Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums"Cardiologen slaan alarm: drugs vergroten kans op hartfalen aanzienlijk"

"Cardiologen slaan alarm: drugs vergroten kans op hartfalen aanzienlijk"

18 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#1
De kop van het artikel bevat niks nieuwswaardigs. Maar die ontwikkeling dat blijkbaar steeds meer mensen bij de arts terechtkomen met hartklachten als gevolg van drugs, dat kan je wel als nieuwswaardig zien. Dat zie ik als de kern van het verhaal.
L

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
Lytje pole
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Dit is de belangrijkste reden waarom ik geen coke meer neem. Na 20 jaar lang zeer regelmatig te hebben gebruikt icm met alcohol is het voor mij wel genoeg zo.

Realistisch artikel.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#3
Wat is de mening van overige forumleden? Is onderstaand artikel overdreven? Of realistisch.

(ge-paste / copied van Algemeen Dagblad https://www.ad.nl/binnenland/cardio...roten-kans-op-hartfalen-aanzienlijk~ac4fde8f/ )

____________________________




Bij een op de vier hartinfarcten onder volwassenen van 18 tot 45 jaar is cocaïne in het spel. Cardiologen van het Amsterdamse stadsziekenhuis OLVG luiden de noodklok over de effecten van drugsgebruik op het hart, omdat ze steeds vaker gevallen tegenkomen in hun dagelijkse praktijk.

Marcel Wiegman 16-10-18, 14:20 Laatste update: 17-10-18, 17:15

Toen cardioloog Robert Riezebos in 2000 met zijn opleiding tot cardioloog begon, werd hij een paar keer per jaar geconfronteerd met problemen die patiënten kregen door drugsgebruik. Nu is dat wekelijks en op de afdeling Spoedeisende Hulp zijn ernstige gevallen dagelijkse kost.

Volgens de arts zou het komen doordat drugsgebruik wordt genormaliseerd. ,,Het hoort kennelijk bij het leven in de grote stad, maar wij moeten hier de vervelende gesprekken voeren als het misgaat. De middelen zijn niet voor niets verboden."

Het hart is kwetsbaar, zeker voor gebruikers van cocaïne, xtc, speed en andere uppers. Riezebos ziet mensen met hartfalen en hartritmestoornissen en onlangs nog een sterfgeval door een gescheurde aorta. ,,Het is nog net geen routine, maar het is wel een zorgelijke ontwikkeling", zegt hij.

'Niet alleen jonge mensen'
De cardioloog spreekt morgen over het onderwerp tijdens de eerste publieksacademie van het OLVG. ,,Met deze bijeenkomst willen we kennis delen, awareness creëren en een discussie op gang brengen over de rol van drugs in de stad", zegt Riezebos.

,,Het zijn niet alleen jonge mensen die bij het OLVG met problemen binnenkomen. We zien steeds meer 50-, 60- en 70-jarigen die cocaïne gebruiken'', aldus Riezebos.

Iemand van veertig jaar met een hartinfarct moet de rest van zijn leven medicijnen slikken, maar herstelt sneller dan een ouder iemand. De ouderen lopen een groter risico. Vaak hebben ze al onderliggende hart- en vaatproblemen. Het cokegebruik kan die verergeren.

Versterkt effect met alcohol
De middelen zijn niet voor niets verboden

Robert Riezebos, Cardioloog OLVG
Wat zijn de gevolgen van gebruik precies? Cocaïne en anders stimulantia zoals xtc zorgen voor een hoge bloeddruk en een snellere hartslag. Tegelijk kunnen ze leiden tot spasmen in de slagaders rond het hart. Een combinatie van toegenomen vraag naar zuurstof en een verminderd aanbod daarvan. Met een beetje pech leidt dat tot een hartinfarct.

Cocaïne, zegt Riezebos, zorgt daarbovenop nog voor ‘plakkerigheid’ van het bloed en heeft direct effect op ‘de elektrisch activiteit’ van het hart. Dat wordt nog eens versterkt als het wordt gebruikt in combinatie met alcohol.

Het risico op een hartinfarct, zegt hij, is een uur na het gebruik van cocaïne naar schatting 24 keer groter dan normaal. De consequenties zijn groot: een hartinfarct kan gemakkelijk leiden tot overlijden. In elk geval wordt een deel van de hartspier dusdanig beschadigd dat langdurig, vaak levenslang, gebruik van medicijnen nodig is. Dat kan al voorkomen na eenmalig gebruik. Regelmatige gebruikers lopen op de wat langere termijn bovendien het risico op hartfalen: een verlies van pompkracht.

Onwetende gebruikers

Ook xtc is een upper die risico's vergroot. © anp
Gebruikers zijn vaak onwetend over de effecten van drugsgebruik op het hart, zegt Riezebos. Zelfs al is verslavingsexpertisecentrum Jellinek duidelijk over het effect van cocaïne op het hart, en wijzen veel internationale onderzoeken al sinds jaar en dag in die richting. De 'publieksacademie' van morgen moet het debat over de effecten verder op gang te helpen.

Riezebos: ,,Ik heb niet de illusie dat ik als cardioloog het gebruik van drugs kan inperken. Ik kan niets verbieden, maar wel kan ik zorgen voor betere voorlichting. Zie het als een soort bijsluiter: weet welke risico’s je loopt als je dit soort middelen gebruikt. Dan moet je daarna zelf de afweging maar maken."
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#4
Klinkt wel als realistisch die toename. In mijn beleving normaliseert (in sommige kringen) het gebruik van uppers om de rat race bij te benen.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#5
Het verbaast me eigenlijk enigszins dat dit blijkbaar nieuws is. Ik dacht eigenlijk dat dit wel zo’n beetje algemeen bekend was. Er is veel wetenschappelijke literatuur over de negatieve effecten van stimulanten op het cardiovasculaire systeem, met name over cocaïne is veel geschreven. Je kunt natuurlijk niet verwachten dat gebruik van drugs die je systeem in overdrive zetten het risico op dit soort problemen níet vergroot, dat zou naief zijn.

Ik vind echter ook niet dat overdreven bangmakerij nodig is; een 24x verhoogde kans op een hartinfarct is een substantiële verhoging, maar alsnog blijft de absolute kans waarschijnlijk erg klein. Dat wordt door het artikel niet benoemd, presenteer de cijfers denk ik dan, als je zo pro-voorlichting bent als cardioloog (al is de kans groot dat die man zelf weinig inbreng heeft gehad in hoe het artikel ‘geframed’ is).
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#6
Inderdaad. Er zijn ook topsporters die ineens dood of halfdood neervallen... Wat zijn de exacte cijfers- hoeveel hebben de personen gebruikt die met hartklachten op de intensive care belanden. Ik durf te betwijfelen dat de meesten maar een lijntje hebben gehad. Dus hoe groot is statistisch de kans wanneer iemand hoeveel gebruikt. Het lijkt mij verder dat het hart van een gezond iemand best wel iets kan hebben. We zijn niet van suiker.
p
pelgrimLid
01-01-2024, 00:00
#7
Rayyar zei:
Inderdaad. Er zijn ook topsporters die ineens dood of halfdood neervallen... Wat zijn de exacte cijfers- hoeveel hebben de personen gebruikt die met hartklachten op de intensive care belanden. Ik durf te betwijfelen dat de meesten maar een lijntje hebben gehad. Dus hoe groot is statistisch de kans wanneer iemand hoeveel gebruikt. Het lijkt mij verder dat het hart van een gezond iemand best wel iets kan hebben. We zijn niet van suiker.
Klik om te vergroten...
Volledig met je eens :)
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Het klopt wel dat het gebruik van drugs die slecht voor je hart zijn enorm is toegenomen.

De hippies rookten een jointje en namen wat LSD. Dan had je ook nog hier en daar een verdwaalde heroinejunk, en coke snuiven deed alleen de elite.
In de jaren 90 is eerst XTC en daarmee ook speed en coke populair geworden bij het jonge uitgaanspubliek. En populair zijn die drugs altijd gebleven bij de jeugd, terwijl de generatie van toen nu veertigers zijn die nog steeds wel eens af en toe er pap van lusten.
Benieuwd hoe het over een jaar of 20 is. Iedereen elke week gezamelijk aan de Ayahuasca? :tongueout:
L
Lytje poleLid
01-01-2024, 00:00
#9
acht.zes zei:
Benieuwd hoe het over een jaar of 20 is. Iedereen elke week gezamelijk aan de Ayahuasca? :tongueout:
Klik om te vergroten...

Interessante ontwikkeling inderdaad, tegenwoordig worden partydrugs maatschappelijk steeds meer geaccepteerd.
Heroine bijvoorbeeld heeft een negatief imago en wordt sinds de heroine crisis in de jaren 80 in Nederland nauwelijks meer gebruikt. Volgens mij komen psychedelica tegenwoordig steeds meer in een positief daglicht te staan, ik ben benieuwd welke kant dit op gaat

/off topic
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#10
acht.zes zei:
Iedereen elke week gezamelijk aan de Ayahuasca? :tongueout:
Klik om te vergroten...

Ik zie nu voor me dat er net als dat er in de middeleeuwen publieke plees waren waar mensen vrolijk naast elkaar zaten te schijten, nu vrolijke zij-aan-zij ayahuasca-kotsplekken komen in ieder zichzelf respecterend dorps- of stadscentrum.
L
Lytje poleLid
01-01-2024, 00:00
#11
Roze olifant zei:
Ik zie nu voor me dat er net als dat er in de middeleeuwen publieke plees waren waar mensen vrolijk naast elkaar zaten te schijten, nu vrolijke zij-aan-zij ayahuasca-kotsplekken komen in ieder zichzelf respecterend dorps- of stadscentrum.
Klik om te vergroten...
Haha, goede dagbesteding in het bejaardentehuis.
L
Lytje poleLid
01-01-2024, 00:00
#12
kapitein-x zei:
De kop van het artikel bevat niks nieuwswaardigs. Maar die ontwikkeling dat blijkbaar steeds meer mensen bij de arts terechtkomen met hartklachten als gevolg van drugs, dat kan je wel als nieuwswaardig zien. Dat zie ik als de kern van het verhaal.
Klik om te vergroten...
Toenemend (bekend en geregistreerd) drugsgebruik door het wegvallen van taboes leidt tot een positieve correlatie met de toename van drugs geindiceerde hartklachten mijns inziens.

Krijg nu al last van tintelingen in mijn linkerarm bij het idee.
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik ben niet z´n fan van dit soort artikels. Alcohol gebruik is groter en geaccepteerder dan het ooit is geweest en nergens zul je lezen over de toename van kanker en andere kwalen door alcohol (althans in de koppen). Voor mij voelt dit als pure bangmakerij, waar of niet.
A
ArisenLid
01-01-2024, 00:00
#14
het gebruik van uppers is ongeveer vergelijkbaar als en goed potje hardlopen voor je hart je moet het niet elke dag doen want in realiteit ren je ook niet elke dag de 40 km dat zou je binnen de kortste keren een infarct of stilstand opleveren.
verder zijn er verschillende factoren die mee spelen , heb je van nature een zwak hart of heb je een zwak vaat stelsel
rook je enzovoort.
je ziet het ook vaak bij voetballers iedereen denk wouw wat een brok conditie maar hoe vaak lees je dat jonge voetballers
overlijden omdat ze op de een of andere manier een afwijking hebben aan hun hart.

ik denk dat als je gebruikt je goed bewust moet zijn van je eigen lichamelijke conditie laat je bijv eens goed testen
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#15
Had dit ook gelezen in de krant.
Wist dit al heel lang.


Maar elke keer wanneer ik zwaar aan het drinken ben wil ik juist dat pakje kopen....
self_destruction_by_the_ubermensh-d4pmh321.jpg
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik vind het jammer dat dit soort artikelen met halve waarheden worden gepubliceerd. Het draagt niet bepaald bij aan de geloofwaardigheid. Alsof drugsgebruikers dom zijn en makkelijk voor de gek te houden. Ik denk dat niemand daarbij gebaat is...

Ik ben het wel helemaal eens met @Arisen dat je vooral jezelf moet blijven monitoren. Als ik na een week dagelijks gebruik even een adempauze neem merk ik dat mijn hartslag pas weer een beetje normaal is na drie dagen. Voor de zekerheid gebruik ik dan pas weer vanaf dag 4. Alhoewel ik niet denk dat ik meteen ernstige hartklachten ga krijgen als ik wel doorga. Daarbij moet gezegd dat mijn gebruik redelijk moderaat is met max 2 gram per week of zo.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#17
Misschien zou het wat dat betreft interessant zijn een topic te beginnen waarin gebruikers kunnen aangeven wanneer ze welke negatieve effecten ondervonden bij welke hoeveelheid coke. Maar wellicht is dit al 1001 x besproken :grin:
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#18
@Rayyar
Dat werkt alleen als de coke getest is anders weet je nog niets over de hoeveelheid. maar de meesten doen dat niet omdat t al een vrij dure drug is. En je zit dan nog met al dan geen tolerantie.
S
Space ApeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Wetende wat Dikke Dennis in z'n leven door z'n neus heeft geboord, gecombineerd met veel drank en slecht eten ben ik nog skeptisch :tearsofjoy:

Zelf laatst coke gebruikt op mijn 30e verjaardag helaas zit ik nog met een alcohol probleem.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."