Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTemperatuur voor Wietboter?

Temperatuur voor Wietboter?

8 antwoorden
18 weergaven
18-5-2026
I
IZ420Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo,

Ik heb even rond zitten zoeken naar wat de ideale temperatuur is om wietboter te maken, maar vond niet echt één juist antwoord.
Iemand zij 50 graden, iemand anders 60, dan weer iemand anders meer dan 80, en nog een paar mensen zeiden dat je het moest laten koken (dus meer dan 100°, maar ben er vrij zeker van dat dit niet klopt).

Kan iemand mij dan eens zeggen wat nu de beste temperatuur is voor wietboter te maken?
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#2
Absoluut NIET laten koken, en de temperatuur is zover ik weet circa 75-80°C maximaal nodig om alle THC goed op te laten lossen. Eet smakelijk en veel plezier vast! :)
l
lesyouriLid
01-01-2024, 00:00
#3
IZ420 zei:
Hallo,

Ik heb even rond zitten zoeken naar wat de ideale temperatuur is om wietboter te maken, maar vond niet echt één juist antwoord.
Iemand zij 50 graden, iemand anders 60, dan weer iemand anders meer dan 80, en nog een paar mensen zeiden dat je het moest laten koken (dus meer dan 100°, maar ben er vrij zeker van dat dit niet klopt).

Kan iemand mij dan eens zeggen wat nu de beste temperatuur is voor wietboter te maken?
Klik om te vergroten...



Je moet eigenlijk een ijzeren schaal of iets dergelijks hebben daar de boter in stoppen op een pan met net niet kokend water zetten en dan kan je het zelfs een paar uur laten trekken.
Naar mijn ervaring de sterkste boter!
Succes
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#4
Kan jij je water instellen op temperatuur dan?
Met een gasfornuis is het verschil tussen 50-60 graden lastig te regelen hoor.

Wanneer je het au-bain marie doet (de methode zoals Les beschreef) kun je nooit te hoog gaan.
Want, zoals 25tolife als zei, niet boven de 100 graden uitlaten komen.
Wanneer je boter kookt zit je zeker verkeerd, het kookpunt van boter (afhankelijk of je roomboter of iets anders gebruikt) ligt rond de 160 graden. Te warm dus waardoor er al werkzame stoffen zullen verdampen.

Dus gewoon au bain marie, en dan minimaal een kwartiertje laten trekken waarbij je in de tussentijd goed omroert.
Vergeet niet de boter te zeven, anders is de moeite van wietboter maken tevergeefs geweest.
M
MaddogLid
01-01-2024, 00:00
#5
PepTalk zei:
Kan jij je water instellen op temperatuur dan?
Met een gasfornuis is het verschil tussen 50-60 graden lastig te regelen hoor.

Wanneer je het au-bain marie doet (de methode zoals Les beschreef) kun je nooit te hoog gaan.
Want, zoals 25tolife als zei, niet boven de 100 graden uitlaten komen.
Wanneer je boter kookt zit je zeker verkeerd, het kookpunt van boter (afhankelijk of je roomboter of iets anders gebruikt) ligt rond de 160 graden. Te warm dus waardoor er al werkzame stoffen zullen verdampen.

Dus gewoon au bain marie, en dan minimaal een kwartiertje laten trekken waarbij je in de tussentijd goed omroert.
Vergeet niet de boter te zeven, anders is de moeite van wietboter maken tevergeefs geweest.
Klik om te vergroten...

als er kleine belletjes verschijnen, niet die grote bellen. dan is het water 85 graden.

als je net je vinger er een seconde in kan houden niet pijn doet, gewoon net te warm, dan is het 65 graden

daar net tussen in.
D
DestudentLid
01-01-2024, 00:00
#6
In mijn ervaring is de "auw" temperatuur zoals hier boven beschreven ongeveer goed. Water laten koken en dan "Au bain marie" is in mijn ervaring nog te warm. Met 30e wiet toen 0,0 effect gehad. Laatst Hasjcake, water +- 70 graden, bakje erin met daarin de boter en de hasj, 40 minuten laten trekken en hup, in de koelkast en in je brownie :). Nog nooit zo hard gespaced van THC. Suc6! en laat ons weten wat het geworden is
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#7
Destudent zei:
In mijn ervaring is de "auw" temperatuur zoals hier boven beschreven ongeveer goed. Water laten koken en dan "Au bain marie" is in mijn ervaring nog te warm. Met 30e wiet toen 0,0 effect gehad. Laatst Hasjcake, water +- 70 graden, bakje erin met daarin de boter en de hasj, 40 minuten laten trekken en hup, in de koelkast en in je brownie :). Nog nooit zo hard gespaced van THC. Suc6! en laat ons weten wat het geworden is
Klik om te vergroten...

Bij au bain marie hoef je het water ook niet te laten koken..
Als de boter maar smelt, dan is het al voldoende.

Ook heeft het er denk ik niets mee te maken dat je niets voelde van die €30 wiet.
Je zegt zelf dat je er brownies van bakt, dan gaat de over toch ook op 180 graden..?
Uiteraard kunnen er dan lastiger werkzame stoffen verdampen, maar hoge temp. blijft een hoge temp.

De au bain marie methode gebruik je dan ook vooral zodat je boter/chocolade niet verbrandt.

Ook bij hasj chocomelk (die per ongeluk wel eens flink gekookt heeft) heb ik na het koken gewoon effect gemerkt. Niet meer of minder dan anders bij die hoeveelheid hasj....
B
Bom de la BommusLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik maakte mijn wiet boter altijd op de volgende manier:

Eerst ruim water laten koken en dan het vuur op een laag pitje.

Voeg de roomboter toe en laat deze smelten. Let op! Plantaardige boter WERKT NIET! THC hecht alleen aan dierlijke vetten!

Voeg nu de wiet of knipafval toe.

Laat dit alles rustig borrelen met af en toe roeren voor 2 uur zodat de thc zich kan hechten aan de gesmolten boter.

Zeef nu de inhoud van de pan en vang het vocht en gesmolten boter op in een schaal of andere pan.

Laat dit in ze geheel afkoelen zodat er een harde laag vet/boter op de bovenkant van het vocht verschijnt.

Maak aan weerzijde een gaat je op het vocht af te kunnen gieten.

Tada uw laag wiet boter!!!!


Ik dee dit vroeger altijd met mijn knip afval van rond de toppen. Dan hanteerde ik 2 pakjes roomboter van 250 gram op 300 gram gedroogd knip afval. De boter is ook ideaal om een cake te bakken zonder stukjes hash of wiet in je cake!
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#9
Jouw manier is inderdaad handig voor flinke aantallen.
Als je 1 á 2 porties maakt is het wel heel omslachtig.

Ook kun je met plantaardige vetten prima werken hoor.
Kokosolie of olijfolie werkt ook prima.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."