Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsvraag: hoe ontkiemde zaden best laten uitkomen?

vraag: hoe ontkiemde zaden best laten uitkomen?

17 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
s
spacelordLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik heb me een 17 tal zaadjes aangeschaft van verschillende soorten marhiuana. Nu heb ik toch een vraag aangezien ik vorig jaar zwaar gefaald heb in het kweken van wiet.

Waar kan ik de potjes met de zaadjes het beste zetten:
1) Buiten in de tuin rond eind april begin mei waar er een beperkt aantal uur direct zonlicht op valt.
2) Binnen (echter zonder tl-lamp of dergelijke groeilamp) waar de temperatuur rond de 20° ligt en waar ze indirect zonlicht krijgen.

En hebben zaden licht nodig om gewoon uit de grond te komen of is warmte in deze fase belangrijker?

greetz
s
spacelordLid
01-01-2024, 00:00
#2
het probleem is dat ik nog thuis woon. in de tuin kan ik ze zonder probleem zetten maar mijn moeder gaat het niet prettig vinden als ik die plantjes in huis heb, laat staan dat ik met lampen begin :tongueout:

Als ik ze op kamertemperatuur (17-18°) laat staan in indirect daglicht, zou het dan in orde komen of is de temperatuur te laag? misschien eventueel met een warmtematje te verhelpen anders zal ik ze gewoon midden mei buiten in potjes laten groeien en dan in volle grond planten;
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#3
spacelord zei:
het probleem is dat ik nog thuis woon. in de tuin kan ik ze zonder probleem zetten maar mijn moeder gaat het niet prettig vinden als ik die plantjes in huis heb, laat staan dat ik met lampen begin :tongueout:

Als ik ze op kamertemperatuur (17-18°) laat staan in indirect daglicht, zou het dan in orde komen of is de temperatuur te laag? misschien eventueel met een warmtematje te verhelpen anders zal ik ze gewoon midden mei buiten in potjes laten groeien en dan in volle grond planten;
Klik om te vergroten...

Waarom indirect zonlicht? Voor je raam hebben ze met die temperatuur nog wel een kans om iets voor te groeien, bloeien gaat niet werken.
s
spacelordLid
01-01-2024, 00:00
#4
PepTalk zei:
spacelord zei:
het probleem is dat ik nog thuis woon. in de tuin kan ik ze zonder probleem zetten maar mijn moeder gaat het niet prettig vinden als ik die plantjes in huis heb, laat staan dat ik met lampen begin :tongueout:

Als ik ze op kamertemperatuur (17-18°) laat staan in indirect daglicht, zou het dan in orde komen of is de temperatuur te laag? misschien eventueel met een warmtematje te verhelpen anders zal ik ze gewoon midden mei buiten in potjes laten groeien en dan in volle grond planten;
Klik om te vergroten...

Waarom indirect zonlicht? Voor je raam hebben ze met die temperatuur nog wel een kans om iets voor te groeien, bloeien gaat niet werken.
Klik om te vergroten...

direct zonlicht kan heel jonge plantjes doen verbranden
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#5
Niet achter het raam hoor, misschien de eerste week wat mee oppassen.
D
DuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ben benieuwd ik mag ook plantjes van ma en pa maar wil dit ook in april/mei doen ben bang om te falen maar ik mag het in de tuin doen maar mijn oudesr zijn fel tegen op verlichting, en ik moet alllang blij zijn dat ik ze mag 'kweken op mijn manier' ik heb eigenlijk ook tips nodig wat betreft met de zon
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Het belangrijkste voor ontkiemen is dat het zeiknat is.
Je kunt de zaden in de grond stoppen (een halve cm diep ofzo) en in de vensterbank zetten. Dan komen de meeste wel op en zet je ze buiten als ze 10 tot 20 cm zijn ofzo. (en het op zijn vroegst half mei is)

Je kunt de zaden ook ontkiemen op een stukje keuken papier in een schaaltje met water ofzo. Sommige mensen doen dat, ik weet niet zo wat het grote voordeel is, misschien een groter percentage dat opkomt, maar dat is al dicht bij de 100% gewoon in de grond volgens mij. Het nadeel is dat als je ze op een schaaltje laat ontkiemen moet je de kleine kwetsbare kiempjes in de grond gaan stoppen, lijkt me onnodig extra kans op schade.
D
DuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik vraag me af als ik ze begin mei buiten drop, kan ik bij de winter wel een leuk percentage eraf plukken puur voor eigen gebruik ook al is dat wat een lastig te beoordelen vraag denk ik :)
D
DuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#9
PepTalk zei:
Duifje zei:
Ja, maar kan je er een leuke voorraad afplukken aangezien omstandigheden? :)
Klik om te vergroten...
En wiet pluk je niet, het zijn geen appels :cry:
Klik om te vergroten...
Klik om te vergroten...

Je snapt wat ik bedoel, zelf als ik scheren zou zeggen
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#10
Duifje zei:
Ja, maar kan je er een leuke voorraad afplukken aangezien omstandigheden? :)
Klik om te vergroten...

Als zo'n huge boom nog niets is weggekapt, gegeten, gevroren oid. wel.
Hoewel het niet zo is, hoe groter je plant hoe groter de opbrengst.

En wiet pluk je niet, het zijn geen appels :cry:
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#11
Duifje zei:
PepTalk zei:
Duifje zei:
Ja, maar kan je er een leuke voorraad afplukken aangezien omstandigheden? :)
Klik om te vergroten...
En wiet pluk je niet, het zijn geen appels :cry:
Klik om te vergroten...
Klik om te vergroten...

Je snapt wat ik bedoel, zelf als ik scheren zou zeggen
Klik om te vergroten...

Ja ik snap je zeker, maar aardappels plant je toch ook niet?
Vond het ook erg ontwetend klinken, dus ik dacht, misschien weet hij dat niet.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#12
De grootte heeft natuurlijk wel een hoop te maken met hoeveel er aan komt. Als je ze begin mei buiten zet, goed onderhoud, ze in de volle staan heel de dag en de zomer een beetje mee werkt kun je er op rekenen dat je per plant van 3 meter hoog ongeveer 3 dagen knipwerk hebt en er dan 200 tot 300 gram uit knipt ofzo.
s
spacelordLid
01-01-2024, 00:00
#13
Maar hebben de zaden als ze geplant zijn (en ontkiemt) een minimum temperatuur nodig om zich tot het kleine plantje te ontwikkelen dat uit de aarde komt? want de vochtige aarde gaat toch niet echt opwarmen als de omgevingstemperatuur stijgt van bv 18° naar 22°?
s
spacelordLid
01-01-2024, 00:00
#14
Wacky zei:
Er zal vast een minimum temperatuur zijn, maar huiskamer temp is zeker genoeg, ook als je zuinig bent met de kachel.
Klik om te vergroten...

Dus een warmtematje is niet nodig, gewoon in de huiskamer zetten met wat daglicht? Lampen ga ik niet kopen kwestie van geen ruzie met mijn moeder te krijgen :P
D
DuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ja, maar kan je er een leuke voorraad afplukken aangezien omstandigheden? :)
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Dan moet je geluk hebben dat zo niet kapot vriezen begin mei (die kans is niet heel groot, maar nog wel aanwezig) en dan zijn ze 3 meter hoog bij oogsttijd in oktober.
S
STRANQERLid
01-01-2024, 00:00
#17
Als je zaadjes al ontkiemt zijn zou ik ze in speciaal stek-grond planten en dan een natrium of tl lamp er zeer dicht bovenop, als de stekjes dan gegroeid zijn zou ik ze in je tuin zetten rond eind april.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#18
Er zal vast een minimum temperatuur zijn, maar huiskamer temp is zeker genoeg, ook als je zuinig bent met de kachel.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."