Wat is de mening van overige forumleden? Is onderstaand artikel overdreven? Of realistisch.
(ge-paste / copied van Algemeen Dagblad
https://www.ad.nl/binnenland/cardio...roten-kans-op-hartfalen-aanzienlijk~ac4fde8f/ )
____________________________
Bij een op de vier hartinfarcten onder volwassenen van 18 tot 45 jaar is cocaïne in het spel. Cardiologen van het Amsterdamse stadsziekenhuis OLVG luiden de noodklok over de effecten van drugsgebruik op het hart, omdat ze steeds vaker gevallen tegenkomen in hun dagelijkse praktijk.
Marcel Wiegman 16-10-18, 14:20 Laatste update: 17-10-18, 17:15
Toen cardioloog Robert Riezebos in 2000 met zijn opleiding tot cardioloog begon, werd hij een paar keer per jaar geconfronteerd met problemen die patiënten kregen door drugsgebruik. Nu is dat wekelijks en op de afdeling Spoedeisende Hulp zijn ernstige gevallen dagelijkse kost.
Volgens de arts zou het komen doordat drugsgebruik wordt genormaliseerd. ,,Het hoort kennelijk bij het leven in de grote stad, maar wij moeten hier de vervelende gesprekken voeren als het misgaat. De middelen zijn niet voor niets verboden."
Het hart is kwetsbaar, zeker voor gebruikers van cocaïne, xtc, speed en andere uppers. Riezebos ziet mensen met hartfalen en hartritmestoornissen en onlangs nog een sterfgeval door een gescheurde aorta. ,,Het is nog net geen routine, maar het is wel een zorgelijke ontwikkeling", zegt hij.
'Niet alleen jonge mensen'
De cardioloog spreekt morgen over het onderwerp tijdens de eerste publieksacademie van het OLVG. ,,Met deze bijeenkomst willen we kennis delen, awareness creëren en een discussie op gang brengen over de rol van drugs in de stad", zegt Riezebos.
,,Het zijn niet alleen jonge mensen die bij het OLVG met problemen binnenkomen. We zien steeds meer 50-, 60- en 70-jarigen die cocaïne gebruiken'', aldus Riezebos.
Iemand van veertig jaar met een hartinfarct moet de rest van zijn leven medicijnen slikken, maar herstelt sneller dan een ouder iemand. De ouderen lopen een groter risico. Vaak hebben ze al onderliggende hart- en vaatproblemen. Het cokegebruik kan die verergeren.
Versterkt effect met alcohol
De middelen zijn niet voor niets verboden
Robert Riezebos, Cardioloog OLVG
Wat zijn de gevolgen van gebruik precies? Cocaïne en anders stimulantia zoals xtc zorgen voor een hoge bloeddruk en een snellere hartslag. Tegelijk kunnen ze leiden tot spasmen in de slagaders rond het hart. Een combinatie van toegenomen vraag naar zuurstof en een verminderd aanbod daarvan. Met een beetje pech leidt dat tot een hartinfarct.
Cocaïne, zegt Riezebos, zorgt daarbovenop nog voor ‘plakkerigheid’ van het bloed en heeft direct effect op ‘de elektrisch activiteit’ van het hart. Dat wordt nog eens versterkt als het wordt gebruikt in combinatie met alcohol.
Het risico op een hartinfarct, zegt hij, is een uur na het gebruik van cocaïne naar schatting 24 keer groter dan normaal. De consequenties zijn groot: een hartinfarct kan gemakkelijk leiden tot overlijden. In elk geval wordt een deel van de hartspier dusdanig beschadigd dat langdurig, vaak levenslang, gebruik van medicijnen nodig is. Dat kan al voorkomen na eenmalig gebruik. Regelmatige gebruikers lopen op de wat langere termijn bovendien het risico op hartfalen: een verlies van pompkracht.
Onwetende gebruikers
Ook xtc is een upper die risico's vergroot. © anp
Gebruikers zijn vaak onwetend over de effecten van drugsgebruik op het hart, zegt Riezebos. Zelfs al is verslavingsexpertisecentrum Jellinek duidelijk over het
effect van cocaïne op het hart, en wijzen veel internationale onderzoeken al sinds jaar en dag in die richting. De 'publieksacademie' van morgen moet het debat over de effecten verder op gang te helpen.
Riezebos: ,,Ik heb niet de illusie dat ik als cardioloog het gebruik van drugs kan inperken. Ik kan niets verbieden, maar wel kan ik zorgen voor betere voorlichting. Zie het als een soort bijsluiter: weet welke risico’s je loopt als je dit soort middelen gebruikt. Dan moet je daarna zelf de afweging maar maken."