Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWiet op je 14de

Wiet op je 14de

32 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#1
acht.zes zei:
Langspeelplaat

volgens mij kan je niet lichaamelijk verslaafd raken aan THC.
Klik om te vergroten...


https://www.jellinek.nl/informatie-...asisinfo/kun-je-verslaafd-raken-aan-cannabis/

Je kan wel lichamlijk verslaaft raken aan cannabis. Het geldt niet voor iedere cannabis verslaafde maar het gebeurd zeker bij een deel van hen. Her is voor een ieder verschillend.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#2
@De Dunne

dit neem ik dus totaal niet serieus. onrust is niet lichamelijk maar geestelijk. trillen en zweten? nog nooit van gehoord. hoofdpijn? me reet. angst? wtf?, dan heb je dus een onderliggend probleem die je misschien met blowen onderdrukt hebt maar is dus geen direct gevolg van het stoppen. blijft over inslapen die ik al genoemd heb wat gewoon een kwestie van gewenning is en ja, je gaat een poosje heftig dromen als je stopt maar dat wordt vanzelf minder. en niet blowers hebben ook nachtmerries ligt niet aan het blowen of stoppen daar van.

je komt wel vaker onzin tegen over softdrugs bij de officiele instanties. of het bangmakerij is of dat ze echt niet beter weten zou ik niet weten.

dat tolerantie opbouwen dat je steeds meer nodig hebt is ook al een fabeltje, bij mij althans wel.

edit;

heb net de zelftest gedaan en ik scoor 10 op 36, mijn gebruik is risicovol volgens de Jellekliniek.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#3
@De Dunne

en waarom is dat zo? omdat het op internet staat?

zo kan ik het ook wel. zonder mijn ervaring te raadplegen heb ik hier in huis 'het groene boekje' (voorlichting over hasj en wiet) en 'uit je bol', een soort drugsencyclopedie, en in allebei staat dat blowen dus NIET lichamelijk verslavend is.

als ik vandaag stop dan weet ik nu al precies wat er gaat gebeuren:
zo lang ik mezelf bezig kan houden is gebeurt er echt helemaal niks. maar als ik me wil ontspannen dan is er wel een hang naar een joint, dus ik zal opnieuw moeten leren om me zonder wiet te kunnen ontspannen. en ik zal moeite hebben met inslapen, en als ik dan slaap dan begin ik als een gek te dromen terwijl ik me daar alles van herinner als ik weer op sta. van ziek zijn, me beroerd voelen of weet ik veel wat voor lichamelijke klachten is geen enkele sprake.

begrijp me niet verkeerd, ook geestelijke verslaving kan heel hardnekkig zijn waardoor het dus echt moeilijk kan zijn om er mee te stoppen, maar de vergelijking met andere drugs waar je wel lichamelijk verslaafd aan kan raken gaat toch echt geheel mank.


verder lig ook ik er niet wakker van, wel probeer ik te waarschuwen waar nodig maar ook probeer ik nuances aan te brengen waar nodig.

so let's agree to disagree, niks aan de hand, toch? :)
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dan geloof je het toch niet @acht.zes ? Lig ik niet wakker van hoor. Het is toch echt zo.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#5
@De Dunne

in 'uit je bol' staat het goed omschreven. ik zal er uit citeren:

Een vraag die altijd weer wordt gesteld: is cannabis verslavend?
Volgens de traditionele definitie van verslaving moet er sprake zijn van ''tolerantie' en van 'lichamelijke verslaving'.

Bij hasj en wiet is er wel sprake van tolerantie want wie veel blowt heeft op den duur meer nodig (edit; dit gaat voor mij niet op, maar ik blow dan ook niet veel, maar wel elke dag). Maar van lichamelijke afhankelijkheid bij cannabis is absoluut geen sprake. Als er geen stuf in huis is zal de gebruiker het wellicht jammer vinden dat hij zijn blowtje tijdelijk moet missen maar verder heeft hij er geen last van. Bij alcohol en opiaten moet de geregelde gebruiker dus wel het huis uit om te scoren, anders wordt hij ziek. In die zin is cannabis dus niet verslavend.
Toch klopten er op den duur mensen bij de verslavingszorg aan die cannabis rookten en daar niet mee konden stoppen, hoewel ze dat wel wilden. Om deze nieuwe 'verslaafden' in te passen moest de oude definitie van verslaving worden bijgesteld. de verslavingsexperts kennen nu dus 'geestelijke afhankelijkheid' van cannabis, ook wel 'roesverslaving' genoemd. volgens deze visie is de habituele cannabisgebruiker niet verslaafd aan het middel, maar aan de roes. er wordt dan niet langer gerookt om high te zijn en te communiceren met de wereld en het leven, maar de roes wordt gebruikt om 'weg' te zijn, dus van de wereld, van de eigen problemen die met niet onder ogen wil zien.
Het percentage gebruikers die hulp zoekt ligt bij cannabis behoorlijk laag. En bij de meeste van deze probleemgevallen bleek bovendien sprake te zijn van een dubbele diagnose. Dat wil zeggen dat de geestelijke afhankelijkheid van de cannabisroes gepaard gaat met psychiatrische problemen. Als zulke mensen met blowen stoppen, wordt plotseling duidelijk wat hun onderliggende problematiek was die ze jarenlang met cannabisgebruik hebben toegedekt. Een enkeling kan zich vervolgens wel redden, maar veel anderen hebben psychotherapeutische hulp nodig om hun problemen de baas te worden.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#6
als ik naar mezelf en mijn vrienden kijk, we blowden allemaal en veel en vaak in onze pubertijd. de meeste zijn zonder problemen gestopt, een paar hadden het daar dus wel moeilijk mee, en enkelen zijn gewoon blijven blowen, zoals ikzelf dus. maar ik ken echt helemaal niemand die lichamelijke klachten kreeg na stoppen met blowen. en dan echt helemaal niemand.

ik ken wel mensen die verslaafd waren aan hardrugs, dat niet durfden op te biechten aan hun ouders en met de smoes kwamen dat ze verslaafd waren aan wiet. misschien komen daar die verhalen vandaan, anders weet ik het niet.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik wel. :wink:
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#8
ik geloof best dat je dat geloofd, maar ik geloof het in ieder geval niet. :tongueout:
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#9
Dat mag hoor.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#10
misschien dat anderen hun licht kunnen laten schijnen over deze materie?

en zijn er hardcore blowers op deze site die lichamelijke ontwenningsverschijnselen krijgen als ze niet kunnen blowen?

wellicht iets voor een nieuw topic en dan een poll er bij?
a
astonedhoneybadgerLid
01-01-2024, 00:00
#11
winz zei:
Is het normaal om op je 14de wiet te roken?
Ik heb het een paar dagen geleden geprobeerd en ik vond het wel leuk en zou het wel vaker willen doen en ik zou het niet vaker willen doen om problemen ofzo
Dus is het normaal om op me 14de te doen?
En aan reacties met je kan beter wachten tot je 16de heb ik niks want dat heb ik al vaak genoeg gelezen.
En als het niet normaal is om het te roken wat zou er kunnen gebeuren als ik het 1/2x per maand doe?
Klik om te vergroten...

ik doe het ook gap, mensen hebben het erover dat je school cijfers omlaag gaan en dat alles berg afwaards zal gaan in je leven maar bij mij gaat het wel flex, zit in het 3de leerjaar en mijn cijfers zijn goed. alleen deel ik het niet graag met mensen dat ik blow want ja het klinkt best raar op die leeftijd maar heb er wel bewust voor gekozen.

Wat vinden jullie kan het ermee door of hulp zoeken?
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#12
astonedhoneybadger zei:
ik doe het ook gap, mensen hebben het erover dat je school cijfers omlaag gaan en dat alles berg afwaards zal gaan in je leven maar bij mij gaat het wel flex, zit in het 3de leerjaar en mijn cijfers zijn goed. alleen deel ik het niet graag met mensen dat ik blow want ja het klinkt best raar op die leeftijd maar heb er wel bewust voor gekozen.

Wat vinden jullie kan het ermee door of hulp zoeken?
Klik om te vergroten...
Je moet er vooral mee uitkijken dat je het niet te vaak doet en bedenken waarvoor je het gebruikt.

Gebruik je het omdat je anders niet kunt slapen, niet goed kunt ontspannen of om de spanning uit sociale interactie met vrienden te halen, dan zou ik zeggen dat het ongezond is wat je doet. Dat zijn namelijk dagelijkse zaken die je zonder blowen af moet kunnen en niet in ontwikkelt als je ze niet op een gezonde manier onder ogen komt.

Als je af en toe eens wil relaxen en daarbij dan besluit een blowtje te nemen dan is het een heel ander verhaal.

Je moet je verder wel bedenken dat er vijf keer zoveel teer in een joint zit als in een sigaret. Die kankerstokken zijn al niet al te best voor je, dus dat is best alarmerend. Er wordt over jointjes vaak gedaan alsof het allemaal best normaal is en het allemaal niet zo ongezond is, maar dat is dus onzin.

Ik vind persoonlijk vanaf je 14e of 15e blowen erg jong. Mijn broer heeft het vanaf die leeftijd dagelijks gedaan en is na tien jaar psychotisch geraakt en heeft nu een geestesziekte genaamd schizoaffectieve stoornis. Over dat soort ontwikkelingen hoor je bijna nooit, omdat wiet schijnbaar niet zoveel kwaad kan. Zo'n mogelijkheid bestaat dus wel als je het dagelijks doet en dat kost je rustig drie jaar van je leven voordat je weer op de rit bent. Daarnaast ben ik ook van mening dat je op je 14e of 15e nog niet goed overziet wat je doet. Je hersenen, en dan met name je prefrontale cortex; het deel van de hersenen dat je impulsen probeert te controleren, is nog niet volgroeid. Op jouw leeftijd zijn de gevolgen van wat je doet dus niet goed in te schatten en is daarbij de kennis ook lang niet altijd aanwezig over alle risico's die je loopt.

Als je het meerdere keren per week doet dan zou ik persoonlijk zeggen dat het niet slim is en zou ik gaan minderen. Of je daarvoor hulp moet zoeken moet je zelf bedenken. Als je het een keertje in het weekend doet dan zou ik er niet al teveel over inzitten.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik was 13 toen ik begon met blowen en ik moet bekennen dat dit mij wel degelijk geremd heeft in mijn persoonlijke ontwikkeling en ook al een negatieve invloed had op mijn schoolresultaten.

Anyway, @Sally Tessio beschrijft het goed hier boven. Ik zou zijn raad zeker niet in de wind slaan.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."