#1
Bobsacamano zei:Ik denk dat je al goed op weg bent. Je ziet in dat het probleem niet lichamelijk is. Ik had dit ook ik maakte mezelf helemaal gek. Ik haalde er de raarste dingen bij, door de paniek die ik dan had kreeg ik hartkloppingen en dan ging mijn hoofd weer die kant op "ik zal wel iets aan mijn hart hebben" Ik had ook veel last van tintelende ledematen "ik zal wel iets aan mijn zenuwen hebben" Ik werd helemaal gek. Snachts in je bed voel je het allemaal nog heftiger want dan heb je nul afleiding en kon je geest ook nog is nog vrijer de overhand nemen.
Ook snachts rond neuzen op internet helpt nou niet bepaald, wat je daar ook vind je gaat altijd bijna dood
Ik heb hele concrete afspraken met mezelf en mijn vriendin gemaakt.
1. Als ik ook maar iets raars denk hoe klein ook dan moet ik het uitspreken naar haar. Hoe vaak dat is maakt niet uit. Zodat ik niet in een spiraal terecht kom.
2. Alles wat ik voel mag ik voelen en hoef ik niet te verstoten of bang voor te zijn. Accepteer dat het er is.
3. Ik moet mezelf kalmeren als ik rare dingen voel in mijn lijf. Zo werd ik hypergevvoelig voor kleine geluidjes. Ik kreeg dan een soort mega schrikreactie maar dan puur lichamelijk alsof ik een stroomstootje kreeg een soort energie golf. Als dit gebeurde zei ik tegen mijn lijf dat hij zich niet druk hoefde te maken en dat het goed komt. Het klinkt misschien stom met je lijf communiceren maar voor mij zijn het twee aparte gedeeltes die samen jou maken je lichaam en je geest. Door op die manier met mijn lijf te communiceren werd mijn lijf rustiger en kalmer.
4. Ik mag niet meer als een idioot troep op internet opzoeken.
5. Als ik ga slapen zeg ik tegen mezelf "je gaat gewoon lekker slapen en morgen weer een dag" Als ik niet kan slapen dan hou ik mezelf rustig (probeer ik) en zeg ik tegen mezelf morgenavond ook weer een nacht om te slapen. Wakker liggen is één ding wakker liggen en stressen is een heel ander verhaal.
Voor mij hielp het enorm toen ik er eenmaal achter kwam dat het stress was. Dit kwam door mijn huisarts overigens die had het meteen door. Toen ik daar weg liep vielen er meteen dingen op zijn plek. Het was daarmee niet opgelost maar daardoor kon ik het meer een plek geven. Ik wil mijn probleem nou niet groter maken dan het is maar ik ben wel blij dat het allemaal gebeurd. Ik leer mezelf weer op een dieper level kennen.
Beste Bob,
Ik wil je alvast heel erg bedanken voor je advies! Vandaag is de eerste dag dat ik er zo naar ben gaan kijken en ik voel me al een stuk rustiger worden. Ik ben de hele dag door nog steeds wel emotioneel prikkelig, gestrest en ik voel nog wel een maf gevoel in mijn hoofd, maar des te meer ik het met rust laat des te minder last ik van alles krijg. Ik heb vannacht al een stukje beter kunnen slapen en werd al een stuk minder depressief wakker. Ik ben nog wel erg vermoeid dus ik let wel goed op dat ik niet te grote stappen neem. Als ik wat voel opkomen dan accepteer ik dat en laat ik het rustig weg zakken door tegen mijzelf te zeggen dat het erbij hoort en dat ik door moet gaan, zodat ik mij weer lekker in mijn vel ha voelen. Ik ga komende dagen door met deze aanpak en bespreek de ervaring ook even met de psycholoog. Nog een maal, hartelijk bedankt!