Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsInterpretatie van proton-NMR grafieken

Interpretatie van proton-NMR grafieken

10 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Wat je ziet op het plaatje is een zogenaamde chromatogram. Je kunt dat zien als een soort vingerafdruk van een stof. Bij H-NMR wordt er gekeken naar de positie van waterstof-atomen. Die waterstofatomen geven zeg maar de grenzen aan van organische stoffen (zoals 6-APB). De pieken die je ziet op de grafiek geven dus de positie aan van waterstofatomen, en daaraan kun je aflezen welke stof het is omdat elke stof een bepaalde grafiek produceert. Komt de gemeten stof overeen met wat er werd verwacht? Dan is er bewijs dat het inderdaad gaat om de stof, in dit geval 6-APB.

Ik ben zelf alleen wel wat kritisch op NPS-vendors die dit soort grafieken overleggen. Want wie zegt dat het bedrijf inderdaad deze batch van 6-APB heeft getest, of dat ze gewoon zo'n chromatogram van internet hebben geplukt?

Het is mij wel meermaals overkomen dat vendors met dit soort grafieken komen om aan te tonen dat het zogenaamd puur is en goeie shit enzo. Maar dat ik het dan bij het DIMS laat testen en dat dan blijkt dat er een onbekende stof bij zit, die niet werd getoond in het chromatogram. Mede daardoor ben ik dus wel kritisch op dit soort 'bewijs' omdat het heel overtuigend lijkt maar het uiteindelijk alsnog leidt tot een ongeverifieerde bewering. Je kunt niet checken of het klopt (tenzij je het dus laat testen bij een onafhankelijk en betrouwbaar instituut waarvan je weet dat ze een bepaalde testmethode hanteren, zoals dus bij het DIMS).
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#2
Goeiemiddag!

Ik heb het met een mede-DF'er gehad over verleende testresultaten van 6-APB. De resultaten werden makkelijk door de vendor toegestuurd na een vraag over de zuiverheid van het poeder in de capsules die zij verkopen. Nu kijk ik zelf al sceptisch naar de resultaten, ik weet niet hoe ik deze NMR grafieken moet interpreteren maar ik vind het niet ondenkbaar dat een vendor ooit een test heeft gedaan(deze dateert volgens de gegevens uit nov 2020) en deze voor de volgende batches hergebruikt... Als die test überhaupt wel is uitgevoerd en de resultaten niet gefabriceerd of geplagieerd zijn.

Hier zijn de resultaten te zien:

Ik verwacht geen complete uitleg over proton-NMR spectrometrie, ik begrijp tot een bepaalde hoogte het principe. Uit de kennis die ik erover heb kan ik alleen niet afleiden of deze resultaten representatief zijn voor een goeie drugstest. Kan iemand hier meer over vertellen?

Hoe groot schatten jullie de kans dat deze testresultaten behoort tot het middel wat ze nu in hun webshop verkopen?

Bij voorbaat dank!


Remi
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#3
@Neo-Shulginist maybe?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
5-ReMI-DMT zei:
Ik verwacht geen complete uitleg over proton-NMR spectrometrie, ik begrijp tot een bepaalde hoogte het principe. Uit de kennis die ik erover heb kan ik alleen niet afleiden of deze resultaten representatief zijn voor een goeie drugstest. Kan iemand hier meer over vertellen?
Klik om te vergroten...
Oh wacht ik had hier even overheen gelezen. Als ze beweren dat de proton-NMR gebruiken dan is dat sowieso nogal ongeloofwaardig. Dat soort apparaten zijn extreem duur. Alleen de meest hoog aangeschreven universiteiten hebben zo'n apparaat in huis. Dat vult dan echt een heel kantoor zeg maar. Die apparaten zijn heel mooi inderdaad en perfect voor wetenschappelijk onderzoek (met haast ongelimiteerd budget). Maar voor commerciële bedrijven slaat het nergens op om zo'n apparaat in te zetten. Dat is gewoon niet rendabel en het biedt niet enorm veel voordelen ten opzichte van andere, veel gangbaardere en betaalbaardere analytische methodes zoals GC-MS of HPLC als het gaat om kwaliteitscontrole van nieuwe batches van steeds dezelfde verwachte stof.
M
MorgenZonLid
01-01-2024, 00:00
#5
Neo-Shulginist zei:
Oh wacht ik had hier even overheen gelezen. Als ze beweren dat de proton-NMR gebruiken dan is dat sowieso nogal ongeloofwaardig. Dat soort apparaten zijn extreem duur. Alleen de meest hoog aangeschreven universiteiten hebben zo'n apparaat in huis. Dat vult dan echt een heel kantoor zeg maar. Die apparaten zijn heel mooi inderdaad en perfect voor wetenschappelijk onderzoek (met haast ongelimiteerd budget). Maar voor commerciële bedrijven slaat het nergens op om zo'n apparaat in te zetten. Dat is gewoon niet rendabel en het biedt niet enorm veel voordelen ten opzichte van andere, veel gangbaardere en betaalbaardere analytische methodes zoals GC-MS of HPLC als het gaat om kwaliteitscontrole van nieuwe batches van steeds dezelfde verwachte stof.
Klik om te vergroten...
Dit klopt denk ik niet helemaal.

Je vind in een middelgroot lab vaak tafelmodel proton NMR scanners. Deze zijn zo groot als een halve koelkast en zijn volledig gespecialiseerd in het toepassen van spectroscopie op kleine samples.

Wellicht had je een full sized NMR scanner in gedachten? Deze vind je idd alleen op universiteiten en dergelijke, en zijn wat duurder.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
MorgenZon zei:
Dit klopt denk ik niet helemaal.

Je vind in een middelgroot lab vaak tafelmodel proton NMR scanners. Deze zijn zo groot als een halve koelkast en zijn volledig gespecialiseerd in het toepassen van spectroscopie op kleine samples.

Wellicht had je een full sized NMR scanner in gedachten? Deze vind je idd alleen op universiteiten en dergelijke, en zijn wat duurder.
Klik om te vergroten...
Ah ja sorry ik bedoel inderdaad C-13-NMR. Bedankt voor de correctie =)
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Neo-Shulginist zei:
Wat je ziet op het plaatje is een zogenaamde chromatogram. Je kunt dat zien als.......
Klik om te vergroten...
Noot:
interessant.
Neo-Shulginist zei:
Komt de gemeten stof overeen met wat er werd verwacht? Dan is er bewijs dat het inderdaad gaat om de stof, in dit geval 6-APB.
Klik om te vergroten...
Noot:
Exact.
Neo-Shulginist zei:
Ik ben zelf alleen wel wat kritisch op NPS-vendors die dit soort grafieken overleggen. Want wie zegt dat het bedrijf inderdaad deze batch van 6-APB heeft getest, of dat ze gewoon zo'n chromatogram van internet hebben geplukt?
Klik om te vergroten...
Noot:
alweer exact.
dit gegeven maakt in wezen alle reclame, publicaties van deze grafieken waardeloos.
Neo-Shulginist zei:
Het is mij wel meermaals overkomen dat vendors met dit soort grafieken komen om aan te tonen dat het zogenaamd puur is en goeie shit enzo. Maar dat ik het dan bij het DIMS laat testen en dat dan blijkt dat er een onbekende stof bij zit, die niet werd getoond in het chromatogram.
Klik om te vergroten...
Noot:
precies.
Neo-Shulginist zei:
Mede daardoor ben ik dus wel kritisch op dit soort 'bewijs' omdat het heel overtuigend lijkt maar het uiteindelijk alsnog leidt tot een ongeverifieerde bewering. Je kunt niet checken of het klopt (tenzij je het dus laat testen bij een onafhankelijk en betrouwbaar instituut waarvan je weet dat ze een bepaalde testmethode hanteren, zoals dus bij het DIMS).
Klik om te vergroten...
Noot en conclusie:
Hieruit blijkt toch maar weer:
Laat je materiaal testen!
Bij een onafhankelijke organisatie!
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
De Zandman zei:
Laat je materiaal testen!
Bij een onafhankelijke organisatie!
Klik om te vergroten...
Haha ja je zou ook zelf een H-NMR kunnen kopen en leren bedienen maar dat wordt wel een dure grap dan :grin:
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#9
Kan ik mijn "proton-NMR" machine toevallig ook op aliexpress kopen? Ik heb 250 euro.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Nou, ik heb nog ergens 50 euri liggen...meer niet.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
Dirkjan zei:
Kan ik mijn "proton-NMR" machine toevallig ook op aliexpress kopen? Ik heb 250 euro.
Klik om te vergroten...
Ooh, daar hoef je dan slechts nog een paar nullen aan toe te voegen :P

JEOL ECX-400 NMR FT NMR System | For Sale | Labx Ad 13368193

Equipment DescriptionJEOL ECX-400 NMR FT NMR SystemJEOL ECX-400 NMRFT NMR SystemDelta V4.2-S/N: NM12000010Basic Specifications:• Observation nuclei: 1H/19F
www.labx.com www.labx.com

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."