Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsgaatschjes in de blaadschjes

gaatschjes in de blaadschjes

13 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
t
teeboLid
01-01-2024, 00:00
#1
ik zie wel hele kleine zwarte stipjes, zijn bladluizen niet iets groter en groen?
(mieren beschermen bladluizen in ruil voor sapjes dacht ik, denk niet dat ze zelf aan de blaadjes knabbelen)
m
mattskovicLid
01-01-2024, 00:00
#2
volgens mij heb je gewoon last van bladluizen zie je soms witte of zwarte stipjes op de bladeren ?? als dat het geval is heb je last van bladluis of van hongerige mieren :tongueout:
t
teeboLid
01-01-2024, 00:00
#3
de bladen van mn planten staan vol met gaatjes, vooral in de kern en zo naar buiten. ik zie soms een sprinkhaan chillen op mn plant is hij de oorzaak?
of komt het door kleinere beestjes?
ik heb alvast een anti bladluizen-spray gekocht
weet iemand hoe groot het probleem is en wat ik moet doen?

groetjes
A
AdrenochroomLid
01-01-2024, 00:00
#4
opzich eten sprinkhanen ook planten dus het zou goed kunnen dat je deze jumpstyler is aan moet pakken :P
I
ImkeLid
01-01-2024, 00:00
#5
teebo zei:
ik zie wel hele kleine zwarte stipjes, zijn bladluizen niet iets groter en groen?
(mieren beschermen bladluizen in ruil voor sapjes dacht ik, denk niet dat ze zelf aan de blaadjes knabbelen)
Klik om te vergroten...

Jij kijkt teveel naar tekenfilms denk ik. :P
m
mattskovicLid
01-01-2024, 00:00
#6
Saivy zei:
teebo zei:
ik zie wel hele kleine zwarte stipjes, zijn bladluizen niet iets groter en groen?
(mieren beschermen bladluizen in ruil voor sapjes dacht ik, denk niet dat ze zelf aan de blaadjes knabbelen)
Klik om te vergroten...

Jij kijkt teveel naar tekenfilms denk ik. :P
Klik om te vergroten...


geniaal gewoon :tongueout:


@teebo: kijk op deze site http://users.skynet.be/avroonen/wenken15.html
miss word je er daar beetje wijzeer van en kan je zelf beetje vergelijken wat het zou kunnen zijn
t
teeboLid
01-01-2024, 00:00
#7
danku danku, eindelijk antwoord
(fuck waarom ga ik niet gewoon zelf wat googelen)
de gaatjes blijven uitbreiden een paar bladen zijn nu zelf al half opgegeten. ook beginnen er nu zo zwarte puntjes te komen op bladen en stengel, een soort drap die ik kan openspreiden met mn vinger

niet leuk :cry:
t
teeboLid
01-01-2024, 00:00
#8
danku danku, eindelijk antwoord
(fuck waarom ga ik niet gewoon zelf wat googelen)
de gaatjes blijven uitbreiden een paar bladen zijn nu zelf al half opgegeten. ook beginnen er nu zo zwarte puntjes te komen op bladen en stengel, een soort drap die ik kan openspreiden met mn vinger

niet leuk :cry:

edit:

tot nu toe lijkt het het meest op Thrips

Thrips (familie Tripidae) is de wetenschappelijke naam van 1-2 mm lange, smalle, kauwende insecten met twee paar lange vleugels. De monddelen zijn zo gebouwd, dat de diertjes bladeren kunnen doorboren of afraspen. Volwassen exemplaren zijn gewoonlijk donker van tint en actief in de late lente en de zomer. Sommige soorten zijn carnivoor en vallen hun vegetarische familieleden aan.
Sommige soorten zijn goede vliegers, andere springen en weer andere blijven liefst stil zitten. De aanwezigheid van thrips is te herkennen aan de zilverachtig bepoederde bladeren.

SMEERLAPPEN!
d
davieLid
01-01-2024, 00:00
#9
Je moet eerst zeker weten of het trips is en zo ja dan zijn er 2 mogelijkheden chemische of natuurlijke middelen; http://www.ecogrow.nl/ecogrow/intro.html

Je zou gewoon een middel kunnen halen om de planten mee te besproeien. Maar je zou ook beestjes erop kunnen zetten zoals;

Amblyseius cucumeris: een lichtbruine, zeer beweeglijke roofmijt die zich het beste voelt bij een hoge luchtvochtigheid en een temperatuur van 25 graden. De cyclus van eitje tot volwassene is (afhankelijk van de temperatuur) 8-11 dagen. Deze roofmijt leeft 18-21 dagen en pakt de trips aan in het eerste larvale stadium en zuigt ze leeg. Dat is dan ook de reden dat preventief uitzetten van deze roofmijt bij eerdere trip-besmetting en/of nieuwe aanplant zin heeft en zelfs is aan te bevelen.

Amblyseius Degenerans: een roofmijt die iets groter is dan haar 'zusje' Cucumeris. De levenscyclus is vergelijkbaar met die van de Cucumeris. Degenerans is echter beweeglijker, minder temperatuurgevoelig en gedijt beter bij een lagere luchtvochtigheid. Degenerans bevindt zich vaker dan Cucumeris in de toppen en vangt trips op dezelfde manier als Cucumeris. De hogere beweeglijkheid, het minder gevoelig zijn voor temperatuur & luchtvochtigheid en het zich ophouden in bloem/top maakt Degenerans soms succesvoller / effectiever dan Cucumeris, vooral bij een lage luchtvochtigheid. Het nadeel is dat Degenerans moeilijker is te kweken en is daardoor duurder en niet altijd beschikbaar.

Orius laevigatus: een snelle donkerbruine roofwants 1-3mm groot met kenmerkende rode ogen. De cyclus ei-volwassene bedraagt 2-3 weken; de volwassen wants leeft drie tot vier weken. Cyclus en levensduur zijn afhankelijk van de temperatuur. In samenwerking met Degenerans of Cucumeris is Orius in staat de trip-populatie op een aanvaardbaar niveau te houden of te vernietigen. Bij eerste ontdekking van trips is het uitzetten van Orius zeer aan te bevelen. Wanneer er geen trips meer te bejagen zijn, eet Orius ook andere insecten in de kweekruimte zoals spint, bladluis en wittevlieg. Bovendien is Orius de enige natuurlijke vijand die naast de larven ook de volwassen trips als prooi heeft. Orius zuigt de prooi leeg en is een zeer vraatzuchtige en agressieve jager die in sommige gevallen zelfs de prooi doodt zonder dat deze als voedsel dient.

Chrysopa Carnea: een gaasvliegje waarvan de zeer agressieve larven de prooi aanvallen en leegzuigen. De larven zijn 12-13 dagen zeer actief en kunnen in deze periode grote schade toebrengen aan de plaagpopulaties die zij bejagen (witte vlieg, trips en bladluis). Hoewel Carnea minder actief is tegen trips en vooral gebruikt wordt ter bestrijding van bladluis, kunnen de larven van dit gaasvliegje ook hier worden ingezet. Carnea kan uitstekend tegen sterk wisselende temperaturen en luchtvochtigheid. Preventief uitzetten van dit gaasvliegje heeft geen zin. Alleen bij zichtbare aantasting gebruiken en vanwege de mobiliteit van de larven is het belangrijk deze dichtbij de haard van de besmetting uit te zetten.

Maar zoiets kan altijd schade aanrichten, dus ga eerst even langs de growshop en zij kunnen je goed advies geven. Niet dat je met een verkeerd middel komt aanzetten of het zelfs al te laat is.
m
mattskovicLid
01-01-2024, 00:00
#10
ik zou er wel niet met teveel chemische rommel erop spuiten kan nooit goed zijn voor je plant. zal zometeen ff google nen kijken of er geen biologische dingen zijn die die beestjes afschriken ofzo

edit1:http://en.wikipedia.org/wiki/Thrip
volgens wiki verspreiden ze verschillende planten ziektes volgens mij grote middellen of wel plant verbranden ofzo want die beestjes krijg je niet zo maar weg
E
EierLid
01-01-2024, 00:00
#11
Saivy zei:
teebo zei:
ik zie wel hele kleine zwarte stipjes, zijn bladluizen niet iets groter en groen?
(mieren beschermen bladluizen in ruil voor sapjes dacht ik, denk niet dat ze zelf aan de blaadjes knabbelen)
Klik om te vergroten...

Jij kijkt teveel naar tekenfilms denk ik. :P
Klik om te vergroten...
Is wel deels zo. Mieren eten bladluispoep.
I
ImkeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Eier zei:
Saivy zei:
teebo zei:
ik zie wel hele kleine zwarte stipjes, zijn bladluizen niet iets groter en groen?
(mieren beschermen bladluizen in ruil voor sapjes dacht ik, denk niet dat ze zelf aan de blaadjes knabbelen)
Klik om te vergroten...

Jij kijkt teveel naar tekenfilms denk ik. :P
Klik om te vergroten...
Is wel deels zo. Mieren eten bladluispoep.
Klik om te vergroten...

Ja maar ik had zo'n heel scenario in gedachten van een vrolijke samenleving tussen hardwerkende mieren en onderdanige luizen die samen aan een serene gemeenschap werken.
E
EierLid
01-01-2024, 00:00
#13
En waarom zou dat niet kunnen? Heb je ooit geleefd als slaaf? HEB JIJ GESTREDEN VOOR APARTHEID?! HE?! HEB JE DAT GEDAAN?!?!?
I
ImkeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Rustig man.:beer:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."