Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOverheidsrapport van 2001 over ketamine

Overheidsrapport van 2001 over ketamine

11 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
F
FronskeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Tijdesn het surfen kwam ik dit rapport tegen. Hier kun je zien hoe het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu ketamine evalueerde. Ik vind het een goed objectief rapport. Ik vraag me ook af hoe zo'n rapport er anno 2009 uit zou zien.

http://www.rivm.nl/bibliotheek/digitaal ... apport.pdf

Dus mensen die wat meer willen weten over keta en de houding van de overheid hierover kunen dit pdf'je even doorlezen. Ik vond het in ieder geval wel interessant.
T
TechNoraLid
01-01-2024, 00:00
#2
Interessant artikel! Heb het met plezier gelezen. Paar grappige passages:

Het gebruik is beperkt tot specifieke , gesloten groepjes van enerzijds “psychonauten” die ketamine thuis gebruiken en anderzijds “partygangers” die ketamine op feestjes voor een select publiek gebruiken (tekno). (dat teKno erachter, haha)

De psychonauten zijn in het algemeen oudere, goed geïnformeerde gebruikers.
Tekno-aanhangers zijn vaak jonger, maar ervaren gebruikers helpen beginnende
gebruikers in deze subgroep. (klopt, wat zijn we toch allemaal aardig voor elkaar :grin: )

Er zijn geen aanwijzingen in de literatuur dat ketamine leidt tot een verlaging van
de geweldsdrempel. Eigen onderzoek van een lid van de risicoschattingscommissie wijst eerder op het tegendeel. (eigen onderzoek !!? Haha, ze hebben in die commissie gewoon zelf flink lopen snuiven!! En wat zouden ze bedoelen met het tegenovergestelde van geweld... hehe)

Ook verkoop (van ketamine) als cocaïne komt wel eens voor. Soms leidt dit tot kortdurende paniek, maar omdat ketaminegebruikers doorgaans ook ervaring hebben met cocaïne weten zij de effecten snel te herkennen. (In paniek van de effecten van coke...lijkt me niet, zeker gezien de dosering, eerder paniek in de zin van: KUT, we zijn genaait)

Grondstoffen voor ketamine zijn cyclohexanon, methylamine en chlorobenzeen. Deze
worden door de legale industrie gebruikt om ketamine te produceren. (mm, hoe zouden ze dit doen, het komt wel over alsof de grondstoffen makkelijk te vinden zijn...)

Er zijn nauwelijks meldingen van incidenten in Nederland door gebruik van
ketamine en deze zijn meestal niet ernstig van aard. In andere landen, waar het
gebruik meer prevalent lijkt te zijn is het aantal sterfgevallen door ketamine
gering. Het betreft 12 gevallen in 13 jaar, waarvan er 3 aan (een overdosis)
ketamine alleen te wijten zijn en waarbij de toedieningsroute intramusculair of
intraveneus was (zo dit is een geruststelling! niet 1 iemand is in al die jaren dus door alleen het snuiven van ketamine om het leven gekomen)

Conclusie: Ik ga toch maar weer eens een grammetje halen... :hearteyes:
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#3
Die free base (groene keta :tearsofjoy: ) zou je die dan kunnen basen/roken?

@underworld:
Minuscuul druppeltje kleurstof (bedoeld voor consumptie, taarten, snoep ed.) op je gram keta en 't heeft de kleur die je zou willen :grin:
g
greenpowerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Zeker interessant.
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#5
TechNora zei:
Conclusie: Ik ga toch maar weer eens een grammetje halen... :hearteyes:
Klik om te vergroten...

'k Heb 't zelf ook gelezen, en wat je schreef was 't eerste wat ik dacht toen ik klaar was.
Nu word 't tijd om het te gaan proberen :grin:
l
leppehLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mooi om een artikel te lezen waarin het spul eens niet wordt afgebrand. Wel jammer dat er niet echt wordt gesproken over langetermijneffecten van chronisch gebruik :(

TechNora zei:
Interessant artikel! Heb het met plezier gelezen. Paar grappige passages:

Er zijn geen aanwijzingen in de literatuur dat ketamine leidt tot een verlaging van
de geweldsdrempel. Eigen onderzoek van een lid van de risicoschattingscommissie wijst eerder op het tegendeel. (eigen onderzoek !!? Haha, ze hebben in die commissie gewoon zelf flink lopen snuiven!! En wat zouden ze bedoelen met het tegenovergestelde van geweld... hehe)
Klik om te vergroten...

Tegenovergestelde van verlaging van de geweldsdrempel = verhoging van de geweldsdrempel.
a
aapkutLid
01-01-2024, 00:00
#7
moet het binnenkort echt een keer halen :P
T
TechNoraLid
01-01-2024, 00:00
#8
Tegenovergestelde van verlaging van de geweldsdrempel = verhoging van de geweldsdrempel.
Klik om te vergroten...

Zo... dat ik daar nu zelf niet op gekomen ben... :openmouth:
u
underworldLid
01-01-2024, 00:00
#9
ik vind het een zeer vermakelijk rapport.
vind het alleen lame dat ze alleen bij tekno gangers een onderzoek hebben gedaan, alsof dat een goed gemiddelde is voor de hele feest scene..

ik zou het trouwens echt te vet vinden als:
Ketamine hydrochloride is een wit poeder,
ketamine als vrije base zou groen van kleur zijn en
gemengd met vitamine B12 heeft het een paarse kleur.
Klik om te vergroten...
je echt paarse keta kan krijgen :grin:
u
underworldLid
01-01-2024, 00:00
#10
Oom Klaas zei:
Die free base (groene keta :tearsofjoy: ) zou je die dan kunnen basen/roken?

@underworld:
Minuscuul druppeltje kleurstof (bedoeld voor consumptie, taarten, snoep ed.) op je gram keta en 't heeft de kleur die je zou willen :grin:
Klik om te vergroten...

ik denk dat het voor spuiten bedoeld is die free base, of nog in een productiefase..
heb het ff aan een vriend nagevraagd die farmacie studeerd maar hij zegt dat het niet mogelijk is om dat te snuiven of roken.

ja ga ik binnenkort is doen, fluor groene keta maken! of knal roze ook leuk. :grin:
waar haal je dat spul? bij de hema ofzo?
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#11
Die gozer met z'n dreft vs. ghb topic zal het wel weten :tearsofjoy:
'k Zou het zelf echt niet weten.
H
HarryNakLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ha ga vanavond is aan de slag met me kleurstofjes! leuke idee. Heb al groene en rode ghb gemaakt en wel eens roze cocoaine en nu groene ket haha wordt de grap van de eeuw..

kleurstoffen kan je meestal bij alle surinaamse toko's halen. en de betere supermarkt!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."