Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKetamine, wondermiddel tegen depressie

Ketamine, wondermiddel tegen depressie

19 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
D
DioneLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ha! Als ze drugs net zo mooi blijven koppelen aan ziektes/trauma's als nu, dan kan ik straks legaal alles nemen :grin:
t
technomennekeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dat er in discotheken en megadancings heel wat wordt geslikt om de energie op peil te houden, is geen geheim. Sommige van die eigenlijk verboden 'partydrugs' blijken echter ook verrassende, positieve neveneffecten te hebben. Dat schrijft The Independent on Sunday. Ketamine bijvoorbeeld is naast een hulpmiddel voor 'clubbers' ook een effectieve remedie tegen zware depressies.

Special K
Uit nieuw onderzoek blijkt immers dat, waar conventionele antidepressiva de patiënt niet (meer) helpen, een injectie met ketamine binnen enkele uren resultaten oplevert. Meer nog: volgens het National Institute of Mental Health, in de Amerikaanse staat Maryland, duurt de positieve uitwerking van een tot nu toe als kalmeermiddel voor paarden gebruikte variant, die 'Special K' heet, minstens een week. Dat is een groot contrast met de antidepressiva die momenteel op de markt zijn en waarbij het vaak tot acht weken duurt vooraleer de patiënt de positieve uitwerking ervan ervaart.

Droomachtige stemming
Dat komt doordat ketamine het eiwit of de receptor in de hersenen blokkeert die de stemming bepaalt. Doordat verbindingen tussen de hersenstam en de neocortex worden lamgelegd, wordt de emotionele respons van de gebruiker weggenomen en wordt hij of zij in een lucide, droomachtige stemming gebracht. Dat wekt bij deskundigen de hoop dat er op basis van ketamine een heel nieuw type medicatie kan worden ontwikkeld dat sneller en langer werkt. Toch reageren hulporganisaties voorlopig nog omzichtig op het nieuws over ketamine "zolang ze onvoldoende zicht hebben op de effecten op lange termijn en de potentiële schadelijke neveneffecten".

Xtc en lsd
Ketamine is trouwens niet de enige momenteel verboden drug die therapeutische mogelijkheden biedt. Xtc bijvoorbeeld heeft goed gewerkt bij de genezing van in Irak getraumatiseerde Amerikaanse soldaten en wordt momenteel getest bij slachtoffers van een verkrachting. En lsd wordt al langer gebruikt om angst en obsessief-compulsieve problemen aan te pakken. (belga)
(bron: www.hln.be)
J
JellerLid
01-01-2024, 00:00
#3
interessant..

had trouwens niet gezien dat je dit topic al gepost had :flushed:
D
DioneLid
01-01-2024, 00:00
#4
Je moet niet alles wat ik post zo serieus nemen :wink:.
B
BillyBiloLid
01-01-2024, 00:00
#5
en verslaafd worden.
B
BillyBiloLid
01-01-2024, 00:00
#6
het was ook met enig sarcasme getint.
F
FlutLid
01-01-2024, 00:00
#7
Heb hier zelf ook de enige ervaring mee ja, 1e paar keertjes toen ik et gebruikte voelde ik me 'refresht'.
P
Psycho_ChronoLid
01-01-2024, 00:00
#8
LSD werd vroeger al als geneesmiddel gebruikt, en sinds dat ik het gebruikt heb, heb ik geen last meer van slaapstoornissen e.d.
J
Jean-Pierre06Lid
01-01-2024, 00:00
#9
interessant artikel! :rockband:
z
zjimizLid
01-01-2024, 00:00
#10
Jean-Pierre06 zei:
interessant artikel! :rockband:
Klik om te vergroten...

zeker al is het al wat ouder, het geeft de cyclus van veel drugs wel een beetje weer;

het begint als geneesmiddel al dan niet in de apotheek

vervolgens wordt bekend dat de nevenwerking groter is dan verwacht om welke reden het erg goed verkocht wordt

vervolgens wordt het langzaamaan verboden

na enige tijd wordt het op basis van wetenschappelijk onderzoek soms therapeutisch toegepast

en uiteindelijk is het misschien wel weer op doktersrecept verkrijgbaar.

best frappant dat de geschiedenis zich vaak herhaalt.

:wave:
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#11
Is allemaal puur te wijten aan de westerse wetgeving.
z
zjimizLid
01-01-2024, 00:00
#12
PepTalk zei:
Is allemaal puur te wijten aan de westerse wetgeving.
Klik om te vergroten...

ja zeker

en dat allemaal als gevolg van belangen van deze en gene

wat weer wordt politiek wordt verkocht als algemeen belang voor de volksgezondheid

we worden mooi voor de gek gehouden..... :(
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#13
zjimiz zei:
wat weer wordt politiek wordt verkocht als algemeen belang voor de volksgezondheid

we worden mooi voor de gek gehouden..... :(
Klik om te vergroten...

Wat zou dan (afgezien van sommige individuele belangen bij een bepaald middel) de reden zijn denk je? Ik denk dat het belang van de volksgezondheid wel een geldige reden is. Of het verbieden van middelen de juiste optie is om dit belang voorop te stellen is een tweede, maar vind de achterliggende gedachte wel kloppend.
z
zjimizLid
01-01-2024, 00:00
#14
PepTalk zei:
zjimiz zei:
wat weer wordt politiek wordt verkocht als algemeen belang voor de volksgezondheid

we worden mooi voor de gek gehouden..... :(
Klik om te vergroten...

Wat zou dan (afgezien van sommige individuele belangen bij een bepaald middel) de reden zijn denk je? Ik denk dat het belang van de volksgezondheid wel een geldige reden is. Of het verbieden van middelen de juiste optie is om dit belang voorop te stellen is een tweede, maar vind de achterliggende gedachte wel kloppend.
Klik om te vergroten...

als dat echt de achterliggende gedachte zou zijn, zou het redelijk en billijk zijn, echter in mijn optiek is het meer een drogreden

de echte redenen zijn economische belangen om welke reden bestaande processen en regelgeving in stand worden gehouden

dit is vrij moeilijk te overzien als eenvoudige burger, maar als je de geschiedenis en het politieke klimaat volgt, zijn het erg duidelijke patronen

het is kennelijk de realiteit waarmee we leven

:wave:
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#15
zjimiz zei:
dit is vrij moeilijk te overzien als eenvoudige burger
Klik om te vergroten...

En je wilt hier mee zeggen....?

Wanneer er verschillende historische ''bewijzen'' zijn, dat politieke beweegredenen de achterliggende reden is van het verbod op drugs...Dan betekend dat toch juist dat er altijd persoonlijke individuele belangen een rol spelen, in plaats van ''de politiek' als schuldige aan te wijzen.

Annyhow, we worden genaaid om de verkeerde reden, dat is zeker waar.
Maar wanneer er geen beperkingen zouden zitten aan middelengebruik, dan zouden we met de huidige maatschappij ook niet ver komen vrees ik.
Door het constant in bescherming nemen van de burger, denken mensen niet meer na voor zichzelf. Alles wat niet verboden is kan/mag oneindig gebruikt worden. Immers, zou het schadelijk zijn dan zou het wel verboden worden toch?
m
mick swaggerLid
01-01-2024, 00:00
#16
Grappig, ik ken een psychiater die wil er geloof ik binnenkort mee gaan expermimenteren om ketamine als anti-depressiva in te gaan zetten, bij patienten waar andere middelen niet aanslaan:)
z
zjimizLid
01-01-2024, 00:00
#17
PepTalk zei:
zjimiz zei:
dit is vrij moeilijk te overzien als eenvoudige burger
Klik om te vergroten...

En je wilt hier mee zeggen....?

Wanneer er verschillende historische ''bewijzen'' zijn, dat politieke beweegredenen de achterliggende reden is van het verbod op drugs...Dan betekend dat toch juist dat er altijd persoonlijke individuele belangen een rol spelen, in plaats van ''de politiek' als schuldige aan te wijzen.

Annyhow, we worden genaaid om de verkeerde reden, dat is zeker waar.
Maar wanneer er geen beperkingen zouden zitten aan middelengebruik, dan zouden we met de huidige maatschappij ook niet ver komen vrees ik.
Door het constant in bescherming nemen van de burger, denken mensen niet meer na voor zichzelf. Alles wat niet verboden is kan/mag oneindig gebruikt worden. Immers, zou het schadelijk zijn dan zou het wel verboden worden toch?
Klik om te vergroten...

Wat ik wilde zeggen met de 'eenvoudige burger': je krijgt als burger continue te maken met een politieke werkelijkheid en een echte werkelijkheid. Tenzij je het zelf volgt en jezelf goed informeert, is het vrij complex om door de 'brei' heen te kijken en een echte opinie te formuleren. De realiteit is moeilijk te overzien. 'Eenvoudig' is in dit geval slechts de weergave van de machts- en informatie positie van de gemiddelde burger en zeker niet onaardig bedoeld.

De bekende discussie rondom legasilering van drugs is bijzonder complex. Wat voor mij vaststaat is dat het niet gaat om de gezondheid van de mens in het algemeen maar eigenlijk meer om de economische belangen van regeringen en bedrijven. Kort gezegd: de almachtige euro/ dollar/... is de shit en hoe het met jan modaal gaat niet.

Los hiervan denk ik dat het een hele lastige discussie is, hoe om te gaan met legalisering van drugs: het is niet zwart en het is niet wit. Als ouder wil je niet dat je kind even wat opiaten bij een loket afhaalt uiteraard maar het totaal verbieden is kennelijk evenmin een oplossing aangezien de 'straat' de vraag zelf wel beantwoord. Mijns inziens zou de regering zijn primaire inspanning moeten richten op voorlichting en begeleiding.

Stof tot nadenken......... :wave:
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#18
zjimiz zei:
de almachtige euro/ dollar/... is de shit en hoe het met jan modaal gaat niet.

Los hiervan denk ik dat het een hele lastige discussie is, hoe om te gaan met legalisering van drugs: het is niet zwart en het is niet wit. Als ouder wil je niet dat je kind even wat opiaten bij een loket afhaalt uiteraard maar het totaal verbieden is kennelijk evenmin een oplossing aangezien de 'straat' de vraag zelf wel beantwoord. Mijns inziens zou de regering zijn primaire inspanning moeten richten op voorlichting en begeleiding.

Stof tot nadenken......... :wave:
Klik om te vergroten...

Mee eens. Voorlichting, openheid, acceptatie en inderdaad begeleiding zouden vele betere alternatieven zijn dan de huidige heksenjacht.

Feit blijft dat sommige mensen, de andere ''eenvoudige burger'' die ondanks alles gewoon niet voor zichzelf kan beslissen wat wel goed is en wat niet. En ook de frequentie en dosis van gebruik, voor welk middel dan ook, niet kan handhaven. In dat geval zeg ik zelf, dat is evolutionaire progressie, maar dat is tegenwoordig sociaal onaanvaard.

Maar we zijn wel wat offtopic geraakt zo..

OT: Heb je zelf positieve of negatieve ervaringen gehad op het gebied van depressies met ketamine gebruik,
P
Pieter210Lid
01-01-2024, 00:00
#19
mick swagger zei:
Grappig, ik ken een psychiater die wil er geloof ik binnenkort mee gaan expermimenteren om ketamine als anti-depressiva in te gaan zetten, bij patienten waar andere middelen niet aanslaan:)
Klik om te vergroten...
Mag ik vragen wie die psychiater is? Een pm mag natuurlijk ook :)
z
zjimizLid
01-01-2024, 00:00
#20
Pieter210 zei:
mick swagger zei:
Grappig, ik ken een psychiater die wil er geloof ik binnenkort mee gaan expermimenteren om ketamine als anti-depressiva in te gaan zetten, bij patienten waar andere middelen niet aanslaan:)
Klik om te vergroten...
Mag ik vragen wie die psychiater is? Een pm mag natuurlijk ook :)
Klik om te vergroten...

Een nazaat van Freud misschien :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."