Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEen geoptimaliseerd leven + drugs = ideaalbeeld?

Een geoptimaliseerd leven + drugs = ideaalbeeld?

21 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
S
SneeuwStormLid
01-01-2024, 00:00
#1
Wel redelijk eens. Het is zeker een verrijking, maar vraagt wel het nodige aan discipline om de boel in de hand te houden. Dat is niet iedereen gegeven.
N
NaschLid
01-01-2024, 00:00
#2
Nee, wiskunde is niet mijn ding 😅

Deze ingeving is pas kortgeleden in me opgekomen, maar hij heeft zich inmiddels gevestigd en is nu een doelstelling waar ik -al dan niet op de achtergrond- naartoe werk.

Een lange tijd beschouwde ik drugs als intimiderend en gevaarlijk. Middelen waar ik koste wat koste moest afblijven, omdat verslaving altijd op de loer leek te liggen. Daarbij was mijn omgeving er ook sceptisch over, wat er nog een schepje bovenop deed. Ergens was het natuurlijk ook wel weer goed dat het me toen zo afschrok. Ik vind het bijvoorbeeld een fijn idee dat ik nu 25 ben, de leeftijd waarop je brein volgroeid is.

Tot nu toe heb ik alleen ervaring met psychedelica (Truffels, LSD, DPT). Ik weet nog dat ik een artikel over truffels las in een tijdschrift. Daarna raakte ik geïntrigeerd en besloot ik me goed in te lezen. Wat voor mij steeds naar voren kwam, was dat het geestverruimende middel de gemoedstand en zintuigen versterkt en er meer verbindingen worden gemaakt in de hersenen, wat ik opvatte als het simpelweg uitbreiden van iets wat er al is. Hierdoor leek het voor mij toch een beetje apart te staan van andere soorten drugs.

Vooral het afgelopen jaar heb ik veel groei doorgemaakt en ben ik steeds meer facetten van mijn persoonlijkheid gaan optimaliseren en vanuit dat perspectief ben ik anders naar drugs gaan kijken. Ze staan er bekend om het leven tijdelijk mooier te maken, maar ik denk dat als de optimalisering voortzet en ik genoeg voldoening uit mijn nuchtere dagelijkse haal en zelfbewust (dus met kwaliteiten en valkuilen duidelijk in kaart) in het leven sta, drugs juist een mooie toevoeging kunnen zijn in plaats van dat mijn beeld van de werkelijkheid vertekend raakt; de gedachte waardoor drugsgebruik me eerst tegenstond. Met deze verruimde kijk zie ik het juist als een uitbreiding van de mogelijkheden en inzichten bovenop alle mogelijkheden en inzichten die ik al heb opgedaan. Naar mijn inschatting zal die intentie het een stuk makkelijker maken om mijn gebruik straks in de hand te houden.

Er is nog één en ander waar ik aan moet werken, met name op sociaal vlak, dus ik ben er nog niet helemaal, maar ik zie mezelf in de toekomst wel op een verantwoorde manier gebruiken
L
Lid 153090Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik ben het helemaal met je eens. Drugs betekenen voor mij zelfs nog iets meer. Ten eerste al zoals je reeds aanhaalde: je neemt een drug en je hebt, normaal gezien, een heerlijke ervaring - dat is gewoonweg geniaal. Maar ten tweede komt daar voor mij nog een dimensie bij.

Van oudsher gebruikt de mens drugs: om in contact te komen met de Goden, zoals bv Ayahuasca en de schitterende moderne vorm DMT, of om het oorlogspad op te trekken met bv Kanna of om meer uithoudingsvermogen te hebben door bv het kauwen van Coca bladeren of zelfs puur recreatief.

Dit geeft drugs een heel spirituele dimensie en naar mijn mening zijn drugs ons natuurlijk recht om de effecten te ervaren.

Voor mij waren drugs echt een openbaring. Ik zal nooit mijn eerste keer XTC of LSD vergeten. Maar zelfs met Coke ervaar ik dit. Ik rook het liefste Coke, je doet een trek en je bent instant vertrokken: een gevoel dat je zonder de drug niet kan ervaren, dat is een exploratie van het gevoelsleven.

Met psychedelica spreekt het voor mij voor zich dat deze een verruimende werking hebben. Voor mij betekent alles wat je kan ervaren werkelijk te zijn, dus ik hecht ten minste in die zin realiteitswaarde aan het trippen, maar ook in een andere zin. In de hersenen worden signalen verkeerd gestuurd en daardoor ervaar je bv geluiden als kleur, maar mensen die synesthetisch zijn ervaren dat altijd zo doordat sommige hersenverbindingen aanwezig zijn, dit is een simpel voorbeeld maar je kan het extrapoleren en het zegt gewoon dat trippen een andere maar even realistische ervaringsvorm is.

Voor mij zijn drugs een belangrijk onderdeel van mijn levensfilosofie.
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#4
Eens!

Wel eerst zorgen dat je leven op rit krijgt en houdt. Als je in combinatie met dat leven drugs kan gebruiken, is het absoluut een verrijking. Misschien wordt je wat minder oud, maar ik zie het persoonlijk toch niet zitten om (kreupel) 85 jaar oud te worden. Daarnaast is het mijn inziens belangrijk om ook het nuchtere leven en doelen in het oog te houden en jezelf niet te verliezen in het drugsgebruik.
L
Lid 153090Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Zeker, Hardcore_frk, het is belangrijk om een vruchtbaar leven te leiden waarvan drugs slechts 1 van de zovele aspecten is.
N
NaschLid
01-01-2024, 00:00
#6
Freaky Freggle zei:
Ik ben het helemaal met je eens. Drugs betekenen voor mij zelfs nog iets meer. Ten eerste al zoals je reeds aanhaalde: je neemt een drug en je hebt, normaal gezien, een heerlijke ervaring - dat is gewoonweg geniaal. Maar ten tweede komt daar voor mij nog een dimensie bij.

Van oudsher gebruikt de mens drugs: om in contact te komen met de Goden, zoals bv Ayahuasca en de schitterende moderne vorm DMT, of om het oorlogspad op te trekken met bv Kanna of om meer uithoudingsvermogen te hebben door bv het kauwen van Coca bladeren of zelfs puur recreatief.

Dit geeft drugs een heel spirituele dimensie en naar mijn mening zijn drugs ons natuurlijk recht om de effecten te ervaren.

Voor mij waren drugs echt een openbaring. Ik zal nooit mijn eerste keer XTC of LSD vergeten. Maar zelfs met Coke ervaar ik dit. Ik rook het liefste Coke, je doet een trek en je bent instant vertrokken: een gevoel dat je zonder de drug niet kan ervaren, dat is een exploratie van het gevoelsleven.

Met psychedelica spreekt het voor mij voor zich dat deze een verruimende werking hebben. Voor mij betekent alles wat je kan ervaren werkelijk te zijn, dus ik hecht ten minste in die zin realiteitswaarde aan het trippen, maar ook in een andere zin. In de hersenen worden signalen verkeerd gestuurd en daardoor ervaar je bv geluiden als kleur, maar mensen die synesthetisch zijn ervaren dat altijd zo doordat sommige hersenverbindingen aanwezig zijn, dit is een simpel voorbeeld maar je kan het extrapoleren en het zegt gewoon dat trippen een andere maar even realistische ervaringsvorm is.

Voor mij zijn drugs een belangrijk onderdeel van mijn levensfilosofie.
Klik om te vergroten...
Gaaf om te lezen dat drugs spirituele waarde aan je leven toevoegt! Bij mij is het idee zich echt nog aan het ontkiemen. Mijn gemoedstoestand is momenteel nogal turbulent en ik heb vaak last van moodswings, dus houd ik er rekening mee dat er een kansje is dat verslaving erin sluipt, mocht drugs op een bepaalde manier een deel van mijn negatieve gevoelens verzachten.

Ik ben het met je eens. Voor mij voelt mijn gebruik tot nu toe ook natuurlijk en ongedwongen. Misschien dat ik het nu te makkelijk inschat, maar ik denk dat het eenvoudig kan zijn de controle te houden als je eenmaal een gegronde bewustzijnsbasis hebt opgebouwd en je je normen en waarden goed voor ogen hebt.

Verrassend dat je coke opnoemt als recreatieve drug. Mijn brein ziet dat nog als één van de zwaardere middelen. Ik zag dat je een reportje had gepost, dus die zal ik even doorlezen wanneer ik de tijd vind!

Je zou kunnen zeggen dat psychedelica mijn geest letterlijk hebben verruimd, anders was ik nooit op dit inzicht gekomen en zag ik drugs nog steeds als een soort boeman haha
J
Jumping JackLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ja grappig om te lezen.
Ik vertelde mijn moeder een tijd geleden dat ik wel eens LSD deed.
Waarop haar antwoord was dat ik 'weer' aan de drugs was en daarmee mijn leven verpest.
Terwijl psychedelics zoals LSD my een beter perspectief geeft in dit leven.
Mensen zijn soms bevooroordeeld en onwetend
B
BronLid
01-01-2024, 00:00
#8
Een zoektocht naar superkrachten 💚🦉❤️
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Truffels hebben mij zulke mooie en goede dingen gebracht. Heeft mij zoveel laten beseffen over mijzelf, anderen en mijn relatie. Heeft banden sterker gemaakt, heeft mij laten zien en voelen hoe ik een beter mens kan zijn voor mijzelf en voor anderen en weet dit keer op keer in meer of mindere maten weer te doen en op zo'n manier dat het eigenlijk altijd bij mijzelf begint en ik niets van anderen hoef te vragen.

Helaas weten of snappen veel mensen dit niet en zal het ook maar aan weinig mensen uit te leggen zijn, zonder enige argwaan of verontwaardiging. Het beeld wat over trippen en truffels/paddo's heerst is niet bepaald goed.

Moet wel zeggen dat Psychedelica relatief makkelijk in de hand te houden zijn vergeleken met bijv. middelen als speed.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#10
Nasch zei:
Nee, wiskunde is niet mijn ding 😅
Klik om te vergroten...
Wiskunde?
original.jpg
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Wel sooodeju nog aan toe.
Nu heb ik weer enorme cravings naar stevige bongpijpen....
Hoe het zover kan komen??!
Dat is een simpel antwoord...

WISKUNDE!!!!

Diegene, die deze ellende bedacht heeft, wil ik graag eens ontmoeten.
Alleen dit:
Voor hem of haar wordt dit een zeer pijnlijke, bloederige zaak.
Deze wetenschap heeft nogal wat traumatische ervaringen opgeleverd...

IK HAAT WISKUNDE
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#12
De Zandman zei:
bongpijpen
Klik om te vergroten...
Wat zei ik? Shakespeare.
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Nasch zei:
Nee, wiskunde is niet mijn ding 😅

Deze ingeving is pas kortgeleden in me opgekomen, maar hij heeft zich inmiddels gevestigd en is nu een doelstelling waar ik -al dan niet op de achtergrond- naartoe werk.

Een lange tijd beschouwde ik drugs als intimiderend en gevaarlijk. Middelen waar ik koste wat koste moest afblijven, omdat verslaving altijd op de loer leek te liggen. Daarbij was mijn omgeving er ook sceptisch over, wat er nog een schepje bovenop deed. Ergens was het natuurlijk ook wel weer goed dat het me toen zo afschrok. Ik vind het bijvoorbeeld een fijn idee dat ik nu 25 ben, de leeftijd waarop je brein volgroeid is.

Tot nu toe heb ik alleen ervaring met psychedelica (Truffels, LSD, DPT). Ik weet nog dat ik een artikel over truffels las in een tijdschrift. Daarna raakte ik geïntrigeerd en besloot ik me goed in te lezen. Wat voor mij steeds naar voren kwam, was dat het geestverruimende middel de gemoedstand en zintuigen versterkt en er meer verbindingen worden gemaakt in de hersenen, wat ik opvatte als het simpelweg uitbreiden van iets wat er al is. Hierdoor leek het voor mij toch een beetje apart te staan van andere soorten drugs.

Vooral het afgelopen jaar heb ik veel groei doorgemaakt en ben ik steeds meer facetten van mijn persoonlijkheid gaan optimaliseren en vanuit dat perspectief ben ik anders naar drugs gaan kijken. Ze staan er bekend om het leven tijdelijk mooier te maken, maar ik denk dat als de optimalisering voortzet en ik genoeg voldoening uit mijn nuchtere dagelijkse haal en zelfbewust (dus met kwaliteiten en valkuilen duidelijk in kaart) in het leven sta, drugs juist een mooie toevoeging kunnen zijn in plaats van dat mijn beeld van de werkelijkheid vertekend raakt; de gedachte waardoor drugsgebruik me eerst tegenstond. Met deze verruimde kijk zie ik het juist als een uitbreiding van de mogelijkheden en inzichten bovenop alle mogelijkheden en inzichten die ik al heb opgedaan. Naar mijn inschatting zal die intentie het een stuk makkelijker maken om mijn gebruik straks in de hand te houden.

Er is nog één en ander waar ik aan moet werken, met name op sociaal vlak, dus ik ben er nog niet helemaal, maar ik zie mezelf in de toekomst wel op een verantwoorde manier gebruiken
Klik om te vergroten...


ik vind dit persoonlijk vooral opgaan voor bijvoorbeeld psychedelica. Deze middelen zijn redelijk ongevoelig voor misbruik en over het algemeen al lang niet zo schadelijk.

Ook ik heb prachtige dingen meegemaakt en geleerd door psychedelica waarvan ik tijden later nog steeds de vruchten van pluk. Ik ben oprecht blij dat ik een keer besloot truffels te proberen.

Voor de drugs als xtc, speed etc. gaat het op zich ook wel op, maar in veel mindere mate vind ik. Ook omdat bij deze andere drugs al veel sneller misbruik en problemen komen kijken en een snelle oplossing lijken voor die problemen of depressieve gedachten. Je hoort niemand die in de put zit en dan grijpt naar bijvoorbeeld truffels.

Edit: zie nu heel leuk dat ik hier al eens reageerde.. ach 🙂
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Dirkjan zei:
Wat zei ik? Shakespeare.
Klik om te vergroten...
In hoeverre heeft deze iconoclast met een oud legionnair te maken
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#15
De Zandman zei:
In hoeverre heeft deze iconoclast met een oud legionnair te maken
Klik om te vergroten...
Niet alleen een dichter maar ook leraar. Ik wist niet wat een iconoclast was, ik denk deze man heeft teveel gezopen, maar nee:

Een iconoclast (de hierboven gebruikte variant iconoclaste is de specifiek vrouwelijke vorm) is in de letterlijke, historische zin een 'beeldenstormer': iemand die probeerde te bewerkstelligen dat beelden van heiligen (en andere religieuze objecten) uit de kerken zouden verdwijnen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
HierEnDaarEenFuifje zei:
Je hoort niemand die in de put zit en dan grijpt naar bijvoorbeeld truffels.
Klik om te vergroten...
Noot: dit lijkt me reuze verstandig
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Dirkjan zei:
Niet alleen een dichter maar ook leraar. Ik wist niet wat een iconoclast was, ik denk deze man heeft teveel gezopen, maar nee:

Een iconoclast (de hierboven gebruikte variant iconoclaste is de specifiek vrouwelijke vorm) is in de letterlijke, historische zin een 'beeldenstormer': iemand die probeerde te bewerkstelligen dat beelden van heiligen (en andere religieuze objecten) uit de kerken zouden verdwijnen.
Klik om te vergroten...
Woehahaha ( lol )
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik neig nu in deze casus naar de volgende wereldberoemde uitspraak te verwijzen :

I AM THE GREATEST!!

Citaat van wijlen Mohammed Ali
De aller, allergrootste bokser die deze wereld gekend heeft.....

3 voudig wereldkampioen heavyweight WBA WBF boxing .....
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#19
De Zandman zei:
Ik neig nu in deze casus naar de volgende wereldberoemde uitspraak

I AM THE GREATEST!!

Citaat van wijlen Mohammed Ali

3 voudig wereldkampioen heavyweight WBA boxing .....
Klik om te vergroten...
Lol gaat ie ook nog uitleggen wie dat is, tuurlijk kennen we Ali.

"I have a dream!"

Dat was een uitspraak van Paulus de Boskabouter, de president van Brazilië.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Niet iedereen kent deze geweldige bokser.....vandaar mijn uitleg

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."