geëxperimenteerd met drugs. (In mijn puberjaren rookte ik heel sporadisch een joint, maar dat ging eerder over enkele keren per jaar. Ik vond het toen niet fijn.) Ik kende geen dealertjes en wist helemaal niet hoe ik eraan moest komen.
Eerste pil
Dat veranderde met een vriendin die ik er ook nieuwsgierig naar was. We namen onze eerste pil toen we geloof ik 19 of 20 jaar waren. Sindsdien deed ik enkele keer per jaar MDMA of xtc. Ik informeerde me, en respecteerde de â6 weken om de serotoninevoorraad opnieuw wat in orde te krijgenâ. Ik dronk nog steeds geen alcohol, en ik vond het okĂ© zo. Ik had snel door dat ik gevoelig was voor dipjes, wat me nog meer stimuleerde om enkel bij speciale gelegenheden MDMA te nemen en uiteindelijk niets van MDMA of xtc te nemen.
Dit alles gebeurde ook tijdens een periode waarin ik nogal hard in de knoop lag met mezelf, en de dipjes werden zwaarder. Ik ging al enige tijd naar de psycholoog, maar er kwam een bepaald moment dat dat niet genoeg meer was. Ik was stilaan in een depressie gesukkeld en nu was de steen te zwaar geworden. In samenspraak met haar ben ik uiteindelijk antidepressiva gaan nemen. Het beterde, en we begonnen naar het einde toe te werken. Ze polste of groepstherapie niet iets voor mij zou zijn, zodat ik het niet plots abrupt helemaal alleen moest doen. En hoewel ik er niet aan twijfel dat die jaren therapie wel degelijk dingen hadden veranderd, ik begon in vraag te stellen wat therapie me nog kon bieden en of het inderdaad tijd was om het alleen te proberen. Ik nam een jaar mijn medicatie, en het ging opmerkelijk beter. Nog niet zoals het moest, maar beter. En dat was het voornaamste.
De nieuwsgierigheid naar drugs was er nog steeds. MDMA nemen, durfde en wou ik nog niet. Het zou exact hetzelfde zijn als al mijn medicatie van het voorbije jaar in de vuilnisbak smijten. Ongeveer 1,5 jaar geleden herontdekte ik wiet. En in tegenstelling tot wat ik toen als puber ervaarde, had wiet een fijn effect op mij. Ik nam nog steeds medicatie, en vond dus maar beter dat ik voorzichtig zou doen. Toen ik mijn huisdokter vroeg of het kwaad kon dat ik wiet smoorde, zag hij er geen gevaar in. Maar, zo waarschuwde hij me, ik moest wel uitkijken dat ik mezelf niet ging isoleren en dat ik het eerder voor gelegenheden moest houden. Het voorbije jaar ben ik stilaan meer en meer beginnen roken. Lange tijd rookte ik enkele keer per maand en dat ging naar enkele keer per week.
Door wiet kon ik me vaak beter concentreren op mijn schoolopdrachten. Ik kwam in een bepaalde drive terecht, en vaak ook in een leuk gedachtepatroon. Sinds een maand of twee is mijn verbruik gegaan naar dagelijks wiet roken. Dat hangt onlosmakelijk vast aan het feit dat mijn lief ook rookt. Ik hou van hem en hij is zowat het beste wat me sinds lange tijd is overkomen. Ik kan mezelf zijn bij hem, alles is bespreekbaar, en iets heeft nog nooit zo juist gevoeld. Meteen ook de verklaring waarom we na enkele dagen besloten om samen te wonen.
Gestopt met medicatie
Ook ben ik sinds een dikke week gestopt met mijn medicatie te nemen, nadat ik al enkele maanden aan een stuk halfjes nam. Met mijn huisdokter had ik afgesproken dat ik nog een tijd halfjes zou nemen, als ik merkte dat het beter ging één halfje per 2 dagen en als ik zelf wilde en voelde dat ik er klaar voor was, te stoppen. Het gebeurde eerder toevallig, ik vond mijn medicatie niet meer, en ik wilde het een kans geven om zonder medicatie door het leven te gaan. Ik vond dat ik best stabiel was, en ik had er vertrouwen in dat mijn lief en ik de dipjes zouden trotseren.
Ondertussen heb ik een keer MDMA gedaan, enkele keren coke en truffels. Ik was bang voor het dipje na MDMA, maar eigenlijk nauwelijks last van gehad. Ik kon alleen nog maar verliefder zijn op mijn lief, en blij zijn dat ik bij hem was. Ik wil in de toekomst nog wat experimenteren met drugs. (truffels, LSD,..)
Nu, terug naar het smoren, ik smoor niet altijd evenveel, en vooral als ik voor school moet werken. Ik ervaar niet meer de effecten van toen ik sporadisch rookte, maar nog steeds kan ik in een drive terechtkomen. Ik kan door wiet heel erg op iets focussen, iets waar ik normaal nogal moeite mee heb. Wiet brengt bij mij vaak focus en rust.
Laat er geen twijfel over bestaan dat ik minder moet smoren, dat in elk geval. Maar toch, lig ik erg in de knoop met mezelf.
Ik heb enerzijds het gevoel dat ik iets ongelooflijk marginaal doe, iets dat niet mag. Ik rook wiet, en dat brengt toch een bepaald stigma met zich mee.
Anderzijds wil ik me vasthouden aan de positieve effecten die wiet voor mij heeft.
Ik wil niet denken dat cannabis enkel negatieve effecten heeft, maar ik wil er ook niet blind voor zijn. Ik ben precies wat op zoek naar een mate en een evenwicht in die strijd.
Ik probeer rekening te houden met mijn eigen goedpraterij, maar ook met de demonisatie (als dat zelfs een woord is) van cannabis (en drugs). In mijn achterhoofd weet ik dat er ook heel veel misverstanden over bestaan, dat je er echt wel passief van kan worden, maar dat het echt wel oké is om een joint te roken. Ik bedenk soms dat ik in Nederland geen crimineel of marginaal ben. Dat het doodnormaal is om vlug even langs de coffeeshop te gaan om wiet te kopen. En dan vraag ik me af: is het dan werkelijk zo erg? Als het mij helpt, waarom dan niet? Zal ik nu werkelijk helemaal veranderen in een zak aardappelen? En waarom voel ik me zo slecht bij het feit dat ik cannabis rook, terwijl ik amper alcohol drink (na 4 jaar als het niet langer is, geen alcohol te drinken).
Ik vind het zo gek dat een drug zoals alcohol zo ingebakken is, dat er zelfs een hele markt op draait. Ik vind het bijna absurd dat op evenementen alcoholconsumptie de grootste bron van inkomsten is, mensen die zich lam willen zuipen. Hoe meer, hoe beter. Waarom merk ik enige schaamte op als mensen weten dat ik wiet rook?"
In: Gedachten en vragen bij wietgebruik
1-1-2024