Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSativa of Indica of hybrides en waarom?

Sativa of Indica of hybrides en waarom?

6 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#1
Vooropgesteld dat de taxonomische indeling van Cannabis aan verandering onderhevig was en nog steeds is, kan er wel een onderscheid worden gemaakt gebaseerd op de geografische oorsprong van de planten.

Ik ben juist blij dat verschillende rassen en veredelingen bestaan met verschillende effecten en geniet zowel van indica, sativa en hybrides.

Als ik toch moet kiezen, dan ga ik toch voor de klassieke indica. Hindu kush is mijn favoriete en zeer bekende vrijwel 100% indica.

Generaliserend merk ik bij gebruik de volgende verschillen tussen indica en sativa

Indica:

Met lage dosering merk ik psychisch relatief weinig, maar raak ik wel ontspannen en vaak nog best gemotiveerd om dingen te ondernemen. Sociaal gezien kan ik nog prima functioneren en mits de dosering laag genoeg is, merkt niemand iets. Bij pijn gaat het ergste randje er al af. De eetlust wordt vaak gestimuleerd wanneer de effecten afnemen.

Bij hoge dosering merk ik psychisch veel en ben ik lekker stoned. Misschien is het minder psychedelisch, inspirerend, paranoïdogeen dan bij een hoge dosis sativa, maar je kunt ook met indica's zeer heftige psychische effecten hebben.

Lichamelijk is het enorm ontspannend, spierspanning neemt af, pijn wordt veel dragelijker. Het is rustgevend en de zin om iets te ondernemen wordt vaak wel minder. De eetlust wordt na het hoogtepunt van de roes enorm versterkt. Een vreetkick is meer regel dan uitzondering.

Sativa:

Met lage dosering merk ik psychisch al snel erg veel. Het is enorm inspirerend en je wilt van alles doen, maar je denkt soms zoveel dat je alsnog niet weet waar je aan moet beginnen. Laat staan dat je iets af maakt. Het levert met dicipline soms wel mooie dingen op.

Lichamelijk voel je nog niet zoveel. Sociaal gezien, vermijd ik al snel de wat ingewikkelder situaties.

Bij hoge dosering neemt dit allemaal toe. Het werkt dan ook goed tegen pijn en ik hou persoonlijk wel van zo'n heftige THC trip. Maar het is psychisch dus meer activerend dan ik bij indica's heb. Sociaal gezien wil ik met hoge doseringen zo min mogelijk, want paranoïa ligt op de loer. Na de piek volgt ook soms een vreetkick.
P
PsychojohnLid
01-01-2024, 00:00
#2
Indica, puur vanwege de smaak. Misschien klinkt dit raar in de oren voor sommigen, maar ik kan nauwelijks het verschil in effecten onderscheiden.

Ik heb veel verschillende soorten wiet/hasj gerookt. Ik rookte eerst veel sativa, nu eigenlijk alleen nog indica. Ik merk wel enig verschil, bijvoorbeeld dat indica iets minder paranoïde is. Maar voor de rest ben ik gewoon altijd stoned, en voor mij is stoned gewoon stoned.

Ik denk dat ik gewoon heel anders reageer op cannabis, ik heb ook bepaalde effecten waar ik nog nooit iemand over heb gehoord.
Hippie Langwaus zei:
Lichamelijk is het enorm ontspannend, spierspanning neemt af,
Klik om te vergroten...
Een voorbeeld is dat juist na blowen bij mij veel spanning staat op mijn spieren (althans zo lijkt het). Soms heb ik de dag na blowen ook lichte spierpijn (eigenlijk alleen beenspieren/kuiten).

Lang antwoord kort, indica lekker.
h
henkie2Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Als ik zou moeten kiezen, dan ga ik voor indica en de effecten die daar typisch bij horen zoals de "body high".

Maar doorgaans rook/eet/consumeer ik cannabis van allerlei verschillende sativa, indica en hybrid soorten die verkrijgbaar zijn bij m'n lokale cannabisboer, variety is the spice of life :greenheart:
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hippie Langwaus zei:
Vooropgesteld dat de taxonomische indeling van Cannabis aan verandering onderhevig was en nog steeds is, kan er wel een onderscheid worden gemaakt gebaseerd op de geografische oorsprong van de planten.

Ik ben juist blij dat verschillende rassen en veredelingen bestaan met verschillende effecten en geniet zowel van indica, sativa en hybrides.

Als ik toch moet kiezen, dan ga ik toch voor de klassieke indica. Hindu kush is mijn favoriete en zeer bekende vrijwel 100% indica.

Generaliserend merk ik bij gebruik de volgende verschillen tussen indica en sativa

Indica:

Met lage dosering merk ik psychisch relatief weinig, maar raak ik wel ontspannen en vaak nog best gemotiveerd om dingen te ondernemen. Sociaal gezien kan ik nog prima functioneren en mits de dosering laag genoeg is, merkt niemand iets. Bij pijn gaat het ergste randje er al af. De eetlust wordt vaak gestimuleerd wanneer de effecten afnemen.

Bij hoge dosering merk ik psychisch veel en ben ik lekker stoned. Misschien is het minder psychedelisch, inspirerend, paranoïdogeen dan bij een hoge dosis sativa, maar je kunt ook met indica's zeer heftige psychische effecten hebben.

Lichamelijk is het enorm ontspannend, spierspanning neemt af, pijn wordt veel dragelijker. Het is rustgevend en de zin om iets te ondernemen wordt vaak wel minder. De eetlust wordt na het hoogtepunt van de roes enorm versterkt. Een vreetkick is meer regel dan uitzondering.

Sativa:

Met lage dosering merk ik psychisch al snel erg veel. Het is enorm inspirerend en je wilt van alles doen, maar je denkt soms zoveel dat je alsnog niet weet waar je aan moet beginnen. Laat staan dat je iets af maakt. Het levert met dicipline soms wel mooie dingen op.

Lichamelijk voel je nog niet zoveel. Sociaal gezien, vermijd ik al snel de wat ingewikkelder situaties.

Bij hoge dosering neemt dit allemaal toe. Het werkt dan ook goed tegen pijn en ik hou persoonlijk wel van zo'n heftige THC trip. Maar het is psychisch dus meer activerend dan ik bij indica's heb. Sociaal gezien wil ik met hoge doseringen zo min mogelijk, want paranoïa ligt op de loer. Na de piek volgt ook soms een vreetkick.
Klik om te vergroten...
Ik kan het zelf niet beter uitleggen, dus dat scheelt weer tikwerk :sunglasses: Gaat ook voor mij zo op
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#5
Let me know! :)

Mijn keuze; Hybride. Waarom? Beste van beide.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#6
mandragora zei:
Ik kan het zelf niet beter uitleggen, dus dat scheelt weer tikwerk :sunglasses: Gaat ook voor mij zo op
Klik om te vergroten...
Heel fijn, ik sluit me er bij aan.
HL verwoordt het nog beter dan ik het zelf zou kunnen.
T
TheRealKoekertLid
01-01-2024, 00:00
#7
Er bestaan wel pure indica/sativa strains maar die zie je niet zo vaak. Meestal spreekt men over indica/sativa dominante hybrides. Maar in het kort dus gewoon indica/sativa genoemd.

Ik heb niet perse een duidelijke voorkeur. Sativa blijf ik over het algemeen wat actiever van. Indica kan ik beter op slapen. Ik wissel gewoon een beetje af en zorg dat ik eigenlijk altijd wel beide in huis heb.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."