Rook jij wel cannabis? En dan puur?
Ja ik was een enorme tabaksjunk. Ik rookte een pakje zware shag in twee dagen weg. En ik dachr er altijd hetzelfde over als jij; dat ik iets miste als ik blowde zonder tabak.
Maar dat is dus gewoon het verslaafde brein wat hunkert naar nicotine.
Ik ben gestopt met roken met varenicline (Champix), wat een acetylcholine-anragonist is. Nicotine kan daardoor niet meer aan de gebruikelijke receptor hechten. De bedoeling van het medicijn is dat je toch twee weken blijft doorroken.
Zo ben ik er dus achter gekomen how goor tabak is, en dat het alleen lekker is vanwege de dopamine-rush die je krijgt van nicotine.
Voor mij was het ook een flinke zoektocht naar een fijne manier van blowen. Ik heb een tijd puur gerookt, maar dat is smerig en zonde van je wiet.
Ik heb op een gegeven moment een goede (maar dure) vaporizer gekocht (Davinci IQ). De smaak die uit dat ding komt is echt top. Maakt veel verschil met andere vapes, voornamelijk draagbare vapes die met convectie werken zijn minder smaakvol.
Wel moest ik heel erg wennen aan dat ik die nicotinerush niet had bij het blowen. Ik had inderdaad het idee dat ik iets mists, omdat ik geen brandend gevoel in mijn longen voelde, wat ik associeerde met genot. Krankzinnig eigenlijk, dat je brandende longen lekker vindt en dat dan mist. Maar het was wel zo.
Maar het bleek gewoon een kwestie van wennen. Na een paar maanden wist ik niet beter.
Ohja, de temperatuurinstellingen van een vaporizer maken heel veel uit. Lagere temperaturen (180 °C) zijn eigenlijk wenselijk, maar dan word je meer high dan stoned. Boven de 205 °C wil je eigenlijk niet gaan, want dan begint benzeen te ontstaan en dat is heel kankerverwekkend. Maar die hogere temperaturen geven dus wel wat meer een stoned gevoel.
Waar ik echt fan van ben geworden is een glazen bong met een opzetstuk quartz banger. Daarmee kan je namelijk (hewl goede olieachtige) hasj voorzichtig verdampen. De smaak die daarvan afkomt is echt fenomenaal, en je wordt er ook goed stoned van (in plaats van high).
Daarnaast heb ik aan het begin van de coronapandemie een Volcano classic gekocht. Die zijn de helft zo duur als de nieue varianten, die alleen een display met temperatuur hebben als voordeel. Maar man, wat is dat een fantastisch apparaat. Stel je voor dat je alle smaak van een top wiet in zijn geheel in een zak stopt en dat je die dan in één teug naar binnen hijst. Dat is dus wat dat apparaat doet. Je proeft echt de hele plant, met een ongekende intensiteit. Ook de bodyhigh die je ervan krijgt is heel lekker. Toegegeven; het is wat meer actief high in plaats van couchlock stoned. Maar die smaak maar het echt helemaal goed.
Dus als ik zin heb om KO stones te worden dan pak ik de bong en verdamp ik heel goede olieachtige hasj (die is trouwens wel heel lastig te vinden. Ik heb wel een tijd moeten zoeken voor goede adresjes ervoor. Maar eens in de zoveel tijd ga ik ff naar bekende adresjes in Amsterdam en dan sla ik een paar keer vijf gram in. Dan kan ik zo weer een half jaar vooruit. Want van die sterke hasj heb je helemaal niet zoveel nodig).
Ohja, als ik hasj wil roken onderweg pak ik dus bovenstaande glazen pijp. Die is qua smaak best okee. De bong is beter, maar die ga ik niet helemaal meeslepen overal heen. Sowieso heb ik de Davinci vape nog voor onderweg.
Dus ondanks dat het echt even flink wennen was, en dat het een hele zoektocht was voor hoe ik anders kon blowen, denk ik dat ik nu echt veeel betere methodes heb gevonden om te blowen. Veel smaakvoller, zonder brandende longen, en ja, zonder de nicotinerush. Nadeel is wel dat ik vaak joints met tabak krijg aangeboden, maar die moet ik afslaan want ik ben (ex-)tabaksjunk en ik heb 0 zin om weer te beginnen. Ik heb nog wel één keer zoiets gedaan, en ik vond die joint toen exht ontzettens goor. Het smaakte precies zoals een asbak ruikt. Ik snapte echt totaal niet meer hoe ik dat ooit lekker heb kunnen vinden.
Maar ik snap dus wel dat het even wennen is.