Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHet ontstaan van drugs

Het ontstaan van drugs

8 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
N
NietingebruikLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hey.
Ik zat eens te denken hoe is drugs ontstaan?
En hoe het komt als je wiet rookt,
coke snuift, lsd neemt , hero spuit etc
Je opeens anders gaat voelen voor paar uur.
En ik denk niet dat drugs al bestond eeuwen terug toen de wereld net ontstaan was.
Dus hoe is het eigenlijk ontstaan?
En het zelfde met medicijnen hoe is dat weer ontstaan dat dat je pijn kan verdoven hoe is dat uitgevonden ontstaan?
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#2
Drugs/medicatie komt van de natuur dan zijn synthetische drugs/medicatie met de wetenschap gemaakt.
Je hersenen maken stoffen vrij of maken ze aan om je goed te voelen.
Moesten we meer dan 3% van onze hersenen gebruiken dan zouden drugs/medicatie niet nodig zijn. Als het waar is dat we maar 3% van de 100% gebruiken.

Hoe zijn al deze woorden uitgevonden. Je kan evengoed zeggen dat je hoofd een voet is. Iemand heeft gewoon hoofd gezegd en nu zegt iedereen hoofd daartegen. Als die persoon chak zei zou iedereen nu chak tegen hoofd zeggen.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hardcorestoner zei:
Hey.
Ik zat eens te denken hoe is drugs ontstaan?
En hoe het komt als je wiet rookt,
coke snuift, lsd neemt , hero spuit etc
Je opeens anders gaat voelen voor paar uur.
En ik denk niet dat drugs al bestond eeuwen terug toen de wereld net ontstaan was.
Dus hoe is het eigenlijk ontstaan?
En het zelfde met medicijnen hoe is dat weer ontstaan dat dat je pijn kan verdoven hoe is dat uitgevonden ontstaan?
Klik om te vergroten...
Drugs komen vanuit de natuur en mensen zijn daar gewoon per toeval achter gekomen dat het werkt. Wiet om maar een voorbeeld te noemen heeft de natuur gemaakt en ooit was er iemand die dacht dat ga ik roken. Of wellicht aannemelijker, tijdens een bos brand ademde iemand de rook van een wietplant in en werd in enen heerlijk stoned. Hoe mensen daar precies achter zijn gekomen weten we uiteraard niet meer, maar duidelijk is wel dat mensen vroeger doormiddel van trial en error heel medicijnen uit de natuur hebben ontdekt. Uiteraard zullen er ook zat mensen zijn die daardoor hun leven hebben verloren, want er groeien ook genoeg giftige dingen in de natuur.

Verder werken drugs omdat ze psychoactief zijn, wat wil zeggen dat ze de werking van je hersenen veranderen. Dat kan op verschillende manieren, sommige drugs bootsen stoffen uit je hersenen na. En sommige drugs versterken of verzwakken de werking van stoffen uit je hersenen. Dit is de versimpelde uitleg overigens, maargoed.

En door later te onderzoeken hoe bepaalde middelen zoals wiet, opium, koffie, etc. werkte en welke stoffen daarin voor het effect zorgde hebben mensen die stoffen geisoleerd of zijn ze vergelijkbare stoffen gaan maken die bijvoorbeeld nog sterker werken of nog specifieker waardoor er minder bijwerkingen ontstaan. Dat is allemaal scheikunde en ook de hele basis voor de farmaceutische industrie.

transformated zei:
Moesten we meer dan 3% van onze hersenen gebruiken dan zouden drugs/medicatie niet nodig zijn. Als het waar is dat we maar 3% van de 100% gebruiken.
Klik om te vergroten...
Dat is een fabeltje, iedereen gebruikt gewoon zijn of haar volledige hersenen. Alleen je gebruikt niet continu alles tegelijk. Wat ook helemaal niet nodig is, want dat ene stukje van je hersenen die nodig hebt om je arm op te tillen heb je uiteraard ook alleen nodig wanneer je je arm moet optillen. En sowieso zie ik de link niet tussen het nodig hebben van drugs en er maar een deel van gebruiken. Enkel psychedelica, is het vermoeden op basis van hersenscans met LSD, zorgen ervoor dat je meerdere delen van je hersenen tegelijk gebruikt. En hoewel dat vele inzichten en magische ervaringen kan geven ga je daar niet perse beter door functioneren.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#4
@Nietingebruik Of je bent gelovig, of heel erg slecht onderlegd. Onze planeet is niet enkele eeuwen geleden, maar pakweg 4,5 miljard jaar geleden ontstaan. De eerste tekstbronnen - een kleitablet, dacht ik - over drugs zijn in 6000B.C. gecreëerd. Drugs die uit de natuur komen bestaan vermoedelijk al veel langer dan dat, maar dat is moeilijk te zeggen zonder documentatie.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Psychedelibee zei:
Dat is een fabeltje, iedereen gebruikt gewoon zijn of haar volledige hersenen.
Klik om te vergroten...
Hoe bedoel je dat precies, want als ik lsd genomen heb kan ik mensen 80 meter verderop met een raam ertussen min of meer verstaan, dat is me nuchter nog niet gelukt.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Hoe bedoel je dat precies, want als ik lsd genomen heb kan ik mensen 80 meter verderop met een raam ertussen min of meer verstaan, dat is me nuchter nog niet gelukt.
Klik om te vergroten...
Het fabeltje heerst dat we slechts een klein deel van de hersenen gebruiken, maar we gebruiken alles van onze hersenen. Alleen we gebruiken niet alles tegelijk. Maar we gebruiken gewoon die delen die we op dat moment specifiek nodig hebben.

Het interessante is dat hersenscans van mensen onder invloed van LSD laten zien dat er tijdens een trip veel meer hersendelen tegelijk gebruikt worden. Wat waarschijnlijk verklaard waarom jij dan beter hoort. Maar waarschijnlijk verklaard dit voorbeeld ook de visuele effecten of synesthie. Allemaal speculatie nog uiteraard, maar zeker interessant.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#7
Psychedelibee zei:
Het fabeltje heerst dat we slechts een klein deel van de hersenen gebruiken, maar we gebruiken alles van onze hersenen. Alleen we gebruiken niet alles tegelijk. Maar we gebruiken gewoon die delen die we op dat moment specifiek nodig hebben.
Klik om te vergroten...

100% mee eens wij weten veel. Maar niet alles en de hersenen zijn nog te complex.

Nietingebruik zei:
Hey.
Ik zat eens te denken hoe is drugs ontstaan?
En hoe het komt als je wiet rookt,
coke snuift, lsd neemt , hero spuit etc
Je opeens anders gaat voelen voor paar uur.
En ik denk niet dat drugs al bestond eeuwen terug toen de wereld net ontstaan was.
Dus hoe is het eigenlijk ontstaan?
En het zelfde met medicijnen hoe is dat weer ontstaan dat dat je pijn kan verdoven hoe is dat uitgevonden ontstaan
Klik om te vergroten...

De indianen blijken veel op zoek te zijn gegaan naar tripmiddelen. En zullen er ook veel ondekt hebben.
Daarnaast had je vroeger medicijn mannen die van alles probeerde en veel drugs zijn ooit als medicijn begonnen. Cocaïne gebruikte ze vroeger tegen griep en meerdere dingen.
Ketamine en GHB het zelfde dat waren narcose middelen.
Er zijn natuurlijk een hele boel proefkonijnen geweest vroeger.
Nu doen ze het op dieren die veel biologische overeenkomsten hebben met het menselijke lichaam.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Volgens de wetenschap waren er al (honderden) miljoenen jaren planten voordat de eerste bloem verscheen. Ineens bloeide er tussen alle planten 1 bloem. Daarna kwamen er meer en meer. Als dat werkelijk zo gegaan is, dan denk ik dat het precies zo gegaan is met psychoactieve planten (drugs). Ineens ontstonden/ontsproten ze. Leven op aarde is een steeds complexer wordend fenomeen.

Hoe en waarom dat zo gebeurd? Ik denk dat niemand dat echt weet.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ja het is dus heel simpel, hier is niet zo'n boekwerk voor nodig.

Het leven op aarde is gigantisch oud, en de evolutieprocessen zorgen ervoor dat al het leven steeds een beetje veranderd. Dieren kregen of klauwen, tanden of kunen leerden om heel hard rennen. Aangezien planten niets van dat alles kunnen leerden deze om giftige stoffen te produceren zodat niemand ze meer op at.

En tijdens deze evolutie leerden wij mensen vooral om fucking nieuwsgierig te zijn. En met zoveel nieuwsgierige mensen die op deze aardbol geleefd hebben kan het bijna niet anders dan dat we erachter kwamen welke planten 'goed giftig' en 'slecht giftig' zijn.

Daarom noem ik het fate. :wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."