Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsIs drugs schadelijk voor je ogen?

Is drugs schadelijk voor je ogen?

8 antwoorden
27 weergaven
18-5-2026
l
labradoorLid
01-01-2024, 00:00
#1
Bij wiet krijg je rode ogen,bij opiaten kleine pupillen en bij coke grote pupillen.
Wat doet dat met je ogen op lange termijn?heeft het schadelijke gevolgen voor je ogen en zicht?
D
Drugs InfolijnLid
01-01-2024, 00:00
#2
Opiaten veroorzaken pupilvernauwing. Dit veroorzaakt tijdelijke toegenomen nachtblindheid(slecht zien in het donker). Zodra het middel is uitgewerkt, herstelt de pupilomvang zich en ook het gezichtsvermogen als het donker is.

Amfetamine, hallucinogenen, cocaïne, delirianten (scopolamine, atropine, enz.) veroorzaken pupilverwijding. Bij sterk verwijdde pupillen, kan men soms moeite hebben om het gezichtsvermogen te focussen. Dit vermogen herstelt zich als de stof is uitgewerkt.

Amfetamine kan, door een plotseling sterk verhoogde oogdruk verhoging, aanleiding geven tot glaucoom. Glaucoom is een aandoening waarbij een verhoging van de druk in de oogbol onbehandeld tot gezichtsvelduitval (blinde vlekken) leidt en uiteindelijk zelfs tot blindheid kan leiden.

Cocaïne kan aanleiding geven tot gevallen van hoornvliesontsteking. Het hoornvlies is de dunne buitenste laag van het oog (op het gedeelte waar het oog de buitenlucht raakt), wat tevens een beschermlaag is. De ontsteking kan ontstaan door bacteriën of virussen, maar ook door bijtende stoffen of schade door voorwerpen (takjes, nagels etc.) Een hoornvliesontsteking kan leiden tot (blijvend) verminderd zicht of, in zeer ernstige gevallen en zonder behandeling, zelfs tot blindheid. Een hoornvliesontsteking geneest vaak vanzelf, maar vaak wordt deze behandeld met antibiotica (als de ontsteking bacterieel is). Waarom dit door cocaïne ontstaat is niet duidelijk, maar het zou kunnen dat door de verdovende werking van cocaïne (via snuiven komt de coke ook in de buurt van de ogen) men minder snel merkt dat het oog letsel heeft opgelopen (krabben, nagels, as van sigaret in de ogen etc.)

Injecteren van drugs kan afzettingen veroorzaken in of op het netvlies. Soms/vaak zitten er kleine onopgeloste stoffen in de spuit omdat de drugs vaak versneden zijn met niet/slecht oplosbare stoffen. Deze kleine deeltjes kunnen nog wel door het watje als je de vloeistof opzuigt in de spuit. Ze kunnen dus ook door de naald van de spuit. Maar in het lichaam kunnen ze via bloedvaatjes in het netvlies terecht komen. Het netvlies heeft een zeer fijnmazige structuur. Als er deeltjes in het netvlies zitten, noem je dat een afzetting. De kleine deeltjes blijven dus in het netvlies hangen.

Cannabis kan de oogbaldruk juist verlagen. Dat is een gewenste bijwerking bij glaucoom, en zover men weet niet schadelijk bij gezonde, normaal functionerende ogen. Het veroorzaakt wel een uiterlijk van rood doorbloede ogen. Een rebound-effect is mogelijk, maar niet bewezen. Dit zou inhouden dat na langdurige periode van cannabisgebruik de oogbaldruk zou kunnen verhogen als je plotseling stopt.
l
labradoorLid
01-01-2024, 00:00
#3
Die rode ogen van cannabis na langdurig gebruik kan dat geen schade opleveren aan het hoorn vlies ?Ik heb de laatste tijd allerlei vlekjes voor mijn ogen als ik mijn ogen beweeg.op internet las ik dat het hoornvlies los kan laten en dat die vlekjes door opgedroogd bloed komt.mijn ogen gaan hard achteruit.Ik heb ook heel lang methadon en dus kleine pupillen waar ik me dan voor schaam om te zeggen daarbij vraag ik me af of ze je ogen kunnen onderzoeken als je kleine pupillen heb door opiaat behandeling.
D
Drugs InfolijnLid
01-01-2024, 00:00
#4
Normaal gesproken wordt het krijgen van rode ogen door cannabis niet als schadelijk voor de ogen beschouwd. De klachten die jij opnoemt zijn wel wat alarmerend. Dat je vlekjes ziet, hoeft niet perse iets ergs te zijn, maar je moet er wel naar laten kijken. Ook het feit dat je gezichtsvermogen er op achteruit gaat, is een hele goede reden om je huisarts (of via die persoon een oogarts) te raadplegen. Als je langdurig een min of meer zelfde dosis methadon gebruikt, hoeft dat niet meer zo op te vallen aan je pupilgrootte. Vooral als je een extra dosis neemt of je gebruikt er heroïne bij, dan zal je pupil sterker reageren en verkleinen. In het open daglicht zijn bijna ieders pupillen redelijk klein. Een test of jouw pupilreflex (kleiner worden bij meer licht en vergroten bij verduistering) werkt, wordt dan ook uitgevoerd in een ruimte waar het donker is. Schijnt men met een lampje op jouw pupillen, dan worden ze binnen een of enkele seconden klein. Zet men het lampje uit, dan vergroten ze weer. Deze verandering is veel meer een maatstaf voor de invloed van opiaten op de pupilgrootte dan alleen grote of kleine pupillen. Dat laatste is bij elk mens weer anders. De reflex is veel meer bepalend.
k
k0isk0Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Daarnaast kan Amphethamine staar veroorzaken, ookal komt dit meestal voor mij meth gebruikers kan het ook voorkomen bij speed gebruikers. Omdat je ogen niet vochtig worden van het vele wakker blijven.
S
SusanneLid
01-01-2024, 00:00
#6
Is het schadelijk om lenzen in te hebben tijdens het blowen of XTC- of speedgebruik?
S
SirErickLid
01-01-2024, 00:00
#7
Drugs Infolijn zei:
Een hoornvliesontsteking geneest vaak vanzelf, maar vaak wordt deze behandeld met antibiotica (als de ontsteking bacterieel is). Waarom dit door cocaïne ontstaat is niet duidelijk, maar het zou kunnen dat door de verdovende werking van cocaïne (via snuiven komt de coke ook in de buurt van de ogen) men minder snel merkt dat het oog letsel heeft opgelopen.
Klik om te vergroten...
Niet om flauw te zijn, maar ik vraag me serieus af hoe men het voor elkaar krijgt om coke in zijn of haar ogen te krijgen als ze aan het snuiven zijn. Mij is het, gelukkig, nooit overkomen.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Susanne zei:
Is het schadelijk om lenzen in te hebben tijdens het blowen of XTC- of speedgebruik?
Klik om te vergroten...
Ja dat kan. Je ogen kunnen droger worden tijdens gebruik, net als dat je een droge mond kunt krijgen. Lenzen op droge ogen is geen succes :wink:

SirErick zei:
Drugs Infolijn zei:
Een hoornvliesontsteking geneest vaak vanzelf, maar vaak wordt deze behandeld met antibiotica (als de ontsteking bacterieel is). Waarom dit door cocaïne ontstaat is niet duidelijk, maar het zou kunnen dat door de verdovende werking van cocaïne (via snuiven komt de coke ook in de buurt van de ogen) men minder snel merkt dat het oog letsel heeft opgelopen.
Klik om te vergroten...
Niet om flauw te zijn, maar ik vraag me serieus af hoe men het voor elkaar krijgt om coke in zijn of haar ogen te krijgen als ze aan het snuiven zijn. Mij is het, gelukkig, nooit overkomen.
Klik om te vergroten...

Vermoedelijk komt het niet in de ogen vanwege te wild of slordig snuiven haha.

Ik denk dat ze bedoelen dat het via je neus in de buurt van je ogen komt. Je slijmvliezen en neusholtes zitten tenslotte vlak onder/achter je ogen. Als je genoeg snuift kan het dus vermoedelijk ook deels je ogen verdoven waardoor je irritaties niet voelt en sneller een ontsteking krijgt.

Zo lees ik het tenminste.
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#9
Lenzen op droge ogen is geen succes :wink:

Dat is waar draag zelf lenzen. Op feestjes heb ik er af en toe last van dan heb je echt het gevoel dat ze eruit gaan vallen zeker op XTC.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."