Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAls je wiet rookt ben je dan meteen een junk?

Als je wiet rookt ben je dan meteen een junk?

19 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#1
ik wel

vanaf mijn eerste jointje 29 jaar geleden elke dag wiet gerookt. wel nooit zo veel als TS, lang ong een gram per dag, de laatste jaren is een half grammetje per dag voldoende, en dat zijn 2 jointjes, eigenlijk altijd pas in de avond.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#2
Naja dagelijks 5 gram... Das wel veel. Kun je zo stoppen? Nu als je zou willen? Dan ben je niet echt een junk maar als je niet kunt stoppen wel. Junk is eigenlijk een beetje een lelijk woord verslaafde.
N
NietingebruikLid
01-01-2024, 00:00
#3
ik hoor de laaste tijd veel mensen klagen Dat ik veel te veel blow dat is inderdaad Waar maar veel mensen noemen me ook Meteen een junk maar als je dagelijks rond 5 Gram oprookt ben je niet meteen een Junk toch -_-
Wat vinden jullie hier van?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Een junk is iemand die (ernstig) verslaafd is aan harddrugs, dus als het alleen wiet is dan ben je geen junk.

Maar 5 gram per dag is wel heel veel. Gaat al je geld op aan wiet of heb je hele goedkope of zo?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Een junk is iemand die (ernstig) verslaafd is aan harddrugs, dus als het alleen wiet is dan ben je geen junk.
Klik om te vergroten...

Moet het persee harddrugs zijn? Ik lees dat nu ook op Wiki. Vreemd... verslaving is toch verslaving? Ik noemde mijzelf ook een junky toen ik zo wiet verslaafd was.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Nou ja, dat is wat afgesproken is in woorden/taal. :wink:

Maar gevoelsmatig zie ik iemand die wiet verslaafd is niet als junkie en harddrugs verslaafden wel. Gevoelskwestie...
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Nou ja, dat is wat afgesproken is in woorden/taal. :wink:

Maar gevoelsmatig zie ik iemand die wiet verslaafd is niet als junkie en harddrugs verslaafden wel. Gevoelskwestie...
Klik om te vergroten...
Ja gevoelskwestie. Ik vond mezelf wel en junk. Ik kon niet zonder, flipte als ik niks had. Toch best junken gedrag. Zal idd per persoon verschillend zijn hoe je er over denkt. Maar in letterlijke zin ben je dus geen junk als je “alleen maar” wiet verslaafd bent.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Volgens taal niet. Maar dat zorgt er dan wel weer voor dat mensen denken dat het met softdrugs allemaal wel meevalt. En dan gaan ze gekke dingen doen, zoals 5 gram per dag roken en zo.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#9
5 gram per dag? Dat is inderdaad veel maar als je heel de week zonder wiet kan en craving ernaar ben je nog geen "junkie".
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#10
PsyTekZ zei:
5 gram per dag? Dat is inderdaad veel maar als je heel de week zonder wiet kan en craving ernaar ben je nog geen "junkie".
Klik om te vergroten...
TS rookt elke dag 5 gram. Niet eens per week...
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#11
De Dunne zei:
TS rookt elke dag 5 gram. Niet eens per week...
Klik om te vergroten...

Ja vind ik ook heel veel natuurlijk. Maar rookt ie al wekenlang 5 gram op 1 dag? Is het enkel deze week? Gaat het gebruik nu pas de hoogte in? En als hij stopt, heeft ie dan dagenlang craving? Daar stel ik mezelf dan ook de vraag. Kunnen we TS dan verslaafd noemen omdat hij 5 gram op 1 dag rookt? Als hij bijvoorbeeld morgen kan stoppen en wekenlang zonder craving en geen moeite heeft om niet te blowen kunnen we moeilijk zeggen dat hij verslaafd is/was. Als we hem aanraden een aantal dagen niet te blowen en TS heeft craving, moeilijkheden met slapen,... dan kunnen we toch wel spreken van een (beginnende) verslaving.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dat zei ik ook al in eerdere post hier. Of ts kan stoppen zo of niet.
N
NietingebruikLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
Een junk is iemand die (ernstig) verslaafd is aan harddrugs, dus als het alleen wiet is dan ben je geen junk.

Maar 5 gram per dag is wel heel veel. Gaat al je geld op aan wiet of heb je hele goedkope of zo?
Klik om te vergroten...

Nee niet echt heb een goed betaalde baan
N
NietingebruikLid
01-01-2024, 00:00
#14
De Dunne zei:
Naja dagelijks 5 gram... Das wel veel. Kun je zo stoppen? Nu als je zou willen? Dan ben je niet echt een junk maar als je niet kunt stoppen wel. Junk is eigenlijk een beetje een lelijk woord verslaafde.
Klik om te vergroten...

Eigelijk heb ik nooit geprobeerd om te stoppen.
Zou er wel moeite mee hebben inderdaad
N
NietingebruikLid
01-01-2024, 00:00
#15
De Dunne zei:
dagelijks 5 gram... D
Klik om te vergroten...

Vandaag wel veel meer :grin::wink::yum:
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Volgens taal niet. Maar dat zorgt er dan wel weer voor dat mensen denken dat het met softdrugs allemaal wel meevalt. En dan gaan ze gekke dingen doen, zoals 5 gram per dag roken en zo.
Klik om te vergroten...
Helemaal niet, er is zelfs een vrij hoge kans dat jij in het afgelopen jaar als enige persoon de details van die betekenis opgezocht hebt. De rest van de nederlanders vinden het öfwel belachelijk om iemand voor zoiets neerbuigens uit te maken, óf iedereen die gevoelsmatig regelmatig drugs gebruikt us een junk, behalve dan alleen de specifieke 'allerdaagse' middelen die ze heel toevallig zelf regelmatig gebruiken. :')

OT ik rook best regelmatig wiet/hasj), en zelfs als ik het zou willen zou ik niet weten hoe ik 5 gram op een dag kan opmaken, laat staan dat ik ook gewoon de test van het dagelijkse riedeltje moet volgen. Wellicht kun je beter enige actie ondernemen, ongeacht eeuwenoude details die allang niet meer relevant zijn op onze huidige samenleving*.

*oke, die laatste bijzin is een bluf, maar weet iemand hier eenslim weerwoord op?
N
NietingebruikLid
01-01-2024, 00:00
#17
Fool zei:
Helemaal niet, er is zelfs een vrij hoge kans dat jij in het afgelopen jaar als enige persoon de details van die betekenis opgezocht hebt. De rest van de nederlanders vinden het öfwel belachelijk om iemand voor zoiets neerbuigens uit te maken, óf iedereen die gevoelsmatig regelmatig drugs gebruikt us een junk, behalve dan alleen de specifieke 'allerdaagse' middelen die ze heel toevallig zelf regelmatig gebruiken. :')

OT ik rook best regelmatig wiet/hasj), en zelfs als ik het zou willen zou ik niet weten hoe ik 5 gram op een dag kan opmaken, laat staan dat ik ook gewoon de test van het dagelijkse riedeltje moet volgen. Wellicht kun je beter enige actie ondernemen, ongeacht eeuwenoude details die allang niet meer relevant zijn op onze huidige samenleving*.

*oke, die laatste bijzin is een bluf, maar weet iemand hier eenslim weerwoord op?
Klik om te vergroten...

Jij blowt niet elke dag?
Ik had jou juist gezien als iemand die elke dag Grote hoeveelheden wiet rookt
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik wist al wat de betekenis was en ik ben echt niet de enige.

En ja ik vind het ook te belachelijk om iemand voor zoiets uit te maken, maar dit is de betekenis van het woord dus maak ik ergens toch die connectie wat ik bij iemand die ernstig wietverslaafd is niet doe.
B
BasvanHovenLid
01-01-2024, 00:00
#19
Heeft niemand door dat het probleem bij de definitie “softdrugs” ligt?

Het is praktisch onmogelijk om een overdosis wiet of hasj te nemen. Maar het verandert wel degelijk je waarneming en bewustzijn op zo’n manier die zeker wel heftig genoemd kan worden. De term zaait alleen maar verwarring.

Om dus op de vraag van OP terug te komen:

Naar mijn idee is junk nogal overdreven, maar wanneer Iemand niet kan stoppen met een drug ben je verslaafd, en de nogal onaardige en extreme term hiervoor is dus een junk.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#20
De afgelopen 2 weken perongeluk toch wel elke dag, en daarvoor lag het een flinke tijd zo rond de 3 dagen in de week.

Mijn gebruikfrequentie wisselt best regelmatig en hangt vrij sterk af van vanalles en nogwat. Zo heb ik vorig jaar ergens ook een week of 11 amper geblowt, op een dag of 3 aaneengesloten na.

Ik denk zelf dat zodra je naar één vaste gebruikfrequentie al gebruikrichtlijn streeft je stopt met het kritisch kijken naar je gebruik, het voldoet immers toch aan de richtlijn?
Ik ben zelf nog wel iemand die vrij frequent van ritme/bezigheden wisselt en daar vallen joints soms beter, maar soms ook slechter onder. Als ik zou zeggen dat ik maximaal X dagen in de week zou blowen heb ik een beetje het gevoel alsof ik de controle(kritisch denken) opgeef.:)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."