#1
Verslaving wordt vaak voorgesteld als een zwart-witte aangelegenheid: je bent het, of niet.Hoi allemaal,
dit is nieuw voor mij maar ik moest het ergens kwijt omdat ik bang ben voor de reacties van de mensen om mij heen, dus is het natuurlijk altijd makkelijker om het annoniem te posten op internet.
Ik ben een jongen van 19 en ben sinds 2 weken coke gaan gebruiken. natuurlijk heb ik het soms wel eens een paar keer op feestjes gedaan etc maar ik ben sinds 2 weken zelf coke gaan halen. ik deed het 1x tijdens het game met vrienden en de volgende avond weer en de volgende avond opnieuw. ik weet nu niet of ik verslaafd ben of niet het voelt gewoon dat het game niet meer leuk is zonder te gebruiken. ook voel ik me de hele dag leeg op het werk tot dat ik thuis ben en weer kan game en snuiven. ik heb al een paar keer met mezelf afgesproken om te stoppen na het laatste grammetje maar elke keer als het dan op is haal ik toch weer meer. kan ik gewoon cold turkey stoppen of is dit iets wat ik moet afbouwen?
Maar in werkelijkheid is verslaving een gradueel proces. Je kan steeds een beetje meer verslaafd raken.
In je post zie je al een paar kenmerken van verslaving:
Vaker gebruiken dan je je had voorgenomen, veel tijd spenderen aan gebruik, minder gefocust zijn op werk vanwege gebruik.
Dat je minder geniet van het gamen zonder coke kan komen door een associatief effect: je hebt het eerder leuker gehad, dus het normale leuk is niet meer leuk genoeg. Maar zulke associaties kunnen ook letterlijk ingesleten raken in het brein. Door veelvuldig gebruik van cocaïne kan het beloningssysteem in de hersenen beschadigd raken. Daardoor kun je minder genieten van gewone prikkels. Het gevolg daarvan kan zijn dat je controle over je eigen gedrag verliest omdat je een steeds sterkere zucht naar prikkels hebt en daarbij op zoek gaat naar coke om weer dat fijne gevoel te kunnen ervaren. Als je dat blijft doen, ondanks dat je last krijgt van problemen door het drugsgebruik, dan spreken we van verslaving.
Gelukkig ben je er vroeg bij. Zoals anderen ook al zeggen kun je gewoon cold turkey stoppen met cocaïne. Het lastigst is alleen om gestopt te blijven. Na een tijdje hebben de meeste mensen de neiging om te denken van 'ach, ik ben al zo lang gestopt, nu kan het geen kwaad meer'. Op die manier kan cocaïnegebruik er toch weer in sluipen. Zeker over een periode van 10 jaar kan het gebruik daardoor sluipenderwijs steeds frequenter worden waardoor je alsnog verslaafd kan raken.