Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDrugs en antidepresieva

Drugs en antidepresieva

21 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#1
De Laatste Rohikaan zei:
Ik beloof niks, maar heb zelf jarenlang anti-depri gehad en toch van alles gebruikt zonder vervelende dingen. TBH had ik vaak het gevoel dat ik er juist beter op ging omdat de dip zo extreem veel minder heavy voelde voor mij. Long term maak ik geen claims en zal ik wel de lul zijn, maar mensen die zeggen dat je met medicatie voor je Psyche totaal 100% niks kan gebruiken weten niet waar ze het over hebben.

Is wel de moeite waard om zelf wat onderzoek te doen online zodat je de juiste combi kiest. Kijk hierbij bijv naar welke stoffen een middel opwekt/blokkeert etc. in je brain. Heb zelf Psychologie gestudeerd dus wss heeft dat me wel behoed van grote fouten hiermee maar toch vind ik het vaak spook verhalen die je hoort hierover...
Klik om te vergroten...
Ding is: heel veel mensen hebben totaal geen verstand van hoe psychoactieve stoffen op neurologische schaal werken. Dat je sowieso SSRI's (selective serotonin reuptake inhibitors) niet kan gebruiken i.c.m. SRA's (serotonin releasing agents), zoals bijvoorbeeld MDMA, is inderdaad niet zo zwart-wit, maar daar diep op ingaan gaat veel mensen hun petje te boven, omdat ze te veel basiskennis over het menselijk brein missen. Dat soort "spookverhalen" gebruiken als waarschuwing heeft dan vaak wel gewoon een functie, namelijk in een groot deel van de gevallen voorkomen dat mensen die MDMA met een SSRI willen combineren zich in een levensgevaarlijke situatie zullen verkeren.

RA's verhogen extracellulair de concentratie van een of meerdere neurotransmitters in je brein en RI's blokkeren de synapskanalen, waardoor een concentratie van bepaalde neurotransmitters intracellulair stabiel blijft. Theoretisch gezien zou dit betekenen dat, na het nemen van een SSRI, het nagenoeg geen nut heeft om nog een SRA te nemen, aangezien de serotonine die daarbij vrijkomt de synapsen niet in kan gaan en je dus ook niet het verwachte, extatische effect zal ervaren als dat je verwacht bij MDMA. Hier zitten echter wel haken en ogen aan, want:
- in de praktijk is gebleken dat mensen alsnog zo'n extase ervaren, ook al hebben ze eerst een SSRI genomen en daarna een SRA zoals MDMA, wat waarschijnlijk te maken heeft met een bepaalde (dosisafhankelijke) drukkracht van de SRA's, die daarmee alsnog door de opgezette blokkade van de SSRI's kunnen dringen.
- dat je een dosis MDMA zou nemen die niet "op kan" tegenover de blokkade van een bepaalde dosis SSRI, sluit serotoninesyndroom volgens mij niet eens uit, omdat serotoninesyndroom ook veroorzaakt kan worden door een extracellulair te hoge serotonineconcentratie, maar dit weet ik niet zeker. Misschien dat serotoninesyndroom alleen veroorzaakt wordt als er uitsluitend intracellulair te veel serotonine aanwezig is, maar ik betwijfel dit zeer. Ik ga dit even navragen aan iemand die er meer verstand van heeft.

Wat ik wel met zekerheid kan zeggen is dat het nemen van een SSRI, vlak na het nemen van een SRA (MDMA), heel erg gevaarlijk is en je er eigenlijk wel op kan rekenen dat je serotoninesyndroom gaat krijgen, want daarmee zorg je ervoor dat de gigantische stroom aan serotonine, vrijgekomen door de SRA, de synapsen ingaat en vervolgens opgesloten wordt in de synaps door de SSRI, wat intracellulair voor een veel te hoge serotonineconcentratie zorgt.
D
De SchurkLid
01-01-2024, 00:00
#2
De Zandman zei:
Een en ander hangt ook van het soort en type anti depressiva af...maar ikzelf zou het niet doen, samen met AD mdma innemen....
Klik om te vergroten...
Ja klopt, maar de meeste anti depressiva's blokkeren je serotonine receptor, deze medicatie noemt men SSRI's.
Sommige anti depressiva's blokeren ook andere receptoren zoals noradrenaline (SNRI's zoals bijvoorbeeld_Tramadol bijvoorbeeld)
Maar vooral met serotonine blokkerende medicatie moet je uitkijken omdat veel recreatieve drugs ook op het serotonine werkt
H
Henk Smit / Oxy LordLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik gebruik al een paar maanden Escitalopram en krijg tegelijkertijd Lorazepam & Tramadol allemaal via de huisarts
D
De SchurkLid
01-01-2024, 00:00
#4
Henk Smit zei:
Ik gebruik al een paar maanden Escitalopram en krijg tegelijkertijd Lorazepam & Tramadol allemaal via de huisarts
Klik om te vergroten...
Oke, best heftig
Mag ik vragen waarom je deze voorgeschreven krijgt?
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#5
JamesDiamond zei:
xtc werkt niet als je antidepressiva neemt.
de uitwerking na een aantal uur helaas wel. Dus heeft niet veel zin
Klik om te vergroten...

Denk dat het nog net even relevanter is dat het gewoon levensgevaarlijk is i.v.m. mogelijk serotoninesyndroom.

Geldt trouwens vooral voor de SSRI’s/SNRI’s.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#6
De Schurk zei:
Na een week zou dit moeten kunnen maar ik ben geen dokter en kan het niet met zekerheid zeggen.
Ik weet wel dat 3mmc geen probleem moet zijn, ik zelf heb vaak 3mmc gebruikt 1 dag na een dosis antidepressiva zonder problemen.
XTC is een ander verhaal, ik zou tussen je laatste dosis antidepressiva en een dosis XTC of MDMA zeker 1 week houden( ik lees op internet zelfs het advies van 3 weken)
Antidepressiva 's blijven zeer lang in je systeem en het kan dus zo zijn dat je na 1 a 2 weken nogsteeds geen effect van de MDMA merkt
Klik om te vergroten...

Seroslurpers en medicatie die op serotonine werkt gaan gewoon niet veilig samen. Ook niet gaan stunten met maar een week ertussen. Serotoninesyndroom is geen grap en een levensbedreigende toestand.

Dat jij het hebt gedaan zonder problemen wil natuurlijk niet zeggen dat het altijd goed gaat. 3-MMC spreekt minder serotonine aan dan MDMA, maar alsnog zou ik de gok niet wagen. Er is nog maar relatief weinig bekend over de precieze werking en risico’s van dit soort RC’s.
D
De Laatste RohikaanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik beloof niks, maar heb zelf jarenlang anti-depri gehad en toch van alles gebruikt zonder vervelende dingen. TBH had ik vaak het gevoel dat ik er juist beter op ging omdat de dip zo extreem veel minder heavy voelde voor mij. Long term maak ik geen claims en zal ik wel de lul zijn, maar mensen die zeggen dat je met medicatie voor je Psyche totaal 100% niks kan gebruiken weten niet waar ze het over hebben.

Is wel de moeite waard om zelf wat onderzoek te doen online zodat je de juiste combi kiest. Kijk hierbij bijv naar welke stoffen een middel opwekt/blokkeert etc. in je brain. Heb zelf Psychologie gestudeerd dus wss heeft dat me wel behoed van grote fouten hiermee maar toch vind ik het vaak spook verhalen die je hoort hierover...
D
De Laatste RohikaanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zweevteev zei:
Ding is: heel veel mensen hebben totaal geen verstand van hoe psychoactieve stoffen op neurologische schaal werken. Dat je sowieso SSRI's (selective serotonin reuptake inhibitors) niet kan gebruiken i.c.m. SRA's (serotonin releasing agents), zoals bijvoorbeeld MDMA, is inderdaad niet zo zwart-wit, maar daar diep op ingaan gaat veel mensen hun petje te boven, omdat ze te veel basiskennis over het menselijk brein missen. Dat soort "spookverhalen" gebruiken als waarschuwing heeft dan vaak wel gewoon een functie, namelijk in een groot deel van de gevallen voorkomen dat mensen die MDMA met een SSRI willen combineren zich in een levensgevaarlijke situatie zullen verkeren.

RA's verhogen extracellulair de concentratie van een of meerdere neurotransmitters in je brein en RI's blokkeren de synapskanalen, waardoor een concentratie van bepaalde neurotransmitters intracellulair stabiel blijft. Theoretisch gezien zou dit betekenen dat, na het nemen van een SSRI, het nagenoeg geen nut heeft om nog een SRA te nemen, aangezien de serotonine die daarbij vrijkomt de synapsen niet in kan gaan en je dus ook niet het verwachte, extatische effect zal ervaren als dat je verwacht bij MDMA. Hier zitten echter wel haken en ogen aan, want:
- in de praktijk is gebleken dat mensen alsnog zo'n extase ervaren, ook al hebben ze eerst een SSRI genomen en daarna een SRA zoals MDMA, wat waarschijnlijk te maken heeft met een bepaalde (dosisafhankelijke) drukkracht van de SRA's, die daarmee alsnog door de opgezette blokkade van de SSRI's kunnen dringen.
- dat je een dosis MDMA zou nemen die niet "op kan" tegenover de blokkade van een bepaalde dosis SSRI, sluit serotoninesyndroom volgens mij niet eens uit, omdat serotoninesyndroom ook veroorzaakt kan worden door een extracellulair te hoge serotonineconcentratie, maar dit weet ik niet zeker. Misschien dat serotoninesyndroom alleen veroorzaakt wordt als er uitsluitend intracellulair te veel serotonine aanwezig is, maar ik betwijfel dit zeer. Ik ga dit even navragen aan iemand die er meer verstand van heeft.

Wat ik wel met zekerheid kan zeggen is dat het nemen van een SSRI, vlak na het nemen van een SRA (MDMA), heel erg gevaarlijk is en je er eigenlijk wel op kan rekenen dat je serotoninesyndroom gaat krijgen, want daarmee zorg je ervoor dat de gigantische stroom aan serotonine, vrijgekomen door de SRA, de synapsen ingaat en vervolgens opgesloten wordt in de synaps door de SSRI, wat intracellulair voor een veel te hoge serotonineconcentratie zorgt.
Klik om te vergroten...

Hm ok Fair enough, je hebt een punt.
Wellicht zijn die spookverhalen voor veel mensen wel goed. Je moet inderdaad niet zomaar sheize random en/of door elkaar gaan doen.
Maar als je weet wat je doet en je de juiste combi van drugs en medicinale drugs vindt is het prima te doen. In ieder geval voor mij.
Persoonlijk deed ik sws, ook los van studie, altijd eerst wel grondig onderzoek als ik wat nieuws ging doen. En dus niet alleen: "Is het leuk ja of nee", maar ook de chemische werkingen...Mocht iemand dat niet doen zou ik het afraden ja.
H
Henk Smit / Oxy LordLid
01-01-2024, 00:00
#9
De Schurk zei:
Oke, best heftig
Mag ik vragen waarom je deze voorgeschreven krijgt?
Klik om te vergroten...
Omdat ik ptss heb sinds jonge leeftijd en waarschijnlijk me hele leven depressief blijf
Ik heb al geaccepteerd van mezelf dat ik niet normaal kan leven zonder medicatie en ik vind dit niet erg.
Beter een paar pilletjes dagelijks dan constant rondlopen met depressieve en aggressieve gevoelens.
Ik moet wel zeggen dat Escitalopram voor mij echt nutteloos is, maar in de bijsluiter staat dat je het langdurig moet gebruiken en niet zomaar moet stoppen dus ik ga er maar gewoon mee door, elke dag op hetzelfde tijdstip 10MG anti depressiva
G
GekkebepLid
01-01-2024, 00:00
#10
ik heb een vraagje
ik ben niet depressief maar ik slik toch sinds een week antidepresieva
verder heb ik ook geen last van angsten of dat soort dingen

nu had ik de vraag zou ik wel iets van drugs kunnen gebruiken xtc of mdma
M
MaddMonkeyLid
01-01-2024, 00:00
#11
P
Plucky DuckLid
01-01-2024, 00:00
#12
www.drugsinfo.nl

Combinatie: XTC en antidepressiva

Wanneer XTC en antidepressiva worden gecombineerd, zullen de gewenste effecten van XTC minder of afwezig zijn. Combineren kan gevaarlijk zijn.
www.drugsinfo.nl www.drugsinfo.nl
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Nope absoluut niet man, helaas😬
Speed of coke kan evt wel, geen mdma of xtc of 3mmc
G
GekkebepLid
01-01-2024, 00:00
#14
Oke dankjewel voor je antwoord
G
GekkebepLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ook niet als ik die antidepresieva stop een week zou het dan wel kunnen
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#16
Gekkebep zei:
Ook niet als ik die antidepresieva stop een week zou het dan wel kunnen
Klik om te vergroten...
Je bent net een week bezig met antidepressiva, ik neem aan dat je ze niet voor niks slikt. Antidepressiva hebben vier tot zes weken nodig voordat je er de vruchten van gaat plukken. Voordat je dus de stabiele werking hebt bereikt. Ik zou niet nu gaan rommelen met wel of niet slikken, maar eerst zorgen dat je goed ingesteld bent.

Zomaar een week stoppen kan best vervelende gevolgen hebben.
G
GekkebepLid
01-01-2024, 00:00
#17
Oke dankjewel
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#18
@Gekkebep , mag ik vragen waarom je antidepressiva slikt terwijl je geen angsten of depressie hebt?
AD medicatie is niet iets om mee “te rommelen”.
J
JamesDiamondLid
01-01-2024, 00:00
#19
xtc werkt niet als je antidepressiva neemt.
de uitwerking na een aantal uur helaas wel. Dus heeft niet veel zin
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#20
De Dunne zei:
@Gekkebep , mag ik vragen waarom je antidepressiva slikt terwijl je geen angsten of depressie hebt?
AD medicatie is niet iets om mee “te rommelen”.
Klik om te vergroten...
Ze schijnen ook nog wel eens voorgeschreven te worden om vroegtijdige ejaculatie tegen te gaan, misschien is dat het 🤷🏼‍♀️

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."