Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
Β© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsProbleem?

Probleem?

26 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#1
create balance zei:
OkΓ©, fijn dat je hulp hebt. Herken je intentie om zo nu en dan psychedelica te gebruiken. Heb dit zelf ook al een keer geopperd alleen in een feestje-setting viel dit mij vaak tegen. Dan werd het eerst vaak een 2cbtje, maar dan is de stap naar wat anders ook alweer makkelijker, ( bij mij werkt 2cb op lage dosis weer anders dan wat de intentie van het af en toe trippen kan geven ) is dit ook weer net over de grens gaan? Je helpt me zeker met zicht op de situatie en om een breder beeld op de situatie te vormenπŸ‘ŠπŸ»
Klik om te vergroten...
Als je echt intresse hebt over mijn situatie kan je altijd men topic even doorbladeren..

Ik gebruik psychedelica nooit op feestjes en enkel thuis of bij 1enkele vriend dat men 2de thuis is.
2cb heb na begin dit jaar afgezworen na een partijtje overgeven en vind ik niet echt wat je kunt noemen een rasechte psychedelica.
In heb het dan meer over.
Psilo.
Lsd.
Dmt.
Mescaline , en soortgelijke.
M
MK-ULTRALid
01-01-2024, 00:00
#2
inner_search zei:
Als je echt intresse hebt over mijn situatie kan je altijd men topic even doorbladeren..

Ik gebruik psychedelica nooit op feestjes en enkel thuis of bij 1enkele vriend dat men 2de thuis is.
2cb heb na begin dit jaar afgezworen na een partijtje overgeven en vind ik niet echt wat je kunt noemen een rasechte psychedelica.
In heb het dan meer over.
Psilo.
Lsd.
Dmt.
Mescaline , en soortgelijke.
Klik om te vergroten...
Ga ik zeker doen.
Begrijpelijk, het voorbeeld dat ik noemde was meer bedoeld om aan te geven dat ik wel eens zoek naar mazen in eigen gemaakte wetten en regels hehe.
M
MK-ULTRALid
01-01-2024, 00:00
#3
MDMAZING zei:
Ja met ketamine ook best wel heftige cravings, vooral de 1e week, maar moet wel zeggen dat het wel in vlagen komt. De eerste 72 uur, tot een week denk je er bijna alleen maar aan, maar nu na 9 dagen bijna denk ik er zowat nooit meer aan.

Wel soms cravings of als ik alcohol drink dat er wat cravings komen.. zou ik mee moeten leven wss.
Klik om te vergroten...
Voor jou geld ook het voornemen nooit meer? Terugkijkend op deze 3 weken heb ik totaal geen moeite of carvings gehad, op gister en vandaag na. Ik probeer voor mezelf ook duidelijk te krijgen of ik zo nu en dan eens kan gebruiken. Als ik naar andere middelen kijk, was er altijd een periode van heftig gebruik, deze stopte dan doordat ik er klaar mee was, dan na een tijd had ik de grip en nu struggle ik niet meer met deze middelen. Ketamine geeft me ( op minimale klachten genoemd in eerste bericht ) eigenlijk geen klachten waardoor ik er klaar mee ben. Alleen is het meer een idee dat het β€œslecht” is om regelmatig te gebruiken. Denk dat hier de vraag vandaan komt...
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Uw post kon zo de mijne zijn. Al had ik dit met 3mmc, sluipmoordenaar dat spul.

Is nu geleden sinds begin Juli dat ik het nog nam.

Plannen om nooit meer te gebruiken, werken helaas (voor mij ) onvoldoende omdat dit moeilijk vol te houden is op lange termijn.
Beginnen met plannen dat je mindert, is veel gemakkelijker.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hey, welkom op het forum en je bent zeker niet de enige.

Ongeveer zo’n jaar of 4/5 geleden ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met dit middeltje. Waar ik in het begin nog mega vaag werd van een puntje is dit inmiddels uitgelopen tot 1 of 2 gram per keer snuiven en dan soms nog niets ervan voelen. De K-hole was ongeveer een onmogelijke taak om nog snuivend te bereiken.

Ik ben eerst ongeveer een jaar verslaafd geweest en snoof dagelijks 5 tot 7 gram per dag zonder daar lichamelijke klachten van te krijgen. Om dit te kunnen betalen heb ik zelf een lange tijd verkocht en kon ik op deze manier mijn verslaving iets te makkelijk onderhouden. Buiten de verstopte neus om had ik nooit echt problemen.

Toen ik eenmaal uit het wereldje van verkopen was, werd mijn gebruik ook minder en heb ik dit een lange periode misschien alleen maandelijks eens gebruikt.

Tijdens de corona heb ik een terugval van 2 maanden dagelijks gebruik gehad waarbij ik 1 tot 3 gram per dag snoof en dat is waar de problemen begonnen...

Ik had af en toe last van mijn maag maar zocht er niet al teveel achter. Mijn buik was gigantisch opgeblazen en sliep daardoor heel slecht omdat het zo’n ongemakkelijk/raar gevoel was.

Na een tijd begonnen de nier problemen waarbij ik vermoed dat dit ook de K-cramps waren, waar je online veel over leest. Ik heb 8 uur lang zo’n gigantische pijn gehad dat ik kruipend over de grond naar de douche ben gestrompeld, in de hoop dat het warme water de pijn wat zou verlichten. Ik dacht echt dat dit het einde zou zijn en had me er al bij neergelegd dat ik ter plekke zou sterven. Na 8 uur trok de pijn langzaam weg en dit was voor mij wel het moment om het roer volledig om te gooien.

Op dat moment ben ik meteen gestopt en heb ik besloten dit goedje nooit meer aan te raken. Met pijn in mijn hart, want dit spul zal voor altijd mijn favoriete drugs blijven.

Helaas toen ik 3 weken clean was begonnen voor mij de (blaas) problemen. Ik kon mijn plas niet meer ophouden, had continu aandrang en zat elke 2 minuten op de wc. Ik had praktisch gezien beter op het toilet kunnen wonen. Werken ging niet meer en mijn problemen zorge uiteindelijk voor suΓ―cidale gedachten en depressieve gevoelens.

Inmiddels ben ik naar de dokter geweest en heb ik alles eerlijk verteld, ook dat ik liever nog met een katheter zou leven dan dit leven wat ik toen had. Boodschappen doen ging niet eens, terwijl dat maar 5 minuten verderop was.

Uiteindelijk heb ik de dokter laten overleggen met de uroloog en zit ik nu aan 2 medicaties om mijn leven weer op de rit te krijgen zodat ik weer kan leven en werken. Daarvoor gebruik ik nu Solifenacine en Betmiga en ik voel me eindelijk weer gelukkig en normaal.

Ik heb een doorverwijzing naar het ziekenhuis en zal daar over een tijdje scans krijgen voor mijn blaas + nien ze gaan met een camera mijn blaas in om de schade te bepalen.

Het is een spannende tijd en dit is iets wat ik niemand gun. Ik heb contact met meerdere verslaafde en suΓ―cidale gedachten hebben ze allemaal. Het kan zelfs leiden tot blaas verwijderen of vergroting.

Als ik één wens kon doen, dan was het dat ik dit middel met meer respect behandeld had, want ik kan het nu gewoon nooit meer gebruiken. En daar baal ik van, want het is mijn favoriete drugs ooit.

Alsjeblieft, behandel het met respect en laat het niet uit de hand lopen. Niet denken het gebeurt mij niet, dat dacht ik ook.

Laat dit een voorbeeld en motivatie zijn om het niet zo vaak meer te doen. Ik zit nu op dag 65 clean van de Ketamine en het gaat steeds beter.

De cravings zijn heftig, maar het grootste gedeelte verdwijnt de eerste 2 weken.

Voor mij zal Keta altijd een zwak blijven maar ik heb genoeg redenen om het niet meer te gebruiken.

Mocht je vragen hebben of het even lastig hebben, mijn PB zal altijd open staan.

Take care en laat je niet gek maken door je gedachtes. Je bent sterker dan dat!
M
MK-ULTRALid
01-01-2024, 00:00
#6
CuriousExplorer zei:
Uw post kon zo de mijne zijn. Al had ik dit met 3mmc, sluipmoordenaar dat spul.

Is nu geleden sinds begin Juli dat ik het nog nam.

Plannen om nooit meer te gebruiken, werken helaas (voor mij ) onvoldoende omdat dit moeilijk vol te houden is op lange termijn.
Beginnen met plannen dat je mindert, is veel gemakkelijker.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat ik als ik realistisch ben dat het nooit meer doen me op andere vlakken weer uit balans trekt ( veel ongezond eten, andere drugs ) plannen is een hele goede. Ga hier serieus mee aan de slag!
M
MK-ULTRALid
01-01-2024, 00:00
#7
Spyro zei:
Hey, welkom op het forum en je bent zeker niet de enige.

Ongeveer zo’n jaar of 4/5 geleden ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met dit middeltje. Waar ik in het begin nog mega vaag werd van een puntje is dit inmiddels uitgelopen tot 1 of 2 gram per keer snuiven en dan soms nog niets ervan voelen. De K-hole was ongeveer een onmogelijke taak om nog snuivend te bereiken.

Ik ben eerst ongeveer een jaar verslaafd geweest en snoof dagelijks 5 tot 7 gram per dag zonder daar lichamelijke klachten van te krijgen. Om dit te kunnen betalen heb ik zelf een lange tijd verkocht en kon ik op deze manier mijn verslaving iets te makkelijk onderhouden. Buiten de verstopte neus om had ik nooit echt problemen.

Toen ik eenmaal uit het wereldje van verkopen was, werd mijn gebruik ook minder en heb ik dit een lange periode misschien alleen maandelijks eens gebruikt.

Tijdens de corona heb ik een terugval van 2 maanden dagelijks gebruik gehad waarbij ik 1 tot 3 gram per dag snoof en dat is waar de problemen begonnen...

Ik had af en toe last van mijn maag maar zocht er niet al teveel achter. Mijn buik was gigantisch opgeblazen en sliep daardoor heel slecht omdat het zo’n ongemakkelijk/raar gevoel was.

Na een tijd begonnen de nier problemen waarbij ik vermoed dat dit ook de K-cramps waren, waar je online veel over leest. Ik heb 8 uur lang zo’n gigantische pijn gehad dat ik kruipend over de grond naar de douche ben gestrompeld, in de hoop dat het warme water de pijn wat zou verlichten. Ik dacht echt dat dit het einde zou zijn en had me er al bij neergelegd dat ik ter plekke zou sterven. Na 8 uur trok de pijn langzaam weg en dit was voor mij wel het moment om het roer volledig om te gooien.

Op dat moment ben ik meteen gestopt en heb ik besloten dit goedje nooit meer aan te raken. Met pijn in mijn hart, want dit spul zal voor altijd mijn favoriete drugs blijven.

Helaas toen ik 3 weken clean was begonnen voor mij de (blaas) problemen. Ik kon mijn plas niet meer ophouden, had continu aandrang en zat elke 2 minuten op de wc. Ik had praktisch gezien beter op het toilet kunnen wonen. Werken ging niet meer en mijn problemen zorge uiteindelijk voor suΓ―cidale gedachten en depressieve gevoelens.

Inmiddels ben ik naar de dokter geweest en heb ik alles eerlijk verteld, ook dat ik liever nog met een katheter zou leven dan dit leven wat ik toen had. Boodschappen doen ging niet eens, terwijl dat maar 5 minuten verderop was.

Uiteindelijk heb ik de dokter laten overleggen met de uroloog en zit ik nu aan 2 medicaties om mijn leven weer op de rit te krijgen zodat ik weer kan leven en werken. Daarvoor gebruik ik nu Solifenacine en Betmiga en ik voel me eindelijk weer gelukkig en normaal.

Ik heb een doorverwijzing naar het ziekenhuis en zal daar over een tijdje scans krijgen voor mijn blaas + nien ze gaan met een camera mijn blaas in om de schade te bepalen.

Het is een spannende tijd en dit is iets wat ik niemand gun. Ik heb contact met meerdere verslaafde en suΓ―cidale gedachten hebben ze allemaal. Het kan zelfs leiden tot blaas verwijderen of vergroting.

Als ik één wens kon doen, dan was het dat ik dit middel met meer respect behandeld had, want ik kan het nu gewoon nooit meer gebruiken. En daar baal ik van, want het is mijn favoriete drugs ooit.

Alsjeblieft, behandel het met respect en laat het niet uit de hand lopen. Niet denken het gebeurt mij niet, dat dacht ik ook.

Laat dit een voorbeeld en motivatie zijn om het niet zo vaak meer te doen. Ik zit nu op dag 65 clean van de Ketamine en het gaat steeds beter.

De cravings zijn heftig, maar het grootste gedeelte verdwijnt de eerste 2 weken.

Voor mij zal Keta altijd een zwak blijven maar ik heb genoeg redenen om het niet meer te gebruiken.

Mocht je vragen hebben of het even lastig hebben, mijn PB zal altijd open staan.

Take care en laat je niet gek maken door je gedachtes. Je bent sterker dan dat!
Klik om te vergroten...
Wow echt super heftig wat je hebt meegemaakt. Dit hakt er wel even in zeg... vooral de hoeveelheden die je op een gegeven moment nam zijn wel een voorbode op wat kan komen en ik ben bij deze ook goed gewaarschuwd. Het is dubbel allemaal, zoals je ook aangeeft is het behandelen met respect erg belangrijk en dit gaat in zekere zin nog goed. Het vaag worden heb ik het laatste jaar niet meer, word nu eigenlijk alleen maar scherper en neem meer waar en sta zo in contact met mezelf, soms is dit fijn en geeft het een reset.

Ik hoop uit de grond van mijn hart dat de schade mee valt en dat je snel en volledig zal herstellen. De ervaring waarbij je zo’n enorme pijn hebt ervaren moet vreselijk zijn geweest... hartelijk dank voor je uitgebreide post, dit is iets wat ik zeker zal onthouden en in mijn achterhoofd houd. Ik ga gebruik plannen en in drugskalender app bijhouden. Blijf sterk en alle goeds gewenst!
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#8
create balance zei:
Wow echt super heftig wat je hebt meegemaakt. Dit hakt er wel even in zeg... vooral de hoeveelheden die je op een gegeven moment nam zijn wel een voorbode op wat kan komen en ik ben bij deze ook goed gewaarschuwd. Het is dubbel allemaal, zoals je ook aangeeft is het behandelen met respect erg belangrijk en dit gaat in zekere zin nog goed. Het vaag worden heb ik het laatste jaar niet meer, word nu eigenlijk alleen maar scherper en neem meer waar en sta zo in contact met mezelf, soms is dit fijn en geeft het een reset.

Ik hoop uit de grond van mijn hart dat de schade mee valt en dat je snel en volledig zal herstellen. De ervaring waarbij je zo’n enorme pijn hebt ervaren moet vreselijk zijn geweest... hartelijk dank voor je uitgebreide post, dit is iets wat ik zeker zal onthouden en in mijn achterhoofd houd. Ik ga gebruik plannen en in drugskalender app bijhouden. Blijf sterk en alle goeds gewenst!
Klik om te vergroten...
play.google.com

Dose - Drug Journal - Apps on Google Play

Track and moderate your use of alcohol, caffeine and other recreational drugs
play.google.com play.google.com
Alvast een goede app om alles bij te houden.
En deze om je pauzes of stops mee in de gaten te houden.
play.google.com

Sober Time - Sober Day Counter & Clean Time Clock - Apps on Google Play

Sober Time is a sober day counter with a built-in community that tracks how long you have been clean and sober. Start or continue your sober recovery journey: Sober Time's sober day counter is helping thousands of recovering addicts recover from serious addictions like substance abuse...
play.google.com play.google.com
Screenshot_20200901-142416_Sober Time.jpg
M
MK-ULTRALid
01-01-2024, 00:00
#9
inner_search zei:
play.google.com

Dose - Drug Journal - Apps on Google Play

Track and moderate your use of alcohol, caffeine and other recreational drugs
play.google.com play.google.com
Alvast een goede app om alles bij te houden.
En deze om je pauzes of stops mee in de gaten te houden.
play.google.com

Sober Time - Sober Day Counter & Clean Time Clock - Apps on Google Play

Sober Time is a sober day counter with a built-in community that tracks how long you have been clean and sober. Start or continue your sober recovery journey: Sober Time's sober day counter is helping thousands of recovering addicts recover from serious addictions like substance abuse...
play.google.com play.google.com
Bekijk bijlage 9089
Klik om te vergroten...
Ja netjes, voorbereid en wel! ThanksπŸ‘ŒπŸ»
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#10
create balance zei:
Wow echt super heftig wat je hebt meegemaakt. Dit hakt er wel even in zeg... vooral de hoeveelheden die je op een gegeven moment nam zijn wel een voorbode op wat kan komen en ik ben bij deze ook goed gewaarschuwd. Het is dubbel allemaal, zoals je ook aangeeft is het behandelen met respect erg belangrijk en dit gaat in zekere zin nog goed. Het vaag worden heb ik het laatste jaar niet meer, word nu eigenlijk alleen maar scherper en neem meer waar en sta zo in contact met mezelf, soms is dit fijn en geeft het een reset.

Ik hoop uit de grond van mijn hart dat de schade mee valt en dat je snel en volledig zal herstellen. De ervaring waarbij je zo’n enorme pijn hebt ervaren moet vreselijk zijn geweest... hartelijk dank voor je uitgebreide post, dit is iets wat ik zeker zal onthouden en in mijn achterhoofd houd. Ik ga gebruik plannen en in drugskalender app bijhouden. Blijf sterk en alle goeds gewenst!
Klik om te vergroten...
Thanks. Ik hoop het ook! Geef ook altijd nog updates op het forum. Jij nooit een branderig gevoel gehad met plassen bijvoorbeeld?

Als je gebruikt probeer dan ook zoveel mogelijk te drinken zodat het minder geconcentreerd in je nieren en blaas is. Vooral als je het in de avond doet. Voor het slapen gaan even flinke teugen water drinken. Je nieren werken in de nacht het hardste en zonder water is dat heftig voor je nieren om te verwerken.

Als je het eens in de zoveel tijd een avondje gebruikt zit je wel safe. Hoop voor je dat alles goed blijft gaan!
M
MK-ULTRALid
01-01-2024, 00:00
#11
Spyro zei:
Thanks. Ik hoop het ook! Geef ook altijd nog updates op het forum. Jij nooit een branderig gevoel gehad met plassen bijvoorbeeld?

Als je gebruikt probeer dan ook zoveel mogelijk te drinken zodat het minder geconcentreerd in je nieren en blaas is. Vooral als je het in de avond doet. Voor het slapen gaan even flinke teugen water drinken. Je nieren werken in de nacht het hardste en zonder water is dat heftig voor je nieren om te verwerken.

Als je het eens in de zoveel tijd een avondje gebruikt zit je wel safe. Hoop voor je dat alles goed blijft gaan!
Klik om te vergroten...
Een enkele keer, ook wel tijdens gebruik. Dat was dan meteen het signaal om voor die keer te stoppen. Probeer zo goed mogelijk naar mijn lichaam te luisteren.

Ja water, water en nog eens water. Ik drink bijna alleen water en inderdaad tijdens gebruik nog meer. Voor het slapen extra na gebruik ga ik beter op letten. De verhoogde werking van de nieren tijdens slapen was me onbekend, goed om te weten!

Bedankt, dit topic heeft me nu al goed geholpen en weer een andere invalshoek geboden.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#12
create balance zei:
Een enkele keer, ook wel tijdens gebruik. Dat was dan meteen het signaal om voor die keer te stoppen. Probeer zo goed mogelijk naar mijn lichaam te luisteren.

Ja water, water en nog eens water. Ik drink bijna alleen water en inderdaad tijdens gebruik nog meer. Voor het slapen extra na gebruik ga ik beter op letten. De verhoogde werking van de nieren tijdens slapen was me onbekend, goed om te weten!
Klik om te vergroten...
Rond een uur of 5/6 in de ochtend produceren je nieren de meeste plas. Dus lekker veel drinken in de avond. Je kan ook altijd nog D-Mannose/Cranberry pillen slikken als toevoeging voor een gezonde blaas.

Als je inderdaad een branderig gevoel merkt, meteen een periode stoppen. Eigenlijk ook als je merkt dat je tolerantie omhoog gaat.

Goed dat je zo info aan het inwinnen bent. En geniet er vooral van! Met mate. πŸ™ŒπŸ»
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#13
Oh, en groene thee is ook top! Flessen cranberry sap ook.
M
MK-ULTRALid
01-01-2024, 00:00
#14
Spyro zei:
Oh, en groene thee is ook top! Flessen cranberry sap ook.
Klik om te vergroten...
Helemaal super! Zulke info maak je me echt blij meeπŸ™πŸ» Ga gelijk even boodschappen doen. Ga ik doen, topper!
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#15
create balance zei:
Helemaal super! Zulke info maak je me echt blij meeπŸ™πŸ» Ga gelijk even boodschappen doen. Ga ik doen, topper!
Klik om te vergroten...
Enjoy. 😘
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#16
create balance zei:
Helemaal super! Zulke info maak je me echt blij meeπŸ™πŸ» Ga gelijk even boodschappen doen. Ga ik doen, topper!
Klik om te vergroten...
Top dat je er direct werk van maakt en info ten achte neemt :thumbsup:

Succes man !
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#17
inner_search zei:
Top dat je er direct werk van maakt en info ten achte neemt :thumbsup:

Succes man !
Klik om te vergroten...
Ik vind dit ook echt fijn om te lezen inderdaad. Super goed!
A
AagjeLid
01-01-2024, 00:00
#18
create balance zei:
en sta zo in contact met mezelf, soms is dit fijn en geeft het een reset.
Klik om te vergroten...
Hi create balance, nog een tip, als dit is wat je ook fijn vind is het een idee om eens naar andere middelen te kijken. Ik weet niet of je weleens truffels hebt gebruikt, maar daarbij ervaar ik heel erg het in contact met mezelf en het liefdevol en oordeelloos kijken en vooral voelen van je leven. Voordeel is dat dit 0 schade is voor je lijf........succes met je plannen, je kunt het!πŸ’ͺ🏻
M
MK-ULTRALid
01-01-2024, 00:00
#19
Aagje zei:
Hi create balance, nog een tip, als dit is wat je ook fijn vind is het een idee om eens naar andere middelen te kijken. Ik weet niet of je weleens truffels hebt gebruikt, maar daarbij ervaar ik heel erg het in contact met mezelf en het liefdevol en oordeelloos kijken en vooral voelen van je leven. Voordeel is dat dit 0 schade is voor je lijf........succes met je plannen, je kunt het!πŸ’ͺ🏻
Klik om te vergroten...
Hee, ja truffels zijn top. Neem voornamelijk microdoseringen, inderdaad een goed middel om bij jezelf te komen! Bedankt.
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#20
inner_search zei:
Ik heb dit met speed , gewoon besloten nooit meer te gebruiken.
Ben nu 3 maand en nog wat clean , en de cravings waren na ongeveer 2 weken geheel weg.
Hoe dat bij keta verloopt kan ik helaas niet zeggen.
@MDMAZING en @Spyro kunnen je hierbij wel verder wegwijs maken , die zijn op zeer goede weg wat keta betreft :wink:.
Klik om te vergroten...
Ja met ketamine ook best wel heftige cravings, vooral de 1e week, maar moet wel zeggen dat het wel in vlagen komt. De eerste 72 uur, tot een week denk je er bijna alleen maar aan, maar nu na 9 dagen bijna denk ik er zowat nooit meer aan.

Wel soms cravings of als ik alcohol drink dat er wat cravings komen.. zou ik mee moeten leven wss.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."