Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWiet op je 14de

Wiet op je 14de

32 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
w
winzLid
01-01-2024, 00:00
#1
Is het normaal om op je 14de wiet te roken?
Ik heb het een paar dagen geleden geprobeerd en ik vond het wel leuk en zou het wel vaker willen doen en ik zou het niet vaker willen doen om problemen ofzo
Dus is het normaal om op me 14de te doen?
En aan reacties met je kan beter wachten tot je 16de heb ik niks want dat heb ik al vaak genoeg gelezen.
En als het niet normaal is om het te roken wat zou er kunnen gebeuren als ik het 1/2x per maand doe?
S
StonersosaLid
01-01-2024, 00:00
#2
winz zei:
Is het normaal om op je 14de wiet te roken?
Ik heb het een paar dagen geleden geprobeerd en ik vond het wel leuk en zou het wel vaker willen doen en ik zou het niet vaker willen doen om problemen ofzo
Dus is het normaal om op me 14de te doen?
En aan reacties met je kan beter wachten tot je 16de heb ik niks want dat heb ik al vaak genoeg gelezen.
En als het niet normaal is om het te roken wat zou er kunnen gebeuren als ik het 1/2x per maand doe?
Klik om te vergroten...
Of het normaal is om op je 14e te blowen is een mening en dat verschilt per persoon. Als je het af en toe een keertje gebruikt zal er niet heel veel aan de hand zijn maar je kan op jouw leeftijd beter niet vast gaan blowen, ik spreek uit mijn eigen ervaring als ik zeg dat je schoolresultaten aanzienlijk achteruit gaan als je veel blowt op die leeftijd. Probeer daarom duidelijk een grens voor jezelf te stellen en die grens aan te houden, misschien kan iemand anders je voorlichten over de risico's aan wiet gebruik onder de 18 want hier weet ik zelf niet genoeg over om te vertellen, succes.
b
benniesmittersLid
01-01-2024, 00:00
#3
Heel raar is het niet, op die leeftijd ga je dingen uitproberen. Voor jou is het wiet, ik had dat met alcohol. Maar of het verstandig is is een tweede. Ik denk dat je het beter links kan laten liggen komende jaartjes. Je brein ontwikkeld zich nog zoveel op die leeftijd, op je 16e ook nog trouwens. Daarmee dus ook je karakter. Als je het doet, houd het bij af en toe. Dus niet elke maand ofzo, maar ik raad het je gewoon in het algemeen af om het nog te roken op deze leeftijd.
S
StonersosaLid
01-01-2024, 00:00
#4
benniesmitters zei:
Als je het doet, houd het bij af en toe. Dus niet elke maand ofzo, maar ik raad het je gewoon in het algemeen af om het nog te roken op deze leeftijd.
Klik om te vergroten...
Wat bennie zegt klopt maar wat belangrijk is om niet te vergeten is dat als je gaat blowen je het zelf wilt en niet omdat je vrienden het willen. Eet en drink altijd goed voor en tijdens gebruik om slechte ervaringen tegen te gaan.
b
benniesmittersLid
01-01-2024, 00:00
#5
Stonersosa zei:
Wat bennie zegt klopt maar wat belangrijk is om niet te vergeten is dat als je gaat blowen je het zelf wilt en niet omdat je vrienden het willen. Eet en drink altijd goed voor en tijdens gebruik om slechte ervaringen tegen te gaan.
Klik om te vergroten...

Dit sowieso! Klinkt heel cliché maar je bent gewoon echt stoerder als je nee durft te zeggen :tearsofjoy: .
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#6
Prima hoor! :thumbsup2: Maar dat JIJ dat niet hebt betekent niet dat anderen dat ook niet hebben he. Ik ken toevallig zulke mensjes. Dus niks uit boekje of internet. Kijk verder dan je eigen situatie, leef je eens in.
Drugs en verslavingen zijn voor een ieder verschillend.
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#7
Normaal is misschien niet het juiste waardeoordeel. Zelf was ik ook veertien toen ik voor het eerst wiet rookte. Dus voor mij is het normaal.

Wachten is beter, maar dat ga je vast niet doen. Dus houd je gebruik beperkt. Wat je zelf al zegt, één keer in de maand, is prima.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik persoonlijk vind 14 wel jong. En wat Stonersosa ook al zegt, zal het per persoon verschillen. Ik ken genoeg mensen die rond die leeftijd zijn begonnen met of blowen of drinken. En zeker tegenwoordig is het al iets gebruikelijker dan in "mijn tijd" denk ik. Ik was sowieso wat later met alles op dat gebied. Mijn 1e keer alcohol was echt pas heel braaf op mijn 16e en mijn eerste keer blowen op mijn 21e. Tja, ik was er niet klaar voor nog en sommige vrienden toen al wel. Ik was gelukkig één van de personen die nee kon zeggen en mijn vrienden drongen het niet op. Ik moet zeggen dat ik rond die leeftijd ook behoorlijk serieus was met sport, dat zal ook wel een reden geweest zijn.
Goed is het dus niet op je 14e blowen maar ik zelf denk dat als je het echt maar af en toe doet, max 1x per maand ofzo iets, het wel mee zal vallen allemaal. Plus dat het leuker blijft als je maar af en toe blowt! :wink:
B
BeeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Normaal of niet, op jonge leeftijd wiet roken is schadelijk voor je cognitieve ontwikkeling (dus je hersenen). Nu ben je 14, dus waarschijnlijk ben je nog niet heel erg bezig met de toekomst... maar ik denk dat je "future-self" je dankbaar zal zijn als je er even mee wacht tot je oud genoeg bent om het legaal te kunnen kopen. Je hersenen zijn volop in de groei en juist deze periode van je leven is het niet heel verstandig daar mee te gaan kloten. De pubertijd doet dat zelf wel :) Ik moet er zelf persoonlijk niet aan denken dat ik op die leeftijd begon te blowen.
P
Purple hazeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik vind het niet normaal, drugs is niet voor kinderen maar voor volwassenen.
H
HasjkikkertLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik was 14 en een half voor t eerst. gwm niet te vaak doen op die leeftijd (max eens per maand) en als je wat ouder bent en wat meer ervaring hebt kan je wat meer gaan blowen maar ik raad aan sws niet meer dan eens per week
I
IllusionistLid
01-01-2024, 00:00
#12
Wiet op je 14e roken is zeker niet verstandig. Dit komt omdat je hersenen nog volop in ontwikkeling zijn. Door het roken van wiet zullen inderdaad je schoolresultaten achteruit gaan, mits je het veel/vaker gebruikt. Ik denk dat, als je het af en toe eens gebruikt, er niet heel veel aan de hand zal zijn. Maar ja, ik ben ook geen onderzoeker dus ik kan je niks zeker zeggen. Het zal niet bevorderend zijn voor je longen en hersenen in ieder geval.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Zoals inderdaad hierboven al gezegd wordt, je brein is nog vol in ontwikkeling. Beter wacht je nog even met experimenteren. Als je een jaar of 18 tot 20 ben is je brein uitontwikkeld en dan heeft het een stuk minder gevolgen.

Het kan wel, verstandig is het niet.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Langspeelplaat

ja, heb er nog wat aan toegevoegd, ik ben inderdaad verslaafd aan blowen ja. let wel: geestelijk. volgens mij kan je niet lichaamelijk verslaafd raken aan THC.
K
KushloverLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik was al begonnen op me 11e en alles doet het nog
N
NietingebruikLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ben ook op een jonge leeftijd begonnnen.
Niks aan de hand leef nog geen Psychische Problemen School helaas niet afgemaakt.
Maar dat komt waarschijnlijk niet door het Blowen.
Had gewoon veel Slechte cijfers vaak Verslapen etc.
Komt gewoon door me zelf
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#17
ik was zelf 13 en met 14 al elke dag.

ik raad het ten zeerste af. advies was gymnasium na de lagere school maar werd uiteindelijk havo en dat nog met de hakken over de sloot gehaald, en de oorzaak daarvan was duidelijk dat blowen.

en vervolgopleiding ging al helemaal de mist in omdat ik toen naast dagelijks blowen in het weekend naar housefeestjes ging.

en dan sta je daar dan als 18 jarige met je IQ van 135 achterlijk werk te doen via uitzendbureau's.

kort gezegd zit het zo, als je je verveelt ga je op zoek naar nieuwe dingen, naar uitdagingen en dan blijf je je ontwikkelen. als je stoned bent is niks doen juist leuk, je verveelt je dan niet want je vind alles wel best. je gaat niet op zoek naar nieuwe dingen/uitdagingen en je staat stil in je ontwikkeling.

de vorige 2 reacties zijn van lieden die nog in de ontkennende fase zitten, ik zou daar niet naar luisteren. ook zij komen uiteindelijk tot de conclusie dat ze veel meer bereikt zouden hebben in het leven als ze niet zo jong zo veel zouden zijn gaan blowen.

als je dan toch wil blowen, beperk het, doe het af en toe en wel om de momenten dat je echt geen verplichtingen hebt, want daar komt anders niks meer van.

2 bekende valkuilen zijn:
- weet dat aks je overdag blowt dat er dan de rest van de dag nauwelijks meer iets uit je handen komt.
- en 's-avonds blowen mag dan wel beter zijn dan ook overdag, maar stoned inslapen went snel en voor je het weet kan je niet meer normaal inslapen als je niet stoned bent en wordt je al gauw afhankelijk van elke avond blowen. hetzelfde principe dus als mensen die verslaafd zijn aan slaapmiddelen.
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#18
acht.zes zei:
ik was zelf 13 en met 14 al elke dag.

ik raad het ten zeerste af. advies was gymnasium na de lagere school maar werd uiteindelijk havo en dat nog met de hakken over de sloot gehaald, en de oorzaak daarvan was duidelijk dat blowen.

en vervolgopleiding ging al helemaal de mist in omdat ik toen naast dagelijks blowen in het weekend naar housefeestjes ging.

en dan sta je daar dan als 18 jarige met je IQ van 135 achterlijk werk te doen via uitzendbureau's.

kort gezegd zit het zo, als je je verveelt ga je op zoek naar nieuwe dingen, naar uitdagingen en dan blijf je je ontwikkelen. als je stoned bent is niks doen juist leuk, je verveelt je dan niet want je vind alles wel best. je gaat niet op zoek naar nieuwe dingen/uitdagingen en je staat stil in je ontwikkeling.

de vorige 2 reacties zijn van lieden die nog in de ontkennende fase zitten, ik zou daar niet naar luisteren. ook zij komen uiteindelijk tot de conclusie dat ze veel meer bereikt zouden hebben in het leven als ze niet zo jong zo veel zouden zijn gaan blowen.

als je dan toch wil blowen, beperk het, doe het af en toe en wel om de momenten dat je echt geen verplichtingen hebt, want daar komt anders niks meer van.

2 bekende valkuilen zijn:
- weet dat aks je overdag blowt dat er dan de rest van de dag nauwelijks meer iets uit je handen komt.
- en 's-avonds blowen mag dan wel beter zijn dan ook overdag, maar stoned inslapen went snel en voor je het weet kan je niet meer normaal inslapen als je niet stoned bent en wordt je al gauw afhankelijk van elke avond blowen. hetzelfde principe dus als mensen die verslaafd zijn aan slaapmiddelen.
Klik om te vergroten...

Ik vind het altijd wel grappig dat ex-verslaafden, nadat ze gestopt zijn het middel verafschuwen en stigmatiseren. Het verhaal vanuit het oogpunt van een verslaafde is dus ook niet echt genuanceerd te noemen.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#19
@Langspeelplaat

daar sla je de plank toch echt helemaal mis :tongueout:

ik ben nooit gestopt met blowen, nu dus al 29 jaar elke dag. maar ik ben gewoon eerlijk tegen mezelf en zeker in mijn pubertijd heeft al dat geblow mij dus behoorlijk geremd in mijn ontwikkeling. en dan doe ik mijn verhaal in de hoop dat anderen dus niet dezelfde fout maken als ik heb gedaan.

en was of ben ik verslaafd aan blowen?

geestelijk zeker wel. hoewel ik een paar regels heb waar ik me aan hou (niet overdag en niet meer zo veel) heb ik het nodig om te slapen, en als ik geen wiet in huis heb dan voel ik me toch echt niet op mijn gemak, gelijk een nicotinejunk die zonder shag/sigaretten zit.

wat ik inmiddels wel heb, als ik onder de mensen ben die niet blowen dan heb ik er geen behoefte aan, ik kan zo een hele avond zonder dan. maar als ik dan weer thuis ben, moet ik toch een klein jointje draaien voor het slapen.
vakantie naar het buiotenland precies hetzelfde, gaat gewoon goed zonder wiet maar het eerste wat ik dan doe als ik weer thuis ben kun je wel raden.
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#20
acht.zes zei:
@Langspeelplaat

daar sla je de plank toch echt helemaal mis :tongueout:

ik ben nooit gestopt met blowen, nu dus al 29 jaar elke dag. maar ik ben gewoon eerlijk tegen mezelf en zeker in mijn pubertijd heeft al dat geblow mij dus behoorlijk geremd in mijn ontwikkeling. en dan doe ik mijn verhaal in de hoop dat anderen dus niet dezelfde fout maken als ik heb gedaan.
Klik om te vergroten...

Ah, dus je bent nog steeds verslaafd. Zeg dat dan. Als je dagelijks drugs gebruikt belemmert dat je ontwikkeling inderdaad, maar dat lijkt me evident.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."