#1
Ding is: heel veel mensen hebben totaal geen verstand van hoe psychoactieve stoffen op neurologische schaal werken. Dat je sowieso SSRI's (selective serotonin reuptake inhibitors) niet kan gebruiken i.c.m. SRA's (serotonin releasing agents), zoals bijvoorbeeld MDMA, is inderdaad niet zo zwart-wit, maar daar diep op ingaan gaat veel mensen hun petje te boven, omdat ze te veel basiskennis over het menselijk brein missen. Dat soort "spookverhalen" gebruiken als waarschuwing heeft dan vaak wel gewoon een functie, namelijk in een groot deel van de gevallen voorkomen dat mensen die MDMA met een SSRI willen combineren zich in een levensgevaarlijke situatie zullen verkeren.
RA's verhogen extracellulair de concentratie van een of meerdere neurotransmitters in je brein en RI's blokkeren de synapskanalen, waardoor een concentratie van bepaalde neurotransmitters intracellulair stabiel blijft. Theoretisch gezien zou dit betekenen dat, na het nemen van een SSRI, het nagenoeg geen nut heeft om nog een SRA te nemen, aangezien de serotonine die daarbij vrijkomt de synapsen niet in kan gaan en je dus ook niet het verwachte, extatische effect zal ervaren als dat je verwacht bij MDMA. Hier zitten echter wel haken en ogen aan, want:
- in de praktijk is gebleken dat mensen alsnog zo'n extase ervaren, ook al hebben ze eerst een SSRI genomen en daarna een SRA zoals MDMA, wat waarschijnlijk te maken heeft met een bepaalde (dosisafhankelijke) drukkracht van de SRA's, die daarmee alsnog door de opgezette blokkade van de SSRI's kunnen dringen.
- dat je een dosis MDMA zou nemen die niet "op kan" tegenover de blokkade van een bepaalde dosis SSRI, sluit serotoninesyndroom volgens mij niet eens uit, omdat serotoninesyndroom ook veroorzaakt kan worden door een extracellulair te hoge serotonineconcentratie, maar dit weet ik niet zeker. Misschien dat serotoninesyndroom alleen veroorzaakt wordt als er uitsluitend intracellulair te veel serotonine aanwezig is, maar ik betwijfel dit zeer. Ik ga dit even navragen aan iemand die er meer verstand van heeft.
Wat ik wel met zekerheid kan zeggen is dat het nemen van een SSRI, vlak na het nemen van een SRA (MDMA), heel erg gevaarlijk is en je er eigenlijk wel op kan rekenen dat je serotoninesyndroom gaat krijgen, want daarmee zorg je ervoor dat de gigantische stroom aan serotonine, vrijgekomen door de SRA, de synapsen ingaat en vervolgens opgesloten wordt in de synaps door de SSRI, wat intracellulair voor een veel te hoge serotonineconcentratie zorgt.
Hm ok Fair enough, je hebt een punt.
Wellicht zijn die spookverhalen voor veel mensen wel goed. Je moet inderdaad niet zomaar sheize random en/of door elkaar gaan doen.
Maar als je weet wat je doet en je de juiste combi van drugs en medicinale drugs vindt is het prima te doen. In ieder geval voor mij.
Persoonlijk deed ik sws, ook los van studie, altijd eerst wel grondig onderzoek als ik wat nieuws ging doen. En dus niet alleen: "Is het leuk ja of nee", maar ook de chemische werkingen...Mocht iemand dat niet doen zou ik het afraden ja.