Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPeyote kweken?

Peyote kweken?

6 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#1
http://www.azarius.nl/encyclopedia/46/Peyote_cactus/
D
DAnOoNtjeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ghello, ik heb een vraagje over hoe ik het beste Peyote zaadjes kan laten uitgroeien tot een gezonde cactus :stoned: . wat is goede potgrond, wanneer verpotten, hoevaak water etc? ben nogal een leek als het om botanica gaat :confused: , heb nu alleen een cactus van een jaar en wat zaadjes. en wil ze laten uitgroeien tot een goede dosis voor een paar personen.
Iemand tips?
later,

Daniel :grin:
A
AdrenochroomLid
01-01-2024, 00:00
#3
Azarius heeft een goede techniek. Verder weet je hoop ik wel dat je 10 jaar verder bent voordat je er eentje kan eten he?

grtzz
M
MayanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik heb ook paar zaailingen staan van de Peyote.
Die heb ik op Azarius voor amper 11 euro besteld. Je kan ze ook al wat groter kopen.
Bij de growkitjes krijg je al een grondmix mee dat je enkel maar hoeft te mixen.

In tuincentra kan je kant en klare cactusgrond kopen, maar het is nooit een overbodige luxe daar nog wat kiezel, rivierzand, leem en lavagruis bij te draaien. Het is ook verstanding ze niet te plaatsen in een plastieke pot, maar in een stenen pot. Het steen zuigt het vocht er snel weer uit, terwijl plastiek dat binnenhoudt. Zet ze aan een raam aan de zuiderkant van je huis.

En een peyote kan toch meer dan 15 jaar duren voor ie klaar is voor consumptie hoor. Ik dacht zelfs 25 jaar. Als ik jou was kocht ik al een Peyote stek, dat scheelt al een hoop geduld :)

Succes
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#5
Bij het kweken van cactussen uit zaad is het van belang dat de cactussen:
-Niet uitdrogen
-De juiste hoeveelheid licht krijgen
-Niet geinfecteerd raken met schimmels
-De temperatuur bij voorkeur ergens rond de 25 graden is.

Het vocht kun je regelen door op de bodem van een kist of plastic bak ofzo natte perliet / vermiculiet te doen. Gewoon een bak water op de bodem zal denk ik ook nog wel werken. Als de kist dicht is zal er dan een maximale luchtvochtigheid heersen in de kist.
Je bakje met grond moet van onder gaatjes hebben. Zet het in een bak met water tot de grond helemaal nat is en laat het uitlekken. Dan zaaien. Wanneer je gezaaid heb zet je deze back in de kist, door de maximale luchtvochtigheid zal de grond nat blijven. De lucht- en grond-vochtigheid kan gedurende de eerste maanden verlaagd worden tot ze buitenlucht kunnen hebben.

De juiste hoeveelheid licht kun je het beste regelen met TL buisjes. Ik heb in mijn kist 5 TL-buizen die ik afzonderlijk aan kan zetten. De cactusjes moeten genoeg licht hebben om te groeien, maar bij teveel licht zullen ze verbranden. Ze kunnen langzaam steeds meer licht hebben. Gedurende de eerste maanden dus langzaam de lichtsterkte opvoeren tot ze zonlicht kunnen verdragen.

Om te voorkomen dat ze geinfecteerd raken is het goed de grond te steriliseren in magnetron of snelkookpan voor je gaat zaaien. Maak de bak waarin je zaait en de kist die je vochtig houd eerst schoon met chloor. Ik zie ook nog geschreven worden dat je folie over je zaaibakjes moet doen om mogelijke besmettingen uit de lucht te voorkomen. Zelf heb ik dat niet gedaan, en het gaat nog steeds goed.

De temperatuur gaat bij mij vanzelf goed, 1 TL buisje in de kist zorgt dat het net wat warmer is dan erbuiten.

Als ik een keer een fototoestel heb zal ik eens fototjes maken van mijn kweek projectje :)

Zaadjes strooi je gewoon uit op de grond, met een gesteriliseerde lepel sla ik er dan een beetje op zodat ze net in de grond zitten, of op zijn minst in het vocht.
Als ze dicht bij elkaar staan is prima, dat vinden ze gezellig. Als je bak is volgegegroeid of er komt schimmel in moet je ze overplanten.
Ongeveer 1 op de 4 zaadjes zal uitkomen.
D
DAnOoNtjeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mayan zei:
Ik heb ook paar zaailingen staan van de Peyote.
Die heb ik op Azarius voor amper 11 euro besteld. Je kan ze ook al wat groter kopen.
Bij de growkitjes krijg je al een grondmix mee dat je enkel maar hoeft te mixen.

In tuincentra kan je kant en klare cactusgrond kopen, maar het is nooit een overbodige luxe daar nog wat kiezel, rivierzand, leem en lavagruis bij te draaien. Het is ook verstanding ze niet te plaatsen in een plastieke pot, maar in een stenen pot. Het steen zuigt het vocht er snel weer uit, terwijl plastiek dat binnenhoudt. Zet ze aan een raam aan de zuiderkant van je huis.

En een peyote kan toch meer dan 15 jaar duren voor ie klaar is voor consumptie hoor. Ik dacht zelfs 25 jaar. Als ik jou was kocht ik al een Peyote stek, dat scheelt al een hoop geduld :)

Succes
Klik om te vergroten...

tsja ik heb ook volgens mij een stek, tis in ieder geval een cactus van een jaar oud, 6centimeter in diameter maar nog geen bloem. dacht dat bij bloei al genoeg erin zat om als werkzame dosis voor 1 volwassen persoon door te gaan?

maar ach, anders wil ik er wel een paar jaar op wachten. fotomaandboek! :rock:
M
MrCactusLid
01-01-2024, 00:00
#7
Hier een beschrijving en een foto-reportage over de bloei van de Peyote.
http://www.peyote-paradise.nl/index.php ... ei&lang=NL

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."