Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSafe high

Safe high

5 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
f
fortunecookieLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik heb een vergroot risico op psychose. En ben in het verleden enigszins psychotisch geweest, maar niet full-blown. Daarnaast heb ik periodes van extreme depersonalisatie/derealisatie gehad van 4 en 6 maanden alleen door wiet. Dit was zonder twijfel het meest vreselijke wat ik ooit had meegemaakt en wil dat ook nooit meer.

Psychiatrische diagnoses zijn NLD, ADD, klinische depressie, mix schizoïde/schizotypische persoonlijkheids stoornis en een psychotische persoonlijkheids organizatie. Ook heb ik last van Visual Snow Syndrome, hetzelfde als Hallucinogen Persisting Perception Disorder maar had de perceptuele verstoringen sinds kindertijd dus niet door gebruik van een hallucinogeen.

Door al dit ben ik helaas gelimiteerd in het experimenteren met drugs. Maar ik heb wel grote behoefte en interesse in drugs ervaringen. Niet alleen vanwege recreatie maar ook om mijn geest te verruimen.

Ik ben op zoek naar drugs waaraan geen risico voor psychose of depersonalisatie/derealisatie zit.

Op het moment zit ik aan anti-psychotica (risperidone) en daar komt later evt een anti-depressiva bij maar ik ben bereid hier tijdelijk mee te stoppen als dat vereist is voor een drug ervaring.

Ik legde dit aan iemand voor en die raadde mij mescaline aan. Is dat een veilig iets om te proberen? En welke andere drugs zou ik kunnen proberen?
E
ElvenSpiceLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik ben op zoek naar drugs waaraan geen risico voor psychose of depersonalisatie/derealisatie zit.
Klik om te vergroten...

Alle psychoactieve stoffen kunnen de kans op psychoses vergroten, mescaline valt daar ook onder.
Ik zelf denk dat psychoses ontstaan doordat er een extreme ingrijpende ervaring op is gedaan die je model van de wereld zo op de kop zet, dat je je zelf beschermt door in een toestand van derealisatie te komen. Dit zorgt ervoor dat je je beschermt voor toekomstige ingrijpende ervaringen en uit zich als een angstige ervaring van de wereld. Ik denk dat acceptatie en meegaan met de flow de sleutel is tot transformatie in een bewuster persoon.

Dus als je de gok wil wagen en toch geestverruimende middelen wil verkennen zul je wel bereid moeten zijn om je mindset te veranderen van wat angsten zijn en hieruit je voordeel halen.
Wat ik wel zie bij veel ervaringen van geestverruimende middelen is dat woorden vaak te kort schieten om je ervaring te delen met anderen en in maatschappelijk perspectief te plaatsen.
Uiting van creativiteit en psychedelica zijn echt de manier om te reflecteren, integreren en om begrip te krijgen van anderen wat je ervaart. (Muziek spelen of grafisch bezig zijn zijn goede voorbeelden.)

Ik weet niet wat je ervaringen tot nu toe zijn maar een niet al te ingrijpend middel is lachgas.
MDMA kan ook empathisch erg geestverruimend werken. Belangrijk is dat je je altijd goed inleest en de set en setting goed is.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
ElvenSpice zei:
Ik zelf denk dat psychoses ontstaan doordat er een extreme ingrijpende ervaring op is gedaan die je model van de wereld zo op de kop zet, dat je je zelf beschermt door in een toestand van derealisatie te komen. Dit zorgt ervoor dat je je beschermt voor toekomstige ingrijpende ervaringen en uit zich als een angstige ervaring van de wereld. Ik denk dat acceptatie en meegaan met de flow de sleutel is tot transformatie in een bewuster persoon.
Klik om te vergroten...
Dat denk ik zelf ook. Je kan een bad trip als iets vergelijkbaars zien denk ik. Het is niet de ervaring zelf, maar de weerstand daartegen dat het probleem is.

Ik zou in dit geval eerder met meditatie beginnen dan met psychoactieve stoffen te experimenteren. Dat gaat op een veel lager tempo, waardoor het je niet zo kan overdonderen. Ook geloof ik sowieso niet in een quick fix (zoals een trip met een bepaald middel) wat betreft het werkelijk en grondig aanpakken van zulke problemen. Ik zie dergelijke drugs meer als een introductie naar meditatie. Uiteindelijk kom je toch altijd bij meditatie uit als je blijvend van je angsten, aandoeningen en ziektes af wilt komen. Dus waarom niet meteen daarmee beginnen? Het is veilig, gratis, het is geestverruimend en het zal werkelijk wonderen verrichten als je ermee doorzet. :)
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik moet je helaas teleurstellen, bij een verhoogd risico op psychoses kun je het best helemaal geen drugs gebruiken. En zeker geen tripmiddelen zoals mescaline, lachgas of mdma. Ik noem deze specifiek omdat ik die eerder voorbij heb horen komen.

Tripmiddelen geven bij mensen die daar gevoelig voor zijn en grotere kans op weer een psychose of andere psychische klachten. Eigenlijk hebben alle drugs en dergelijk risico voor jou en aangezien je zelf al aangeeft nooit meer zoiets mee te willen maken Is de enige verstandige optie helaas niks gebruiken.
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik sluit mij helaas aan psychedelibee... Ik vind het echt naar voor je dat je door je diagnoses niet in staat bent te experimenteren, maar het is onze plicht om je van eerlijk advies te voorzien. Toch ben ik er niet zeker van dat je ondanks je schizofrenie helemaal niks kunt gebruiken. Laat ik om te beginnen wat wegstrepen:

Uppers zoals cocaine, speed, XTC ---> no go area
Psychedelica zoals LSD of mescaline ---> no go area

Downers werken echter anders. Benzodiazepinen werken volgens mij niet triggerend voor een psychose, sterker nog, tijdens gebruik worden psychoses weggedrukt. Vraag me niet naar een bron, ik heb dit ooit ergens gelezen. Daarnaast zat ik te denken aan GHB. Dit is ook een echte downer, en volgens mij kan dit redelijk risicoloos worden gebruikt. Het is goed mogelijk dat ik hieronder door mensen met meer parate kennis om de oren wordt geslagen, ik durf geen enkele garantie te geven.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#6
leipebaviaan zei:
Downers werken echter anders. Benzodiazepinen werken volgens mij niet triggerend voor een psychose, sterker nog, tijdens gebruik worden psychoses weggedrukt. Vraag me niet naar een bron, ik heb dit ooit ergens gelezen. Daarnaast zat ik te denken aan GHB. Dit is ook een echte downer, en volgens mij kan dit redelijk risicoloos worden gebruikt. Het is goed mogelijk dat ik hieronder door mensen met meer parate kennis om de oren wordt geslagen, ik durf geen enkele garantie te geven.
Klik om te vergroten...

Helaas, ook dit is niet echt verstandig. Downers zijn inderdaad vrijwel risicoloos tijdens gebruik. Echter na gebruik kunnen downers een rebound-effect geven. Denk maar aan een waterbed. Als je het omlaag duwt is er niets aan de hand maar uiteindelijk zal het weer omhoog golven, hoger dan het lag toen het stillag.

Het kan dus een averechts effect veroorzaken bij uitwerking. Niets is echt een veilige optie als je gevoelig bent voor psychoses. Alles kan, maar alles brengt verhoogde risico's met zich mee.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."