Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWaarom allemaal eraan?

Waarom allemaal eraan?

5 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
m
martjeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik vraag me af wat diegenen die dagelijks drugs tot zich nemen, beweegt. Ik zit een beetje op dit forum te kijken omdat ik een vriend heb die verslaafd is en het valt me op dat er zo vaak zo ongenuanceerd over drugs wordt gepraat. Beetje onder het mom van 'Alcohol is ook slecht' en 'tja....... te lekker'. Wat vinden die personen die dagelijks drugs gebruiken nou eigenlijk van hun gebruik? Vinden jullie het normaal, of zien jullie problematiek er toch wel van in?
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Denk dat dat per persoon verschilt eigenlijk.
r
reverbLid
01-01-2024, 00:00
#3
Je haalt twee zaken door elkaar. Gebruik van drugs en problematisch drugsgebruik.

Die laatste groep is hier ondervertegenwoordigd (mag ik hopen). Ik kan je vraag niet beantwoorden want ik hoor tot de eerste groep.

Je kunt toch wel bedenken waarom iemand verslaafd is. De drugs zijn niet het probleem, het gedrag is het probleem. Laten wij het nou juist hier niet over gedrag hebben. Zelfdestructie, impulscontrole, keuzes, korte/lange termijn gratificatie, eigenwaarde, je kunt de lijst aanvullen, daarmee kun je een beter inzicht krijgen over het drugsgebruik van je vriend.

Wat is volgens jou normaal?
F
Frank123Lid
01-01-2024, 00:00
#4
de overweging om met jezelf overweg te kunnen of niet. Het maakt deel uit van een vicieuze cirkel
m
martjeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hmmm, wat vind ik normaal? Nou ik kan best snappen dat iemand s'avonds na hij/zij aan zijn/haar verplichtingen heeft voldaan een jointje rookt, mits dit geen problemen oplevert, maar dat hangt uiteraard van de persoon af. Ook snap ik het echt wel als iemand één keer in de zoveel tijd (2 maanden ofzo) een keertje lekker los wilt gaan en een pilletje (meer dan 1 kan ik ook nog wel snappen dan hoor), pep, sos etc neemt (meth, crack en heroine vind ik wel weer van een andere orde). Ben hier niet om te zeiken hoor :P, ben ook helemaal niet anti drugs ofzo. Echter doel ik vooral op berichten waarbij wordt gesproken over het gebruik van middelen om te functioneren (denk hierbij bijvoorbeeld aan werk etc). Ik vraag me hoe deze mensen hun gebruik als verantwoord kunnen zien.
P
PandanLid
01-01-2024, 00:00
#6
martje zei:
Ik vraag me hoe deze mensen hun gebruik als verantwoord kunnen zien.
Klik om te vergroten...
Dat is de vraag bij verslaafde mensen. Men maakt afwegingen bij normaal gebruik. Bij verslaafden zijn die afwegingen niet of nauwelijks aanwezig. Ik ben een tijdje zelf game verslaafd geweest, dus ik snap wel hoe verslaafden van drugs denken. Je word gewoon volledig geconsumeerd door het 'medium' wat je gebruikt. Bij sommige drugs is het een geestelijke afhankelijkheid, bij andere een lichamelijke(en waarschijnlijk ook geestelijk).

Nu ik al een tijdje van mijn verslaving af ben, snap ik ook niet waarom ik het gedaan heb. Het valt ook niet echt te verklaren. Ik heb nog een verslaving, mijn nicotine verslaving. Zonder functioneer ik ook niet goed. Ik zie het ook niet als verantwoord, maar de wil om te stoppen is er gewoon niet. Waarom zou ik? Het is toch mijn keuze? Laat ik maar lekker een peukje roken. Dat is mijn gedachtegang.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."