Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDrugs en antidepresieva

Drugs en antidepresieva

21 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
D
De Laatste RohikaanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Zweevteev zei:
Ding is: heel veel mensen hebben totaal geen verstand van hoe psychoactieve stoffen op neurologische schaal werken. Dat je sowieso SSRI's (selective serotonin reuptake inhibitors) niet kan gebruiken i.c.m. SRA's (serotonin releasing agents), zoals bijvoorbeeld MDMA, is inderdaad niet zo zwart-wit, maar daar diep op ingaan gaat veel mensen hun petje te boven, omdat ze te veel basiskennis over het menselijk brein missen. Dat soort "spookverhalen" gebruiken als waarschuwing heeft dan vaak wel gewoon een functie, namelijk in een groot deel van de gevallen voorkomen dat mensen die MDMA met een SSRI willen combineren zich in een levensgevaarlijke situatie zullen verkeren.

RA's verhogen extracellulair de concentratie van een of meerdere neurotransmitters in je brein en RI's blokkeren de synapskanalen, waardoor een concentratie van bepaalde neurotransmitters intracellulair stabiel blijft. Theoretisch gezien zou dit betekenen dat, na het nemen van een SSRI, het nagenoeg geen nut heeft om nog een SRA te nemen, aangezien de serotonine die daarbij vrijkomt de synapsen niet in kan gaan en je dus ook niet het verwachte, extatische effect zal ervaren als dat je verwacht bij MDMA. Hier zitten echter wel haken en ogen aan, want:
- in de praktijk is gebleken dat mensen alsnog zo'n extase ervaren, ook al hebben ze eerst een SSRI genomen en daarna een SRA zoals MDMA, wat waarschijnlijk te maken heeft met een bepaalde (dosisafhankelijke) drukkracht van de SRA's, die daarmee alsnog door de opgezette blokkade van de SSRI's kunnen dringen.
- dat je een dosis MDMA zou nemen die niet "op kan" tegenover de blokkade van een bepaalde dosis SSRI, sluit serotoninesyndroom volgens mij niet eens uit, omdat serotoninesyndroom ook veroorzaakt kan worden door een extracellulair te hoge serotonineconcentratie, maar dit weet ik niet zeker. Misschien dat serotoninesyndroom alleen veroorzaakt wordt als er uitsluitend intracellulair te veel serotonine aanwezig is, maar ik betwijfel dit zeer. Ik ga dit even navragen aan iemand die er meer verstand van heeft.

Wat ik wel met zekerheid kan zeggen is dat het nemen van een SSRI, vlak na het nemen van een SRA (MDMA), heel erg gevaarlijk is en je er eigenlijk wel op kan rekenen dat je serotoninesyndroom gaat krijgen, want daarmee zorg je ervoor dat de gigantische stroom aan serotonine, vrijgekomen door de SRA, de synapsen ingaat en vervolgens opgesloten wordt in de synaps door de SSRI, wat intracellulair voor een veel te hoge serotonineconcentratie zorgt.
Klik om te vergroten...

Hm ok Fair enough, je hebt een punt.
Wellicht zijn die spookverhalen voor veel mensen wel goed. Je moet inderdaad niet zomaar sheize random en/of door elkaar gaan doen.
Maar als je weet wat je doet en je de juiste combi van drugs en medicinale drugs vindt is het prima te doen. In ieder geval voor mij.
Persoonlijk deed ik sws, ook los van studie, altijd eerst wel grondig onderzoek als ik wat nieuws ging doen. En dus niet alleen: "Is het leuk ja of nee", maar ook de chemische werkingen...Mocht iemand dat niet doen zou ik het afraden ja.
H
Henk Smit / Oxy LordLid
01-01-2024, 00:00
#2
De Schurk zei:
Oke, best heftig
Mag ik vragen waarom je deze voorgeschreven krijgt?
Klik om te vergroten...
Omdat ik ptss heb sinds jonge leeftijd en waarschijnlijk me hele leven depressief blijf
Ik heb al geaccepteerd van mezelf dat ik niet normaal kan leven zonder medicatie en ik vind dit niet erg.
Beter een paar pilletjes dagelijks dan constant rondlopen met depressieve en aggressieve gevoelens.
Ik moet wel zeggen dat Escitalopram voor mij echt nutteloos is, maar in de bijsluiter staat dat je het langdurig moet gebruiken en niet zomaar moet stoppen dus ik ga er maar gewoon mee door, elke dag op hetzelfde tijdstip 10MG anti depressiva

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."