Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsIemand ervaring met hawaiianen?

Iemand ervaring met hawaiianen?

24 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
M
MayanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoi mensen,

De tijd is er weer voor. Ik voel me gedreven.
Ipv weer door de hel te gaan om hawaiiaanse te bemachtigen, heb ik een sporenprint besteld.

Nu weet ik dat zij goed functioneren op koeiemest, maar voor ene grow zo'n 20L zak halen vind ik wat dom. Ik gebruik ook al geen koeienmest voor wiet.
Wel heb ik Plagron Bio Supermix. Zou ik dat niet kunnen vervangen door koeienmest?

Dus substraat van:

Hooi
Rogge
Plagron Biomix
Vermiculiet

What ya think? Wil deze sporenprint ook niet verspillen he
J
JJJLid
01-01-2024, 00:00
#2
Geen verstand van! Maar verdiep je er goed in. De meeste hobbykwekers wagen zich niet aan hawaiiaanse, omdat die gewoon veel moeilijker te kweken zijn dan cubensis-strains. Ik weet niet wat die supermix voor iets is, maar ze moeten wel echt gekweekt worden op poep, niet op kunstmest of zoiets. Misschien hier even kijken: http://www.mushplanet.com/nl/kwmeth_pancyan.php . Het algehele idee is dat je de schimmel potjes steriel graan laat doorgroeien. Daarna laat je dit verder groeien op een steriel mengsel van mest en stro. Het lastige aan hawaiiaanse is dat de omstandigheden veel perfecter moeten zijn dan voor cubensis-soorten.
M
MayanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Bedankt JJJ
Ben net op mijn zak gaan kijken het bestaat uit meststoffen zoals:

bentoniet, zeewier, lavameel, guano en wormenhumus

Daarbovenop sporenelementen, levende schimmels en bacteriën (die ik uiteraard doodkook), minerale en vitamines, biologische stikstof, kalium, fosfor,maerl, bazaltmeel, ...

Dus mja,... is wel mest maar zit een geheel ander gamma bij ook.

Dan toch maar beter de real thing en koeienmest aankopen.

Over de moeilijkheidsfactor, ja heb er veel over gelezen. Maar over de mest vond ik weinig terug.
Ik ga het doen zoals op mushmush.nl staat. Twee curverboxen op elkaar.
Maar in plaats het in heel de curverbox te doen, ga ik het in bakjes doen. En de curverbox vullen met nat perliet. Als luchttoevoer ga ik zo'n aquariumpompje nemen dat er constant zuurstof in blaast.
Paar gaatjes boren en opvullen met watjes. Zal hopelijk voldoende zijn?
Foto's zijn voor binnen paar weken, zodra de sporen toekomen.
M
MayanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ok jongens! De print is besteld!
Jamaican (zijn ook hawaiiaanse)

ik heb net een sporenspuit van de cubensis op vogelvoer ingespoten.
Daarna ga ik dat spawnen op stro en toch die plagron bio supermix.
Wanneer het hierop lukt ga ik die biomix ook gebruiken voor die Jamacians!
Keep an eye on this topic!
M
MayanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Allez, we gaan er is aan beginnen!
Ik heb de sporen laten vallen op agar agar, wel wat veel agar gebruikt zo blijkt.
Dus ik ga nog wat sporen laten vallen op een andere pot met minder agar lol.
Ik ga rogge gebruiken als broed, stro en koeiemest als substraat.
We zullen wel zien waar we uitkomen zeker?
Nu wachten op mycelium alvast





J
JJJLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hou ons op de hoogte :)
F
Frisian UserLid
01-01-2024, 00:00
#7
inderdaad, hier ben ik benieuwd naar :)
M
MayanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik hou jullie zeker op de hoogte!
Ik wou vandaag nog een cultuurbuisje maken, voor in geval ik faal.
zo'n cultuurbuisje hawaiiaanse is altijd handig te hebben, aangezien je dat jaren in de koelkast kan houden.
Maar zal voor morgen zijn, dus wss morgen al update met foto van het amateur cultuurbuiske haha

Maar euhm... ik moet nog iets melden jongens. Lees hier net de gehele thread door.
Ik ga dus een gewone filtertray vullen met het substraat en broed, en daarover een filterzak plaatsen.
Dus nog niet direct een curverbox, vereist ook enorme hoge steriliteit en daar lucht inblazen... mmm lucht kan veel vuils bij zich dragen he....
Hoe groter de ruimte, hoe groter de kans op besmetting. DUs ik ga het spreiden in paar filtertrays met filterzak. Zal er gaan uitzien gelijk een growkit dan.
Ik zal alles in fases fotograferen, want echt... ik moet zien wat ik fout doe indien ik faal.

Wat ik nog wil melden: vogelzaad sucked tot in de bovenste plank als broed.
Ik had daar cubensis PF classic op ingespoten, en amai... dat ging zo snel dat ik het mooi vond.
Daarna zag ik een halte. Een stop, ik vroeg me af wat er scheelde. Mooie temperatuur, mooi donker. Waar lag het nu aan?
Ik doe dat potje open het rook zo bedorven als de pest.
Dus toch maar beter rogge als broed!
J
JJJLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mayan zei:
Daarna zag ik een halte. Een stop, ik vroeg me af wat er scheelde. Mooie temperatuur, mooi donker. Waar lag het nu aan?
Ik doe dat potje open het rook zo bedorven als de pest.
Dus toch maar beter rogge als broed!
Klik om te vergroten...
Jammer!! Aan het substraat kan het niet liggen, vogelzaad wordt vaak gebruikt voor cubensis. Dus als je verder niks wijzigt aan je methode, dan is de kans groot dat het opnieuw besmet raakt. Als je een besmetting in je potjes hebt dan ligt dat of: aan de sterilisatie (te kort, niet heet genoeg), aan de sporenspuit (zelf gemaakt van een print of kant en klaar gekocht?), of aan je methode van inoculeren. :)
M
MayanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ja moet daar eigenlijk zuurstof aankomen? Want ik had die filter (van een sigarettenpeuk lol) afgedekt met folie. KAn het daaraan liggen?

Anyway, ik heb hier een cultuurbuisje gemaakt, mijnen back up!
Mijn sigaartubeke is wel gesmolten haha.. heeft een penisvorm nu.

Vanaf de sporen erop zitten ga ik er nog eens met cellofaan over en dan de broedkamer in, en dan de frigo in voor een x aantal jaar.
Ik hoop echt dat het me lukt!


Datum klopt wel niet, dat heeft ie altijd als ik de batterijen eruit haal om op te laden. Ben dan ook te lui om dat in te stellen.

Note to self: koeienmest goed doormengen met vermiculiet!
Stro 12h soaken!
Goed mengen en het substraat ook nog eens laten volgroeien met mycelium
J
JJJLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mayan zei:
Ja moet daar eigenlijk zuurstof aankomen? Want ik had die filter (van een sigarettenpeuk lol) afgedekt met folie. KAn het daaraan liggen?
Klik om te vergroten...

Zeker, schimmels hebben zuurstof nodig zoals wij, dus er moet altijd verse lucht bij kunnen. Een filter of in elk geval iets waar een beetje uitwisseling van lucht door kan plaatsvinden is noodzakelijk. Stoppen van de groei kan met zuurstoftekort te maken hebben. Maar voor een besmetting is meer nodig dan alleen zuurstofgebrek.
M
MayanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ja ey mannen!
Die mazout was hier op, en ik peis dat mijn verwarmde mat niet de ideale omstandigheden gaf om de sporen te doen "kiemen". Op agar is er nog steeds geen beweging te zien.
Ik heb nu twee filterboxen gevuld met rogge en sterliseren als we speak. Dus dat zal over een paar uurtjes klaar zijn. Ik ga sporen laten vallen in afgekookt en afgekoeld water, en dat dan zo verdelen over de twee boxen rogge.

Ik had mij dan toch maar beter een aquarium verwarming gekocht met thermostaat en de TIT (tub in tub) methode toegepast. Maar geen nood, er is altijd wel een back up plan.

In die filterbox kan voldoende zuurstof, dus als dat nu nog niet lukt pfffffff amai dan zenne :grin:
Of misschien ben ik gewoon een beetje te ongeduldig, maar we zijn nu toch al een week verder? Zou toch al ietske waar te nemen moeten vallen he... Als dat cultuurbuisje maar lukt, of 't is sporenprint verloren als er niets van komt. Maar voor safe te zijn heb ik er nog wat extra sporen op laten vallen tot ik zwarte stipjes zag.

Bij eerste foto datum nog niet ingesteld, bij de tweede wel. Dus ge zie, 't is die klote kodak da datum vergeet telkens ik die batt's herlaad.



M
MayanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ok!
De rogge is bedorven
Zat nochtans in filterbox!

Zit schimmel op, maar ik betwijfel het dat het mycelium is... azoe stinken seg!





Wat doe ik toch verkeerd dat het altijd zo bederft? Het moet toch op 30°C staan he.
Maar dan wordt het keer op keer slecht.
Net de potjes agar ruiken nog zo fris als het moet, maar daar kiemen de sporen helemaal niet op.
Die AGAR AGAR vanuit de winkels doet het dus gewoonweg niet!
Ik heb mij malt extract van Azarius besteld en hoop dat die het zal doen!

Maar echt, BEGINT HIER FAAAAAAAAARM MIJN KLOTE UIT TE HANGEN :angry: (lol)
F
Frisian UserLid
01-01-2024, 00:00
#14
echt die bekende schimmelgeur ?
heb ik ook in m'n kweeksetje :(, maar zie nog niks dus hoop dat het goed komt

voor jouw hoop ik dat dat azarius spul beter werkt :wink:
M
MayanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Gewoon bedorven rogge.
Dat vogelvoer rook nog erger bedorven, maar hieraan ruik je toch ook dat "overdatum" geurtje zo.
Snap het niet, is jammer ...

Vraag me nu dus wel af of het mycelium is of gewoon schimmel is op dat rogge.
Als het mycelium is, is het snel overgegoten... maar wil nu ook niet gaan broeden in gewone schimmels he lol
J
JJJLid
01-01-2024, 00:00
#16
Goed logisch nadenken over wat je fout hebt gedaan :) . Als er een besmetting op zit, dan is er ergens een kiem van foute bactierën of schimmels meegekomen, en het moet te herleiden zijn wanneer dat gebeurd is. Er is een stap die je fout doet. Steriliseer je nou met een snelkookpan? Want dat is in principe echt wel een must.
M
MayanLid
01-01-2024, 00:00
#17
En ik heb de fout gevonden!

Je moet je broed dus 24h in water laten staan! (dik vergeten)
Je moet je broed nog eens op het kookpunt brengen, zo'n 3 a 4 minuutjes
Dan moet je je broed uitgieten in een vergiet, eens naspoelen een half uur laten leegsijpelen
Dan mag je je filterjar vullen met het broed
Steriliseren
Afkoelen en sporen in

Allez, otra vez!

En neen, geen snelkookpan. Mijn rijstcakeskes waren nooit besmet, dus steriel geraakt die shit wel.
Ik werk van mezelf heel steriel, en ik weet dat er na tijd een snelkookpan moet aankomen.
Maar zo'ne goeie fucker kost wel gauw 300 euro. Want in die van 120 euro kan je weinig in kwijt.
Ik doe gewoon een laagske water in nen soeppot, leg er borden in, deksel toe en afkoken die shit :)
En ik betwijfel ook dat een snelkookpan een "must" is. Je moet gewoon langer steriliseren omdat de hitte langer nodig heeft tot het midden van de pot te komen. Zodra het daar heet wordt, en heet genoeg voor de bacteriën te doden, zijn ze dood he :) Snelkookpan of langer durende pan, maakt ni zo zeer uit. Het moet gewoon wat langer koken.
Het zijn geen besmettingen dat ik heb, het broed zelf word bedorven. Het mycelium groeit heel mooi, maar eens het bederft stopt de groei.
F
Frisian UserLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mayan zei:
En ik heb de fout gevonden!

Je moet je broed dus 24h in water laten staan! (dik vergeten)
Je moet je broed nog eens op het kookpunt brengen, zo'n 3 a 4 minuutjes
Dan moet je je broed uitgieten in een vergiet, eens naspoelen een half uur laten leegsijpelen
Dan mag je je filterjar vullen met het broed
Steriliseren
Afkoelen en sporen in

Allez, otra vez!

En neen, geen snelkookpan. Mijn rijstcakeskes waren nooit besmet, dus steriel geraakt die shit wel.
Ik werk van mezelf heel steriel, en ik weet dat er na tijd een snelkookpan moet aankomen.
Maar zo'ne goeie fucker kost wel gauw 300 euro. Want in die van 120 euro kan je weinig in kwijt.
Ik doe gewoon een laagske water in nen soeppot, leg er borden in, deksel toe en afkoken die shit :)
En ik betwijfel ook dat een snelkookpan een "must" is. Je moet gewoon langer steriliseren omdat de hitte langer nodig heeft tot het midden van de pot te komen. Zodra het daar heet wordt, en heet genoeg voor de bacteriën te doden, zijn ze dood he :) Snelkookpan of langer durende pan, maakt ni zo zeer uit. Het moet gewoon wat langer koken.
Het zijn geen besmettingen dat ik heb, het broed zelf word bedorven. Het mycelium groeit heel mooi, maar eens het bederft stopt de groei.
Klik om te vergroten...


was het niet zo bij een snelkookpan dat het stoom niet kon ontsnappen en daardoor een veel hogere temperatuur ontwikkeld waardoor alle bacterien 100% zeker sterven ?
M
MayanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ahja just, 't moet in den oven :) Maar hier is da zo'n combi microgolf, als ge op forced air duwt reageert die als een oven

http://www.fsre.nl/index.php?option=com ... &Itemid=45

Maar uw casinglaag enzo kunde wel eventueel in de microgolf steriliseren he
Niet dat ik het al geprobeerd heb, maar ik steriliseer wel zo potgrond
M
MayanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Kijk, ik zeg niet dat een soeppot beter is...
Een snelkookpan is inderdaad veel effectiever.µ
Maar ik ben alles behalve een commerciële teler, en zo'n GOEDE grote snelkookpan kost gauw boven de 300 euro. Morgen zeg ik vaarwel tegen drugs, waarom zou ik er dan nog zoveel geld aan uitgeven?

En kunt gij toch evengoed uw substraat steriliseren in de microgolf, zelfs in ne soeppot. 't Vraagt gewoon paar uur meer tijd.
Het moet gewoon maar doodkoken van de hitte he. Uw deksel van de soeppot zuigt zichzelf zowiezo tegen de pot aan door de druk. Ja tuurlijk ziet er zo is af en toe nen druk ontsnappen.
Daarom doe je dat langer als in een snelkookpan.

Maar ik zeg het, de fout lag het hem niet in het steriliseren hier, de fout lag er aan dat ik mijn broed niet 24h in water plaatste.

Ik heb met mijn handen in de vermiculiet en rijstpoeder gezeten
Ik heb da liggen doormengen, is goe aan mijn ballen liggen krabben en noem maar op
de casing in, dubbel laag folie over, de soeppot in en afkoken die shit. Dan pas werkte ik steriel.
Khem op cakeskes nooit een besmetting gehad. En ik betwijfel het zelfs ten zeerstes dat het op dat rogge gedoe daar ook een besmetting is. De rogge is slecht geworden ja, maar de rest lijkt me mooi wit.

Anyway we gaan het zien nu he, ik heb maïs 24h laten trekken, 3min op het kookpunt gebracht en daarna in een filterbox paar uren gesteriliseerd. We shall see nu he.
Ik heb zelf nog een speciale pot aangekocht voor broed bij Azarius. Dus we gaan het zien.


Als jullie een sporenprint nemen, koken jullie dat zilverpapier dan ook af in de snelkookpan of gooi je dat even in de microgolf? De microgolf is toch sneller zeker :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."