Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHyperventilatie/paniekaanvallen na cannabis gebruik.

Hyperventilatie/paniekaanvallen na cannabis gebruik.

12 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
K
KalebasLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dit is precies wat ik had. Van mijn 15e tot mijn 20e stevig geblowd, vanaf toen kreeg ik last van paniekaanvallen tijdens blowen. Hartkloppingen, paranoia noem maar op. Ben er gewoon mee gestopt, niets voor mij. Ik kan blowen alleen nog hebben als ik XTC heb gebruikt, een hijsje of 2 op mijn piek.
f
fabrieksfoutLid
01-01-2024, 00:00
#2
Beste medeleden,

Laten we beginnen met alvast vast te stellen dat ik langdurig ZWAAR gebruiker ben geweest van cannabis. (10 jaar non stop, dus we kunnen ook vaststellen dat ik verslaafd was.) Ik rookte maandelijks tussen de 50 en de 75gram. (50 als ik fulltime werkte, 75 als ik verlof opnam op het einde van het jaar.) Dit was gemakkelijk 5-8 blunts op een dag. Smorgens rookte ik voor het werk een stevige, alsook tijdens de werkuren mits ik altijd buiten werkte. (Natuur onderhoud en bosbouw.) Als ik thuis kwam/ of in de weekends blowde ik de ene na de andere. Soms lag ie wel eens een uurtje a anderhalf uurtje in de asbak, maar nooit echt veel langer.

Nou was ik dus even gestopt met blowen.
(waar ik vreemd genoeg zonder veel problemen in slaagde.) 6 maanden gestopt zodat alles zeker uit me lichaam was en ik een tijdje echt nuchter ging leven. Ik rookte na die 6 maanden weer een jointje, een sticky voor te beginnen, mits ik zolang niet gerookt had. Dat ging dus niet zoals verwacht. Ik begon enorm hard te zweten, mijn hart klopte bijna uit mijn borstkas bij wijze van spreken, en mijn gedachten sloegen op hol & ik kreeg het gevoel dat ik knock out zo vallen... Zo erg dat ik op mijn bed ben gaan liggen. (Ik ben sinds dat ik 18 ben aan het werk, full time & ben maar 3 x thuis geweest. 2x na een operatie en 1x verplicht met het coronavirus.) Dus ik ben normaal niet het persoon dat naar de dokter zal bellen, maar toen dit alles over was heb ik contact met hem gehad en enkele onderzoeken laten doen. Hij vond niets van lichamelijke afwijkingen, dus hij stelde vast dat dit hyperventilatie / paniekaanval was.

Nou dacht ik een week erna een bong hit te nemen, mits er dan geen tabak aan te pas komt. Weer hetzelfde verhaal, minus het dokter gedeelte dan. Weer even later kwam een vriend langs en bood me zijn joint aan. Ik heb letterlijk 2 trekjes gedaan, en na een kleine 20 minuten kreeg ik weer hetzelfde aan de hand. Vaker geprobeerd met kleine hoeveelheden, en dit blijft me maar gebeuren.. dokters kunnen niets vaststellen na meerdere onderzoeken. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben nou intussen weer een maand of 4 gestopt. Andere drugs neem ik ook al lang niet meer. Een jaar of 7 geleden deden we wel eens wat coke of mdma tijdens een festival of in een discotheek, maar het lijkt me gek dat dit er zoveel later pas mee te maken heeft.

Zijn er mensen met dezelfde ervaringen, zoja wat werkte bij jullie wel? Konden jullie dit vermijden of is het iets permanent? Het is niet dat ik weer zo zwaar zou willen blowen, maar zo in het weekend is een jointje met mijn vrienden delen zou wel aangenaam zijn. Ik vind het heel gek gewoon dat ik na zolang, en zo veel gerookt te hebben dit nu opeens voor heb.
f
fabrieksfoutLid
01-01-2024, 00:00
#3
Don Draper zei:
Begin je weer te blowen in dezelfde hoeveelheden als toen je stopte?

Want je tolerantie is waarschijnlijk omlaag gegaan dus dat zou ik niet doen. Wat gebeurd er als je maar enkele hits neemt en dan laat inwerken? Dus niet een hele blow en zeker geen bong. Is het dan nog steeds geen goed gevoel?
Klik om te vergroten...
Beste,
Ten eerste, bedankt voor de reactie.

In mijn heftige "blow periode" deed ik gemiddeld 0.6/0.8 (soms 1.0) in een blunt. Na dat ik die 6 maanden gestopt was, deed ik maximaal 0.3 in mijn blunt. Alsook deed ik wat jij zegt zo een trekje of 2 a 3 en dan half uurtje laten inwerken. Alsnog krijg ik dan deze zogenaamde paniekaanvallen. Even later probeerde ik dit met een 0.2 sticky jointje en dit was nog erger geworden. Misschien mede door de tabak, want dit was een gewone lange vloei met wat tabak bij. Alsook had ik het zelfde effect toen ik die hit van de bong nam
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#4
Was het uit hetzelfde zakje? Sterke wietje genomen? Sativa genomen en niet indica geprobeerd?

0.3 gram is wat er ook in een voorgedraaide zit en sommigen vinden het dan nog steeds vrij fors soms.

Ik heb het probleem dat hoe ouder ik word mijn tolerantie steeds lager wordt. Dus tegenwoordig die doe ik maar enkele kruimeltjes uit gruis.

Je hebt een lange tolerantie break gehad dus misschien moet je weer helemaal vanaf 0 beginnen. Het kan ook zijn dat je ongewild eroverheen bent. Dan is er niet veel aan te doen behalve het over een tijdje nog een keer proberen of anders gewoon het te laten gaan.
f
fabrieksfoutLid
01-01-2024, 00:00
#5
Don Draper zei:
Was het uit hetzelfde zakje? Sterke wietje genomen? Sativa genomen en niet indica geprobeerd?

0.3 gram is wat er ook in een voorgedraaide zit en sommigen vinden het dan nog steeds vrij fors soms.

Ik heb het probleem dat hoe ouder ik word mijn tolerantie steeds lager wordt. Dus tegenwoordig die doe ik maar enkele kruimeltjes uit gruis.

Je hebt een lange tolerantie break gehad dus misschien moet je weer helemaal vanaf 0 beginnen. Het kan ook zijn dat je ongewild eroverheen bent. Dan is er niet veel aan te doen behalve het over een tijdje nog een keer proberen of anders gewoon het te laten gaan.
Klik om te vergroten...
Ja was waarschijnlijk ook wel een sterk wietje. Ik kweekte zelf me eigen wiet toen ik zoveel rookte. Meestal amnesia, soms een andere sterke haze. Afgelopen keren heb ik uit de coffeeshop gehaald.

Ik heb zowel sativa als indica geprobeerd. Bij beide kreeg ik weer zo een "aanval"

Is dat veel ja? Ik heb voorheen nooit een voorgedraaide gekocht. Ook niet vaak wiet gehaald bij de shop (20x op 10 jaar tijd) ook nooit op straat of van kenissen gehaald. Heb bijna altijd zelf me eigen binnentuintje gehad.

Ik ga eens proberen wat jij zegt, een paar kruimeltjes (0.1/0.2 neem ik aan?) Er tussen te draaien. Doe jij dit dan in een gewone joint met tabak?

Mijn tolerantie zal zeker wel laag tot 0 zijn nu inderdaad. Mits ik weer zulke aanvallen krijg met de tips die je me gegeven hebt, denk ik dat ik er inderdaad overheen ben of "uitgegroeid" ben zeg maar. In dat geval blijven we er gewoon van af. Het is niet dat ik moeite heb met er af te blijven, helemaal niet zelfs. Het is enkel zo dat mijn hechte vrienden allemaal blowen & ik graag nog eens een met hun een avondje per week kan meegenieten. Het is zo ook wel te doen. Maar als ik iets te lang in hun dampen blijf zitten, voel ik me weer slecht. En ik wil niet dat ze zich moeten gaan aanpassen naar mijn probleem. Ik voel me vervelend als ik aan de jongens moet vragen om ff een raampje open te zetten enzo. Hun vinden dit niet erg, maar mij zelf stoort dit wel.

Bedankt voor de tips, en jou kennis/ervaring te delen!
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#6
fabrieksfout zei:
Het is enkel zo dat mijn hechte vrienden allemaal blowen & ik graag nog eens een met hun een avondje per week kan meegenieten. Het is zo ook wel te doen. Maar als ik iets te lang in hun dampen blijf zitten, voel ik me weer slecht. En ik wil niet dat ze zich moeten gaan aanpassen naar mijn probleem. Ik voel me vervelend als ik aan de jongens moet vragen om ff een raampje open te zetten enzo. Hun vinden dit niet erg, maar mij zelf stoort dit wel.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat je hier al het antwoord heb op je probleem. :) Want ik herken het ook en heb hetzelfde meegemaakt. In een slecht geventileerde ruimte in zo'n setting krijg ik ook bad trips.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#7
Heel herkenbaar. Van de ene op de andere dag plots angstig en paniekaanvallen bij cannabis gebruik. Ik ben toen langzaam gaan accepteren dat het gewoon niet meer werkte voor mij op dat moment.

Jaren niet geblowd, sinds enkele maanden weer stevig (op de afgelopen dagen na). Soms is het een beetje de mindset van oké hoe voel ik me vooraf. Als je al gespannen bent is de kans enorm dat je weer zo'n aanval krijgt. Cannabis versterkt je emoties. Helaas ook de negatieve emoties.

Ik zou t gewoon even een tijdje niet meer doen als dat je lukt! Mocht dat niet lukken minderen en proberen indica wietjes te roken. Haze maakt me sowieso sneller angstig en paranoïde dan indica. Indica en sommige hasj juist heel ontspannend.
f
fabrieksfoutLid
01-01-2024, 00:00
#8
Raver zei:
Heel herkenbaar. Van de ene op de andere dag plots angstig en paniekaanvallen bij cannabis gebruik. Ik ben toen langzaam gaan accepteren dat het gewoon niet meer werkte voor mij op dat moment.

Jaren niet geblowd, sinds enkele maanden weer stevig (op de afgelopen dagen na). Soms is het een beetje de mindset van oké hoe voel ik me vooraf. Als je al gespannen bent is de kans enorm dat je weer zo'n aanval krijgt. Cannabis versterkt je emoties. Helaas ook de negatieve emoties.

Ik zou t gewoon even een tijdje niet meer doen als dat je lukt! Mocht dat niet lukken minderen en proberen indica wietjes te roken. Haze maakt me sowieso sneller angstig en paranoïde dan indica. Indica en sommige hasj juist heel ontspannend.
Klik om te vergroten...
Beste medelid,

Bedankt voor je ervaring te delen!
Ik ben nu inderdaad gestopt. Het werkt momenteel niet voor me. Ik ga over een x aantal maanden/ jaren vast nog eens proberen. Maar voor nu zeg ik, genoeg. Heb lang genoeg geblowd & ervan genoten. Heb afgebouwd met CBD wiet als vervanger voor een x aantal dagen. Nu helemaal niets meer.

De mindset zou bij mij normaal geen probleem mogen wezen, aangezien ik alles op orde heb en weinig tot geen stress had. Maar ik heb er geen last van eigenlijk, van het stoppen met blowen. Enkel jammer dat al me vrienden blowen en ik daardoor minder bij hun ben. Van tevoren kwam iedereen meestal samen bij mij thuis, maar nu ik niet meer blow komen ze veel minder, omdat ze nu buiten moeten gaan of onder de dampkap om te blowen. Ik kan ze dit ook niet kwalijk nemen, is koud buiten he. In de zomer zullen we vast wel vaker met ze allen weer in de tuin hangen.

Ik had ook zoals je zei indica en hasj geprobeerd.. helaas had dat hetzelfde effect. Toch bedankt voor de informatie!
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#9
Je kan ook eens een edible proberen.
B
BoymanLid
01-01-2024, 00:00
#10
fabrieksfout zei:
Beste medeleden,

Laten we beginnen met alvast vast te stellen dat ik langdurig ZWAAR gebruiker ben geweest van cannabis. (10 jaar non stop, dus we kunnen ook vaststellen dat ik verslaafd was.) Ik rookte maandelijks tussen de 50 en de 75gram. (50 als ik fulltime werkte, 75 als ik verlof opnam op het einde van het jaar.) Dit was gemakkelijk 5-8 blunts op een dag. Smorgens rookte ik voor het werk een stevige, alsook tijdens de werkuren mits ik altijd buiten werkte. (Natuur onderhoud en bosbouw.) Als ik thuis kwam/ of in de weekends blowde ik de ene na de andere. Soms lag ie wel eens een uurtje a anderhalf uurtje in de asbak, maar nooit echt veel langer.

Nou was ik dus even gestopt met blowen.
(waar ik vreemd genoeg zonder veel problemen in slaagde.) 6 maanden gestopt zodat alles zeker uit me lichaam was en ik een tijdje echt nuchter ging leven. Ik rookte na die 6 maanden weer een jointje, een sticky voor te beginnen, mits ik zolang niet gerookt had. Dat ging dus niet zoals verwacht. Ik begon enorm hard te zweten, mijn hart klopte bijna uit mijn borstkas bij wijze van spreken, en mijn gedachten sloegen op hol & ik kreeg het gevoel dat ik knock out zo vallen... Zo erg dat ik op mijn bed ben gaan liggen. (Ik ben sinds dat ik 18 ben aan het werk, full time & ben maar 3 x thuis geweest. 2x na een operatie en 1x verplicht met het coronavirus.) Dus ik ben normaal niet het persoon dat naar de dokter zal bellen, maar toen dit alles over was heb ik contact met hem gehad en enkele onderzoeken laten doen. Hij vond niets van lichamelijke afwijkingen, dus hij stelde vast dat dit hyperventilatie / paniekaanval was.

Nou dacht ik een week erna een bong hit te nemen, mits er dan geen tabak aan te pas komt. Weer hetzelfde verhaal, minus het dokter gedeelte dan. Weer even later kwam een vriend langs en bood me zijn joint aan. Ik heb letterlijk 2 trekjes gedaan, en na een kleine 20 minuten kreeg ik weer hetzelfde aan de hand. Vaker geprobeerd met kleine hoeveelheden, en dit blijft me maar gebeuren.. dokters kunnen niets vaststellen na meerdere onderzoeken. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben nou intussen weer een maand of 4 gestopt. Andere drugs neem ik ook al lang niet meer. Een jaar of 7 geleden deden we wel eens wat coke of mdma tijdens een festival of in een discotheek, maar het lijkt me gek dat dit er zoveel later pas mee te maken heeft.

Zijn er mensen met dezelfde ervaringen, zoja wat werkte bij jullie wel? Konden jullie dit vermijden of is het iets permanent? Het is niet dat ik weer zo zwaar zou willen blowen, maar zo in het weekend is een jointje met mijn vrienden delen zou wel aangenaam zijn. Ik vind het heel gek gewoon dat ik na zolang, en zo veel gerookt te hebben dit nu opeens voor heb.
Klik om te vergroten...
Hey fabrieksfout!

De anderen in dit topic hebben je vragen al goed beantwoord en volgens mij heb je inmiddels zelf ook al een besluit genomen. Ik wilde alleen zeggen dat ik in een hele vergelijkbare situatie zat. Vroeger rookte ik dagelijks en maakte ik er een sport van om zo veel mogelijk te roken. Op een bepaald punt is dat langzaam gaan omslaan en kreeg ik steeds meer ongewenste effecten (hoge hartslag, vervelende bloeddruk, paniek/angst) en dat werd na een tijdje zo erg dat ik na twee trekjes van een voorgedraaide eigenlijk al "te hard ging". Toen ben ik ruim een jaar helemaal gestopt.

Sindsdien gebruik ik heel af en toe (lees: maandelijks) weer eens, en dan gebruik ik een vaporizer waar ik echt hooguit 0.1 of zelfs maar 0.05gr in doe. Ook dan rook ik dat niet in 1x op. Dan blijft het heel mild, maar kan ik er nog van genieten (en zelf makkelijk bepalen hoe stoned ik wil zijn). Het klinkt vreemd - en voelt ook vreemd - maar er is iets veranderd in mijn hersenen waardoor ik stoned zijn als iets negatiefs/eng ben gaan zien en het hierdoor heel snel omslaat naar een paniekaanval.

Maakte voor mij (en voor jou ook als ik het zo lees) het besluit om dan maar te stoppen, wel erg makkelijk. En ik mis het ook totaal niet meer :wink: Ik vind het alleen nog prettig om aan het staartje van een LSD trip een heel klein beetje te blowen om de comedown wat te verzachten.
h
henkie2Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Cannabis = medicijn.

Net als elk medicijn werkt het niet voor iedereen even goed.

Legalize it!!! :sunglasses:
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#12
henkie2 zei:
Cannabis = medicijn.

Net als elk medicijn werkt het niet voor iedereen even goed.

Legalize it!!! :sunglasses:
Klik om te vergroten...
Its just a plant, not drugs!
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#13
Begin je weer te blowen in dezelfde hoeveelheden als toen je stopte?

Want je tolerantie is waarschijnlijk omlaag gegaan dus dat zou ik niet doen. Wat gebeurd er als je maar enkele hits neemt en dan laat inwerken? Dus niet een hele blow en zeker geen bong. Is het dan nog steeds geen goed gevoel?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."