Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRisico's lachgas?

Risico's lachgas?

12 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
J
JanDeBrandweermanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Een vriend van mij is nogal erg koppig en wilt absoluut geen lachgas gebruiken (maar ketamine is geen probleem) omdat hij gelooft dat het te gevaarlijk is. Ik heb hem proberen te overtuigen door hem te vertellen dat sinds het legaa is het een zeer schone drug is met relatief weinig risico zolang je maar niet meer dan een paar patronen per maand gebruikt. Later die dag toonde hij mij de volgende artikelen:

Erowid Nitrous Vault : N2Oily: Nitrous Oxide Chargers--Residue and Usage Surveys

N2Oily: Nitrous Oxide Chargers--Residue and Usage Surveys, by Fire & Earth Erowid.
erowid.org
en.wikipedia.org

Nitrous oxide - Wikipedia

en.wikipedia.org en.wikipedia.org

Het eerste artikel vermeldt dat het gebruik van een doek rond de spuit het probleem oplost en de meeste mensen hier gebruiken volgens mij toch een cracker dus is dit niet bepaald een risico. Het wikipedia artikel spreekt over schade aan je DNA maar vermeldt later dat er pas echt schade optreedt bij gebruik van meer dan 200L in een sessie.

Hoe overtuig ik nou zo'n persoon dat lachgas zeer weinig risico meebrengt en veiliger is dan ketamine?
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#2
De risico's van lachgas

1) bevriezingsletsel --> simpel te voorkomen
2) zuurstoftekort hersenschade--> vergeet niet normale lucht te ademen tijdens het nemen van lachgas
3) je bezeren tijdens de trip --> simpel te voorkomen
4) neurologische schade aan zenuwbanen --> alleen bij extreem veel en langdurig (jarenlang) gebruik

Je kunt iemand met de neus op de feiten drukken maar overhalen is misschien niet het juiste idee. Als iemand een drug niet wilt nemen om zijn eigen redenen dan zou je daar respect voor moeten hebben. Ik weet zelf dat het ook wel redelijk frustrerend is als iemand met onzin argumenten komt.
@JanDeBrandweerman
J
Javelin FGM-148FLid
01-01-2024, 00:00
#3
Maar waarom wil je hem overtuigen ? Wat is je doel?
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#4
JanDeBrandweerman zei:
Ik heb hem proberen te overtuigen door hem te vertellen dat sinds het legaa is het een zeer schone drug is met relatief weinig risico
Klik om te vergroten...
Dat iets legaal is betekend nog niet dat het een "schone" drug is (wat dat ook mogen zijn).

Cocaine, Heroine en vele andere substanties begonnen hun leven ook als legaal middel.
r
ricorieksLid
01-01-2024, 00:00
#5
JanDeBrandweerman zei:
Een vriend van mij is nogal erg koppig en wilt absoluut geen lachgas gebruiken (maar ketamine is geen probleem) omdat hij gelooft dat het te gevaarlijk is
Klik om te vergroten...
Waarom moet je iemand overtuigen om drug te gebruiken?
JanDeBrandweerman zei:
Ik heb hem proberen te overtuigen
Klik om te vergroten...
Als hij niet wil.
Respecteer dat gewoon.
r
ricorieksLid
01-01-2024, 00:00
#6
Geneesmiddel zei:
De risico's van lachgas

1) bevriezingsletsel --> simpel te voorkomen
2) zuurstoftekort hersenschade--> vergeet niet normale lucht te ademen tijdens het nemen van lachgas
3) je bezeren tijdens de trip --> simpel te voorkomen
4) neurologische schade aan zenuwbanen --> alleen bij extreem veel en langdurig (jarenlang) gebruik
Klik om te vergroten...
Vergeet deze ook niet.

Uit een onderzoek van de politie op verzoek van de NOS blijkt dat er in de afgelopen jaren tientallen doden en gewonden zijn gevallen bij verkeersongelukken waarbij lachgas blijkt te zijn gebruikt. Het zou neerkomen op 63 dodelijke ongevallen en 362 ongevallen met al dan niet zwaar letsel.
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#7
ricorieks zei:
Vergeet deze ook niet.

Uit een onderzoek van de politie op verzoek van de NOS blijkt dat er in de afgelopen jaren tientallen doden en gewonden zijn gevallen bij verkeersongelukken waarbij lachgas blijkt te zijn gebruikt. Het zou neerkomen op 63 dodelijke ongevallen en 362 ongevallen met al dan niet zwaar letsel.
Klik om te vergroten...
Mmh dat is andere discussie. Je bent gewoon echt oer en oerdom als je zo een sterk dissociatief achter het stuur gebruikt. Als je op zo een nonchalante manier het leven van andere weggebruikers op het spel wil zetten ben je wat mij betreft zelf het leven niet waard.
Geneesmiddel zei:
3) je bezeren tijdens de trip --> simpel te voorkomen
Klik om te vergroten...
Ik bedoelde meer van: ga niet naast het televisie kastje zitten, want dan flikker je met je kop tegen de punt aan.
p
partyfairyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Om te beginnen brengt elke drug risico’s mee, dus ook lachgas, maar de risico’s zullen inderdaad beperkter zijn dan bij ketamine, echter daarbij ook het effect misschien.

Mocht je toch willen gebruiken, al dan niet samen, zorg dan dat de ketamine eerst volledig is uitgewerkt, combineren zorgt des te meer voor complicaties. En rook ook niet in de buurt van lachgas, ontvlambaar enzo weet je wel. En ook niet als je verkouden bent, want dan kan het gehoorschade veroorzaken. Dat zijn toch alweer een paar risico’s op een rijtje.

Voor de rest kun je volgende voorzorgen nemen:

Inhaleer vanuit een ballon met 1 patroon per balloon, dat houdt het veilig. Doe ook niet meer dan 5 ballonnen per sessie en neem voldoende adempauzes tussendoor.

Stop met gebruiken als tintelingen en/of gevoelloosheid optreed, idem met hoofdpijn en/of misselijkheid.

En ga vanzelfsprekend niet de baan op, maar gebruik in een veilige (thuis)omgeving.

Verder vind je op volgende site meer info over eventuele risico’s bij gebruik van lachgas.

https://www.drugsinfoteam.nl/drugsinfo/lachgas/lachgas-risico

Daartegenover staat dat ketamine toch een pak meer verslavend is en dus de neiging om te veel of te vaak te gebruiken groter wordt, vooral om dat je lichaam ook tolerant kan worden tegen de dosis.

Bij ketamine kan je lichaam ook uitdrogen. Drink dus zeker voldoende water en eet voldoende groenten en fruit om bvb het risico op blaasontsteking tegen te gaan.
S
SantanaTerrorLid
01-01-2024, 00:00
#9
Je kunt er verlamd door raken. Dat zie ik niet zo zitten aan deze drugs. Jongeren gebruiken wel heel veel soms ook. soms gewoon 1 fles per dag. Ja dat vind ik toch wel veel dan heb je altijd een ballon in je hand
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#10
Geneesmiddel zei:
Mmh dat is andere discussie. Je bent gewoon echt oer en oerdom als je zo een sterk dissociatief achter het stuur gebruikt. Als je op zo een nonchalante manier het leven van andere weggebruikers op het spel wil zetten ben je wat mij betreft zelf het leven niet waard.
Klik om te vergroten...
Hier zit wel komedie in, want wie gaat er nou rijden met lachgas op? Dat is hetzelfde als zeggen, ja je mag niet rijden met je ogen dicht. Alcohol is een middel dat je echt bedwelmd maar lachgas is na 1 minuut afgelopen. Als jij in die ene minuut exact de snelweg oprijdt, dan moet je inderdaad heel snel in de versnipperaar.
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#11
Dirkjan zei:
Hier zit wel komedie in, want wie gaat er nou rijden met lachgas op? Dat is hetzelfde als zeggen, ja je mag niet rijden met je ogen dicht. Alcohol is een middel dat je echt bedwelmd maar lachgas is na 1 minuut afgelopen. Als jij in die ene minuut exact de snelweg oprijdt, dan moet je inderdaad heel snel in de versnipperaar.
Klik om te vergroten...
En toch was er bij 1800 verkeersongelukken van 2019 tot oktober 2021 een vermoeden dat er lachgas in het spel was. 63 daarvan met dodelijke afloop en 362 met (ernstig) letsel. Geloof je toch niet?
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#12
Geneesmiddel zei:
En toch was er bij 1800 verkeersongelukken van 2019 tot oktober 2021 een vermoeden dat er lachgas in het spel was. 63 daarvan met dodelijke afloop en 362 met (ernstig) letsel. Geloof je toch niet?
Klik om te vergroten...
Lul je nou of is dit echt? Wat een waanzin.
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dirkjan zei:
Lul je nou of is dit echt? Wat een waanzin.
Klik om te vergroten...
Helaas is dit echt, geen komedie, niks

nos.nl

Lachgas afgelopen jaren gevonden bij 1800 ongelukken met tientallen doden

Sinds 2019 waren er 63 dodelijke ongevallen waarbij het gebruik van lachgas werd geconstateerd, en 362 ongevallen met (ernstig) letsel. De politie vindt het zorgelijk.
nos.nl nos.nl

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."