Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsIn bloed = werkzaam?

In bloed = werkzaam?

6 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
U
User7912351Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Als een middel in je bloed zit, heb je daar dan ook effect van? Bvb, methylfenidaat (rilatine enzo) kan 48-96u in het bloed aantoonbaar zijn, lees ik. Is het dan ook zo lang werkzaam? En kan het dan ook tot zo lang interageren met andere middelen?
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Volgens mij is dat iets met halfwaardetijd maar ik begrijp dat nooit helemaal dus eh.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ninaarde zei:
Als een middel in je bloed zit, heb je daar dan ook effect van? Bvb, methylfenidaat (rilatine enzo) kan 48-96u in het bloed aantoonbaar zijn, lees ik. Is het dan ook zo lang werkzaam? En kan het dan ook tot zo lang interageren met andere middelen?
Klik om te vergroten...

Als ik me niet vergis..

Ja , dan is het werkzaam maar daarna word het (ook) nog tot actieve metabolieten 'verwerkt' in de lever die zijn een stuk minder krachtig als de hoofddrug bijvoorbeeld even via wiki:
Diazepam:
20–100 hours (36–200 hours for main active metabolite desmethyldiazepam)
Klik om te vergroten...

Dus je kan er nog wel wat van voelen echter is dat maar bij een klein select groepje medicijnen het geval. Omdat het actieve metaboliet (wat al 'veel' zwakker is als de hoofddrug) al verwoest is en de minder actieve variant nog word afgebroken. Mocht die er zijn.

Wat al die metobileten hun halfwaardetijd weer is check wiki maar of https://www.drugbank.ca etc.

Do correct me if i'm wrong..
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Fool zei:
In bloed aanwezig = werkzaam, maar in bloed aantoonbaar != in bloed aanwezig. Middelen worden meestal aangetoond door middel van hun afbraakstoffen.
Klik om te vergroten...
Meestal wel ja
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#5
drugs hebben een halfwaardetijd (oninteressant in eerste instantie)
-het gaat om de werkingsduur, en die verschilt vaak enorm, soms maar 1/10
-een detail, de drug moet ook 'autonoom' door de bloed-hersen-barriere geraken om je brein te kunnen bereiken en dus te werken
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Inderdaad. Dit is ongeveer hoe het werkt:

Is de stof aanwezig in je bloed? Dan is het werkzaam, maar er bestaan uitzonderingen:

Is de stof niet meer aanwezig in je bloed, maar zijn er nog inactieve afbraakstoffen aanwezig? Dan heb je geen effect meer, maar kun je nog wel aantonen dat je het gebruikt hebt.

Dan heb je ook nog een derde mogelijkheid en dat gebeurt bij sommige medicatie. Dan wordt de stof die je inneemt omgezet naar een afbraakstof, maar dan is het de afbraakstof die werkzaam is. In dat geval moet je lichaam dus eerst de stof verwerken voor je het effect van het medicijn krijgt.

Er bestaan dus actieve en inactieve afbraakstoffen. Stoffen worden dus meestal omgezet voor ze het lichaam weer verlaten, soms meerdere keren. Soms is het de stof die je inneemt die voor effect zorgt, soms is het de afbraakstof die voor het effect zorgt.

Ook is het mogelijk dat twee stoffen een andere stof vormen samen die ook weer werkzaam is. Als je bijvoorbeeld Cocaïne neemt en je drinkt daarbij alcohol worden deze twee stoffen samen omgezet in Coca-ethyleen. Dit is een afbraakstof van de twee middelen samen, maar heeft zelf ook weer effecten.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#7
In bloed aanwezig = werkzaam, maar in bloed aantoonbaar != in bloed aanwezig. Middelen worden meestal aangetoond door middel van hun afbraakstoffen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."