Hey.
Ik zat eens te denken hoe is drugs ontstaan?
En hoe het komt als je wiet rookt,
coke snuift, lsd neemt , hero spuit etc
Je opeens anders gaat voelen voor paar uur.
En ik denk niet dat drugs al bestond eeuwen terug toen de wereld net ontstaan was.
Dus hoe is het eigenlijk ontstaan?
En het zelfde met medicijnen hoe is dat weer ontstaan dat dat je pijn kan verdoven hoe is dat uitgevonden ontstaan?
Drugs komen vanuit de natuur en mensen zijn daar gewoon per toeval achter gekomen dat het werkt. Wiet om maar een voorbeeld te noemen heeft de natuur gemaakt en ooit was er iemand die dacht dat ga ik roken. Of wellicht aannemelijker, tijdens een bos brand ademde iemand de rook van een wietplant in en werd in enen heerlijk stoned. Hoe mensen daar precies achter zijn gekomen weten we uiteraard niet meer, maar duidelijk is wel dat mensen vroeger doormiddel van trial en error heel medicijnen uit de natuur hebben ontdekt. Uiteraard zullen er ook zat mensen zijn die daardoor hun leven hebben verloren, want er groeien ook genoeg giftige dingen in de natuur.
Verder werken drugs omdat ze psychoactief zijn, wat wil zeggen dat ze de werking van je hersenen veranderen. Dat kan op verschillende manieren, sommige drugs bootsen stoffen uit je hersenen na. En sommige drugs versterken of verzwakken de werking van stoffen uit je hersenen. Dit is de versimpelde uitleg overigens, maargoed.
En door later te onderzoeken hoe bepaalde middelen zoals wiet, opium, koffie, etc. werkte en welke stoffen daarin voor het effect zorgde hebben mensen die stoffen geisoleerd of zijn ze vergelijkbare stoffen gaan maken die bijvoorbeeld nog sterker werken of nog specifieker waardoor er minder bijwerkingen ontstaan. Dat is allemaal scheikunde en ook de hele basis voor de farmaceutische industrie.
Moesten we meer dan 3% van onze hersenen gebruiken dan zouden drugs/medicatie niet nodig zijn. Als het waar is dat we maar 3% van de 100% gebruiken.
Dat is een fabeltje, iedereen gebruikt gewoon zijn of haar volledige hersenen. Alleen je gebruikt niet continu alles tegelijk. Wat ook helemaal niet nodig is, want dat ene stukje van je hersenen die nodig hebt om je arm op te tillen heb je uiteraard ook alleen nodig wanneer je je arm moet optillen. En sowieso zie ik de link niet tussen het nodig hebben van drugs en er maar een deel van gebruiken. Enkel psychedelica, is het vermoeden op basis van hersenscans met LSD, zorgen ervoor dat je meerdere delen van je hersenen tegelijk gebruikt. En hoewel dat vele inzichten en magische ervaringen kan geven ga je daar niet perse beter door functioneren.