Psychedelibee zei:Ego dood betekent letterlijk dat je ego overlijd, je persoon/identiteit bestaat niet meer en je bent 1 met het universum. Begrippen als tijd en ruimte doen er niet meer toe aangezien alles 1 is op dat moment. Ego dood is een zeer bijzondere staat van zijn die de meesten helaas nooit mee zullen maken. Er zijn ook geen garanties om die staat te bereiken, je kunt het de ene keer op een vrij lage dosis psychedelica bereiken en de volgende keer met een hoge dosis niet. Overigens is ego dood een staat die je ook zonder psychedelica kunt bereiken, bijvoorbeeld door middel van meditatie.
Een psychedelische breakthrough is wat lastiger te omschijven dan een ego dood vind ik persoonlijk omdat het allemaal nog subjectiever wordt. Maar geteleporteerd worden naar een andere dimensie is denk ik de meest pakkende omschrijving. Je bent op zo'n moment in ieder geval dusdanig van de wereld dat je niet meer mee krijgt wat er om je heen gebeurd, alhoewel dat met een ego dood ook het geval is.
Ik heb zowel een ego dood als breakthrough een aantal keren meegemaakt en het een is niet perse heftiger dan het ander. Voor mij is een breakthrough vaak vooral een visuele ervaring, terwijl mijn ego dood ervaringen eerder te beschrijven zijn als gebrek aan visuele ervaring.
Bedankt voor deze informatie. Als je een breaktrough hebt, is je ego dus nog wel aanwezig. Maar het betekent dan dus niet dat je zonder ego harder gaat dan wanneer je hem wel hebt. Aan de verhalen te zien, lijkt een ego dood mij heftiger. Maar ik weet dat ik hier totaal niet over kan oordelen en dat zal ik dan ook niet doen. Het is overigens ook niet uit te leggen aan iemand die dit nog nooit heeft ervaren, dat weet ik.
Erg interessant om te lezen. Ik ben benieuwd hoe het is en wie weet ga ik het een keer meemaken. Voorlopig wil ik niet verder gaan dan mijn lachgas+2CB ervaring die mij bijna tot deze staat heeft gebracht (denk ik). Het was dan ook nogal een zware 2CB trip op zich zelf.
Wel nog een vraagje voor jou. Hoe heb jij deze staat bereikt? Zowel de ego death als de breaktrough. Zou je eens 1 of een paar voorbeelden kunnen noemen?