Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNiet gevoelig voor soorten euforie.

Niet gevoelig voor soorten euforie.

12 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
A
AnderemaanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik probeer al een tijdje verschillende drugs. Alleen wiet gebruik ik vaak: elke dag. De rest allemaal 1 of enkele keren geprobeerd omdat ik nieuwsgierig ben. Nu heb ik laatst met wat vrienden Ketamine geprobeerd en kwam er achter dat ik een lage dosis aanzienlijk veel leuker vind dan een hoge, en ook raar genoeg euforischer werd.

Van MDMA word ik echt niet normaal blij en geniet enorm, terwijl ik een vriend heb die niet begrijpt wat er leuk aan is en alleen "strak" gaat staan.

Hoe kan dit? Zijn er verschillende manieren om te reageren op een stof of licht het aan de soort euforie (er zijn er naar mijn mening wel een aantal verschillende soorten).

Ik merk dat ik niet zo gevoelig ben oor de euforie van downers, op alcohol na, en wel voor uppers.

Psychedelica zijn voor mij echt next level. Truffels had de hoogste euforie die ik ooit heb gevoeld. Zo empatisch en blij dat ik niet wist dat dat level mogelijk was om te bereiken. Veel sterker dan MDMA, Pep en wat dan ook.

Iemand een (wetenschappelijke) (persoonlijke) verklaring?
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Jazeker,

Mensen reageren nou eenmaal niet allemaal precies hetzelfde op de verschillende soorten drugs.

Daarnaast verschilt de uitwerking per keer ook vaak enigszins, naast kwaliteit van de drugs heeft je mindset (voel je je happy of juist niet, heb je veel aan je hoofd of is die vrij van zorgen om een paar dingen te noemen) op het moment dat je iets pakt ook grote invloed, en zelfs wat je gegeten hebt kan er invloed op hebben. Ben je goed uitgerust of juist moe, allemaal zaken die meespelen en ik vergeet er nog wel een paar.

Dat is allemaal heel normaal.
A
AnderemaanLid
01-01-2024, 00:00
#3
acht.zes zei:
Jazeker,

Mensen reageren nou eenmaal niet allemaal precies hetzelfde op de verschillende soorten drugs.

Daarnaast verschilt de uitwerking per keer ook vaak enigszins, naast kwaliteit van de drugs heeft je mindset (voel je je happy of juist niet, heb je veel aan je hoofd of is die vrij van zorgen om een paar dingen te noemen) op het moment dat je iets pakt ook grote invloed, en zelfs wat je gegeten hebt kan er invloed op hebben. Ben je goed uitgerust of juist moe, allemaal zaken die meespelen en ik vergeet er nog wel een paar.

Dat is allemaal heel normaal.
Klik om te vergroten...

Bedankt voor je reactie!

Ik wist dat het altijd verschilt, dat merk ik ook. Maar het gaat eigenlijk altijd wel goed met me als ik iets neem en heb me gelukkig al lang niet echt slecht gevoeld. Maar het ging mij meer om de euforie zelf. De vriend waarmee ik Keta deed vond de hoge dosis veel euforischer dan de lage, en ik omgekeerd. Kan het ook liggen aan het feit dat ik de soort drug minder vind en daardoor automatisch ook minder euforisch word?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
Euforie is niet een chemische reactie die je kan ontketenen simpelweg door een stofje door de hersenen te mengen.

Begrijp me niet verkeerd, drugs kunnen wel degelijk helpen euforie op te wekken. Maar je hebt daar altijd nog de juiste mindset voor nodig en de juiste omgeving. Het is altijd een samenspel tussen drie factoren.

Over MDMA: mensen verwachten altijd dat je zeer actief en uitzinnig ervan wordt. Maar dat is niet altijd zo. MDMA heeft een beetje een paradoxaal effect. Aan de ene kant verhoogt het de afgifte van noradrenaline, waardoor je lichaam in de vluchtstand gaat staan. Je lichaam is klaar voor actie. Maar aan de andere kant kalmeert MDMA het hersengebied met de naam amygdala, die de 'fight, flight or freeze respons' regelt. Doordat MDMA de activiteit van de amygdala dempt kan MDMA juist ook een kalmerend gevoel geven.

Of je van MDMA uitzinnig actief wordt, of meer rustig en naar binnen gekeerd, hangt af van de mindset, van de omgeving en van de dosis. De optimale dosis om actief en sociaal te worden van M ligt tussen de 80 en 120 milligram.
A
AnderemaanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Neo-Shulginist zei:
Euforie is niet een chemische reactie die je kan ontketenen simpelweg door een stofje door de hersenen te mengen.

Begrijp me niet verkeerd, drugs kunnen wel degelijk helpen euforie op te wekken. Maar je hebt daar altijd nog de juiste mindset voor nodig en de juiste omgeving. Het is altijd een samenspel tussen drie factoren.

Over MDMA: mensen verwachten altijd dat je zeer actief en uitzinnig ervan wordt. Maar dat is niet altijd zo. MDMA heeft een beetje een paradoxaal effect. Aan de ene kant verhoogt het de afgifte van noradrenaline, waardoor je lichaam in de vluchtstand gaat staan. Je lichaam is klaar voor actie. Maar aan de andere kant kalmeert MDMA het hersengebied met de naam amygdala, die de 'fight, flight or freeze respons' regelt. Doordat MDMA de activiteit van de amygdala dempt kan MDMA juist ook een kalmerend gevoel geven.

Of je van MDMA uitzinnig actief wordt, of meer rustig en naar binnen gekeerd, hangt af van de mindset, van de omgeving en van de dosis. De optimale dosis om actief en sociaal te worden van M ligt tussen de 80 en 120 milligram.
Klik om te vergroten...

Hee dit heb ik gemerkt ja. Bij mij werkt het altijd zo: Als ik ga zitten wil ik blijven zitten en snap ik niet waarom mensen zo actief zijn, maar op het moment dat ik begin te lopen wil ik blijven lopen en snap ik zitten niet. Wel heb ik eigenlijk tot nu toe in ieder geval wel altijd lichte tot erg sterkte euforie gehad, afhankelijk van kwalitijd en dosis. Maar ik zit ook over het algemeen goed in mijn vel en doe het niet uit verslaving bijvoorbeeld. (1 keer per 1-3 maanden). Wel ben ik wiet verslaafd en een paar dagen geleden cold turkey gestopt.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
Precies! Je krijgt niet per se energie van MDMA, het is meer dat je de vermoeidheid niet zo goed voelt :wink:

Je kan heel enthousiast worden van muziek en een leuke vibe om je heen van allerlei mensen die uit hun dak gaan. Die setting, in combinatie met de euforie van de MDMA, kan je uitzinnig maken.
A
AnderemaanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Neo-Shulginist zei:
Precies! Je krijgt niet per se energie van MDMA, het is meer dat je de vermoeidheid niet zo goed voelt :wink:

Je kan heel enthousiast worden van muziek en een leuke vibe om je heen van allerlei mensen die uit hun dak gaan. Die setting, in combinatie met de euforie van de MDMA, kan je uitzinnig maken.
Klik om te vergroten...

Ja het blijft me een plezant stofje, dat zeker. Toch niet het gevoel dat het erg verslavend is, voor mij. Nooit drang en vind het ook nooit erg om niet bij te nemen bijvoorbeeld.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#8
Neo-Shulginist zei:
Euforie is niet een chemische reactie die je kan ontketenen simpelweg door een stofje door de hersenen te mengen.

Begrijp me niet verkeerd, drugs kunnen wel degelijk helpen euforie op te wekken. Maar je hebt daar altijd nog de juiste mindset voor nodig en de juiste omgeving. Het is altijd een samenspel tussen drie factoren.
Klik om te vergroten...
Natuurlijk ben ik het hier voor de grootste gedeelte mee eens maaaar wat betreft MDMA ligt dat bij mij toch anders. Bij eigenlijk alle middelen is een goede minset bijna een must voor een leuke ervaring. Vooral bij psychedelica. Daarbij wil ik wel gezegd hebben dat een minder fijne of euforische ervaring vaak wel heel erg leerzaam zijn bij psychedelica.
Maar ik kan me nog zo rot of depri voelen, MDMA laat bij mij altijd alle negatieve gevoelens en emoties verdwijnen. Alleen de dag erna of de dinsdag dip is wel weer moeilijker te handelen als je even in een slechte fase van je leven zit. M laat al mijn zorgen verdwijnen en ontzettend ontspannen, zelfs in de meest gespannen periodes van mijn leven.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mezelf zei:
Maar ik kan me nog zo rot of depri voelen, MDMA laat bij mij altijd alle negatieve gevoelens en emoties verdwijnen.
Klik om te vergroten...

Heel veel mensen hebben juist het idee dat de M-space 'nep' is. Op die manier kan je alle plezierige gevoelens van verbinding wegrationaliseren. Er zijn ook veel mensen die er naar binnen gekeerd spaced van raken, zeker bij een wat hogere dosering.

Ik heb zelf MDMA heel erg gekoppeld aan intimiteiten met een geliefde. Als ik nu MDMA op een feestje neem terwijl ik vrijgezel ben, dan ben ik ook de halve avond teleur gesteld omdat ik steeds denk aan hoe goed het zou zijn in een andere setting met een geliefde en dan sta ik ook helemaal niet zo te genieten op dat feestje.
A
AnderemaanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mezelf zei:
Natuurlijk ben ik het hier voor de grootste gedeelte mee eens maaaar wat betreft MDMA ligt dat bij mij toch anders. Bij eigenlijk alle middelen is een goede minset bijna een must voor een leuke ervaring. Vooral bij psychedelica. Daarbij wil ik wel gezegd hebben dat een minder fijne of euforische ervaring vaak wel heel erg leerzaam zijn bij psychedelica.
Maar ik kan me nog zo rot of depri voelen, MDMA laat bij mij altijd alle negatieve gevoelens en emoties verdwijnen. Alleen de dag erna of de dinsdag dip is wel weer moeilijker te handelen als je even in een slechte fase van je leven zit. M laat al mijn zorgen verdwijnen en ontzettend ontspannen, zelfs in de meest gespannen periodes van mijn leven.
Klik om te vergroten...

Ja precies dat, je hoeft je bij M als enige zo'n beetje niet persee goed te voelen, ik denk dat dit komt omdat het ook een upper is. Uppers hebben dit niet nodig. Denk dat als je heeeeel veel neemt en echt gaat trippen, dat het dan wel weer moeilijker word door de onderliggende gevoelens. Hier heb ik alleen geen ervaring mee dus neem het met een korreltje zout.
A
AnderemaanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Neo-Shulginist zei:
Heel veel mensen hebben juist het idee dat de M-space 'nep' is. Op die manier kan je alle plezierige gevoelens van verbinding wegrationaliseren. Er zijn ook veel mensen die er naar binnen gekeerd spaced van raken, zeker bij een wat hogere dosering.

Ik heb zelf MDMA heel erg gekoppeld aan intimiteiten met een geliefde. Als ik nu MDMA op een feestje neem terwijl ik vrijgezel ben, dan ben ik ook de halve avond teleur gesteld omdat ik steeds denk aan hoe goed het zou zijn in een andere setting met een geliefde en dan sta ik ook helemaal niet zo te genieten op dat feestje.
Klik om te vergroten...

Dit ken ik ook ja...
v
verwonderingLid
01-01-2024, 00:00
#12
Neo-Shulginist zei:
Precies! Je krijgt niet per se energie van MDMA, het is meer dat je de vermoeidheid niet zo goed voelt :wink:

Je kan heel enthousiast worden van muziek en een leuke vibe om je heen van allerlei mensen die uit hun dak gaan. Die setting, in combinatie met de euforie van de MDMA, kan je uitzinnig maken.
Klik om te vergroten...
Ik kan zelf tijdens MDMA-gebruik echt geen moment stilzitten. Letterlijk. Dat lukt niet.

Op een feestje is dat prima want dan ben ik lekker aan het dansen.

Maar ik heb het ook weleens met vrienden in een thuissituatie gebruikt. En mensen worden dan gek van mij.

Wanneer ik probeer stil te zitten op de bank, dan lukt me dat nog geen vijf seconden. Continu ben ik me om aan het draaien, weer even anders gaan zitten, even opstaan, weer gaan zitten, met mijn armen, benen en nek bewegen. Ik word dan echt irritant druk.

En ik probeer dan wel stil te zitten. Dan neem ik me heel stellig voor om zo lang mogelijk niet te bewegen. En na drie seconden: huppa, benen bewegen, armen strekken, in het rond kijken, rechtop zitten, achteroverleunen, weer rechtop zitten... Voor mijn gevoel bruis ik van de energie en kan ik geen moment níet bewegen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
verwondering zei:
En ik probeer dan wel stil te zitten. Dan neem ik me heel stellig voor om zo lang mogelijk niet te bewegen. En na drie seconden: huppa, benen bewegen, armen strekken, in het rond kijken, rechtop zitten, achteroverleunen, weer rechtop zitten... Voor mijn gevoel bruis ik van de energie en kan ik geen moment níet bewegen.
Klik om te vergroten...
In het belang van iedereen kun jij je dan maar beter gewoon lekker gaan bewegen voordat er gevaarlijke dingen gebeuren door al dat geforceerd stil blijven zitten. :kissing:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."