Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPsychose ... ervaringen herstel en kans terugval

Psychose ... ervaringen herstel en kans terugval

12 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
W
Wijsneus1Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoi mede gebruikers.

Psychoses.. drugspsychoses en acute psychoses. Ik hoor graag jullie verhalen, triggers en ervaringen.

Ben heel benieuwd hoe jullie na herstel het in het dagelijks leven de gevolgen na een psychose nog iedere dag tegen komen. Hoe ga je daar persoonlijk mee om?

Hoe voorkomen jullie een terugval, hoe doe je dit met drukke (stressvolle) periodes?

Ben met dit al benieuwd naar zowel de tijdelijke drugspsychoses als de acute psychoses. Ook ben ik benieuwd naar zonder oorzaak drugs.

Ik hoor het graag!
B
BadassPsychoLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik heb meerdere keren in een psychose gezeten. Door speed binges, benzo withdrawels, 3-meo-pcp & 2fdck binge
en door een zeer grote lsd dosis.

Na 3 maanden herstellen in een kliniek en daarna nog enkele maanden thuis zonder drugsgebruik heeft me weer opgeknapt. Ik merk nog wel wanneer ik onder een hoop druk/stress sta dat de psychotische trekjes heel licht kunnen terugkomen. Dat heb ik echter wel door, dus kan ik herkennen dat het om psychotische klachten gaat en het dus niet 'echt' is.

Ik gebruik nu geen middelen meer (heel sporadisch op vakantie, coke, pep, keta enzo). Pas wel nog een jointje gerookt, maar dat zorgde juist dat ik weer in een psychose voor een uurtje kwam. Dus raar genoeg doet dat mij nog het meest kwaad.

Hopelijk kan je wat met dit antwoord :)
g
gomegaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Een echte psychose heb ik gelukkig nog nooit gehad, maar heb wel licht psychotische trekjes (aka "the shadow people") gehad aan het einde van een meth binge. Toen ik dat merkte ben ik meteen gestopt en na een geode slaap was het helemaal weg. Het had me niks verbaasd als ik wel een ergere psychose had ontwikkeld als ik nog een nachtje extra had doorgehaald.

Zolang je doorhebt dat je een psychose hebt (en die door drugs komt) is de kans dat je er in blijft hangen vrij klein zolang je (tijdelijk) stopt met desbetreffende drugs en is de kans op terugval ook vrij klein, tenzij je desbetreffende drug weer flink gaat misbruiken. Als je niet doorhebt dat je in een psychose zit dan is het een heel ander verhaal...
W
Wijsneus1Lid
01-01-2024, 00:00
#4
gomega zei:
Een echte psychose heb ik gelukkig nog nooit gehad, maar heb wel licht psychotische trekjes (aka "the shadow people") gehad aan het einde van een meth binge. Toen ik dat merkte ben ik meteen gestopt en na een geode slaap was het helemaal weg. Het had me niks verbaasd als ik wel een ergere psychose had ontwikkeld als ik nog een nachtje extra had doorgehaald.

Zolang je doorhebt dat je een psychose hebt (en die door drugs komt) is de kans dat je er in blijft hangen vrij klein zolang je (tijdelijk) stopt met desbetreffende drugs en is de kans op terugval ook vrij klein, tenzij je desbetreffende drug weer flink gaat misbruiken. Als je niet doorhebt dat je in een psychose zit dan is het een heel ander verhaal...
Klik om te vergroten...


Bedankt voor je reactie!
Ben het volledig eens met het feit dat wanneer jij een zogeheten drugspsychose hebt door overmatig drugs met dopamine gebruik vaak in combi met slaaptekort ( ook extra dopamine), je dit makkelijk op kan lossen door de dopamine te minderen door niks te gebruiken en te gaan slapen. Dit komt door het te hoge gehalte dopamine die je zo weer naar beneden kan krijgen.. maar je moet blijven onthouden dat elke mini trigger als deze, een emmer vult. En op een gegeven moment loopt ie over.. Dus deze zijn niet ontschuldig!
W
Wijsneus1Lid
01-01-2024, 00:00
#5
BadassPsycho zei:
Ik heb meerdere keren in een psychose gezeten. Door speed binges, benzo withdrawels, 3-meo-pcp & 2fdck binge
en door een zeer grote lsd dosis.

Na 3 maanden herstellen in een kliniek en daarna nog enkele maanden thuis zonder drugsgebruik heeft me weer opgeknapt. Ik merk nog wel wanneer ik onder een hoop druk/stress sta dat de psychotische trekjes heel licht kunnen terugkomen. Dat heb ik echter wel door, dus kan ik herkennen dat het om psychotische klachten gaat en het dus niet 'echt' is.

Ik gebruik nu geen middelen meer (heel sporadisch op vakantie, coke, pep, keta enzo). Pas wel nog een jointje gerookt, maar dat zorgde juist dat ik weer in een psychose voor een uurtje kwam. Dus raar genoeg doet dat mij nog het meest kwaad.

Hopelijk kan je wat met dit antwoord :)
Klik om te vergroten...

Bedankt voor je antwoord!
Fijn dat het nu beter gaat, en inderdaad.. wel fijn dat je de herkenningspunten snel opneemt en kan relativeren.

Toevallig heb ik t zelfde gehad! Alles gaat nog zonder zorgen, alleen laatst ook net iets te snel een jointje gerookt, met haze ipv hasj.. en toen heb ik ook in een ontwetende psychose gezeten, (ong een uurtje) gelukkig in mn heldere stukken in slaap kunnen vallen.. voor mij dus ook geen jointjes meer.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik vind deze educatieve video's over psychose erg informatief:



Ze stellen dat lichte psychoses eigenlijk veel normaler zijn dan vaak wordt gedacht en dat het belangrijk is om jezelf niet te gaan identificeren met zulke symptomen.
W
Wijsneus1Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Ik vind deze educatieve video's over psychose erg informatief:



Ze stellen dat lichte psychoses eigenlijk veel normaler zijn dan vaak wordt gedacht en dat het belangrijk is om jezelf niet te gaan identificeren met zulke symptomen.
Klik om te vergroten...

Thanks voor de filmpjes, goede uitleg
Lichte psychose wordt vgm gezien als spichtig/achterdochtig.. maar als je jezelf ompraat met HELP Psychose.. dan wordt t niet beter, maar vgm is lijkt een lichte psychose al te te bestaan uit het stadium "spichtig"
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Weet niet of spichtig het goede woord is, maar achterdochtig/paranoïde ja. Maar ook heftigere symptomen zijn dus op zich niet 'abnormaal'. Mensen zijn in het algemeen dus gevoelig voor psychoses, maar in verschillende mate.

Weerstand bieden tegen symptomen zal ze waarschijnlijk ook verergeren ja.
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik zie een psychose gelijk aan een trip of eender welke staat van bewustzijn, het beste dat je kan doen is ze accepteren en niet demoniseren of angst ontstaat wat een spiraal zal vormen.
Indien je ze accepteert kan je er, net als een trip, uit leren en ze zien als een staat van bewustzijn ipv ''mijn gekende ervaring". Symptomen en triggers erkennen is uiteraard van belang dan. Deze kondigen zich vaak dagen op voorhand aan door uw gedrag en reflex gedachtengang duidelijk te maken. Voelt u onrust, eenzaamheid, verveling, is dat al een vrij fel symptoom, buiten psychose bestaat dit niet.
Ik heb bovenstaande filmpje niet bekeken maar inderdaad; we zitten allen in lichte psychose. Maak daar geen ramp van of ze wordt erger, tis een deel van onze natuur namelijk, maar het is niet een gezonde manier van leven indien u dit niet wil beseffen. Een extreem egoïstisch persoon is een natuurlijk fenomeen, dat wil niet zeggen dat die persoon daar leuke effecten van zal ervaren op lange termijn en het niet anders kan, eens die zich er gewaar van wordt.


Voor mij voelt een psychose net aan als 'heel fel in mijn dagelijkse/oude gedachtepatronen zitten. En ik zie de mensen rondom me dan ook alsof ze in een constante psychose zitten.
Wiet helpt idd niet alsook amfetamines etc. Paddo's en dergelijke halen je uit de psychose, maken je wakker. Niet meteen, het is een kunst hun taal te begrijpen maar dit is wat ze doen, de tijdspanne is uw pad afhankelijk van hoe diep je zit in deze psychose.

Want je bent net als de rest, en allen met een 'afgelijnde mening', allen met stress, met onbegrip naar eender wie; zit in een psychose licht of zwaar afhankelijk vd ernst van deze symptomen.

Mensen rondom je zijn onrustig, ze gaan bvb naar hun werk dagelijks uit angst hun verzekering niet te kunnen betalen; ze doen alsof die verzekering de betere keuze is als die van hun buur.ze doen alsof ze zelf beter of slechter zijn dan hun buur. Dit is de psychose, uzelf afzonderen van de rest (vanuit angst), niet zien dat allen 'ik' zijn en allen in weze even slim of dom; dat u in de ander zijn lichaam hetzelfde zou doen en hetzelfde ego zou hebben, en dat dit ego niet de 'ik' is.
Een rascistisch persoon zit in een psychose, in principe zit een felle voetbalfan al in lichte psychose. Hun ego is gevormd naar een ploeg door hun ervaringen en ze zijn zich niet bewust dat dit ook zo is bij de tegenpartij; fel opgaan in dit spel is dus complete waanzin want beide fans hebben de correcte reden om zichzelf rationeel te vinden (de psychose te rationaliseren).

Het ultieme van een psychose is iemand die in oorlog wil, of iemand die zelfmoord wil plegen.
Het individu is hier namelijk zo out of touch met de realiteit dat die denkt dat zelfdoding effectief de beste oplossing is.
Dit alles komt door de grondeigenschap van een psychose: u bent afgezonderd van uw omgeving. U ziet niet langer dat uw acties en gedachten invloed hebben op de buitenwereld en deze zich opstelt naar u zoals u uitlokt, u denkt dus dat zelfdoding of doden van anderen de oplossing is waar u in weze alles controleert met uw eigen gedachten/perspectief.
Dat laatste tonen psychedelica je, het eerste is iets wat we dagdagelijks zien bij de meeste mensen die onrust ervaren (bijna eender wie in deze maatschappij).

In en uit psychoses gaan (ontelbare malen) heeft me dit doen inzien, en zolang u deze maatschappij zijn gedachtengangen(politieke keuzes, individualiteitspromotie, natuur en omgeving zien als bijkomende 'factor', nationalisme,...) volgt wordt u altijd in een lichte psychose geduwd.

Empathie haalt u hier uit, de ander horen spreken alsof jij het bent die spreekt, alsof het een stem in je hoofd is. Doe je ogen dicht en tracht de ander zijn stem te horen als de uwe zonder oordeel en eerdere ervaringen er bij te sleuren, relax en exploreer uw staat van ''irritatie' als zijnde een psychose, en u zal er uitbollen met ''lessons learned from the other side"..
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Ik vind deze educatieve video's over psychose erg informatief:



Ze stellen dat lichte psychoses eigenlijk veel normaler zijn dan vaak wordt gedacht en dat het belangrijk is om jezelf niet te gaan identificeren met zulke symptomen.
Klik om te vergroten...
Uitstekende uiteenzetting en zeer verhelderend.
(en ook goed dat de statistisch diagnostici in de psychiatrische hoek zelf door beginnen te krijgen dat ze zelf al decennia in een psychose zitten. Reflecteren op een ander is altijd makkelijker dan zelf-reflectie. :tonguewink:
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#11
Wijsneus1 zei:
Thanks voor de filmpjes, goede uitleg
Lichte psychose wordt vgm gezien als spichtig/achterdochtig.. maar als je jezelf ompraat met HELP Psychose.. dan wordt t niet beter, maar vgm is lijkt een lichte psychose al te te bestaan uit het stadium "spichtig"
Klik om te vergroten...
Je bewust zijn van jezelf is goed, maar loslaten en fouten durven maken is ook goed (oftewel jezelf niet teveel (of alleen maar) als een ziek persoon te zien). Balans tussen bewustzijn en loslaten is het beste.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ralou zei:
Ik zie een psychose gelijk aan een trip of eender welke staat van bewustzijn, het beste dat je kan doen is ze accepteren en niet demoniseren of angst ontstaat wat een spiraal zal vormen.
Indien je ze accepteert kan je er, net als een trip, uit leren en ze zien als een staat van bewustzijn ipv ''mijn gekende ervaring". Symptomen en triggers erkennen is uiteraard van belang dan. Deze kondigen zich vaak dagen op voorhand aan door uw gedrag en reflex gedachtengang duidelijk te maken. Voelt u onrust, eenzaamheid, verveling, is dat al een vrij fel symptoom, buiten psychose bestaat dit niet.
Ik heb bovenstaande filmpje niet bekeken maar inderdaad; we zitten allen in lichte psychose. Maak daar geen ramp van of ze wordt erger, tis een deel van onze natuur namelijk, maar het is niet een gezonde manier van leven indien u dit niet wil beseffen. Een extreem egoïstisch persoon is een natuurlijk fenomeen, dat wil niet zeggen dat die persoon daar leuke effecten van zal ervaren op lange termijn en het niet anders kan, eens die zich er gewaar van wordt.


Voor mij voelt een psychose net aan als 'heel fel in mijn dagelijkse/oude gedachtepatronen zitten. En ik zie de mensen rondom me dan ook alsof ze in een constante psychose zitten.
Wiet helpt idd niet alsook amfetamines etc. Paddo's en dergelijke halen je uit de psychose, maken je wakker. Niet meteen, het is een kunst hun taal te begrijpen maar dit is wat ze doen, de tijdspanne is uw pad afhankelijk van hoe diep je zit in deze psychose.

Want je bent net als de rest, en allen met een 'afgelijnde mening', allen met stress, met onbegrip naar eender wie; zit in een psychose licht of zwaar afhankelijk vd ernst van deze symptomen.

Mensen rondom je zijn onrustig, ze gaan bvb naar hun werk dagelijks uit angst hun verzekering niet te kunnen betalen; ze doen alsof die verzekering de betere keuze is als die van hun buur.ze doen alsof ze zelf beter of slechter zijn dan hun buur. Dit is de psychose, uzelf afzonderen van de rest (vanuit angst), niet zien dat allen 'ik' zijn en allen in weze even slim of dom; dat u in de ander zijn lichaam hetzelfde zou doen en hetzelfde ego zou hebben, en dat dit ego niet de 'ik' is.
Een rascistisch persoon zit in een psychose, in principe zit een felle voetbalfan al in lichte psychose. Hun ego is gevormd naar een ploeg door hun ervaringen en ze zijn zich niet bewust dat dit ook zo is bij de tegenpartij; fel opgaan in dit spel is dus complete waanzin want beide fans hebben de correcte reden om zichzelf rationeel te vinden (de psychose te rationaliseren).

Het ultieme van een psychose is iemand die in oorlog wil, of iemand die zelfmoord wil plegen.
Het individu is hier namelijk zo out of touch met de realiteit dat die denkt dat zelfdoding effectief de beste oplossing is.
Dit alles komt door de grondeigenschap van een psychose: u bent afgezonderd van uw omgeving. U ziet niet langer dat uw acties en gedachten invloed hebben op de buitenwereld en deze zich opstelt naar u zoals u uitlokt, u denkt dus dat zelfdoding of doden van anderen de oplossing is waar u in weze alles controleert met uw eigen gedachten/perspectief.
Dat laatste tonen psychedelica je, het eerste is iets wat we dagdagelijks zien bij de meeste mensen die onrust ervaren (bijna eender wie in deze maatschappij).

In en uit psychoses gaan (ontelbare malen) heeft me dit doen inzien, en zolang u deze maatschappij zijn gedachtengangen(politieke keuzes, individualiteitspromotie, natuur en omgeving zien als bijkomende 'factor', nationalisme,...) volgt wordt u altijd in een lichte psychose geduwd.

Empathie haalt u hier uit, de ander horen spreken alsof jij het bent die spreekt, alsof het een stem in je hoofd is. Doe je ogen dicht en tracht de ander zijn stem te horen als de uwe zonder oordeel en eerdere ervaringen er bij te sleuren, relax en exploreer uw staat van ''irritatie' als zijnde een psychose, en u zal er uitbollen met ''lessons learned from the other side"..
Klik om te vergroten...
:thumbsup::thumbsup::thumbsup: voor deze uiteenzetting!
W
Wijsneus1Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Ralou zei:
Ik zie een psychose gelijk aan een trip of eender welke staat van bewustzijn, het beste dat je kan doen is ze accepteren en niet demoniseren of angst ontstaat wat een spiraal zal vormen.
Indien je ze accepteert kan je er, net als een trip, uit leren en ze zien als een staat van bewustzijn ipv ''mijn gekende ervaring". Symptomen en triggers erkennen is uiteraard van belang dan. Deze kondigen zich vaak dagen op voorhand aan door uw gedrag en reflex gedachtengang duidelijk te maken. Voelt u onrust, eenzaamheid, verveling, is dat al een vrij fel symptoom, buiten psychose bestaat dit niet.
Ik heb bovenstaande filmpje niet bekeken maar inderdaad; we zitten allen in lichte psychose. Maak daar geen ramp van of ze wordt erger, tis een deel van onze natuur namelijk, maar het is niet een gezonde manier van leven indien u dit niet wil beseffen. Een extreem egoïstisch persoon is een natuurlijk fenomeen, dat wil niet zeggen dat die persoon daar leuke effecten van zal ervaren op lange termijn en het niet anders kan, eens die zich er gewaar van wordt.


Voor mij voelt een psychose net aan als 'heel fel in mijn dagelijkse/oude gedachtepatronen zitten. En ik zie de mensen rondom me dan ook alsof ze in een constante psychose zitten.
Wiet helpt idd niet alsook amfetamines etc. Paddo's en dergelijke halen je uit de psychose, maken je wakker. Niet meteen, het is een kunst hun taal te begrijpen maar dit is wat ze doen, de tijdspanne is uw pad afhankelijk van hoe diep je zit in deze psychose.

Want je bent net als de rest, en allen met een 'afgelijnde mening', allen met stress, met onbegrip naar eender wie; zit in een psychose licht of zwaar afhankelijk vd ernst van deze symptomen.

Mensen rondom je zijn onrustig, ze gaan bvb naar hun werk dagelijks uit angst hun verzekering niet te kunnen betalen; ze doen alsof die verzekering de betere keuze is als die van hun buur.ze doen alsof ze zelf beter of slechter zijn dan hun buur. Dit is de psychose, uzelf afzonderen van de rest (vanuit angst), niet zien dat allen 'ik' zijn en allen in weze even slim of dom; dat u in de ander zijn lichaam hetzelfde zou doen en hetzelfde ego zou hebben, en dat dit ego niet de 'ik' is.
Een rascistisch persoon zit in een psychose, in principe zit een felle voetbalfan al in lichte psychose. Hun ego is gevormd naar een ploeg door hun ervaringen en ze zijn zich niet bewust dat dit ook zo is bij de tegenpartij; fel opgaan in dit spel is dus complete waanzin want beide fans hebben de correcte reden om zichzelf rationeel te vinden (de psychose te rationaliseren).

Het ultieme van een psychose is iemand die in oorlog wil, of iemand die zelfmoord wil plegen.
Het individu is hier namelijk zo out of touch met de realiteit dat die denkt dat zelfdoding effectief de beste oplossing is.
Dit alles komt door de grondeigenschap van een psychose: u bent afgezonderd van uw omgeving. U ziet niet langer dat uw acties en gedachten invloed hebben op de buitenwereld en deze zich opstelt naar u zoals u uitlokt, u denkt dus dat zelfdoding of doden van anderen de oplossing is waar u in weze alles controleert met uw eigen gedachten/perspectief.
Dat laatste tonen psychedelica je, het eerste is iets wat we dagdagelijks zien bij de meeste mensen die onrust ervaren (bijna eender wie in deze maatschappij).

In en uit psychoses gaan (ontelbare malen) heeft me dit doen inzien, en zolang u deze maatschappij zijn gedachtengangen(politieke keuzes, individualiteitspromotie, natuur en omgeving zien als bijkomende 'factor', nationalisme,...) volgt wordt u altijd in een lichte psychose geduwd.

Empathie haalt u hier uit, de ander horen spreken alsof jij het bent die spreekt, alsof het een stem in je hoofd is. Doe je ogen dicht en tracht de ander zijn stem te horen als de uwe zonder oordeel en eerdere ervaringen er bij te sleuren, relax en exploreer uw staat van ''irritatie' als zijnde een psychose, en u zal er uitbollen met ''lessons learned from the other side"..
Klik om te vergroten...

Super!!!
Bedankt voor je tijd en moeite.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."